Hjäälp...bäbisar!! :)

#1 - 19 september 2006 05:50
Igår såg jag att min platy "lill-berta" var sprängtjock och drog sig undan de andra. Jag åkte och köpte ett yngelkar (dubbel botten) och stoppade ner henne där igår kväll. Denhär gången (fler har varit gravida förut) tänkte jag försöka spara ett par stycken om det går..

Imorse - låg det c.a 14 små sötnosar på yngelkarets botten :D .
Och lill-berta fick hoppa ner till de andra (hon blev sååå glad för det)!
Så - hur gör jag NU? Med mat och så? Hur många brukar kunna klara sig?

Jag har även ett större kärl på några liter, dit jag kan flytta dem om/när de blir större - om det behövs.

Hjälp mig!! Jag är totalt okunnig på dethär med att föda upp yngel...:p
#2 - 19 september 2006 08:18
Ganska fantastiskt..jag bara sitter och tittar på dem!!
Helt fix färdiga små bäbis - fiskar, med putande magar och viftande små fenor!!
URSÖTA :D
#3 - 21 september 2006 09:03
Nu har det gått ett par dagar. Det är 17 st små sötnosar, och man riktigt ser hur de växer från dag till dag :p

FRÅGA:
- Hur länge kan man ha dem kvar i flyt - akvariet? Det är ju en såndär låda med små springor på sidorna för att akvarievattnet ska kunna strömma igenom. Har fått för mig att de mår ganska bra där än sålänge. Har även en liten flytande växt däri, som de kan gömma sig i.

Jag HAR som jag sade tidigare, en liten sjuk/transport - burk på ett par liter, som jag kan inreda till yngelakvarium om jag absolut måste!

De övriga platysarna & kampfirren är helfnattiga! De simmar runt yngelkaret - och man riktigt SER hur de drägglar!!!! Massa mat de ej kommer åt vetni..:D
#4 - 21 september 2006 09:53
Det finns ingen anledning att ha kvar dem i det lilla trånga yngelkaret. Ju fortare de flyttar till ett större kar desto bättre.

Men se till att du fyller det med vatten från det stora akvariet. Och så bör du ha både filter/pump, belysning och om det behöver en liten doppvärmare.

Yngel behöver få mat oftare än vuxna så håll koll på nitriten i yngelkaret. Du kan krama ut lite filterskit ur det stora filtret i yngelkaret.

Lycka till!
#5 - 21 september 2006 10:47
Det värsta är att jag inte har någon extra pump..ännu...
Och "baljan" är ju just en balja - inte stor!
Kan man köra med lätta vattenbyten varje dag istället?
Och då fylla på med vatten från "mamma-akvariet"....
#6 - 21 september 2006 10:59
Tänk på att 17 yngel behöver plats att växa! Snart får de nog ha ett akvarium på åtminstone 15-20 liter om det ska gå bra. Ska du ha en filterpump så tänk på att den inte får vara så kraftig att ynglen sugs in i den och fastnar - jag har i stället bottenfilter i mina yngelakvarier, vilket fungerar utmärkt. Bäst är det att mata ynglen med smått levandefoder som artemia och micromask, men även smått torrfoder går bra.

Olle
#7 - 21 september 2006 11:54
Vad är ett bottenfilter? Hur fungerar det?

Än sålänge funkar det med flytbaljan - de är väldans små ännu.
Men funderar på att inreda ett yngelkar och flytta över dem i helgen.
Då har de ju hunnit växa till sig lite till.
Jag kom på att jag har ett kar till, eller rättare sagt en låda på c.a 10 liter.
Den kan också vara ett alternativ som yngelkar :p

Men somsagt - jag är pump-lös ändå, och tror inte det kommer funka med pump i den heller. Skulle nog bli mer pump än balja!....
Så återigen:
- kan det funka med dagliga vattenbyten ist. f pump?

Grus har jag, och någon växt kan jag också flytta över.

När börjar man se vilken färg/teckning de får?
Mina platysar är olikfärgade hela bunten.
Några yngel ser jag redan nu kommer få svart teckning på fenorna...
Men än så länge är de gulgenomskinliga för övrigt.
#8 - 21 september 2006 12:37
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att köra utan filter och byta vatten varje dag, så jag vill inte uttala mig om det. Men tänk på att i ett yngelkar blir det ganska stor belastning med tanke på att de behöver mat oftare. Ju mindre akvarium desto större belastning.

10 liter är väldigt litet och det finns risk att de inte kommer att utväcklas normalt. Fiskar (även små sådana) behöver utrymme för att trivas och växa och de växer snabbare/blir större om de bor i större akvarier.
#9 - 21 september 2006 13:12
Jag tänker inte ha dem där så jättelänge.
De ska få flytta till akvariet så snart som möjligt när de fått lite storlek :)
#10 - 22 september 2006 08:52
Gissa vem som idag köpt ett litet "fisk-hotell" på 20 L, komplett med pump, filter & allt... :D

Jag är hopplös - gubben bara suckar..:p
Men jag behövde ÄNDÅ nå't slags karantänakvarium - försvarar jag mig med!

Hur gör man vid vattenbytena? Är det bäst att ta hälften från "mammaakvariet" och hälften rent..eller hur GÖR man?
Och hur ofta?

Startar upp det med mycket akvarievatten från mammaakvariet,
och kramar ur det filtret..

Ska man köra med Denitrol ändå - BEHÖVS det?

/ Hon med tusen frågor...[:o]
#11 - 22 september 2006 09:15
Healena skrev:
Gissa vem som idag köpt ett litet "fisk-hotell" på 20 L, komplett med pump, filter & allt... :D

Kul :)

Healena skrev:
Jag är hopplös - gubben bara suckar..:p

Men jag behövde ÄNDÅ nå't slags karantänakvarium - försvarar jag mig med!

Hehe :D Har du ungfödare så lär du få användning för det :p

Healena skrev:
Hur gör man vid vattenbytena? Är det bäst att ta hälften från "mammaakvariet" och hälften rent..eller hur GÖR man?

Och hur ofta?

Jag har egentligen ingen egen erfarenhet av ett så litet akvarium så jag vet inte hur ofta du ska byta vatten, men jag skulle nog hålla koll på vattnet med ett nitrittest. Det är iaf alltid bättre med mindre vattenbyten oftare än stora vattenbyten mer sällan. Det är bra att du tar vatten från det stora akvariet nu, men sen får du ta nytt vatten (med vattenberedningsmedel) när du byter vatten.

Healena skrev:
Startar upp det med mycket akvarievatten från mammaakvariet,

och kramar ur det filtret..

Ska man köra med Denitrol ändå - BEHÖVS det?

Det låter bra! Jag skulle kört med Denitrol för säkerhets skull. Det är ju ett litet akvarium och de bör ju få mat flera ggr om dan.

Lycka till!
#12 - 22 september 2006 10:09
Tack & bock :D
#13 - 22 september 2006 11:40
Själv kör jag alltid med Sera Toxivec (tar nitrit i första hand) i bebisakvariet, då det är svårt att hålla optimala förhållanden i så små akvarier+att se ev spill av finkornig bebismat. Sedan byter jag varje vecka, ingen fast vattemått utan jag jagar ev foderrester med slamsug. Sedan så odlar jag sniglar i både det lilla och 100 litersakvariet, dom är suveräna på att ta rester av bebisfoder.
#14 - 22 september 2006 13:35
maricici skrev:
Själv kör jag alltid med Sera Toxivec (tar nitrit i första hand) i bebisakvariet, ....

Hur ofta har du i Toxivec? Har det hemma :)

Nu simmar 17 små bäbisar runt och utforskar sin nya barnkammare :D

Fyllde med 2/3 akvarievatten från mammaakvariet, och 1/3 nytt.
och kramade ur ena filterhalvan tillsammans med nya filtret - i vattnet.
Har haft i lite sera Aquatan också. Har 2 riktiga växter, och några plast.
Tog även med några "skitiga" småstenar från mammaburken.
Har satt en nylonstrumpa för filterinsuget...
Har kanske i Denitrol imorgon.

Kan jag göra något mer?
#15 - 22 september 2006 13:55
Healena skrev:
Hur ofta har du i Toxivec? Har det hemma :)

Nu simmar 17 små bäbisar runt och utforskar sin nya barnkammare :D

Fyllde med 2/3 akvarievatten från mammaakvariet, och 1/3 nytt.

och kramade ur ena filterhalvan tillsammans med nya filtret - i vattnet.

Har haft i lite sera Aquatan också. Har 2 riktiga växter, och några plast.

Tog även med några "skitiga" småstenar från mammaburken.

Har satt en nylonstrumpa för filterinsuget...

Kan jag göra något mer?

Lägger i 5 ml vid varje större vattenbyte, och tillsätter JBL Biotopol i motsvarande mängd nytllsatt vatten annars.. I djungeln av fabrikatsnamn, har jag för mig att Biopotol och Aquatan är samma innehåll-rätta mig om jag har fel-någon.. Tycker du ser ut att ha ordnat det bra för fisken, och vet inte om du behöver något mera. Två växter är mera än nog i ett så litet akvarium när dom börjar växa, mina har brett ut sig till ett helt växtakvarium.. Som en parentes så har mina fyramånadersfiskar fått sina första yngel i bebisakvariet-jag har sett tre, fyra stycken frisimmande
#16 - 22 september 2006 17:26
maricici skrev:
I djungeln av fabrikatsnamn, har jag för mig att Biopotol och Aquatan är samma innehåll

Stämmer. Båda är vattenberedningsmedel.
#17 - 22 september 2006 17:40
Nu är det kväller - och alla verkar må prima!

Såhär blev "barnkammaren" :)
http://www.akvarieguiden.nu/stammisar/bildarkiv/ag/tm/tm_9a86645.jpg
#18 - 22 september 2006 18:14
Det gick inte att se sidan...
#19 - 22 september 2006 19:07
Hur mycket får man betala för ett sånt litet akvarie med pump och filter, ja, ungefär ett sånt du har köpt?
#20 - 22 september 2006 20:17
SandraW skrev:
Hur mycket får man betala för ett sånt litet akvarie med pump och filter, ja, ungefär ett sånt du har köpt?

Mitt gick på ungefär 1200 kronor med ej inräknade tillbehör som doppvärmare, bottenunderlag, ett par växter, och lite pynt...

Det här:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/simon-akvarieset-vaelvt-p-2624?osCsid=63d8bae6ea818a862eed38608e19706d

en bra barnkammare men inget för större fisk
#21 - 22 september 2006 20:23
Okej.. tack.
#22 - 23 september 2006 08:03
Det lilla fiskhotellet på 20 L kostade 580 :-.

Detta ingick:
- ljusramp (i locket)
- pump
- grus
- växter (plast, 3 st)
- termometer m. sugpropp.

http://www.akvarieguiden.nu/stammisar/bildarkiv/ag/tm/tm_9a86645.jpg

- Kan ni se bilden?
#23 - 23 september 2006 09:34
jag kan se bilden, vad kul med yngel!
jag har just fått yngel på mina guppy, men domnbor med dom vuxna så några yngel har nog slunkit ner!
#24 - 23 september 2006 09:43
Hmm, jag kan fortfarande inte se den.
#25 - 24 september 2006 09:44
Healena skrev:
Vad är ett bottenfilter? Hur fungerar det?

Än sålänge funkar det med flytbaljan - de är väldans små ännu.

Men funderar på att inreda ett yngelkar och flytta över dem i helgen.

Då har de ju hunnit växa till sig lite till.

Jag kom på att jag har ett kar till, eller rättare sagt en låda på c.a 10 liter.

Den kan också vara ett alternativ som yngelkar :p

Men somsagt - jag är pump-lös ändå, och tror inte det kommer funka med pump i den heller. Skulle nog bli mer pump än balja!....

Så återigen:

- kan det funka med dagliga vattenbyten ist. f pump?

Grus har jag, och någon växt kan jag också flytta över.

När börjar man se vilken färg/teckning de får?

Mina platysar är olikfärgade hela bunten.

Några yngel ser jag redan nu kommer få svart teckning på fenorna...

Men än så länge är de gulgenomskinliga för övrigt.

Sätt en nylonstrumpa runt pumpen så kan ynglerna inte sugas in i det. Jag har detta på pumpen i karet med kampfiskyngel och det fungerar ypperligt.
Anna!
#26 - 7 oktober 2006 10:26
Uppdatering

Jahapp...det gick inte så bra med min första yngel - kull :(
En vecka mådde alla bra, och sedan fick några spetsiga fenor.
De dog en efter en.

I början av veckan var det fem kvar.
Jag lyckades klämma ihjäl en själv - jag trodde det var skräp...:(
Sen var det bara fyra....- och dagen efter bara 3! Den fjärde gick INTE att hitta. Inte ens något "lik". Samma visa igår morse - då var det bara TVÅ!!
Jag rev upp hela akvariet eftersom jag var tvungen att ha det till min sjuka kampfiskhanne (flyttade två yngel tillbaks till yngelkaret i "mammaburken")
- men INGA DÖDA YNGEL!!

Jag misstänker min rackiga kissemiss! Ynglena hade ju börjat fatta att ytrörelse = mat. Tror kisse har fiskat med tassen genom foderluckan!!!!

Sen imorse bestämde jag mig för att låta naturen ha sin gång, och släppte ut de två ynglena från det trånga yngelkaret. Det tog 10 sekunder innan den ena blev uppäten [:-118] . Och det var den som var störst & färggrannast som jag nästan var HELT SÄKER på skulle klara sig. Den hann inte gömma sig snabbt nog!! Den andra mindre "lillfisen" fattade ingenting, men jag lyckades peta ner den mot växterna där den då gömde sig bland stenarna under roten till en växt.

Så blev det med det hela. Har jag TUR får jag kanske se det ynglet igen om ett tag..men jag har inga större förhoppningar om det [:-118].
Jaja, naturen har sin gång, men lite sorgligt är det!!!
En platyhona är iallafall glad och mätt idag!! *morr*

Men på't igen bara - jag kanske lyckas bättre NÄSTA GÅNG??
Tror nämligen att det snart är yngeldags för ännu en hona, om nå'n vecka.
Om jag hinner på henne då - så gör jag nog ett nytt försök :p
#27 - 9 oktober 2006 01:04
Jobbigt att det blev så:( Jag misstänker dock inte katten. De allra flesta fiskarna är ju asätare så liken brukar bli uppätna.
#28 - 9 oktober 2006 10:09
Tror du de små hunnit äta upp varandras "lik" över natten :confused:
Jaja...borta var de och borta är de.
#29 - 9 oktober 2006 10:12
Det är ju väkdigt små lik så det kan nog vara så att de även ruttnar och löses upp ganska fort också.

Annons