HF-don för udda antal rör?

#1 - 3 november 2007 23:17
Hej,

efter goda råd av sakkunniga på forumet här så ersatte jag mina drosslar med en Glomat 2 och mina "kallvita" lysrör med Aquarelle. Jag tycker det är toppen: det vettigare ljuset har bl.a. räddat livet på en Cryptocoryne och det blir inte alls lika varmt med Glomat. Dessutom är ljuset snyggare. [:-106]

Smolket i glädjebägaren är att det kallvita lysröret hade mer synligt (grönt) ljus och att karet (164l) därför är lite sämre upplyst än vad jag kanske skulle önska.

Så då funderar jag på att utöka till tre rör, men Glomat 1 (för ett T8-rör) har inte HF-don vad jag förstår? Så nu undrar jag vad det finns för alternativ?

Fyra rör (2x Glomat 2) vore för mycket och jag antar att man inte kan köra ett rör i en Glomat 2?

(Försökte för övrigt att söka på HF-don men fick inga träffar?. :confused:)

Erik
#2 - 4 november 2007 21:31
Om du har 2 rör vore det inte vettigt att köra ett kallvitt i bakkant och ett aquarelle i fronten? kostar ju inget att prova iaf ;)
Sen finns min personliga favorit, biltemas daylight rör, dom är billiga och har ganska snyggt ljus (lite svaga på röd färg) och har enligt tester ganska hyggliga värden för växter, självklart lite sämre än ett aquarelle men mycket bättre än dom flesta "kallvita" rör.
Annars är powerglo rören ljusstarka och fina om man vill offra lite mer pengar :)
#3 - 5 november 2007 16:27
Behöver armatur för 90 cm

Tack för de goda idéerna!

Jag tänkte att två Aquarelle som jag har nu är bättre för växterna än ett
Aquarelle och ett kallvitt. Växer för dåligt och för mycket alger redan
som det är nu. :(

Biltemas dagsljus är billiga och säkert ok men jag glömde säga att jag
behöver 30 W (90 cm, akvariet är 1 m långt) och den storleken förde de
inte, tyvärr, bara 60 och 120 cm.
#4 - 5 november 2007 20:18
Oki men då kanske ett power-glo kan va en ide, dom finns i den längden och ger starkt, snyggt och bra ljus för växterna
http://www.pwss.nu/product.php?productid=278&cat=31&page=3
kostar då en hundring mer än biltemas rör men är likvärdigt med ett aquarelle rör :)
#5 - 5 november 2007 20:52
Köp reflektorer till dina rör om du inte har det redan. Det ger synbar skillnad.
#6 - 6 november 2007 20:08
Powerglo och reflektorer

Enligt bilderna på saurama.aqua-web.org så har Powerglo ännu mindre gult i sig än Aquarelle och ser inte fullt lika ljusstark ut. Tack för förslaget i alla fall.

Jo, jag har tänkt på reflektorer men jag hade hoppats att det skulle dyka upp effektiva reflektorer med måsvingsprofil för T8-rör. Rören sitter åtminstone i ett vitmålat lock för närvarande. Men du har rätt, jag borde prova detta innan och se om det räcker innan jag investerar i fler armaturer. Tack!

Verkar av svaren att döma som om det inte finns så många alternativ om man vill ha HF-don. Konstigt med tanke på hur inne det är med att spara energi, växthuseffekten och allt detta.
#7 - 6 november 2007 20:49
Det går att köra bara ett rör i en dubbel Glomat, men frågan är vad den gillar det i längden.
Jag vet att om man inte säkrar av en glomat enl. anvisning (3A för 2x40W varianten) så kan den fara illa vid gamla flimrande rör som inte vill tända. Den har alltså inget inbyggt skydd för att stänga av flimrande rör.
Har man inget rör alls så borde det ju inte kunna bli någon "tändström" att tala om som ev skulle kunna skada, men som sagt jag är inte säker.

Annons