ettfettbranamn skrev:Och var drar vi gränsen? Vad hade grabben gjort? Bespara mig "men det är ju bara ett barn" för barn skjuter folk i andra länder.. Vår lilla civilisation här är ett.. Undantag i bästa fall.. Man får se det för vad det är, antingen godkänner man att en människa brottar ner en annan och att denne då ska underkasta sig eller så gör man inte det.. Ålder är bara en lyx vi har råd att bry oss om pga lyckliga omständigheter..
Hela vårt sätt att leva bygger ju på att underkasta (medvetet ordval) oss en uppsättning lagar vars syfte är att få så många som möjligt att ha det så bra som möjligt (detta beroende på vilken profet eller politiker just du tror på).. Väktaren är ju den första handgripliga instansen du möter om du väljer att röra dig utanför dessa regler, då socialt stigma och utanförskap är de första icke handgripliga.. Det räcker inte att lyda motvilligt, du ska älska ramverket och vilja jobba för det..
Att en väktare då trycker till en nioårig grabb är ju precis vad "samhället" önskar då polisen inte har någon befogenhet över en minderårig och föräldrarna inte nödvändigtvis tar väktarens parti i frågan.. det konstiga är väl möjligtvis att ingen ingriper mot väktaren och gör ett envarsingripande då många tycker att väktaren misshandlar pojken.. Dessvärre gör ingen det då de flesta vet att polisen håller väktarna i ryggen om inte på ett personligt plan så för att visa en enad front utåt.. Det är de första tecknen på ett samhälle som inte litar på sin rättssäkerhet.. Det är i längden farligt..
Så länge ingen ingriper har vi alltså godkänt det, att sitta och fördöma (det ordet kan likställas med att man helt saknar ryggrad) i sociala medier senare är samma sak som ett medgivande då hjulen måste snurra..
jag är varken vänster eller höger ska tilläggas även om vänstern börjar gå mig på nerverna ordentligt med sin totala avsaknad av intellektuell hederlighet enligt devisen att ingen märker om bara tillräckligt många ljuger..
Det farligaste man kan göra är dock att tro att en människa automatiskt har rätt för att personen i fråga har en uniform på sig..
Ah, politik på zoopet.. Och nej woods.. Du är lite för smart för att du bara ska få komma undan med ett "åhnej, gud vad hemskt, hoppas han får sparken för det är det värsta vi civiliserade önskar en medmänniska".. Ska du vara politisk får du anstränga dig lite mer.. ;) Det kan ju också vara så att jag är djävulens advokat eller problematiserar en skitsak bara för att jag vet att du sitter på en del intressanta åsikter och gärna hör vad du har att säga..
*edit
skulle någon ingripit skulle denne setts som en rättshaverist och inte någon man vill anställa (anställning är viktigt får vi lära oss) eftersom avvikande är läskigt.. Även om man har rätt ses man på med minst skepsis om man inte spelar spelet..
Mr Woods skrev:Jag hade väl kanske inte riktigt laddat för en politisk debatt nu, men grabben är nio bast och på flykt från ett HVB-hem. Själv har jag en tioåring...
Faktiskt blir jag lite chockad över hur det kan vara OK att en vuxen människa misshandlar en liten pojke på det här viset samtidigt som en lärarinna kan åka dit för misshandel för att hon greppat en stökig elev i överarmen!
Spelwilly skrev:Någonstans kan man tycka att graden av brukat våld ska stå i proportion till det begångna brottet. Även om det är en "skitunge" så tycker jag att man ska ifrågasätta vaktens agerande. Det som nästan är värre är polisens talesman som på tidigt stadium uttalar sig att vakten agerande är helt ok. Jag trodde att dessa var tränade och utbildade i hur man pratar med media
Ponera om en civil person gjort samma ingripande, hade man då gjort samma bedömning?
Mr Woods skrev:Intressant att höra hur folk ser på detta!
Det är alltså OK att banka en nioårings huvud i betonggolvet för att han gör "våldsamt motstånd" när en hundrakilos "myndighetsperson" sitter på honom, då vet vi det.
Bygert skrev:Vad som hänt innan filmen vet inte jag men på filmen är det klockrent att grabben gör sig skyldig till brottet våldsamt motstånd, finns inget att snacka om där, det där är brottsligt. Spelar ingen roll vad som hänt innan, spelar inte ens nån roll om ordningsvakten ingripit helt felaktigt, det är brott ändå. Maxstraffet för brottet är sex månaders fängelse så det är det man ska ställa i relation till brukat våld. Visserligen kan inte grabben få nåt straff eftersom han inte fyllt 15 men proportionaliteten styrs ändå av straffvärdet.
Nej, det är inte samma bedömning av vem som helst för våldsamt motstånd gäller bara mot myndighetspersoner i tjänst.
Mr Woods skrev:Det är alltså OK att banka en nioårings huvud i betonggolvet för att han gör "våldsamt motstånd"
Shepard skrev:Jaja, hur som helst lär han inte växa upp och ha respekt för poliser och andra myndighetspersoner.
ettfettbranamn skrev:bygert är ju en stolt paragrafryttare (något som uppskattas av ett samhälle)
Einarsson skrev:Är ju även en extrem vinkling gjord media och dessutom del av den ständigt pågående häxjakten på poliser och övriga auktoriteter som jag har svårt att förstå.
Kjell Fohrman skrev:Däremot är det rätt löjligt att påstå att poliser är utsatta för "häxjakter" - de om några är skyddade av vår lagstiftning
Einarsson skrev:Det hindrar ju tyvärr inte media från att vilja bränna dem på bål så fort det händer något. Jag känner flera poliser och tycker det är tråkigt hur mycket obefogad skit de får utstå så extremt ofta. Klart man ska granska dåliga poliser, för de finns, men hela poliskåren blir ju ständigt smutskastad och uthängd och dragna över samma kant. Jag har enorm respekt för polisen och deras arbete. De lever i en enormt stressande miljö och det påfrestar dem något otroligt. De är trots allt här för att skydda oss, utan dem tror jag inte det hade varit så himla roligt. Respekt till dessa människor som frivilligt tar på sig det här ansvaret och jobbet, jag själv hade inte fixat det.
Det är ju utopi men om media kunde tona ner alla jäkla vinklingar och faktikst vara objektiva för en gångs skull så vore det ju underbart. Lär ju tyvärr aldrig hända.
EDIT: Detta hade egentligen inget med just detta fallet att göra, hamnade lite OT. :-)
Mr Woods skrev:Vi har tydligen lite olika syn på hur vuxna män bör behandla stökiga småpojkar, att det råkar vara en vakt i uniform struntar jag fullständigt i! Jag ser en fullvuxen karl mot en hjälplös pojke i samma ålder som min egen son.
Vakten kanske har lagen på sin sida, i så fall mår jag illa av att se den tillämpas! Dessutom kan han med att anmäla barnet för våld mot tjänsteman efteråt, jag får kväljningar!
simpson skrev:Har skitungen hittils inte lyckats lära sig någonting om respekt för äldre, poliser, vakter etc kanske det var dags för ett uppvaknande.
Om ingen säger till kommer inte ungen bli bättre om 5 år, eller 10 år.
Fast nu är det ju ingen som ifrågasatt varken vakt- eller poliskårens existensberättigande, och YouTube-videon jag länkade kan väl knappast ha blivit vinklad av den förvisso illasinnade massmedian?Juwel350 skrev:Vi skall vara tacksamma att det finns människor som vill arbeta i dessa yrken,pressen blåser alltid upp det hela när dom får tillfälle.
Jag håller med Shepard här! Som vakten agerar så lär han inte pojken att känna respekt, han tvingar honom att hysa förakt!simpson skrev:Har skitungen hittils inte lyckats lära sig någonting om respekt för äldre, poliser, vakter etc kanske det var dags för ett uppvaknande.Om ingen säger till kommer inte ungen bli bättre om 5 år, eller 10 år.
KristianE skrev:Vänt på mage och handfängsel på ryggen är väl en ganska gängse norm för hur man gör?
I det läget kan man sätta sig på knä över rumpan och hålla en hand på ryggen och göra personen helt immobil.
Det är som sagt ganska enkelt att låsa en så pass mycket svagare person så att den motarbetar sig själv. Men att placera honom på rygg och sen försöka trycka ner ansiktet med handflatan kan ju knappast vara något dom lär ut på den utbildning man behöver genomgå för att bli ordningsvakt...
(Huvuddunkandet känner även jag är mer en medial pitch för att få det att låta mer brutalt än vad det är.)
Mr Woods skrev:Precis!
Det hade sett "professionellt" ut och händelsen hade troligtvis inte blivit föremål för varken medierapportering eller debatt!
Istället ser det ut som om vakten passar på att njuta av hur mycket tyngre och starkare han är...
Jesper Broman skrev:Okej han skulle ha släppt ungen. Låtit honom spotta, skrika åt folk. Kanske sparkat på vakten eller någon stackars människa som stod i vägen när han sprang därifrån. Hade säkert blivit bättre att låta honom komma undan med sitt beteende och sina handlingar.
Juwel350 skrev:Hur kan du tolka in att vakten njuter det är ju hans jobb och inte hobby !
KristianE skrev:Vakten visste att pojken var misstänkt för snatteri och för att han hade rymt från någon form av boende (kan inte uttala mig om vad det var då jag inte vet vad deras förkortningar står för). Annars hade han nog fått sig en åthutning och blivit utkastad skulle jag tro.
KristianE skrev:Vänt på mage och handfängsel på ryggen är väl en ganska gängse norm för hur man gör?
I det läget kan man sätta sig på knä över rumpan och hålla en hand på ryggen och göra personen helt immobil.
Mr Woods skrev:Jag håller med Shepard här! Som vakten agerar så lär han inte pojken att känna respekt, han tvingar honom att hysa förakt!
Bygert skrev:En god beskrivning av hur det gått till vid ett flertal dödsfall. Tanken var väl att grabben skulle gripas, inte avlivas väl?
KristianE skrev:Placerad på mage med knä i ryggen har gjort att folk har dött. Placerad på mage med vakt gränslande över rumpa har det inte.
Läs vad jag skriver inte vad du tolkar.
Kjell Fohrman skrev:Ja är det inte för jävligt med dessa nioåringar. Nog borde väl vakterna få vara beväpna sig med såväl knogjärn som Kalashinkovs för att rå på dessa rovdjur;)
Jag tycker uppriktigt sagt att denna diskussion är patetisk - klarar inte en vuxen ordningsvakt av att ta hand om ett barn utan att ta till våld - så byt jobb.
Kjell Fohrman skrev:Ja är det inte för jävligt med dessa nioåringar. Nog borde väl vakterna få vara beväpna sig med såväl knogjärn som Kalashinkovs för att rå på dessa rovdjur;)
Jag tycker uppriktigt sagt att denna diskussion är patetisk - klarar inte en vuxen ordningsvakt av att ta hand om ett barn utan att ta till våld - så byt jobb.
Webo skrev:Ja och villa man se den nya filmen som visar hur allt startade så kan man se den här och som sagt innan så agerade vaktarna helt rätt och det är skvaller tidningarna som vinklar det för att sälja tidningar.
http://www.hd.se/nyheter/skane/2015/03/10/nya-bilder-av-ingripandet-pa-malmo-c/