Hjäääälp!!!

#1 - 23 december 2007 13:13
Vattnet i mitt akvarium är grumligt och har en massa partiklar som flyter omkring........fisk efter fisk dör.........Cikliderna som jag har i lever fortfarande liksom min mal.
Har haft i medel för att sänka nitrit halt.

Tror ni att det var det som var felet?????

Tacksam för snabba svar vill ju inte att alla firrar dör......
#2 - 23 december 2007 13:33
Du har sannolikt övermatat, byt 50% av vattnet bums.
#3 - 23 december 2007 13:44
Har inte matat mer än en gång igår och dom åt upp allt på ca 3 min
#4 - 23 december 2007 13:45
Om jag ska byta 50% av vattnet hur gör jag då? Tänkte då på temp osv....
#5 - 23 december 2007 13:46
Tre minuter är en lång tid, 30s-1min är mer lagom lång tid.

Hur gammalt är karet? Hur mycket fisk? Hur ofta matar du? Hur ofta byter du vatten?
#6 - 23 december 2007 13:47
Låt det inbytta vattnet vara ca 10% kallare än ditt vatten är i vanliga fall.
#7 - 23 december 2007 13:53
Om inte karet är pyttelitet eller du har fyragradigt brunnsvatten är det bara att ta kallvatten ur kran.
Byt som Lena säger 50 % idag, och därefter ca 20 % varje dag till nitritet är borta.
#8 - 23 december 2007 15:37
Tack!!!!

Har nu bytt ut 50% av firrarna ser ut att må mycket bättre redan.:)

En undran till.....Ska jag ha i lite vattenberednings medel nu igen? Eller kan jag strunta i det nu och imorgon? Tänkte på ev. klor i vattnet?

Tack alla ni för snabba svar!
Det här är ju rena rama AKUT MOTT!:)
#9 - 23 december 2007 15:43
Du kan sannolikt strunta i det men det beror på kvalitet på vattnet. Har du kommunalt vatten kan ditt vattenreningsverk svara på frågan.

Verkar fiskar ledsna är alltid ett 50%-igt vattenbyte en bra ide som första åtgärd, sen kan man börja felsöka på riktigt.
#10 - 23 december 2007 15:49
Pentti skrev:
Har nu bytt ut 50% av firrarna ser ut att må mycket bättre redan.:)

En undran till.....Ska jag ha i lite vattenberednings medel nu igen?
ja det är bra att alltid använda det vid stora vattenbyten! sen ska man tänka på att om man inte bytt vatten på länge (ca. 2mån eller mer) så kan det innebära en för stor förändring för fisken och leda till katastrof! då måste man göra många små byten över flera dagar istället!
#11 - 23 december 2007 16:30
Om du har aquatan och nitrivec tycker jag att du skall dosera det. aquatan har en lugnande effekt på fiskarna och tar bort klor.

Nitrivec hjälper att omvandla nitriten.
Bilagor:
#12 - 23 december 2007 20:27
Skippa matningen några dagar och mata bara lite sen och skippa någon dag igen efter det.
#13 - 30 december 2007 23:23
Vattnet i akvariet är kanon.......MEN

Alla värden i vattnet är kanon men mina rödciklider ligger på botten och bara glor tills dom får mat då har dom bråttom upp. Är det nån som har sett detta beteende förr? Är dom sjuka, stressade?:confused:
#14 - 31 december 2007 06:07
Låter som syrebrist pga nitritförgiftning, har dom varit uppe och snappat luft vid ytan?

http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Nitrit
#15 - 31 december 2007 06:13
Låter som syrebrist pga förhöjd nitrithalt i vattnet, har fiskarna varit uppe och snappat vatten vid ytan?

#16 - 31 december 2007 09:40
Köp dropptest för att kunna kolla vattenvärden i karet INNAN du byter något vatten. Att byta 50% av karets vatten med kallvatten från kranen innebär att du nästan får en halvering av vattentempen i karet vilket chockar fiskar och växter fasligt mycket.
#17 - 31 december 2007 16:15
Klart att man inte ska köra det 12 gradiga vattnet direkt från kranen vid vattenbyte, antingen förberedelse med doppvärmare i hink vilket jag föredrar(kan vara en pina om man har riktigt stora kar fast många små delvattenbyten är nästan alltid att föredra framför få stora) annars följ rekomendationerna vid vattenberedning och ställ in blandaren så nära den befintliga vattentemperaturen som möjligt och låt vattnet rinna en stund för att ev utfällningar i ledningarna ska sköljas bort, tillsätt ex nitrivec och om hög nitirithalt uppmätts tillsätt även lite salt.

#18 - 1 januari 2008 00:29
Tack för länken!!!

Gaffel skrev:
Låter som syrebrist pga förhöjd nitrithalt i vattnet, har fiskarna varit uppe och snappat vatten vid ytan?

Det här var en perfekt beskrivning på mina fiskars symptom.........
#19 - 1 januari 2008 00:49
Gaffel skrev:
Klart att man inte ska köra det 12 gradiga vattnet direkt från kranen vid vattenbyte, antingen förberedelse med doppvärmare i hink vilket jag föredrar(kan vara en pina om man har riktigt stora kar fast många små delvattenbyten är nästan alltid att föredra framför få stora) annars följ rekomendationerna vid vattenberedning och ställ in blandaren så nära den befintliga vattentemperaturen som möjligt och låt vattnet rinna en stund för att ev utfällningar i ledningarna ska sköljas bort, tillsätt ex nitrivec och om hög nitirithalt uppmätts tillsätt även lite salt.

Om det rör sig om syrebrist är det dock bra att hälla i svalt (kanske inte iskalt) vatten i karet eftersom kallt vatten är mer syrerikt än varmt som är ganska syrefattigt.

Och varför hälla i salt om du har nitrit? Det påverkar inte din nitrithalt.
#20 - 1 januari 2008 01:18
Salt ökar gälarnas förmåga att ta upp syre.
#21 - 1 januari 2008 02:02
Men det tar inte på något vis hand om problemet.
#22 - 1 januari 2008 02:05
Nej det löser inte problemet, men det hjälper fiskarna att klara sig. Höga halter av nitrit och framförallt amoniak gör att fiskarna får svårt att ta upp syret ur vattnet. Salt hjälper till.
#23 - 1 januari 2008 10:32
När man skriver påståenden på ett forum är det alltid bra att kunna styrka sina påståenden med en källhänvisning så alla kan ta del av den informationen som informatören har att delge och då givetvis från trovärdig källa.
#24 - 1 januari 2008 13:11
Kramfors sida är välan ok att läsa på

Annons