Heteropneustes Fossilis, någon som har erfarenhet?

#1 - 2 juli 2003 23:25
Jag har läst på allt jag har kunnat, men ändå inte hittat så mycket information. Jag kollade en del på planetcatfish och fick fram en del, men absolut inte tillräckligt. Jag vill mycket gärna veta hur giftig fisken är, hur lång tid det tar innan giftet verkar, hur man skiljer den från släktingar och sådant. Anledningen att jag undrar om giftet är för att jag själv har blivit stucken av någonting som med största säkerhet är en Fossilis. Det blev ett litet sår, men smärtan gick över nästan direkt, och jag känner inte att jag mår sämre. planetcatfish säger att giftet kan vara dödligt, men jag vet inte hur dödligt det där sticket kändes... Jag är säker på att det är en heteropneustes, och inte en clarias, eftersom den har en minimal ryggfena och är iallafall lite giftig, men jag har inte någon aning om vilken art det är. Om någon har tidigare erfarenheter av någonting som säljs som brown moonlight catfish i affärerna är jag mycket tacksam för svar.
#2 - 3 juli 2003 00:20
det finns nog bara 2 fiskar det kan röra sig om, antingen H. Fossilis eller H. Microps, ett stick från H. Fossilis ska generera enorm smärta och kan vara dödligt, om du tänker dig ett getingstick så får du en ide om hur det ska kännas, och det gör ont längre.

Att det står att det kan vara dödligt betyder inte så speciellt mycket eftersom även getingar kan döda folk, men det ska göra väldigt ont i alla fall.

Jag har själv 5 stycken H. Fossilis, jag har försökt kolla så det verkligen är Fossilis och inte Microps men hittar inga bilder som gör att jag kan avgöra vilken det är.

För övrigt kommer du hitta att det finns mycket info om H.Fossilis på nätet, det verkar som om dom gör många vetenskapliga tester med dom, jag har läst allt från Kloning till att dom ska tåla strålning väldigt bra, dock inte lätt förstå allt som skrivs :)

//Marcus

ps, mina är helt svarta
#3 - 3 juli 2003 10:32
Jag läste att microps skall ha analfena och stjärtfena ihopvuxna, men jag vet inte riktigt... De jag har är med största sannolikhet fossilis då de ser på pricken ut som bilderna jag hittade på planetcatfish.

Jag blev stucken när jag skulle fånga mina, men det gjorde inte så ofantligt ont, aningen värre än ett getingstick, men jag är ganska tålig när det gäller sådant, har andrig haft några allergier eller så.

Skall Microps stick vara mindre smärtsamma? Någonting annat man borde veta?

Mina är också helt svart, eller iallafall nästan, de har ett par ljusare fläckar mitt på kroppen. Kan vara så att det varierar från individ till individ eller från område till område.

Hur länge har du haft dina, och vad matar du dem med? Jag har problem med matningen, för de vågar sig inte fram i ljuset, utan stannar i skuggan av rötter hela tiden. Om inte maten passerar i stort sett precis framför dem vågar de ej komma fram och äta.
#4 - 3 juli 2003 20:27
jag har haft en av dom i kanske ett år, och dom andra 6 månader, den stora är nu ca 20cm lång och äter med stor aptit, prova mata dom med Sera Premium, Discus Granules. det är väldigt små sjunkande pellets som dom garanterat kommer att äta. Sen har mina börjat snyta bitar av frysta räkor som jag matar andra fiskar med.

Mina är nästan helt svarta, med helt jämn färg. troligen är det inte säkert att man blir förgiftad varje gång man sticker sig.

//Marcus
#5 - 25 april 2008 22:43
Denna fisk är en väldigt rolig fisk o fiska ute i det vilda i Indien, har själv sett sådana ute i det vilda och testat o fiska samt ätigt ^^ de är rätt goda!

Har en lång historia om denna fisk ;) !

Annons