Heroina

#1 - 30 juni 2013 18:32
Blev nyfiken på denna lilla hantelciklidliknande (kanske därav namnet Heroina?) art när jag läste en artikel om den i Ciklidbladet häromsistens. Blev glad när jag såg den på en grossistlista häromdagen, men glädjen gick över när jag såg priset :p över 300 kr, och det var priset till butiken... Då blir de ju ännu dyrare ut ur butiken, och man vill ju ha en liten grupp att börja med.

Jaja, nå´n här som har erfarenheter av detta släkte? Kan det vara värt pengarna att beställa några?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 juni 2013 19:02
Håller just nu på med den nya Akvarieguiden och där finns den med.

Skrev denna info om arten
[LEFT][LEFT][FONT=Times New Roman][SIZE=2]Heroina isonycterina

[/SIZE][/FONT][SIZE=2][FONT=Times New Roman]3 / 15 cm / 110 cm / 23-28°C/ pH 6-7.5

Family: Cichlidae.

Common names: New eye spot cichlid, severus-type cichlid.

[/FONT][/SIZE][SIZE=2][FONT=Times New Roman]Range[/FONT][FONT=Times New Roman]: Ecuador, Colombia, Peru.

[/FONT][FONT=Times New Roman]Comments[/FONT][FONT=Times New Roman]: Omnivorous. Eats all normal foods. Open substrate brooder. Territorial but relative peaceful. Pairing fish. Best kept in a small group (5-6). Aquarium with hiding-places, fine gravel and dim lighting.[/FONT][/SIZE][/LEFT]

[/LEFT]

#3 - 30 juni 2013 19:13
Tack för infon Kjell :) När släpps denna eminenta bok förresten?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 juni 2013 19:19
Animaniac skrev:
Tack för infon Kjell :) När släpps denna eminenta bok förresten?

den som lever får se - jag jobbar inte så snabbt på gamla dar:p
#5 - 30 juni 2013 19:24
den som lever får se - jag jobbar inte så snabbt på gamla dar:p

Hehe, kanske inte, men den som väntar på nå´t gott, som det heter :)
#6 - 30 juni 2013 20:06
Jag har en grupp halvvuxna djur. Inte farligt territoriell, men kräver ändå en del utrymme och gömställen. Däremot glupskare än väntat. Även fiskar som jag tycker borde klara sig försvinner snabbt. Några scalare i samma kar har lämnats i fred, men inga har ännu parat ut. En fisk med mycket speciell biogeografi! ...och en del andra kuriositeter.
#7 - 30 juni 2013 20:24
Hur stort kar skulle du säga att de behöver?
#8 - 30 juni 2013 20:28
Animaniac skrev:
Blev nyfiken på denna lilla hantelciklidliknande (kanske därav namnet Heroina?) art när jag läste en artikel om den i Ciklidbladet häromsistens. Blev glad när jag såg den på en grossistlista häromdagen, men glädjen gick över när jag såg priset :p över 300 kr, och det var priset till butiken... Då blir de ju ännu dyrare ut ur butiken, och man vill ju ha en liten grupp att börja med.

Jaja, nå´n här som har erfarenheter av detta släkte? Kan det vara värt pengarna att beställa några?
akvarielagrets pris för vf heroina isonycteria ligger på 1137kr enl. listan.det är imazo som har den,
#9 - 1 juli 2013 09:25
Animaniac skrev:
Hur stort kar skulle du säga att de behöver?

Svårt att säja. Beror på hur stort territorium ett lekande par tar, men jag gissar 300 borde räcka om det inte är för högt.
#10 - 1 juli 2013 12:42
Svårt att säja. Beror på hur stort territorium ett lekande par tar, men jag gissar 300 borde räcka om det inte är för högt.

Så 240 är för litet, trots att den, vad jag förstår, inte blir särskilt stor, och ska vara rätt fredlig?
#11 - 1 juli 2013 15:42
240 kan nog duga. Om du har ett par och dom blir osams så vet du ju hur du skall hantera situationen. Om man är ovan vid territoriella fiskar krävs ju betydligt större marginaler. En grupp ungdjur eller ett par som är sams kräver ju betydligt mindre yta en två fiskar som slåss.

Edit. De två första djuren (vildfångade) som kom till Akvarielagret, hane och hona, fick gå i var sitt kar för att de bara slogs - har jag hört. Mina är svenskodlade.
#12 - 1 juli 2013 16:35
240 kan nog duga. Om du har ett par och dom blir osams så vet du ju hur du skall hantera situationen. Om man är ovan vid territoriella fiskar krävs ju betydligt större marginaler. En grupp ungdjur eller ett par som är sams kräver ju betydligt mindre yta en två fiskar som slåss.

Edit. De två första djuren (vildfångade) som kom till Akvarielagret, hane och hona, fick gå i var sitt kar för att de bara slogs - har jag hört. Mina är svenskodlade.

Hur kommer dina överens då? De verkar ju vara rätt släkt med hantlar, och dessa är väl lite kända för att vara kräsna vid val av partner, det är inte bara att sätta ihop en hane och en hona och så leker de, och samsas i bästa samförstånd, som en del andra ciklider.
#13 - 1 juli 2013 17:10
Släktskapet är nog fortfarande lite av ett mysterium än. (passerar just Nässjö med tåg så jag får lita till minnet!) Det finns i vart fall en hel del gemensamt med mindre centralamerikanare. Mina håller än så länge mest sams. Den störste jagar bort andra, men bara några decimeter. Jag har en halvfärdig text till NCS artregiSter. Men jag slutför den nog inte förrän dom har lekt.
#14 - 2 juli 2013 19:04
Ok, du är säker på att det är en hane och en hona? Det första som slog mig när jag läste om dem i Ciklidbladet, var att de liknar ju små hantlar.
#15 - 2 juli 2013 21:53
Animaniac skrev:
Ok, du är säker på att det är en hane och en hona? Det första som slog mig när jag läste om dem i Ciklidbladet, var att de liknar ju små hantlar.

Det är ett antal, så jag hoppas jag har bägge könen.

Nej, än så länge tycker jag mest de erinrar om Cryptoheros. Får se när de vuxit till sig...
#16 - 3 juli 2013 21:25
Släktskapet är nog fortfarande lite av ett mysterium än. (passerar just Nässjö med tåg så jag får lita till minnet!) Det finns i vart fall en hel del gemensamt med mindre centralamerikanare. Mina håller än så länge mest sams. Den störste jagar bort andra, men bara några decimeter. Jag har en halvfärdig text till NCS artregiSter. Men jag slutför den nog inte förrän dom har lekt.

tjohoo, spara den så kan du vinna vildfångad diskus 6st somingår i nästa artregistertävling.

Annons