Hittade Caridina japonica (Amano-räka)

#1 - 30 mars 2003 22:35
...på Globefish. Två saker slog mig: 1) jag trodde det var en liten räka på ett par centimeter, men den är ju STOR. Måste ha varit uppemot 7cm lång, nästan lika stor som en nordhavsräka! 2) Amano måste ha rökt på bra ordentligt när han rekommenderade 20st såna räkor per 38 liter vatten i akvariet!

Alldeles frånsett då att de kostar 95:-/st, så att ha 80 st i mitt 150 liters är opraktiskt också av ekonomiska skäl...

Puuuh. Inte lätt att få tag i roliga ryggradslösa djur till sötvatten, inte. Särskilt inte till rimliga priser.
Bilagor:
#2 - 31 mars 2003 04:58
Tror nog inte att det är en cardina japonica. Dom jag sett är 2 cm stora och kostar 25 kr.
MVH
Magnus
#3 - 31 mars 2003 05:48
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Tror nog inte att det är en cardina japonica. Dom jag sett är 2 cm stora och kostar 25 kr.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det är helt möjligt att de jag såg inte var Caridina japonica, men det tror jag inte dina är heller...

Enligt nätet är C. japonica en upp till 5cm stor glasklar räka utan tydliga klor men med ett band på ryggen och små fläckar längs sidorna. Det stämde på de jag såg, utom att de var större (fast frågan är förstås hur de mätt längden - med eller utan pannhorn).

Det är också lite intressant att nätet talar om hur man ser skillnad på hanar och honor - tydligen har det inte sjunkit in än att räkor är hanar när de är unga och blir honor som gamla. När jag kollar på nätet är det också uppenbart att det finns minst ett halvdussin arter räkor från hela världen som säljs som Amano-räkor.

#4 - 31 mars 2003 07:29
jag tog ett kort på min ni kan titta på den här den är inte stor ca 4 cm

http://w1.879.telia.com/~u87914736/akvarie_bildgallei/Rakan%2001.jpg

Mvh Micke Eklund
#5 - 31 mars 2003 07:32
De Cardina Japonica som oftast finns till försäljning är små bäbisar på ca 2 cm. De blir upp till 5 cm som vuxna djur. Här kan man läsa mera om dem. http://suiso.com/ebi.htm

//Annika
#6 - 6 april 2003 12:42
I fredags köpte jag en amanoräka som ska bli 5 cm lång på Arken i Globen Shopping, den kostade 45:-
Den ser ut som bilderna jag har sett på Caridina Japonicas, så jag hoppas att det är det.

//Elin
#7 - 7 april 2003 14:39
Har 2 stycken Cardinia japonica på ca 4-5 cm. Jag har haft mina i cirka ett år och den ena bär på rom så de borde vara fullvuxna och trots att de är fullvuxna så är den ena en hane så det kan inte stämma att de är hanar som små och honor som fullvuxna + att om det inte hade funnits några hanar så hade rommen inte kunnat bli befruktad. Mina räkor kostade runt 25:- och är jättetrevliga akvarie djur.
#8 - 7 april 2003 15:20
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Har 2 stycken Cardinia japonica på ca 4-5 cm. Jag har haft mina i cirka ett år och den ena bär på rom så de borde vara fullvuxna och trots att de är fullvuxna så är den ena en hane så det kan inte stämma att de är hanar som små och honor som fullvuxna + att om det inte hade funnits några hanar så hade rommen inte kunnat bli befruktad. Mina räkor kostade runt 25:- och är jättetrevliga akvarie djur.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Är den befruktad då? Jag skulle vilja säga att det snarare är säkert att du har minst en hona än att säga något om hannar om du har rom.

Peter
#9 - 14 juni 2003 07:15
jag köpte 3 st cardiana japonica förut och dom var 5 cm men dom har inte blivit större
#10 - 23 juni 2003 21:04
Hej

Köpte fyra räkor idag, som han inte kom ihåg namnet på, men när jag frågade om det var japonica, sa han att det var så de hette, och på pappret stod det att de är bra på att äta alger, precis som jag hade för mig. De är genomskinliga, med ett mörkt band, och svarta prickar på sidorna, och är ca 3 cm. De kostade 29:- Äter de både penselalger, och så´na där äckliga, gröna slemalger? Speciellt de slemmiga vill jag bli av med, för de är giftiga för yngel har jag märkt. Låter det som japonica, på beskrivningen?

MVH Micke
#11 - 24 juni 2003 05:55
Japp, låter precis som en Cardina japonica. Jämför med bilden http://suiso.com/ebi.htm

//Annika
#12 - 24 juni 2003 14:56
Mina första räkor köpte jag som Cardina Japonica, fick dem för halva priset för att de var så väldigt små (1,5 cm långa). Efter en månad fick de yngel varav en del faktiskt klarat sig. De här räkorna har inte blivit större än 3-4 cm, så jag tvivlar på att de är riktiga Amano-räkor. De har ynglat av sig i vår igen. Läste att Cardina Japonica ynglar av sig på våren/försommaren, så så långt stämmer det.
Fick 13 stycken, troligen riktiga, CJ i höstas, de är i storleken 5-7 cm och en del av honorna bär rom, men de har inte lyckats få fram några överlevande avkommor hittills.
Det finns minst ett 10-tal räkarter som liknar CJ.
#13 - 24 juni 2003 19:52
En följd fråga hör många Cardina Japonica kan man ha i ett 54 L, tillsammans med ett fjärilsciklidpar och 11 neontetror ??
#14 - 25 juni 2003 21:59
Rejält många gissar jag på. I princip äter de ju huvudsakligen överbliven fiskmat, alger och annat som ändå ligger och för eller senare skulle behöva brytas ned i burken.

Herr Amano som har gett räkan sitt "handelsnamn" brukar väl också använda en faslig mängd i sina akvarier, typ ett dussin per 10 gallons eller vad var det???

/Bjorn
#15 - 26 juni 2003 04:18
Kan man ha den ihop med pygmépansarmal? Dvs har någon sett dem ge sig på små fiskar/yngel/ägg? Jag skaffade 5 st till mitt stora kar igår och de verkar vara hängivna arbetare.

/Mona
#16 - 9 oktober 2003 13:06
Caridina japonica är en utmärkt städare. De är dock lite trixiga att föröka. Glina kräver nämligen bräckt vatten när de växer upp (tills de få räkform). Innan dess så hänger di i vattnet med huvudet nedåt. I sötvatten dör de. Så därför tror jag inte att Ullas små räkor är riktigt Caridina japonica.
Har man lite större fiskar (som Scalarer) så gömmer sig räkorna under dagtid, men de jobbar på på natten. De kräver dock bra med gömställen, och gärna mycket växter. Men har man inte stora fiskar, och ett stim med räkor (åtminstone 5-6 st) så törs de vara framme dagtid med. Och de är riktigt trevliga djur att titta på när de rensar ALLA alger från växter.

Jag vet inte om de är romrövare, men jag skulle tro att de äter rom som allt annat (alger, växtdelar, fiskmat och döda fiskar). Någon rekomenderade dem i tätplanterade växtakvarium om man hade många stimfiskar (typ 50 st neontetror). Då det är svårt att hålla reda på om någon fisk har dött, så är det lättare att se ett stim med räkor som äter på fisken. Och då kan man plocka upp den, så att man inte övergöder akvariumet (med algexplosion som följd).

En bra webbplatts med information om räkorna finns i belgien. Den är översatt till en hel del olika språk, men inte svenska (ännu, någon som är intresserad?)
http://users.skynet.be/caridina-japonica/
#17 - 24 oktober 2003 09:11
Måste dessa räkor ha tillgång till kalkstenar eller liknande? Tänkte då främst på deras skal...
#18 - 24 oktober 2003 10:09
Apropå den där websiten skulle jag gärna vilja ha en fungerande mail-adress till dem - det finns en hel del info där som är helt uppåt väggarna fel (nästan allt signerat Emiliano Della Bella), och jag försökte maila dem, men kontaktadressen de anger finns inte.
#19 - 24 oktober 2003 10:12
davide: det beror på hur mycket karbonater som finns i ditt vatten. Har du omätbar KH så behöver du höja den.
#20 - 10 april 2004 17:46
Är de nån som vet ifall räkor äter yngel?
Tacksam för svar

Annons