HJÄÄÄLP! är den sjuk?

#1 - 6 oktober 2003 17:03
Min scalar är svullen vid buken, äter inte och vill inte vara med de andra scalarerna, jag köpte dem i lördags och de andra 5 verkar må alldeles utmärkt.

Vad kan detta vara?
Ska jag flytta över den i en liten guldfiskskål, så den inte smittar de andra?
#2 - 6 oktober 2003 17:12
jag tror tyvärr att det är bukfensvattensot: (
#3 - 6 oktober 2003 17:14
Vad innebär det? Måste jag avliva den? Ska jag flytta på den?
#4 - 6 oktober 2003 17:16
Jag tror inte att bukvatten sot smittar det andra så de kan du nog vara lugn över frågan är om det verkligen är bukvattensot ...tycker att det verkar vara ett "standard"svar här om man tex ställer frågan min guppy hona äter dåligt osv osv och ligger mest på botten ... då får man till svar at tyvärr det är nog bukvattensot jag har fått för mig att det var en Bra ovanlig sjukdom men ...
den kan inte vara gravid kanske ? värt att kolla upp innan du gjör något drastiskt Är det nu bukvatten sot så kommer den förmodligen att dö inom en snar framtid och då vet du iallafall !

Ta det med en nypa salt!
#5 - 6 oktober 2003 17:21
Jag köpte ju bäbisar!! De är bara 3-4 cm än så länge, tror inte att den kan vara gravid. Däremot tror inte jag heller på Bukvattensot, då jag läste i beskrivningarna här på forumet att den isf redan skulle vara död.....
#6 - 6 oktober 2003 17:34
Aha Visste inte att de var små barn Scalarer du köpt...
Visar den några andra tecken på sjukdom (ihopdragna fenor osv ) ?
Har inte Extremt mycket erfarenhet av scalare men jag kan ju försöka hjälpa ändå !
#7 - 6 oktober 2003 17:45
Ja, ihopdragna fenor,precis. Det har den.
#8 - 6 oktober 2003 17:55
Hmm inga prickar eller nåt ??
Tänkte vita prick men det skulle du nog ha sett ...
Nåra andra synliga tecken ??
#9 - 6 oktober 2003 18:01
Inga prickar, men lite...pyttelite vitaktig avföring....vet inte om det är konstigt???
#10 - 6 oktober 2003 18:03
Som en typ av tråd ?? då kan det vara något som är fel på tarmsystemet ?
#11 - 6 oktober 2003 18:06
Jag har sett en lång tråd, precis när den flyttades till akvariet. Nu är det som om det inte riktigt kommer ut, blir liksom som en liten "knöl" med avföring - som är vit
#12 - 6 oktober 2003 18:19
Den blir jagad o nafsad på ....är liksom mobbad. Kan det vara någon stressgrej och kan den isf må bra av min egentligen alldeles för lilla "gulfiskskål"?
#13 - 6 oktober 2003 18:23
Hade jag varit du så hade jag tagit med mig den stckars fisken och lämnat tillbaka den mot en ny !var det längesen du köpte den ?
#14 - 6 oktober 2003 18:24
I lördags.... men när jag ringde affären och frågade vad det kunde vara, svarade de att jag bara skulle vänta o se....
#15 - 6 oktober 2003 18:32
Det vanliga svaret med andra ord ! kör tillbaks til affären och byt den mot en frisk Det är mitt råd!
#16 - 6 oktober 2003 18:37
Dum fråga kanske, men jag ÄR nybörjare...

Hur ska jag frakta den till affären? Håller en vanlig plastpåse? Hur får man in luft i påsen?........
#17 - 6 oktober 2003 18:49
Jag brukar göra så att när jag köper fisk spar jag alltid påsarna =)

Inga frågor är duma =)

Du kan (med risk för att se konstig ut ) ta en Glasburk modell större och frakta Fisken i Håller betydligt bättre än plastpåsar !

Se bara till att det finns gott om luft i burken så ordnar det sig ska du se LYCKA TILL !
MVH Do`h
#18 - 7 oktober 2003 15:38
Hej

Jag tror inte att affären låter dig byta in en sjuk fisk, tyvärr. De vill inte att den ska smitta deras andra fiskar, och de kan inte sälja den, så du lär inte få nå´n ny för den.

MVH Micke
#19 - 7 oktober 2003 15:47
PRova Kan man väl alltid är den sjuk oh har varit esen man köpte den Så Ska man få en ny!

Annons