Hex Problem

#1 - 6 maj 2009 14:42
Hej e d nån som vet hur jag ska kunna låsa min router? Har en Gigabyte och lösen går bara att skriva i Hex vad det nu än e och jag skriver och skriver men inget går igenom. Jag kopierade vad som stod som ex. och det gick men sen när jag skulle logga in i router så ville den inte acceptera det fast jag skrev precis som det stått. Har nu kollat på så många internet sidor och blir inte klokare för det. Behöver hjälp
Guest
#2 - 6 maj 2009 16:27
Idag äre smartare att ha upplåst router än låst :p
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#3 - 7 maj 2009 06:52
--- Nedstående är saxat från manualen ---

Börja med att resetta routern (nånstans finns en sån där knapp man trycker in med en penna), koppla ihop allting, starta datorn, därefter modemet och sist routern. Starta en webbläsare.

Gå in på 192.168.1.254. Kommer du in? Lösen är admin/admin.

--- Slutsaxat ----

Kan tyvärr inte mer än leta då jag själv har linksys router.

OBS! Du nollställer routern om du resettar den ifall du har ställt in något innan försviner det OBS!
#4 - 7 maj 2009 10:58
Tack, men så långt har jag kommit. Det enda problemet är att jag inte förstår dom här hex-lösen. Men men man kanska ha det öppet ändå. Det e bara det att jag vet att grannen surfar på min lina och då går det så långtsamt.
#5 - 7 maj 2009 18:46
evy78 skrev:
Tack, men så långt har jag kommit. Det enda problemet är att jag inte förstår dom här hex-lösen. Men men man kanska ha det öppet ändå. Det e bara det att jag vet att grannen surfar på min lina och då går det så långtsamt.

gå in och leta om du kan låsa så bara dina nätkort kan nå routern, då kan han stå där och försöka ansluta bäst fan han vill!...

eller så kr du trådbundet och skruvar av den trådlösa antennen så kan han oxå försöka få nån nedladdning från dig..
#6 - 11 maj 2009 08:50
Huuga för att köra med öppet nätverk.

Har själv ingen Gigabyte router så har noll erfarenhet av dessa.
Vad händer när du försöker ange koden? Står det något och isåfall VAD står det för felmeddelande?
Vilken typ av kryptering kör du? WEP 128?
Klarar ditt trådlösa kort av vald kryptering?

Om ditt kort och router klarar WPA2 så kör det med en delad nyckel där du kan skriva in precis vad du vill som lösenord.

ett tips som underlättar att komma ihåg krångliga krypteringsnycklar:
Om du ska köra WEP så ta 128 bitars kryptering och skriv någons personnummer ungefär 2 ggr och sen en 3:e gång utan sista fyre siffrorna allt utan mellanslag
tex: 33010112343301011234330101 (nej jag är inte född 1933)
#7 - 11 maj 2009 09:48
Usch, öppet nätverk är ingen höjdare faktiskt. Massa queries och snålsurfare.

WPA2-PSK + MAC-låsning är ju minimum, helst ska man köra med en RADIUS-sever också ;) Fast frågan är ju, är det så viktigt? Har man verkligen så hemliga saker på sitt nätverk? Har man så mycket fuffens för sig?

//C
#8 - 11 maj 2009 17:48
Det beror lite på vilken kryptering du har. Har du wep 64 så skal du ange 10 tecken och 128 bits är det 26 om jag kommer ihåg rätt. Hexadecimalt är ett talsystem med 16 som bas (istället för 10 i decimalsystemet och 2 i det binära). Sifror räcker ju bara till för 0-9 så för att komma till 16 enheter så har man lagt till bokstäverna A-F. Där exempelvis F är 15 och A = 10.

Om du har en WEP med 64 bits kryptering så skall du skriva in 10 hexadecimala tecken. 0101010101 har jag ofta använt men ABCDEABCDE går lika bra. =m nyckeln har 128 bits kryptering så är det 26 hexadecimala ental du skall skriva. Personnummertrixet är ett men även 01010101010101010101010101 går. Du måste ange denna lösen både i routern och ditt närverkskort. Vissa kort klarar bara 64 bits kryptering.

MVH Lasse

PS Varför Narii vill ha öppet nätverk är väl för han/hon är en sån däringa otäck pirat som vill skyla sina hemska brott mot den heliga penningtjänarätten och anklaga den fattiga grannen för att ha gjort bovstrecken - fy på dig Narii :)
#9 - 11 maj 2009 18:48
Lasse skrev:

PS Varför Narii vill ha öppet nätverk är väl för han/hon är en sån däringa otäck pirat som vill skyla sina hemska brott mot den heliga penningtjänarätten och anklaga den fattiga grannen för att ha gjort bovstrecken - fy på dig Narii :)

Tanken slog mig med, men om det skulle bli några oklarheter så slits nog datorn hem till farbror polisen som sedan ser att man köpt musik på Pirate Bay och så har man likförbaskat en massa otyg att stå till svars för. IOFS vet jag inte hur stort straffet måstevara för att de skall få konfiskera datorutrustningen!?!?

Näe, enda sättet att någorlunda säkert handla på Pirate bay är att gå genom grannens router =P
#10 - 11 maj 2009 20:08
Lasse skrev:

Äh, han är en amatör, bara amatörpirater använder sig av öppna och avlyssningsbara tjänster ;)

//C
#11 - 12 maj 2009 16:34
Håller med ovanstående talare

Annons