Herr Altum, fenröta?

#1 - 29 januari 2009 20:20
Såg för typ en vecka sedan att min altum hade nåt vitt skit på höger bröstfena, brydde mig inte så mycket om det eftersom det avtog dag efter dag. Kom hem idag och såg att han nu har en vit, typ mögelliknande tingest på samma fena. (tänk mögel på nåt käk som stått framme för länge)
Antar att det är nån slags fenröta men vad gör man åt skiten?
Kanske kan det ha med hans tillfälliga vistelse, pga läckage, i ett kar med 15 cm lägre höjd och med ganska minimalt utrymme pga växtinvation, kanske kan ha nåt att göra med saken.
Har inga bilder än då batteriet fortfarande laddas..
Stene, Drd, Ansjo, MaxB, ni som kan....
#2 - 29 januari 2009 20:24
Det är säkert så att han skadat fenan i samband med hans låga innevarande hem, prova och leta efter medicin mot fenröta på pwss eller ta en dl salt utan jod per 100/l vatten några dagar och hoppas det ordnar sig.
#3 - 29 januari 2009 20:32
drd skrev:
Det är säkert så att han skadat fenan i samband med hans låga innevarande hem, prova och leta efter medicin mot fenröta på pwss eller ta en dl salt utan jod per 100/l vatten några dagar och hoppas det ordnar sig.

Tack för snabbt svar!!
Ska kolla runt och som första ingrepp blir det att salta, hur viktigt är det att saltet inte innehåller jod? (tror inte att jag har jodfritt hemma just nu..)
Bilagor:
#4 - 29 januari 2009 20:35
Fenröta låter det inte som men en svampinfektion.. Trist.
Hoppas herr Altum blir frisk snart :(
#5 - 29 januari 2009 20:38
fan va bull alltså... hoppas att det löser sig... :(
#6 - 29 januari 2009 20:41
Nina82 skrev:
Fenröta låter det inte som men en svampinfektion.. Trist.

Hoppas herr Altum blir frisk snart :(

Fan vad räligt... [:-124]
Men på fenan då..
Ska testa att salta ett tag.
(har ju bara kvar 3/16 C. panda så det kan ju kvitta om de skulle stryka med pga saltet..)
#7 - 29 januari 2009 20:42
Big_Sal skrev:
fan va bull alltså... hoppas att det löser sig... :(

Hoppas, hoppas!!!
Annars har jag i varje fall gott om plats över... [:o]
#8 - 29 januari 2009 20:45
NIC skrev:
Fan vad räligt... [:-124]

Men på fenan då..

Ska testa att salta ett tag.

(har ju bara kvar 3/16 C. panda så det kan ju kvitta om de skulle stryka med pga saltet..)

Det där med Corydoras och salt är förmodligen en myt så salta på du ;)
Finns risk att en liten reva eller liknande på fenan orsakat detta sen har han ju genomgått en och annat stressmoment i det senaste oxå vilket inte gör saken bättre [:o]
#9 - 29 januari 2009 20:50
Sera baktopur räddade min Discus som var rikigt illa ute.Den hade inte ens stjärtfenan kvar.hade han i karantärn i 1½vecka.

Lycka till!
#10 - 29 januari 2009 20:53
Freddan! skrev:
Sera baktopur räddade min Discus som var rikigt illa ute.Den hade inte ens stjärtfenan kvar.hade han i karantärn i 1½vecka.

Lycka till!

Hoppas att det inte behöver gå så långt bara..., men tack för tipset!
#11 - 29 januari 2009 20:56
Nina82 skrev:
Det där med Corydoras och salt är förmodligen en myt så salta på du ;)

Finns risk att en liten reva eller liknande på fenan orsakat detta sen har han ju genomgått en och annat stressmoment i det senaste oxå vilket inte gör saken bättre [:o]

Ja, det är väl det, vetifan azå..
Vet bara att det finns en mystisk, plötslig pandadöd.., hur var det igen Nina, hjälp till lite nu... ;):p
Men visst, han har nog inte haft det så jäkla gott de senaste typ 10 dagarna...
#12 - 29 januari 2009 21:02
NIC skrev:
Ja, det är väl det, vetifan azå..

Vet bara att det finns en mystisk, plötslig pandadöd.., hur var det igen Nina, hjälp till lite nu... ;):p

Men visst, han har nog inte haft det så jäkla gott de senaste typ 10 dagarna...

Japp.. MpPd ;)

Hade varit kul att veta vad som felar [:o]
Flyttade våra pandor till biltemas blästersand efter att ha upptäckt att rådasanden tar kål på deras skäggtömmar. Vetefan dock om det hjälper.. tycker de drattar i antal ändå :(
Ska testa pygmépansarmal ett tag tänkte jag.. Pandorna är ju egentligen Eddys så om han skaffar fler det vetefan [:o]
#13 - 29 januari 2009 22:44
Jag säger att du ska lösa lite salt och hälla i så det inte blir värre,det finns nog medicin för det jag har alltid använt salt skalarerna kan få lite ludd på toppen av spröna eller på fentopparna när dem har bråkat Tex mycket vanligt då har jag saltat och det har hjälpt.Men om den nu gäller Kungarna av Samtliga Akvariefiskar så borde man kanske köpa Medicin som funkar för det.Vilket det nu skulle vara det har jag ingen aning om eftersom Salt är billigare och jag har kört med det.
#14 - 30 januari 2009 00:18
Nina82 skrev:

Ska testa pygmépansarmal ett tag tänkte jag

Känsliga som attan, trillar av pinn till synes helt utan anledning.
#15 - 30 januari 2009 09:27
Det skulle ju kunna vara så att om fisken går så i så pass låg vattenmängd då har den hela tiden nån fena emot bottnen på karet och där e alltid lite mer mängd bakterier i grusen så kanske han har skavt lite på fenan och så har det blitt en svårläkt infektion på den genom att han hela tiden drar den mot sanden.
Ev. så kanske det kan lösas med mer cirkulation i karet framöver om han blir bra eller så är det bara att fixa det andra karet som är högre eller sälja den.
#16 - 30 januari 2009 17:16
Azur skrev:
Känsliga som attan, trillar av pinn till synes helt utan anledning.

Arrg... De oxå :(

Provar nog och ser iaf [:o]

Kanske helt enkelt får börja med vattenberedningsmedel. Verkar ju som att det är nåt i vattnet de reagerar på. Kanske några värden som inte stämmer överens med deras krav eller nåt :confused:
Om man bara visste..

Hur går det med herr Altum NIC?
#17 - 30 januari 2009 17:46
Ska köra vattenbyte idag och sen salta igen, har ganska bra med cirkulation på vattnet.
#18 - 31 januari 2009 19:24
Om man saltar varje dag, borde man inte då också byta lite vatten typ varannan dag elr nåt så inte salthalten blir för hög?
#19 - 31 januari 2009 19:27
drd skrev:
Det skulle ju kunna vara så att om fisken går så i så pass låg vattenmängd då har den hela tiden nån fena emot bottnen på karet och där e alltid lite mer mängd bakterier i grusen så kanske han har skavt lite på fenan och så har det blitt en svårläkt infektion på den genom att han hela tiden drar den mot sanden.

Ev. så kanske det kan lösas med mer cirkulation i karet framöver om han blir bra eller så är det bara att fixa det andra karet som är högre eller sälja den.

Försäljning är ju inget alternativ. :D
Karet ska siliconas om så fort jag får tid över och en bärare, som håller i ena sidan när vi lyfter ner karet på golvet, kommer ut här på landet.
#20 - 31 januari 2009 21:47
NIC skrev:
Om man saltar varje dag, borde man inte då också byta lite vatten typ varannan dag elr nåt så inte salthalten blir för hög?

Kort svar JO det måste du ju göra, byta vann alltså ;)
#21 - 31 januari 2009 22:15
drd skrev:
Kort svar JO det måste du ju göra, byta vann alltså ;)

Fitt, tack för alla svar! :)
#22 - 3 februari 2009 21:50
Har kollat runt på lite bilder och annan info och kommit fram till att herr altum antagligen lider av någon sorts svampinfektion på ena fenan.
Någon som vet någon bra medicin? Har saltat ett par dagar utan resultat.
Någon som hört talas om acriflavin? (elr nåt liknande..)
Har en plastback som jag tänkte starta upp som sjukstuga och kanske testa ett par dagar till med salt om inte någon annan har något annat förslag.
#23 - 3 februari 2009 22:24
Blir kanske till att köpa Sera baktopur.
Guest
#24 - 3 februari 2009 22:34
Du kan testa med ett starkare saltbad med.
Hur mycket har du doserat nu?

Fast iof såg jag inte mitt namn längts ner... *Förnedrande*
#25 - 3 februari 2009 22:52
Anettejt skrev:
Du kan testa med ett starkare saltbad med.

Hur mycket har du doserat nu?

Fast iof såg jag inte mitt namn längts ner... *Förnedrande*

Sorry... [:o]
Tänkte testa med ett saltbad i ikeabacken imorgon, nu har jag bara doserat 1 dl/100 liter vatten.
Har inte riktigt koll på saltmängd och fiskens tid i saltbadet bara..
Har läst lite olika..
Guest
#26 - 3 februari 2009 23:05
1dl/100L är ganska så skarpt redan.
De som gör decinfiktionskoppningar använder sig dock av ett starkare bad i 20 min, dosen vågar jag inte ens gissa på. (eftersom badet är så kort)

(och ja, överallt du läser kommer du få olika bud på saltmängden)
#27 - 3 februari 2009 23:09
Här har du bra info om salt i karet Nic. Jag salt badade slöjstjärtarna när de hade svamp och fenröta + att jag fixade till vatten värdena. Hög bakteriehalt kan orsaka svamp angrepp och lika så stress.

http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#28 - 3 februari 2009 23:11
Jag har pansarmalar i mitt kar o de har inte kolat av saltningen.
#29 - 4 februari 2009 07:14
Se nu till att köpa nån medicin mot svamp mr N så du inte tar livet av min gamle monsterskalar ;)
Du vet att du hittar inte en likadan till.
#30 - 4 februari 2009 10:17
drd skrev:
Se nu till att köpa nån medicin mot svamp mr N så du inte tar livet av min gamle monsterskalar ;)

Helt rätt! Ingen ide att snåla på en sådan vacker fisk;)
#31 - 4 februari 2009 19:07
drd skrev:

Han ser lite bättre ut idag faktiskt! :)
Men jag funderar på sera bactopur, har du nån koll på det medlet?
#32 - 4 februari 2009 19:07
freddan! skrev:
helt rätt! Ingen ide att snåla på en sådan vacker fisk;)

[:-106]
#33 - 5 februari 2009 18:03
Var iväg och köpte Tetras FungiStop men eftersom anvisningarna var ihopklibbade fick jag söka på nätet där det inte fanns jättemycket info heller..
"Treatment should be repeated at weekly intervals" Alltså att man tillsätter i en vecka, hoppar över en vecka och sen tillsätter igen eller..?
Hajar fan inte riktigt..
#34 - 5 februari 2009 18:41
Ingen?
#35 - 5 februari 2009 18:47
NIC skrev:
Ingen?

Kanske bättre att starta en ny tråd med den frågan som rubrik [:o]
Hoppas du får rätt på allt iaf... Jobbigt att sitta här och inte kunna hjälpa när man så gärna vill :(

Lycka till...
#36 - 5 februari 2009 19:05
Nina82 skrev:
Kanske bättre att starta en ny tråd med den frågan som rubrik [:o]

Hoppas du får rätt på allt iaf... Jobbigt att sitta här och inte kunna hjälpa när man så gärna vill :(

Lycka till...

Tack för det Nina!
Det ska nog gå vägen.. [:o]
#37 - 5 februari 2009 20:03
För jävligt när det inte finns bättre info på nätet om preparaten.
#38 - 5 februari 2009 20:28
Mick13 skrev:
För jävligt när det inte finns bättre info på nätet om preparaten.

Yup, it sucks!
#39 - 5 februari 2009 20:46
Affären kanske har en ohipklibbad i någon förpackning så dom kan kolla vad som gäller
#40 - 5 februari 2009 23:25
eriahl skrev:
Affären kanske har en ohipklibbad i någon förpackning så dom kan kolla vad som gäller

Ska kolla det!
Tack!
#41 - 6 februari 2009 00:07
Nic nu när du har saltat ett tag. Hur ser dina växter ut då?
Vet att mina inte såg så friska ut. Jag antar att det inte är så bra med salt för dom stackarna.:d
#42 - 7 februari 2009 01:28
Sleep skrev:
Nic nu när du har saltat ett tag. Hur ser dina växter ut då?

Vet att mina inte såg så friska ut. Jag antar att det inte är så bra med salt för dom stackarna.:d

Har inte märkt någon större skillnad på växterna faktiskt, (svärdsplantor, hornsärv, vallis, javamossa) men däremot så är luddet på altumens fena borta, har behandlat hela karet med FungiStop.
Ska flytta över altumen till ett eget kar och fortsätta behandlingen där tills vidare.
#43 - 7 februari 2009 02:43
NIC skrev:
Har inte märkt någon större skillnad på växterna faktiskt, (svärdsplantor, hornsärv, vallis, javamossa) men däremot så är luddet på altumens fena borta, har behandlat hela karet med FungiStop.

Ska flytta över altumen till ett eget kar och fortsätta behandlingen där tills vidare.

Då kanske det va jag som hade otur bara. Eller så kan det har varit en kombination med värme. För det va mitt i sommaren som jag fick problem med mina Blå Ciklider.
Men mina växter tog riktigt mycket stryk.:(
#44 - 8 februari 2009 23:30
Mina plågade växter märkte nog inte ens av saltet.
#45 - 9 februari 2009 07:17
Hur mår han nu Nic ? E det klart eller ?
#46 - 9 februari 2009 08:30
drd skrev:
Hur mår han nu Nic ? E det klart eller ?

Allt ludd på fenan är väck och han verkar må bättre! :)
Men efter behandlingen med tetras FungiStop så är vattnet helt rökigt...
#47 - 9 februari 2009 10:18
Dom väldans få gånger jag behövt använda medicin i ett kar så kör jag ett litet innerfilter med aktivt kol för att få bort medicinrester och färgningen av vattnet.
#48 - 9 februari 2009 12:18
drd skrev:
Dom väldans få gånger jag behövt använda medicin i ett kar så kör jag ett litet innerfilter med aktivt kol för att få bort medicinrester och färgningen av vattnet.

Ah, just det, aktivt kol så klart!
Har ju själv tipsat en kompis som hade kol i filtret hela tiden om att bara använda kol vid sådana här tillfällen..
Att jag inte tänkt på det.. [:o]
Tack drd!
Men å andra sidan så får vattnet vara hur "rökigt" som helst bara altumen mår bra, vilket han ser ut till att göra i varje fall.
Ska köra ett vattenbyte senare idag, kanske det hjälper.
#49 - 9 februari 2009 21:42
Altumen verkar ha repat sig igen, gott snack!!!
[ATTACH]17415[/ATTACH]
Såhär ser numera 225:ut, där scalarerna har gått sedan läckaget i andra karet.
Rötter lite kaosaktigt ilagda, flytande hornsärv i altumens förra favvohörna, nu hänger han mest i andra hörnan bakom roten eller simmar runt i mitten.
Karet skall göras om såfort jag får det andra karet klart så scalarerna kan flytta hem igen.
Då blir det förhoppningsvis lite coola ciklider och massa rötter och väldigt lite växter. (sorry nettis;))

Stor å liten.
[ATTACH]17414[/ATTACH]
Har lyckats mäta altumen till ca 27 cm från fenspets till fenspets.
Ganska lagom storlek tycker jag :) (Inte permanent i detta karet dock...)
#50 - 9 februari 2009 22:01
NIC skrev:
Altumen verkar ha repat sig igen, gott snack!!!

[ATTACH]17415[/ATTACH]

Såhär ser numera 225:ut, där scalarerna har gått sedan läckaget i andra karet.

Rötter lite kaosaktigt ilagda, flytande hornsärv i altumens förra favvohörna, nu hänger han mest i andra hörnan bakom roten eller simmar runt i mitten.

Karet skall göras om såfort jag får det andra karet klart så scalarerna kan flytta hem igen.

Då blir det förhoppningsvis lite coola ciklider och massa rötter och väldigt lite växter. (sorry nettis;))

Stor å liten.

[ATTACH]17414[/ATTACH]

Har lyckats mäta altumen till ca 27 cm från fenspets till fenspets.

Ganska lagom storlek tycker jag :) (Inte permanent i detta karet dock...)

Holy Hell! Det är en saftig rackare - skönt att den verkar ta sig!:)
#51 - 9 februari 2009 22:11
Saknar nästan den rackaren nu ju , har precis startat mitt 720 igen ju och där har han ju kunnat simma o ta igen sig efter denna pärsen ;)
#52 - 9 februari 2009 23:26
drd skrev:
Saknar nästan den rackaren nu ju , har precis startat mitt 720 igen ju och där har han ju kunnat simma o ta igen sig efter denna pärsen ;)

:d
Fattar inte varför du gjorde dig av med den...
Har inte du 5 altum hemma eller var det en gammal bild jag såg på din zoon?
#53 - 9 februari 2009 23:37
Hade 5 men jag sålde dom 3 sista efter att 2 av dom dött av ålderdom.
#54 - 9 februari 2009 23:42
drd skrev:
Hade 5 men jag sålde dom 3 sista efter att 2 av dom dött av ålderdom.

Ok, naturlig död i alla fall..
Skulle inte bangat för att få tag på en rackare till i ungefär samma storlek som den jag har!
Gott att du fått igång karet igen!
Nu e d bara jag kvar... [:o]
Guest
#55 - 10 februari 2009 00:20
Skönt att höra att den verkar frisk igen.
Men att det blir lite växter, det var värre det...;):D
#56 - 10 februari 2009 22:39
Den var rackarns stor. Det blir scalarer i mitt 180 när slöjstjärtarna lämnat in. Hoppas jag får en fet bonus till semestern så jag kan investera i ett 300L till hösten.
Gott att höra att Herr A. repat sig.
#57 - 10 februari 2009 23:00
Kul när man får ordning på sjuklingarna.
Off topic.
Men vad är det för ny avatar med ett yngel? Stackaren kanske blivit ryckfiskat och fått lida dessutom. Akvarister är ju en grym skara människor
#58 - 11 februari 2009 09:55
eriahl skrev:
Kul när man får ordning på sjuklingarna.

Off topic.

Men vad är det för ny avatar med ett yngel? Stackaren kanske blivit ryckfiskat och fått lida dessutom. Akvarister är ju en grym skara människor

:d

Annons