Hinna på vattenytan

#1 - 5 april 2005 17:37
Vad beror det på att det ibland bildas en hinna på ytan i akvariet

En kompis till mig som är forskare sa att det var bakterier som käkade upp :eek: och angrep min plastslangar. Slangarna blev slemmiga och vitare, innan var dom gröna och genomskinliga.

Andra möjliga orsaker jag funderat på:

- Äggviteämnen från mat och restprodukter

- Alger. Fick ofta snabbt en hinna efter att jag tillsatt växtgödning (PMDD, KNO3+KH2PO4 och TMG) och misstänkte att algerna fick en skjuts av gödningen och det kraftiga ljuset jag hade.
#2 - 5 april 2005 17:50
Att det skulle vara bakterier som "äter" upp slangar tror inte jag ett dugg på.

[QUOTE=Tangoman]

- Äggviteämnen från mat och restprodukter[/QUOTE]
Vad jag vet så är det matning som orsakar det, speciellt flingfoder tror jag.

[QUOTE=Tangoman]
- Fick ofta snabbt en hinna efter att jag tillsatt växtgödning [/QUOTE]
Det har hänt mig också men det har försvunnit snabbt så jag har inte brytt mig om det.
#3 - 6 april 2005 21:54
Um, plastslangar fäller ut mjukgörare som det kallas, vanligen olika lösningsmedel och oljor, vilket gör dem styva som ... nåja, med tiden blir de inge bra o försöka flytta / böja dem på nått annat sätt utan varmt vatten.

Hinnan kan vara en massa olika, men vanligast är just äggviteämnen(proteiner), från bland annat mat, det bästa sättet att hantera det på är ytcirkulation, vilket inte alltid är förenligt med växtakvarium... den överlägset vanligaste anledningen till besvärlig hinna är övermattning.. själv har jag periodvis en knappt skönjbar oljig hinna i läpartierna i min balja, som troligen kommer från minna skifferstenar.. det verkar bli mer vid vattenbyte, och mindre fram till nästa, så jag antar att nånting gör sig av med det... Än har jag inte haft några problem med det, utöver utseendet (och det rör sig om maximalt 1dm²)

B!
#4 - 9 april 2005 16:54
Jag tror det beror på olja. En droppe olja kan täcka en hel bassängs vattenyta.
Så du kanske kan tänka på att inte smörja in handkräm och att skölja bort all tvål innan du stoppar ner händerna i akvariet.
Men det kan ju vara det Mr B också sagt.

/akkva
#5 - 9 april 2005 18:24
Mina slangar brukar alltid bli slämmiga och vita, kanske är möjligt att det är det som bildar mitt " olje " lager på ytan.
#6 - 9 april 2005 22:40
Nu testar jag med silikonslang från min mäsk. Silikonslangarna verkar inte bli slemmiga.
#7 - 9 april 2005 23:50
Jag tycker att cf25 berör ämnet närmast. " Um, plastslangar fäller ut mjukgörare som det kallas, vanligen olika lösningsmedel och oljor, vilket gör dem styva som ... nåja, med tiden blir de inge bra o försöka flytta / böja dem på nått annat sätt utan varmt vatten." Var detta ett inlägg relevant till diskussionen?? -Geezer-
#8 - 10 april 2005 01:34
[QUOTE=Geezer]Jag tycker att cf25 berör ämnet närmast. " Um, plastslangar fäller ut mjukgörare som det kallas, vanligen olika lösningsmedel och oljor, vilket gör dem styva som ... nåja, med tiden blir de inge bra o försöka flytta / böja dem på nått annat sätt utan varmt vatten." Var detta ett inlägg relevant till diskussionen?? -Geezer-[/QUOTE]

Jag ansåg att det var relevant som motpol till:

[QUOTE=Tangoman]
En kompis till mig som är forskare sa att det var bakterier som käkade upp :eek: och angrep min plastslangar. Slangarna blev slemmiga och vitare, innan var dom gröna och genomskinliga.
[/QUOTE]
och som stödjande bidrag till
[QUOTE=fc25]
Att det skulle vara bakterier som "äter" upp slangar tror inte jag ett dugg på.
[/QUOTE]

Det må ha varit jäkligt korkt av mig att försöka beröra nånting som i alla fall av allt jag fått lärt mig är felaktigt. För övrigt var det även en reflektion över att nya slangar möjligtvis skulle kunna släppa så mycket mjukgörare under en kortperiod, att man får en oljig hinna, men den torde teoretiskt bara uppstå en gång.

När vi i alla fall var inne på ämnet, var ditt inlägg relevant?

Förhoppningsvis har man nått en lösning, och oavsett, var inte det här inlägget avsett att vara relevant, utan för att indikera att det inte lönarsig att försöka vara behjälplig här. Ska aldrig mer göra det misstaget.
B!
#9 - 10 april 2005 20:03
Tar tacksamt emot alla ideer och hjälp som finns.
Mjukgörare eller olja, jo det kan det nog vara. Mina slangar har dock några år på nacken och fortsätter bli slemmiga.

Alltså, hinnan kan bero på

1) Äggviteämnen
2) Alger
3) Mjukgörare från slangarna
4) Oljor från slangarna
5) Fett från kroppen
6) Gödning (uppkommer efter gödning)

Troligtvis inte

a) Bakterieangrepp

Kan det vara partiklar från luften, matos, rök eller annat?

Edit: la till punkt 6
#10 - 11 april 2005 19:07
Får oxå alltid hinna på ytan samma dag som jag fulldospulsar.

Den (hinnan) kan va jäv... seg så jag konstruerade en skummare ifall det skulle va nån av N P M som satte sig på ytan... vill ju hellre att det blandar sig med vattnet.

Tror inte det är alger obs tror.

Vet att jag inte matar för mycket, så matrester är det inte.

Nån annan som får hinna alltid vid veckovattenbyte och fulldospuls?
#11 - 12 april 2005 05:53
Jag har också hinna vid varje vattenbyte. :( Ser ut som olja fast som i bitar, som is under islossning, det täcker inte hela ytan som en enda "bit". (var det nån som fattade vad jag försöker beskriva? :o )
#12 - 14 april 2005 10:14
Tråden har varit uppe ett par gånger. Flingfoder som någon nämde är en vanlig orsak, fanns/finns något märke som tydligen INTE skulle ge den effekten. Sen kan det vara annat med, du kan få en hinna om du ex.vis röker inne. använder en aromlykta i samma rum, matlagningsos osv osv osv. Orsakerna kan vara väldigt många. Däremot så vet jag av egen erfarenhet att en syresten i karet gör ett kanonjobb med att "slå sönder" hinnan. Nåja inte syrestenen i sig utan bubblorna då givetvis.
#13 - 19 april 2005 16:38
Nix röker inte, använder inte aromlyktor, har inte akvariet i köket... matar i och för sig med flingfoder men inte mer än att mina tretti kardinaltetror sätter i sig minsta lilla spår på två minuter!

Men får garanterat hinna på ytan vid vattenbyte och fulldospuls!

Mckvinnan bästa beskrivningen hitills, isflak jäpp!

syresten funka inget vidare för mig, direkt jag stänger av e eländet tillbaka.
Plus att jag inte vill vispa ur all co2 me en massa ytvattenrörelse!
#14 - 30 maj 2005 07:05
Hinnan har försvunnit

[color=black]Hinnan har försvunnit och har kommer inte tillbaka på ca 2 mån!!!![/color]

Nu har jag
- Matat på lite mer (mest räkor, ärtor, svart mygglarver, ej flingor)
- Doppat skitiga (ej ordentligt rensköljda) händer i akvariet
- Gjort flertalet doseringar med växtgödningen PMDD
- Gjort flera vattenbyten
- Haft näringsbrist och fått gröna alger på rutor och några gamla växtdelar
+ Slutat hålla efter sniglarna (förr 0-2 synliga, nu syns dom lite överallt)
+ Ökat CO2 tillförseln (1,5 l Pet till 5 l dunk)
+ Stoppat ner en till Black Molly (nu 2 st i mitt 200 liters)

Vad beror avsaknaden av hinna på?
Kan det vara:
1) att akvariet har kommit i balans efter 3,5 månader
2) att Black Mollysarna äter upp hinnan
3) att växterna växer bättre med mer CO2 och stoppar hinnan på något sätt
4) ett samband mellan beläggningen på slangar och hinna
5) mer sniglar som kanske har med försvinnandet av hinna och beläggning att göra
#15 - 30 maj 2005 11:18
Matar ej med flingor
#16 - 30 maj 2005 14:46
jag hade samma typ av hinna som ni beskriver oxxå, men nu efter ca 6 veckor är den borta, jag matar med flingor, gör 30 % vattenbyte varje söndag, det jag tror är balansen är i sin rätta, har kollat mina vattenvärden och allt ser OK ut.

Jag tror att saker lakas ut från början, slangar, silikon, bakgrunder, sand, pump mm, alltid finns det ngt som ej är 100% rent när man startar för att sedan med tiden försvinna, min hinna är nu borta iaf och inget har jag gjort heller..
#17 - 30 maj 2005 18:47
Hinnor kan bildas av många substanser, tex de som skapas vid nedbrytning av organiskt material, olja etc. Det som krävs är en hydrofil och en hydrofob ända på molekylerna. Den hydrofila gillar såklart vatten och den hydrofoba föredrar luften.

Vid vattenbyte bildas många små luftbubblor som drar med sig dessa substanser till ytan, och en sammenhängande film/hinna uppstår.

Det finns ett klassiskt experiment i hydrodynamik där man lägger en barriär precis vid ytan och låter vatten strömma förbi. Ytaktiva substanser ackumuleras uppströms barriären och man får en hinna. Dessa hinnor är dynamiskt mycket aktiva och gör tex at korta ytvåger dissiperar 10-50 ggr snabbare enn om ytan varit helt ren. Det är i allmänhet väldigt svårt att säkra att ytan är helt ren, nåt skit samlas alltid vid ytan.

Det vill därför alltid vara en hinna på ytan i våra akvarier, om den syns eller inte beror på tjockleken. Ett undantag är om man har _kraftig_ cirkulation vid ytan.

Oljespill kan bekämpas med bakterier som äter oljan, så att hinnor kommer och går kan mycket väl bero på ändrade mikrobiologiska förhållanden i akvariet.
#18 - 30 maj 2005 20:54
[QUOTE=Tangoman][color=black]Hinnan har försvunnit och har kommer inte tillbaka på ca 2 mån!!!![/color]
...
Vad beror avsaknaden av hinna på?
Kan det vara:
1) att akvariet har kommit i balans efter 3,5 månader
2) att Black Mollysarna äter upp hinnan
...[/QUOTE]
Framför allt 2. Men kanske även lite 1. Kanske sniglarna också bidrar till bättre balans.

Jag har mer eller mindre hinna i alla burkar som jag inte ha BM i eller vatten eller luft som bryter ytan.
PatrikMalmo
#19 - 31 maj 2005 18:00
Får en fundering kring hur nyuppsatta karen är?

Håller helt med om att orsakerna kan vara många. Rökning, matos, handsalva och sådant har vi redan gått igenom. Finns en variant av grönalger som lägger sig på ytan, men då har hinnan en klart grön ton och bryts inte sönder "som isflak". En annan grej är vad man kallar för biofilm, dvs döda bakterier som tillsammans med en del levande bakterier/smådjur bildar en hinna på ytan. Fullt möjligt att ett vattenbyte dödar många bakterier som då ger en hinna på ytan, vilken bryts ned efter ett tag. I kar som inte kommit i balans ännu (relativt nyuppsatta) tycker jag att det verkar vara vanligare med hinna på ytan, framför allt om man rotat runt i karet så bottenmaterialet virvlats upp. Jag får även en hinna på ytan just efter vattenbyten i de kar jag har de stora filtermattorna i (täcker hela kortsidan). Det verkar komma sig av att vattenytans sänkning frigör en del skit i filtermattorna, som då frigörs och läggger sig på ytan när vattnet fylls på igen. Försvinner dock på ett kick efter som jag kör med luftfiltrering.

Klart effektivast är en syresten, men det är lite surt att lufta ut CO2 ur ett växtkar. I alla andra kar rekommenderar jag däremot syresten/filtrering med luft för att få bort den. Funkar även utmärkt i växtkar med mindre ljus och utan CO2 (genomluftning tillför CO2 i växtkar där man kör utan CO2-anläggning). Olika former av avrinningssystem funkar också suveränt, Eheim har t ex en anordning att koppla på slangen till ett ytterfilter (men den väsnas en del - hinnan försvinner dock). Klassikern med att ha en sump under karet och så limma en glasskiva på diagonalen i ett hörn, samt borra hål i botten på karet inne i "trekanten" fungerar också bra. Till sist finns det gamla tricket med att lägga tidningspapper på ytan, varpå hinnan fastnar där och kan dras upp. Brukar tunna ut den rejält, även om den inte försvinner helt. Kanske värt att prova om er hinna ändå försvinner mellan vattenbytena.

Hiilsen,

P
#20 - 31 maj 2005 21:45
Man kan dammsuga upp hinnan med en grovdammsugare också. Ännu ett användningsområde förutom att ta bort andmat.
#21 - 3 juli 2005 08:49
Nu har jag haft en mycket ren yta i flera månader, det verkade som att jag fick en hinna i min burk som sedan försvunnit när akvariet blivit inkört.

MEN NU!!!!
Köpte ett par Fjärilsciklider för ett par dagar sedan och igår matade jag med frysta svarta mygglarver. Som ett brev på posten så har jag idag en tunn fin (FUL) hinna på ytan igen!

Slutsatser (bara gissningar från min sida ;))
1) Det bildas lätt olika typer av hinnor på nystartade akvarium innan bakterier mm har etablerat sig.
2) Matning med frysta svarta mygglarver ger tunn oljehinna i ett fungerande akvarium.

Skulle vara intressant att veta om det bara är restprodukterna eller bakterier som äter restprodukterna som bildar hinnan. Ska prova skölja myggorna vid nästa matning och innan dess se om jag kan suga bort hinnan.
#22 - 4 juli 2005 14:51
Om du sköljer mygglarverna, gissar jag på att de blir mindre intressanta som foder, ialla fall enligt fiskarna, som ju ska äta dem. Bara en gissning dock. Min gissning angående själva hinnan är att det är protein / äggviteämnen, och hinnan borde försvinna av sig själv, absolut senast till dagen efter...

B!

Annons