Hinna på ytan...

#1 - 22 november 2009 21:25
Jag har nån form av hinna på ytan i karet som gör att ytan står helt still = Att vattnet syresätts inte. Har utblåset riktat upp mot ytan så just där kan inte hinnan sluta sig och syre kommer ner ändå, men i andra halvan av karet ligger hinnan tjock, som ihoppressad. Det kan variera lite, ibland finns där ingen hinna på flera veckor, medan den helt plötsligt börjar bildas igen och finns kvar som nu, i flera mnader :(

Vad beror det på, och vad kan jag göra för att bli av med den?

/ Marcus
#2 - 22 november 2009 21:28
Jag tror att det är proteiner från mat eller döda fiskar/snäckor. Minska matningen öka gärna cirkulationen vid ytan. Man samlar upp hinnan med tex hushållspapper, annars blir det lätt grönalger i det.
#3 - 22 november 2009 21:38
Då är det nog matningen ;) Har diskus i som kräver en del mat för att hålla sig friska och snygga. Både växer och leker på samma gång så dom behöver energi. Men då vet jag vad hinnan beror på, inte annat att göra än att ta bort den då.

Tack för snabbt svar!
#4 - 22 november 2009 21:51
Tänkte bara att om du har växter som ligger vid ytan så kan det oxå vara en orsak till att det blir en hinna (ytrörelsen försämras kraftigt), i synnerhet om det är ett längre kar det handlar om.
#5 - 22 november 2009 21:57
Jo, detta hade jag ganska bra koll på faktiskt. Men tack ändå :)
#6 - 22 november 2009 22:08
Borde som ngn nämnde tidigare vara pga av utfodringen. Det finns algtabletter som innehåller en hel del protein, aka proteinhinna på vattenytan.
Så får jag när jag har mycket andmat och inte malarna äter upp all tablett på en natt.
Fick tips att: Mata sparsamt och se till att all mat blir uppäten och ha en bättre cirkulation på vattenytan.
#7 - 22 november 2009 22:20
Matar med fryst artemia ca 3 ggr/dag och granulat morron/kväll... Men jag får se till att ta våtdammsugaren och få bort hinnan när den blir för extrem
#8 - 22 november 2009 22:28
Jag tycker det låter som du matar fiskarna ofta och mycket. Varför matar du de så ofta?

Du kan ta en tidningspapper och lägga på vattenytan, på så sätt kan du få upp proteinhinnan.
#9 - 22 november 2009 22:34
Du skulle kunna testa att ha lite mer cirkulation i ytan för att bli av med hinnan.
Dock så kanske du ska testa och mata lite mindre också och se om det gör nån skillnad.
Om jag matar mycket med oxmix så kan jag få lite sån hinna oxå men det försvinner om man riktar utblåset från ena pumpen lite mot ytan.
Nu matar jag dock bara en eller 2 ggr i veckan med stendkers mix och nu har hinnan jag fick i karet försvunnit.
#10 - 22 november 2009 22:36
Därför att det är diskusar på tillväxt jag har, och det är inte mkt jag matar varje gång utan tillräckligt. Det blir varje gång, uppätet. Jag vet om att det verkligen inte ska ligga kvar mat på botten, är ändå ganska kunnig...
#11 - 22 november 2009 23:05
jag vivlar inte på att du inte är kunnig :)
Jag har aldrig haft discusar och vart förvånad över att man matar de så ofta.
Testa och gör som drd sa så lär säkert proteinhinnan på vattenytan försvinna :)

Jag tycker jag matar ofta när jag ger mina fiskar (sällskapsakvariet) varannan dag.
#12 - 22 november 2009 23:12
Såg att du har 8 st smådiscus i ett 60-liters.
De kommer aldrig kunna utvecklas på ett bra sätt i ett så litet kar.
Proteinhinnan ska du inte oroa dig så mycket över, du borde istället på fullt allvar ordna en större balja om du vill kunna hålla discus.
#13 - 23 november 2009 00:59
Men som sagt, ville veta vad det berodde på och nu vet jag, tack! Kommer ta bort den när den när det behövs :)

NIC, smådiskusarna är snart 2 månader och ca 2 cm i diameter. Dom går däri nu eftersom dom skulle bli mat i det större med morsan, farsan och deras polare... Och som du då såg(?) så har jag de större som behöver det, i det större karet.
#14 - 25 november 2009 01:21
8 st i ett 200 blir nog fasen lite väl beroende på storlek, sen plus 8 till..
Vad vet jag, du kanske har en stor balja på gång?
#15 - 25 november 2009 06:56
NIC skrev:
Såg att du har 8 st smådiscus i ett 60-liters.

De kommer aldrig kunna utvecklas på ett bra sätt i ett så litet kar.

Proteinhinnan ska du inte oroa dig så mycket över, du borde istället på fullt allvar ordna en större balja om du vill kunna hålla discus.

Japp, helt korrekt, MEN, vad har du för filter till detta? det måste till en stor biologisk filtermassa för att ta hand om dessa små som får mkt mat,det är ju inte så at de matas mycket de skiter ju faktiskt åxåv lika mycket som de får mat,mja inte kanske lika mkt men nästan,sen har du värmen att tänka på om du matar med tex oxhjärta mellan 29-31 så att deras matsmältning fungerar korrekt.Det finns en en del parametrar som skall ställas in för att dessa små skall funka.:)

Lycka till...
#16 - 25 november 2009 07:03
Ska du dra upp dom små i size i detta lilla karet så är dagliga vattenbyten på 50% ett måste.
Du måste dessutom mata med massor av näringsrikt käk och suga upp resterna som är kvar efter matningen annars blir vattnet dåligt diretk.
30 grader eller däromkring och lätt surt vatten ph 7 eller under är oxå en bra idé.

Vad matar du med idag ?
#17 - 25 november 2009 10:46
Jag byter just nu 2/3 i det lilla karet varannan dag, runt 30 grader och matar med fryst artemia, fryst egenfångat smått som jag faktiskt inte vet vad det är för kryp men dom älskar det, smulat flingfoder och granulat... Blandar dessa och matar med det jag vill bjuda på för stunden. Dom kommer gå kvar däri tills jag vet att dom inte bli käk för dom andra i 200L karet. Och av dom 8 som går där idag kommer 4 säljas av snart då jag fått två par som kilar stadigt däri och inte vill veta av några andra i sina resp. hörn...

Vad gäller oxhjärtamix har inga av mina diskusar gillat detta nån gång... Dom spottar ut det och överlåter maten åt städpatrullen på botten. Men fryst artemia är helt klart favoritmaten...

Annons