hittat ett akvarium nu

#1 - 2 juni 2006 10:39
Har fått tjing på ett 375 L. Det är begagnat och nu undrar jag hur man kan lite på att det är intakt. det är så billigt så jag bara måste ha det. Jag antar att jag fyller det när jag fått hem det och testar. Eller? Om man ska silikona om så ska man ta bort det gamla först eller? Läste nånstans att man kan dra på silikon över det gamla för att täta. Stämmer detta verkligen?

Vad hade ni gjort?
#2 - 2 juni 2006 10:42
Om siliconet är friskt i skarvarna mellan glasen, men missfärgat, eller sladrigt på insidan, kan du skära rent materialet som INTE håller ihopa glasen, altså det som sitter invändigt i hörnet med ett rakblad, och lägga ett nytt lager där. Det påverkar inte hållfastheten i någon utsträckning, åt något håll.

Är siliconet stelt, kan det vara läge att skära ner baljan helt, men det brukar vara en hel del jobb.

Lycka till.
B!
#3 - 2 juni 2006 10:42
hej! kul med nytt akvarium :D

känns på silikonen så att den är mjuk och fin! är det alger under silikonen är det inte bra.

jag skulle inte lägga på ny silikon på gammalt, tror inte det fäster. låter väldigt osäkert.

finns många trådar om omsilikonering, sök i forumet, bla har jag skrivit en när jag limmade om mitt 450l.

lycka till
#4 - 2 juni 2006 10:50
hmm. det skulle vara 375 L men när jag räknar efter mått får jag fram 262 L. hmm....
måtten är 125x42x50... har jag räknat fel? ni som kan?
#5 - 2 juni 2006 11:03
Nä, du har räknat rätt. 375, är vanligtvis måtten 150x50x50... Då har man inte tagit hänsyn till materialets tjocklek när man räknat ut storleken, vilket ger en volym på strax över 350 liter "på riktigt", lite beroende på ram, glastjocklek, osv.
B!

Annons