Hitta kalksten i stockholm

#1 - 5 februari 2006 23:34
Vet någon var man kan hitta kalksten i stockholm? Eller måste man bege sig till akvariebutiken och köpa?

/Peter
#2 - 6 februari 2006 10:06
fick just reda på att det inte finns kalksten i stockholmstrakten :p
#3 - 6 februari 2006 10:43
Det finns ett nerlagt kalkbrott i Vagnhärad inte långt söder om sthlm. Det är någon sportdykarklubb som arrenderar det. Om man frågar rätt person så kan man säkert plocka sig några kilon. Det gjorde jag.
MVH
Magnus
#4 - 20 oktober 2007 17:03
(Vet att detta är en gammal tråd) Men jag har just plockat sten från kalkbrott och undrar nu och det gåt att använda flera större stenar i mitt akvarium utan att de kan ge ifrån sig något farligt ämne. (Ska endast ha malawi ciklider.) Läste i någon bok att man bör undvik kalkstenar i sötvattensakvarium?
#5 - 20 oktober 2007 22:22
(Vet att detta är en gammal tråd) Men jag har just plockat sten från kalkbrott och undrar nu och det gåt att använda flera större stenar i mitt akvarium utan att de kan ge ifrån sig något farligt ämne. (Ska endast ha malawi ciklider.) Läste i någon bok att man bör undvik kalkstenar i sötvattensakvarium?

Om det är kalksten du har plockat är det inte farligt. Orsaken till att man varnar för kalksten i akvarier är att de flesta andra fiskar inte gillar vatten med högt pH...och kalksten höjer pH. Men malawis vill ha högt pH! :)

Men du bör nog koka dom innan, i varje fall om de legat i vatten förut.
#6 - 20 oktober 2007 22:45
Tropfrog skrev:
Det finns ett nerlagt kalkbrott i Vagnhärad inte långt söder om sthlm. Det är någon sportdykarklubb som arrenderar det. Om man frågar rätt person så kan man säkert plocka sig några kilon. Det gjorde jag.

MVH

Magnus

Jag tror nog det finns ett till någon stans på mälaröarna (Färingsö?) men enklast är det nog ändå att åka till akvarieaffären och köpa, man kan ju förståss också köra med [COLOR=Red]kalkhaltigt grus[/COLOR] och vanliga stenar.....
#7 - 21 oktober 2007 00:22
Stora Vika

finns ett kalkbrott i stora vika, 4-5 mil syd/väst om stockholm

funkar bra att hitta där =)
#8 - 21 oktober 2007 09:41
Problemet med kalkstenen kring stockholm är att den är omvandlad till marmor. Dvs mycket tung och hård, och buffrar inte pH märkbart.
#9 - 21 oktober 2007 20:36
Tack för alla svar! Jag ska se till att koka stenarna noga så ska det nog bli bra. Ville bara kolla så de inte gav infån sig några gifter. Då jag plockat dem direkt från kalkbruket och de är rätt vita förutsätter jag att de är kalk =). Det fanns i närheten bitar som var rödaktiga och som färgade av sig i vatten och bitar som var helsvarta. Dessa tog jag inte!

Annons