Får en fundering kring hur nyuppsatta karen är?
Håller helt med om att orsakerna kan vara många. Rökning, matos, handsalva och sådant har vi redan gått igenom. Finns en variant av grönalger som lägger sig på ytan, men då har hinnan en klart grön ton och bryts inte sönder "som isflak". En annan grej är vad man kallar för biofilm, dvs döda bakterier som tillsammans med en del levande bakterier/smådjur bildar en hinna på ytan. Fullt möjligt att ett vattenbyte dödar många bakterier som då ger en hinna på ytan, vilken bryts ned efter ett tag. I kar som inte kommit i balans ännu (relativt nyuppsatta) tycker jag att det verkar vara vanligare med hinna på ytan, framför allt om man rotat runt i karet så bottenmaterialet virvlats upp. Jag får även en hinna på ytan just efter vattenbyten i de kar jag har de stora filtermattorna i (täcker hela kortsidan). Det verkar komma sig av att vattenytans sänkning frigör en del skit i filtermattorna, som då frigörs och läggger sig på ytan när vattnet fylls på igen. Försvinner dock på ett kick efter som jag kör med luftfiltrering.
Klart effektivast är en syresten, men det är lite surt att lufta ut CO2 ur ett växtkar. I alla andra kar rekommenderar jag däremot syresten/filtrering med luft för att få bort den. Funkar även utmärkt i växtkar med mindre ljus och utan CO2 (genomluftning tillför CO2 i växtkar där man kör utan CO2-anläggning). Olika former av avrinningssystem funkar också suveränt, Eheim har t ex en anordning att koppla på slangen till ett ytterfilter (men den väsnas en del - hinnan försvinner dock). Klassikern med att ha en sump under karet och så limma en glasskiva på diagonalen i ett hörn, samt borra hål i botten på karet inne i "trekanten" fungerar också bra. Till sist finns det gamla tricket med att lägga tidningspapper på ytan, varpå hinnan fastnar där och kan dras upp. Brukar tunna ut den rejält, även om den inte försvinner helt. Kanske värt att prova om er hinna ändå försvinner mellan vattenbytena.
Hiilsen,
P