heteropneustes fossilis?

#1 - 25 mars 2009 16:25
Hejsan, jag har precis skaffat mig mitt första akvarium som jag fick utav min pojkvän. Jag är inte så mycket för guldfiskar och andra "fina" fiskar. Så jag skaffade mig en Paroon haj och en slags mal-ål vid namn heteropneustes fossilis.. Jag undrar om det är nån som vet nånting mer om den här underliga figuren. Jag vet att den är giftig, men hur stor blir den? Och är det något speciellt jag måste tänka på? Samma sak gäller hajen, är inte så kunnig på fiskar och vill inte att dom ska må dåligt, just nu är det mal-ålen som är boss i akvariumet, han jagar hajen, men han verkar inte ta någon skada utav det, inga märken och han verkar inte alls stressad, vilket jag läst att hajarna kan vara. Men min är kolugn och simmar bara runt runt, det tycker jag iallafall verkar positivt (:
#2 - 25 mars 2009 18:22
Tror du du skulle kunnaplåta några bilder på dem? Tror jag har haft något liknande när jag köpte ett akvarie.

Såhär såg mina ut: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=184833301&albumid=100816&currimg=53&directlink=1
#4 - 25 mars 2009 20:10
Enligt zoopets artbeskrivning blir fossilmalen 40 cm, är ganska aggressiv, nattaktiv, och ska hållas med större fiskar på minst 15 cm.

Paroonhajen är ytterst olämplig som akvariefisk, eftersom den blir ett par meter lång, och om jag har förstått rätt är den aktiv och tämligen lättstressad. Den behöver mer utrymme än "normala" akvarister kan tillhandahålla.

Förstår om guldfiskar kanske inte lockar, men om man vill ha fiskar som är mer lämpliga i akvarier än ovan nämnda "monster", och som dessutom har större schans att hålla ens intresse levande mer än några år (när man tröttnat på parooner som växer ur akvariet, stressar sönder sig, och äter alla fiskar i akvariet, och som är svåra att bli av med), så är nog ciklider bättre val. De finns i stort antal olika färger, former, storlekar, och beteenden, men de har alla gemensamt att de är intressanta att studera :)
#5 - 25 mars 2009 20:33
Min fossils är aktiv hela tiden, vilken jag tycker är kul :)
Hajen verkar inte alls stressad faktiskt, han är lugn och simmar sakta runt runt. Vet att man helst inte ska ha paroon hajar överhuvudtaget, men kunde bara inte låta bli då dom var 10-15 st i samma akvarium som inte var större än 55L.. Jag kommer lämna iväg honom/henne sen till furuviksparken, dom har ett speciellt ställe där för bla. Hajar och andra "monster". Min pojkvän har 2 stora oscars, men dom smutsar ju ner så otroligt mycket!

Och du, ska fossils ha en "bula" på undersidan av magen? Blev lite rädd när jag köpte den.. Trodde den skulle lägga ägg ^^
#6 - 25 mars 2009 21:02
Barbie skrev:
Min pojkvän har 2 stora oscars, men dom smutsar ju ner så otroligt mycket!

Och du, ska fossils ha en "bula" på undersidan av magen? Blev lite rädd när jag köpte den.. Trodde den skulle lägga ägg ^^

Ja, men påfåglar är rätt extrema, finns gott om mindre ciklider som inte smutsar ner :)

Ja, det är nog rätt vanligt att de har "bulor" på magen, dels för att de nog äter (och förmodligen skiter) som hästar, och malhonor har en tendens att vara runda om magen.
#7 - 25 mars 2009 21:33
Nått annat speciellt man måste tänka på? Just nu ger jag dom röda mygglarver och slänger i nån räka då och då, borde jag mata malen med nått annat?
#8 - 26 mars 2009 10:54
Barbie skrev:
Hajen verkar inte alls stressad faktiskt, han är lugn och simmar sakta runt runt. Vet att man helst inte ska ha paroon hajar överhuvudtaget, men kunde bara inte låta bli då dom var 10-15 st i samma akvarium som inte var större än 55L.. Jag kommer lämna iväg honom/henne sen till furuviksparken, dom har ett speciellt ställe där för bla. Hajar och andra "monster".

Var har Furuviksparken det stället någonstans?
#9 - 27 mars 2009 11:12
Barbie skrev:
Vet att man helst inte ska ha paroon hajar överhuvudtaget, men kunde bara inte låta bli då dom var 10-15 st i samma akvarium som inte var större än 55L..

Hade det då inte varit bättre att låta handlaren ha kvar allihop, för om ingen köper, så kommer dom ju ganska snart växa ur hans akvarium, och visst, då kanske dom "offras", men handlaren kanske inte tar in dom igen?

Barbie skrev:
Nått annat speciellt man måste tänka på? Just nu ger jag dom röda mygglarver och slänger i nån räka då och då, borde jag mata malen med nått annat?

Röda mygglarver borde du nog sluta med, gör en sökning här på forumet så får du ganska omgående svar på varför.. Dom är tydligen ganska allergiframkallande..
#10 - 31 mars 2009 00:01
eriahl skrev:
Var har Furuviksparken det stället någonstans?

Där dom har akvariet, dom har sköldpaddor, hajar, krokodiler, ormar, osv.
#11 - 31 mars 2009 00:03
HenkeP skrev:
Hade det då inte varit bättre att låta handlaren ha kvar allihop, för om ingen köper, så kommer dom ju ganska snart växa ur hans akvarium, och visst, då kanske dom "offras", men handlaren kanske inte tar in dom igen?

Röda mygglarver borde du nog sluta med, gör en sökning här på forumet så får du ganska omgående svar på varför.. Dom är tydligen ganska allergiframkallande..

Dom tar in nya hela tiden, och dom verkar faktiskt inte vara särskilt kunniga överhuvudtaget. Har slutat med mygglarverna nu, matar dom med fisk och räkor :)
#12 - 31 mars 2009 00:07
Och du vet att de kommer att ta just din haj när den vuxit ur din burk?
Hur stort akvarium har du?
#13 - 31 mars 2009 00:14
Mumin skrev:
Och du vet att de kommer att ta just din haj när den vuxit ur din burk?

Hur stort akvarium har du?

Jag känner folk som jobbar där, har pratat med dom.
Jag har bara 100L, men pojkvännen har 600L, så flyttar över den dit om nån månad :)
#14 - 31 mars 2009 00:18
Barbie skrev:
Där dom har akvariet, dom har sköldpaddor, hajar, krokodiler, ormar, osv.

Menar du inne i Tropikhuset i det akvariet därinne som det varit svensk fisk i?
Eller om något annat hur stort är det och står det så vanligt folk kan se såna "monsterfiskar"?
#15 - 31 mars 2009 00:40
eriahl skrev:
Menar du akvariet därinne som det varit svensk fisk i?

Eller om något annat hur stort är det och står det så vanligt folk kan se såna "monsterfiskar"?

Nej nej, dom har nytt där i år! Du borde åka och kolla (:
Ja, det kommer finnas där så folk kan kolla.
Alternativ B är fjärranhöjderbadet ;)
#16 - 31 mars 2009 00:44
Inne i Tropikhuset alltså i ett nybyggt akvarium? Så man vet var man ska leta upp "monster"
#17 - 31 mars 2009 02:54
Barbie skrev:
Dom tar in nya hela tiden, och dom verkar faktiskt inte vara särskilt kunniga överhuvudtaget. Har slutat med mygglarverna nu, matar dom med fisk och räkor :)

Ja, det är klart dom gör så länge folk köper dom.. ;) Och skulle dom fortsätta ta hem även om folk inte köper dom, då är dom inte speciellt smarta..
#18 - 31 mars 2009 11:59
eriahl skrev:
Inne i Tropikhuset alltså i ett nybyggt akvarium? Så man vet var man ska leta upp "monster"

Yesbox!
#19 - 31 mars 2009 12:01
HenkeP skrev:
Ja, det är klart dom gör så länge folk köper dom.. ;) Och skulle dom fortsätta ta hem även om folk inte köper dom, då är dom inte speciellt smarta..

Flera gånger så jag vart in där har det legat döda paroonhajar där, vet inte hur dom gör faktiskt, men tror inte att dom är populära.. Några av dom är 15-20 cm, fast dom är i ett annat akvarium.
#20 - 31 mars 2009 12:44
Så dom har alltså byggt ut det huset för akvariet och kanske annat roligt? Någon aning om hur stort det "lilla yngelakvariet" är? Kanske dax att ta dykcertifikat och plumsa i

Hur är det med Synodontisen förresten?
#21 - 31 mars 2009 18:52
eriahl skrev:
Så dom har alltså byggt ut det huset för akvariet och kanske annat roligt? Någon aning om hur stort det "lilla yngelakvariet" är? Kanske dax att ta dykcertifikat och plumsa i

Hur är det med Synodontisen förresten?

Ja, det har dom. Jätte mycket nytt där för i år :)
Vet inte hur stort det är riktigt, men kan höra mig för (:

Det är jättebra med den, han/hon har växt jättemycket på kort tid!
#22 - 1 april 2009 13:24
Är det inte bättre att skriva om dom fiskar du ev har. Om du nu har några? Furuviksparken har inte något akvarium för "monsterfiskar". Det blir däremot ett akvarium med pirayor i Sydamerikadelen och annat som kajmaner mm som man åker igenom på en vattenbana eller hur man nu säger och kan titta på. Kan nämna att jag hälsade på senast idag och som jag trodde finns inget sånt akvarium. Inga planer på det heller.

Pirayorna är knappt 10cm nu men dom var fina och hela sas
Bilagor:
#23 - 1 april 2009 21:32
Du får bilder sen, du kommer få hälsa på min fisk på furuvik.
(:
#24 - 1 april 2009 23:33
Vore bra för paroonen att komma till ett stort akvarium och kul att se den glida runt i ett stort akvarium. Men jag tror att du missade mitt förra inlägg........
#25 - 2 april 2009 14:57
Kajmaner och pirayor behöver väl oxå mat...[:o]
Bara en liten tanke..:d
Bilagor:
#26 - 2 april 2009 14:59
eriahl skrev:
Vore bra för paroonen att komma till ett stort akvarium och kul att se den glida runt i ett stort akvarium. Men jag tror att du missade mitt förra inlägg........

den kommer att hamna i ett bra stort akvarium, oroa dig inte.
#27 - 3 april 2009 05:25
Oroar mig inte men du läser nog inte vissa inlägg. Jag har ju hälsat på där för bara någon dag sen. Men det blir nog bra med paroonen
Bilagor:

Annons