Hittade en rot idag

#1 - 24 juli 2007 14:04
Va ute i skogen idag och hittade en rot från en lövbuske... kan jag använda den i ett akvarium?
#2 - 24 juli 2007 14:52
Härja skrev:
Va ute i skogen idag och hittade en rot från en lövbuske... kan jag använda den i ett akvarium?

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=173&Itemid=90

där kan du läsa
#3 - 24 juli 2007 15:46
Rötter från lövbuskar kan man använda, med undantag för vissa trädgårdsbuskar, speciellt sådana av Eurphorbia-släktet. De känns igen på att de har vit sav.
Men eftersom du skriver att du hittade den ute i skogen, så lär det funka. :)
#4 - 24 juli 2007 16:00
OKEJ, DE VA INTE RIKTIGT I SKOGEN, DET VAR NOG EN ROT FRÅN EN BUSKE SOM EN FAMILJ DRAGIT UPP Å SLÄNGT PÅ EN HÖG, DET STOg sånna buskar vid deras hus. det var taggar på grenarna och bark, ska jag dra av barken?
men det är ingen vit sav....
#5 - 24 juli 2007 16:11
Alltså kan man ha vilken växt som helst i akvariet om man har roten av växten? (Förutom taggväxter iofs)
#6 - 25 juli 2007 13:52
Det är inte bra att använda rötter från barrväxter, eftersom de innehåller terpener (terpentinliknande ämnen).
Euphorbia-växter har ofta giftig sav, som jag knappast tror är bra om det kommer ut i vattnet. Eftersom jag inte vet vad för växt det är, kan jag inte säga vad det är. Men om det inte är någon vit sav, lär det inte vara någon fara.

Barken är oftast det som ruttnar fortast på en rot, så jag hade nog skalat av den. Men det lär vara en smaksak. :)

Annons