hinna på vattenytan

#1 - 23 maj 2007 17:44
Jag undrar om det är någon sem vet vad det kan bero på att jag ibland får en oljeliknande hinna på vattenytan,
byter 1/3 av vattnet var 10:e dag???
#2 - 23 maj 2007 17:49
Vi fick en sån hinna nu då vi hade hög nitrithalt, vi har bytt vatten ca 20% 1-2ggr om dagen ca, och nu är nitrithalten på väg ner och hinnan försvann rätt fort..

Så om du inte har kollat nitritvärden, är det ju en idé kanske.. har läst i nån annan tråd att man kunde få en hinna på vattnet om man hade hög nitrithalt..
#3 - 23 maj 2007 18:20
Proteinhinna som du kan få av för mycket mat till fiskarna. Sök på oljehinna så hittar du mycket läsning.
http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=1206260
#4 - 23 maj 2007 18:29
Herman skrev:
Jag undrar om det är någon sem vet vad det kan bero på att jag ibland får en oljeliknande hinna på vattenytan,

byter 1/3 av vattnet var 10:e dag???
du får enkelt bort hinnan genom att sätta på diffusorn (bubbel prylen som följer med många filter) samt att placera útblåset vid vattenytan! och som ansjo säger så är det protein från maten... brukar upphöra när karet är i god biologisk balans förutsatt att man matar med måtta!
#5 - 23 maj 2007 18:59
Ja, fast vi hade den hinnan nu även efter att vi knappt matat nåt.. fast den kanske blev av matrester sen innan då?
Jag läste om nitrit i en annan tråd nånstans, så det var min första tanke..

Men ja, det med biologisk balans stämmer nog, vårt var väl lite kaotiskt nu ett tag, kanske på alla sätt, men nu börjar det bli bra och nu är det ju ingen hinna heller så det stämmer ju säkert :)

Annons