Hinna på vattnet

#1 - 7 juli 2006 08:19
jag får alltid en hinna på vattnet när jag matar, tänkte fråga om guldbarber äter mat på ytan? lite trist att alltid ta tiningspapper och ta bort hinnan med,annars får jag skaffa mig ett par platy eller nått
#2 - 7 juli 2006 10:29
Skaffa dig en sån här så blir du av med det problemet, funkar kanonbra, ytan helt ren från den feta hinna som kan uppstå efter matning. Det krävs ett ytterfilter för att driva den. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-ytvattenrenare-pr-1690
#3 - 7 juli 2006 13:31
[quote=ovsor]Skaffa dig en sån här så blir du av med det problemet, funkar kanonbra, ytan helt ren från den feta hinna som kan uppstå efter matning. Det krävs ett ytterfilter för att driva den. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-ytvattenrenare-pr-1690[/quote]

Kul pryl... Hur funkar den? Kopplar man på den på insuget eller...?
#4 - 7 juli 2006 14:01
japp, den kopplas in på insuget på ytterfiltret, suget regleras med en "skruvventil" så att draget från ytan blir lagom. En flottör ligger jäms med vattenytan o bärs upp av en luftficka, smart konstruktion om man jämför mot Eheims ytvattenrenare som jag tycker e helt kass, har testat även denna. Mitt tips, köp Fluvalen, 98:- på Hornbach i Gbg. Eheimen tror jag kostar över 300:- o den e alltså skit om du frågar mig.
#5 - 7 juli 2006 20:22
Har du provat att öka cirkulationen, byt mat etc.
#6 - 7 juli 2006 20:49
[quote=Tri-X 400]Har du provat att öka cirkulationen, byt mat etc.[/quote] jag har alltid matat med samma mat och har bra ytrörelse,men jag har aldrig råkat ut för detta,men mina mollysar dog så jag hade väll god hjälp av dom,får nog skaffa nya:)
#7 - 7 juli 2006 20:52
[quote=ovsor]Skaffa dig en sån här så blir du av med det problemet, funkar kanonbra, ytan helt ren från den feta hinna som kan uppstå efter matning. Det krävs ett ytterfilter för att driva den. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-ytvattenrenare-pr-1690[/quote] ja, det ska jag nog göra när jag har skaffat större kar,den verkar bra. Tack för tipset!:)
#8 - 12 juli 2006 10:26
Det var ett bra tips! Jag har bra cirkulation vid ytan, och har även kollat foder, men det hjälper inte.
Ett ytvattenfilter! Super! :)

MVH: Scalara
#9 - 12 juli 2006 20:50
Har ett sådant filter i mitt akvarium och det funkar utmärkt skaffa det med för att jag tyckte jag fick en hinna på ytan då jag mata med vissa sortes frysfoder. Den kan vara lite jobbig att ställa in den delen man ska köra mot ytan först tycker man den funkar bra och så ser man någon timme senare att den dragits ner under vattnet så då får man skruva ett halv varv. jag köpte min på pwss och där kostar den inte mycket heller.
#10 - 13 juli 2006 03:45
ok! jag måste köpa mig ett ytvattenfilter:) alla säger att det ska vara så bra.
#11 - 13 juli 2006 06:15
Varför kan det inte funka med en cirkulaitionpump vid ytan?
#12 - 14 juli 2006 15:28
[quote=stene]Varför kan det inte funka med en cirkulaitionpump vid ytan?[/quote]ja,just nu har jag ingen hinna:p kanske nån som äter upp den,men jag har ytrörelse nu åxå. detgår nog ändå utan ytvattenfilter
#13 - 14 juli 2006 17:47
[quote=Hella2]ja,just nu har jag ingen hinna:p kanske nån som äter upp den,men jag har ytrörelse nu åxå. detgår nog ändå utan ytvattenfilter[/quote]Man kan ha en extra som jag har för bättre ytrörelse det gör på sig mycket[:o]
#14 - 15 juli 2006 20:37
Utan att säga före mycket så är det rent åt.......snett med balansen

Annons