Hinna på vattenytan :(

#1 - 22 november 2005 20:44
De senaste dagarna har det blivit som en oljig/smulig "hinna" på vattenytan i mitt 110 liters som har varit igång i drygt 1½ vecka. Jag har två pansarmalar och en liten ancistrus däri.

Jag har riktat utblåset uppåt mor ytan, men det försvinner inte. Idag låg fiskarna och halvflämtade på botten så i panik tog jag en sked och rörde om, då gick lite av hinnan bort...den verkar täppa till ytan så det inte kommer ner tillräckligt med syre.

Vad är det för nåt och hur får jag bort det?
#2 - 22 november 2005 20:57
Jag hade också en sådan hinna i början, men det är inte farligt vad jag vet.
#3 - 22 november 2005 20:59
en av mina kompisar hade problem med oljehinna, prova att lägga ner ett kaffefileter på ytan o se om de hjälper..hehe man vet ju aldrig.

mvh _anil
#4 - 22 november 2005 20:59
Jag har också en sådan hinna men mina fiskar verkar inte bry sig...
Menar du att det är något farligt?
#5 - 22 november 2005 21:03
Ett 30% vattenbyte gör nog susen! :)
#6 - 22 november 2005 21:12
Kanske har ni någon slags skiffersten i akvariet? De brukar kunna ge ifrån sig lite olja som bildar hinna under visa förhållande har jag för mig. Flera vattenbyten och lite rensande av vattenytan får nog bort det. Annars är man kanske tvungen att ta bort stenen.
#7 - 22 november 2005 21:24
Matar man för mycket så kan "hinnan" uppstå.
#8 - 22 november 2005 21:28
Jag har tre röda schifferstenar, kanske är det problemet?

Jag har gett fiskarna tre algtabletter totalt sedan i fredags, killen i djuraffären sa "ett par stycken varannan dag ungefär". Har nu också provat att lägga papper på ytan, men det hjälpte inget vidare. Dock har en del av hinnan gått bort av mitt sked-vispande :P

Jag hittade en annan tråd angående en "hinna på ytan" som stämde med min, hennes fiskar hade dött av den.
#9 - 22 november 2005 21:35
Risken är att hinnan täpper till syretillförsen i vattnet. Kanske kan du pröva ta ut stenarnatillfälligt för att minska det akuta problemet nu. Visa skiffrar är inte kemiskt stabila. Jag hade någon svart skifftersten i ett akvarie. När den inte var bra så gick det lätt att bryta loss bittar från den.
#10 - 22 november 2005 21:38
Då prövar jag att ta ut stenarna imorgon. Jag har även lavasten, kan det ha påverkat något?

Mina pansarmalar låg på botten (det brukar de iochförsej ofta göra) men de flämtade & verkade allmänt slöa, då riktade jag mer cirkulation mot ytan & vispade bort en del hinna...de blev piggare och började simma runt som vanligt. Så jag tror det blir nån sorts syrebrist...
#11 - 22 november 2005 21:42
Syrebrist tror jag på. Som det sas tidigare, kan för mycket mat i akvariet ha ställt problemet.
#12 - 22 november 2005 21:43
Lavastenar tror jag inte ställer till något problem, men jag är inte helt säker.
#13 - 22 november 2005 21:53
Tydligten ska det kunna det. Har för mig att jag läst det tidigare här. Antar att det har med att det blir så mycket mat som varken fisken eller akvariet (bakterierna) riktigt kan ta hand om.
#14 - 22 november 2005 22:32
Jag har inga skifferstenar i mitt akvarium. Kanske är jag för frikostig med maten. Fast jag tycker de äter upp den rätt snabbt. Ska skaffa ett kraftigare innerfilter i veckan, det kanske hjälper. Men, som sagt, än har jag inte märkt att mina fiskar far illa av det. Försöker också (svåra rackare att få tag i!) få tag i ett par khuliålar som jag tänkt ska äta upp av ev. överflöd på botten. Är det en bra idé?
#15 - 22 november 2005 23:08
[QUOTE=Watermelon]Jag har gett fiskarna tre algtabletter totalt sedan i fredags, killen i djuraffären sa "ett par stycken varannan dag ungefär".[/QUOTE]

helou!
jag fick med tipset att ge "ett par stycken tabl per vecka" som resulterade i nitritspik. nu ger jag mina pansisar och ancistrus en kvarts tabl varannan dag och de är nöjda och nitriten är borta. sen får dom i sej lite flingor med ibland och alger såklart...
#16 - 23 november 2005 04:16
vissa fiskar håller ytan ren från hinna om det är proteinhinna som kommer av mat.
platy är en av dom.

Jag har tre röda schifferstenar, kanske är det problemet?

förmej att ja läst att röd skiffer inte ska va i akvarie mne högst osäker på't
#17 - 23 november 2005 05:59
[QUOTE=Watermelon]

Jag hittade en annan tråd angående en "hinna på ytan" som stämde med min, hennes fiskar hade dött av den.[/QUOTE]

Hon hade antagligen tvättat händerna med tvål innan eller haft på lotion och sedan stoppat ner händerna i akvariet, den kan både vara giftigt och så blir den en oljig fet hinna.
#18 - 23 november 2005 09:19
Jag gjorde iaf ett nitrittest för några dagar sen, och det var bra värden. Får nog plocka ut schifferstenarna och kanske göra ett mindre vattenbyte...
#19 - 23 november 2005 10:02
För mig fungerade det att ta bort hinnan med tidningspapper. Ta bort klamrarna, lägg ett par blad på ytan och lyft bort dem på en gång, upprepa ett par gånger. Sedan jag drog ner på matningen och skaffade Black Mollys (de äter faktiskt upp hinnan) så är hinnan borta. Börja med vattenbyte och tidningspapper så försvinner den!
#20 - 23 november 2005 20:32
[QUOTE=Fisktjejen]Sedan jag drog ner på matningen och skaffade Black Mollys (de äter faktiskt upp hinnan) så är hinnan borta.[/QUOTE]

platy funkar med.
har en som plockar rent ytan från döda flugor damm och dylikt.
däremot blir platyn rätt dålig på de om man häller i 24timmar med mygglarver å tugga på
#21 - 23 november 2005 21:25
oljig ytan fick jagmed, men det var för att jaghade för lite YTRÖRELSER.. se till att du har utblåset riktat uppåt, och att pumpen sitter så högt upp att det nästan plaskar av ytrörelsen... lägg märke till att jag sa NÄSTAN så att det plaskar :D
#22 - 24 november 2005 18:16
Utblåset är så mycket uppåt som det kan :) Men nu börjar hinnan försvinna, och faktum är att jag skaffade mig tre söta platys idag och dom håller på att "äta" på ytan lite då och då :)

Men tack så jättemycket för alla tips iaf!
#23 - 25 november 2005 22:15
hmm

Gladherta: Jag är hon som hade samma problem som watermelon och jag vill bara poängtera att jag aldrig skulle göra något KLANTIGT som att tvätta händerna med tvål eller använda lotion innan jag ska fixa i akvariet akvariet. Sådeså;)
#24 - 25 november 2005 22:35
Hah, jag har kommit på mig sjävl flertal gånger efter att jag har duschat, o tagit deo, så börjar man mecka lite med karet, o vipps, så hade man armhålan i vattnet :D (med deo)
#25 - 25 november 2005 22:38
Eller är man så dum att man står diskar utan att skölja av sig ordentligt. För att senare ner och greja i akvariet.
#26 - 26 november 2005 00:53
[QUOTE=Frågvis]Lavastenar tror jag inte ställer till något problem, men jag är inte helt säker.[/QUOTE]Lavasten är jättebra den är helt neutral!
#27 - 26 november 2005 01:01
Tack jag funderar själv på att köpa lite lavasten. Det är väl en sten som är hyfsat lätt i akvariet? Jag såg en med massa små hål. Och den kändes inte så tung.
#28 - 26 november 2005 07:38
[QUOTE=Frågvis]Tack jag funderar själv på att köpa lite lavasten. Det är väl en sten som är hyfsat lätt i akvariet? Jag såg en med massa små hål. Och den kändes inte så tung.[/QUOTE]

Ja, den väger inte så mycket och är hyffsat porös. Om du finner en som är tillräckligt stor kan du gräva ur grottor men man får vara litet försiktig så man inte delar den.

/J
#29 - 26 november 2005 10:28
Tack för kanontipsen! Jag undrar om man har många stora grottor i akvariet där det inte kommer så mycket ljus. Medför detta att det bildas mycket oönskade alger i akvariet. Eller sköter den övriga balansen om detta i akvariet?
#30 - 26 november 2005 11:15
Hur är det med kolsten då? Kan den ställa till det i akvariet?
#31 - 26 november 2005 11:44
Hinnan på ytan beror till 99% av att man matar för mycket! Att skiffer skulle ge en oljig hinna är uteslutet!
Dra ned på maten, se till att ytvattnet rör på sig genom utströmmaren från filtret!
#32 - 26 november 2005 11:46
De enda stenar som kan ställa till det är malmhaltiga eller kalkhaltiga stenar! Malmhaltiga kan beroende på vilken mineral det gäller göra så att vattnet blir giftigt för fiskarna, Kalkhaltiga höjer PH-värdet till kanske ej önskvärd nivå! Stenkol är helt neutrala och innebär ingen risk!
#33 - 26 november 2005 16:01
Hur vet man om stenen är malmhaltig då?
#34 - 26 november 2005 16:10
Järnmalm innehåller järnmalm. Kan alltså lösa ut järn. Kopparmalm innehåller koppar. Kan alltså lösa ut koppar. Jag har för mig att för något ska få kallas malm så måste de innehålla tillräckliga mängder av ämnet att de kan anses värt att bryta/utvinna tex guldmalm. Men man kan säga så här om man måste veta en del om stenen, vilka grundämnen och kvantiteter som finns i stenen och hur lätt stenen påverkas av omgivningen. Det kan man ta reda på i en stenbok eller fråga en geolog.
#35 - 27 november 2005 13:02
Man tycker väl att de stenar de säljer i en akvariebutik borde vara ok
#36 - 27 november 2005 14:40
om butiken säger att man kan ha dom i akvarie ja.

sen kan en butik inte heller bara ta vilka stenar som helst och säga att dom funkar i akvariet då butiken blir ersättningskyldig om nåt händer som kan relateras till själva stenen.
#37 - 23 december 2005 14:03
Ett tips som jag hittade i "Akvariets ABC" (Årsmodell 1100 :) ) är att lyfta upp hinnan med sugpapper. Med tanke på bokens ålder så kan det kanske vara giftigt (alltså flugpapper) de menar. Men finns det "Non-Toxic" sugpapper så ska det nog gå!!!

Lycka till!!:D
#38 - 23 december 2005 14:28
[QUOTE=calle95]Ett tips som jag hittade i "Akvariets ABC" (Årsmodell 1100 :) ) är att lyfta upp hinnan med sugpapper. Med tanke på bokens ålder så kan det kanske vara giftigt (alltså flugpapper) de menar. Men finns det "Non-Toxic" sugpapper så ska det nog gå!!!

Lycka till!!:D[/QUOTE]

Tidningspapper ska funka riktigt bra.
Fast det är nog bättre att dra ner på matningen eftersom det i de flesta fall är för mycket mat som ger en oljig hinna.
#39 - 23 december 2005 14:34
Öka cirkulationen på ytvattnet så försvinner hinnan...

Annons