Hg Ytter Filter

#1 - 10 januari 2004 20:21
Hmm har sett att de va uppe nå trådar om hemmagjorde filter osv men vill inte klämma mej in i trådarna me mina frågor därför har ja nu gjort en egen tråd om det men till saken.

Om man ska göra ett eget ytter filter vad bör man tänka på då?
alltså vattenvägen genom filtret, Måste vattnet passera alla reningsmateriao osv? eller kan man bygga så att "smuts" partiklarna faller ner på nånform av material så de sammlas på hög eller blir det negativt pga av att de inte kommer va nån speciell cirkulation i botten på den där smuttsen sammlas upp? eller på nått annat sätt?
Läste nåt här på zoopet om filter o så men hittade inte den informationen ja vill ha, kom gärna med förslag på ytterfilter som man kan bygga.

Får hem ett till akvarium o morrn som ja tänkte exprimetera med hemmagjorda filter till o annat tjorv

Hmm aja hoppas ja får nått svar iaf =)
o att ni inte blir för tjuriga för att de e massa filter trådar uppe.
/Budda
#2 - 10 januari 2004 21:14
http://promodders.dajm.com/anv/upload/budda*/ytterfilter.JPG kör explorer i helskärm när du öppnat länken annars ser du inte va de e på bilden typ! hmm aja där e en länk till filtret ja funderar på o bygga. Om de kan hjälpa till me nått Kom järna med synpunkter på de!! =)
#3 - 10 januari 2004 22:58
den var enkel och bra snyggt jobbat !!!
#4 - 10 januari 2004 23:00
Tack tack :)
Hmm okej men tror du den skulle funka bra eller?
Det som är blå målat e filter som man har där i behållaren
#5 - 10 januari 2004 23:04
testa den!
#6 - 10 januari 2004 23:07
Okey får göra det :)

Nån som har nå synpukter på ytterfiltret jag ska göra?
#7 - 11 januari 2004 11:15
Hej!

funkar säkert jättebra.
Ska du bygga så ta alltid till volymen på filtermassan. det är den viktigaste saken i ett filter. mer massa, mer marginaler.

Urban
#8 - 11 januari 2004 18:44
Du menar att ja inte ska göra de för litet?
#9 - 12 januari 2004 01:24
precis det menar han som jag fattar det....
#10 - 12 januari 2004 02:36
det bästa tycker jag är att ha ett förfilter som man enkelt kan tvätta av ofta, så kommer det inte fastna nån skit i filtret, och du behöver nästan aldrig göra rent det. jag har helt enkelt tagit insuget till mitt ytterfilter & tryckt ner det i en klump blå filtermassa...den tvättar jag ganska ofta, själva ytterfiltret tror jag inte jag behöver röra förrän om nåt år...
#11 - 12 januari 2004 16:15
Hmm joo har oxå blå filter matta på mitt suget till ett annat akvarium med ytterfilter.

Annons