herr och fru gurami

#1 - 14 mars 2005 09:12
jag har fyra stycken guramis. Jag började med att köpa en mosaikhane, en mosaikhona och en guldhona. De trivdes bra och var lyckliga ... sedan köpte jag en mosaikhona och en guldhona till.
mosaikhonan blev mobbad av den gamla honan, och hanen, och den dog till slut.
Den gamla guldhonan blev en hane (är detta möjligt)då de var rätt så stora då jag köpte den, plus att den "var en hona" under tiden den var ensam, och fick riktigt lång fin ryggfena, och spretig tjock färgglad analfena när den andra honan kom i.

så nu är det två par med herr och fru gurami.
Hanarna jagar inte honorna, utan de fyra är samlade som en liten flock vid ena sidan av akvariet, och när de simmar någonstans gör de det tillsammans. Jag har hört att hanar har en tendens att jag ihjäl honor, men dessa lever tillsammans.
Är det någon annan som har upplevt detta?

Mosaikhanen har magrat lite och har blivit [color=darkorange]knallorange [/color]på magen[color=black] och under hakan. Han är jättevacker, med långa böljande fenor, och färgen på magen glimmar riktigt skarpt.[/color]
Är detta tecken på något särskillt då han inte sett ut så hela tiden?

tacksam för svar..
#2 - 14 mars 2005 11:15
Jag har varit med om att en mosaikhane har jagat ihjäl sin hona. sen köpte jag två honor till honom och sedan dess så går det jätte bra. Men det är ju olika från fisk till fisk hur dom uppträder.
#3 - 6 april 2005 13:14
det sägs att mosaikguramis är de lugnaste guramin, och att det ibland inte krävs mer än en hona.

Jag kan i vilket fall inte skaffa en ny, för den förra blev (som skrivet) nedjagat till botten, bort från maten, och växte inte till sej och blev sjuk.

Jag tycker lite synd om mina guramis. Hanarna har börjat blåsa bubblor ett antal gånger, men blivit bortjagade av annan fisk. Vill inte offra någon av dessa..

Men jag har satt i fler växter i alla fall, som lite ska kompensera att det är lite flöde på pumpen.

Annons