Herkules vs Hornbach (akvarieinredning) ??

#1 - 19 december 2005 19:16
Imorgon bitti ska jag iväg och handla lite inredning till nya 60 l i köket. Men jag har ett litet tidsrelaterat problem. Hornbach öppnar kl 7 och Herkules öppnar kl 10.

ÄR Herkules alltid bäst och billigast eller kan jag lika väl handla på Hornbach? Det skulle innebära att jag slipper sitta i bilen med två trötta barn utanför dagis i 45 minuter imorgon bitti. Dessutom skulle jag kunna utnyttja "Herkulestiden" till julklappsshopping istället.

Jag ska köpa lite växter, nån rot och kanske lite stenar. Eventuellt en doppvärmare också.

Skulle bli jättetacksam för snabba svar då jag måste bestämma mig innan jag går och lägger mig ikväll.
#2 - 19 december 2005 20:38
herkules har rätt bra med grejjer och sälver även ut bl.a fluval 404 och 4+ billigt nu.
dom hade en del lite större rötter ida när ja va där.

aldrig riktigt fattat tycke för hornbach, går bara dit när ja ska ha tester då dom säljer jbl.
#3 - 19 december 2005 20:58
Vad svårt det blev nu. :o Enda anledningen till att välja Hornbach just imorgon är att jag ska dumpa av sambon på jobbet kl 8 och ungarna ska till dagis kl 9. Tänkte passa på att handla där emellan.

Har Herkules mycket rötter? Det kunde jag kanske köpa på Hornbach, där fanns mängder sist jag var där i alla fall.

Vart är bäst att köpa växter? Jag funderade på att beställa via nätet men då får jag ju inte hem dom med en gång. Kollade på PWSS och där säljs ju alla i 5-pack. Blir lite mycket för ett 60 l...
#4 - 19 december 2005 21:00
[QUOTE=mam]Imorgon bitti ska jag iväg och handla lite inredning till nya 60 l i köket. Men jag har ett litet tidsrelaterat problem. Hornbach öppnar kl 7 och Herkules öppnar kl 10.

ÄR Herkules alltid bäst och billigast eller kan jag lika väl handla på Hornbach? Det skulle innebära att jag slipper sitta i bilen med två trötta barn utanför dagis i 45 minuter imorgon bitti. Dessutom skulle jag kunna utnyttja "Herkulestiden" till julklappsshopping istället.

Jag ska köpa lite växter, nån rot och kanske lite stenar. Eventuellt en doppvärmare också.

Skulle bli jättetacksam för snabba svar då jag måste bestämma mig innan jag går och lägger mig ikväll.[/QUOTE]

på dom sakerna du nämner är Hornbash minst lika bra, och billigare på rötter och växter...
#5 - 19 december 2005 21:02
kika på firren.com, där har dom många fina växter och man behöver inte köpa flerpack. dock måste man handla för minst 200kr som automatiskt blir minst 225 med frakt. jag tänkte beställa lite snygga växter där ifrån i januari :D
#6 - 19 december 2005 21:07
kolla även på hisingens zoomarknad (den i gamla B&W)/COOP huset...
#7 - 19 december 2005 21:08
[QUOTE=Pechvogel]kika på firren.com, där har dom många fina växter och man behöver inte köpa flerpack. dock måste man handla för minst 200kr som automatiskt blir minst 225 med frakt. jag tänkte beställa lite snygga växter där ifrån i januari :D[/QUOTE]

man får många växter för 225:- skall du veta.
#8 - 19 december 2005 21:11
[QUOTE=MagicFingers]
man får många växter för 225:- skall du veta.[/QUOTE]
man kan ju gå samman om man har mindre kar eller inte är i behov av så mycket växter. tycker själv det är svårt att hitta precis det man vill ha i butikerna runt om.....lätt att beställa på nätet :)
#9 - 19 december 2005 21:14
[QUOTE=MagicFingers]kolla även på hisingens zoomarknad (den i gamla B&W)/COOP huset...[/QUOTE]

Jag har tidigare blivit varnad för den butiken. Jag minns inte vad det var men man skulle i alla fall vara försiktig med att handla där. Om jag bara kunde komma på vad det var. :o
#10 - 19 december 2005 21:15
[QUOTE=Pechvogel]kika på firren.com, där har dom många fina växter och man behöver inte köpa flerpack. dock måste man handla för minst 200kr som automatiskt blir minst 225 med frakt. jag tänkte beställa lite snygga växter där ifrån i januari :D[/QUOTE]

Kanon! :) Ska genast kika där.
#11 - 19 december 2005 21:23
[QUOTE=mam][QUOTE=MagicFingers]kolla även på hisingens zoomarknad (den i gamla B&W)/COOP huset...[/QUOTE]

Jag har tidigare blivit varnad för den butiken. Jag minns inte vad det var men man skulle i alla fall vara försiktig med att handla där. Om jag bara kunde komma på vad det var. :o[/QUOTE]

en butik ja aldrig skulle fundera på att gå till.
har dom senaste 20 åren inte hört mycket positivt men en hel del negativt.
bl.a att dom rycker på axlarna när kund är vänlig och säger till om döda fiskar.
dessutom är det så trångt i butiken så det är skamligt.
blivit varnad för den ett flertal gånger också.

försökte titta på akvariesand där i somras och tittade in och va så trångt med grejer överallt så ja vände å gick.
#12 - 19 december 2005 21:28
Däremot har jag hört att zoobutiken i Kungälv ska vara bra. Vet inte vad den heter men det finns väl knappast fler än en?

Nu har jag ju inte tid att åka dit just imorgon, men jag är ändå i krokarna där emellanåt så...

Nån som vet något om den?
#13 - 19 december 2005 23:04
Sen finns det en trevlig zoobutik vid munkebäcksmotet med namnet tropakvariefiskimport. Där har du en renodlad akvariehandel som bara sysslar med fiskar och som brinner för det. http://www.tropakvariefiskimport.com/
#14 - 19 december 2005 23:06
den affärn ska ja rulla iväg till när värmen kommer.
hört en del bra om den
#15 - 19 december 2005 23:30
Det är ganska roligt att bara åka dit och snacka lite med ägaren också.

Han fick in växer för nån vecka sedan som han såde ganska billigt, Det var en massa olika typer av cryptocoryne och en massa typet av svärdplantor bland annat. Någta ganska fina och ovanliga tyckte jag.
#16 - 20 december 2005 03:29
[QUOTE=mam][QUOTE=MagicFingers]kolla även på hisingens zoomarknad (den i gamla B&W)/COOP huset...[/QUOTE]

Jag har tidigare blivit varnad för den butiken. Jag minns inte vad det var men man skulle i alla fall vara försiktig med att handla där. Om jag bara kunde komma på vad det var. :o[/QUOTE]

man kan fynda där om man kan sina saker... dom har även AM-top filter :)... dock vet jag inte prisena på dom...

smaken é som baken.. jag köper där jag hittar något jag vill ha.
jag brukar inte gå in i några vilda diskutioner med ägarna av dom olika butikerna, utan jag kollar och handlar. eller går vidare.
#17 - 20 december 2005 14:01
på zoomaknaden har dom rötter men det är rätt dytr 80 kr kg då är nog hornbach myckt blligare men jag skulle inte rekomendera er att köpa fiskar på zoomarknaden mina bara dog en efter en med nån veckas mellanrumm
#18 - 20 december 2005 15:26
Raven och mam, skäms på er! ;)
Två göteborgare, två av dom bättre butikerna, och ni har inte varit där!
Till och med jag som bor i E-tuna har varit där ett flertal gånger. :D

Nols ciklid hobby är ju bra också, men har för mig att Kent skulle lägga ner verksamheten (om han inte redan gjort det), synd!
#19 - 20 december 2005 15:36
[QUOTE=alcar]på zoomaknaden har dom rötter men det är rätt dytr 80 kr kg då är nog hornbach myckt blligare men jag skulle inte rekomendera er att köpa fiskar där mina bara dog en efter en med nån veckas mellanrumm[/QUOTE]

Fiskarna på hornbach är av lika hög kvalitet som någon annanstans.

Handlar nog inte om hur hornbach hanterat fiskarna, utan hur de haft det när de kommit hem till dig.
#20 - 20 december 2005 15:39
[QUOTE=heeke]Raven och mam, skäms på er! ;)
Till och med jag som bor i E-tuna har varit där ett flertal gånger. :D[/QUOTE]
är man bortskämd med herkules som granne så ;)

[QUOTE=Stew]Fiskarna på hornbach är av lika hög kvalitet som någon annanstans.

Handlar nog inte om hur hornbach hanterat fiskarna, utan hur de haft det när de kommit hem till dig.[/QUOTE]

de där köper inte ja för fem öre.
varenda gång ja varit på hornbach så har döda fiskar legat i drivor i akvarierna.
i ett akvarie räkna ja till över 12 döda fiskar.
12 döda fiskar är mer än jag någonsin sett på över 20 besök på herkules zoo.
räknar man ihop alla döda fiskar jag sett på hornbach så är det extremt många.

sen att göra 90% vattenbyte som ja sett göras på hornbach är ju inte bra heller.

sen har jag även pratat med en del som köpt fiskar där och lite väl många har problem med dom för att ja överhuvudtaget ens ska fundera på att gå dit själv.
#21 - 20 december 2005 15:41
[QUOTE=heeke]Raven och mam, skäms på er! ;)

Nols ciklid hobby är ju bra också, men har för mig att Kent skulle lägga ner verksamheten (om han inte redan gjort det), synd![/QUOTE]
Vilken menar du? :o
#22 - 20 december 2005 15:58
mam, gissar på att han menar tropakvarie
#23 - 20 december 2005 16:12
Aah. Det ligger i fel ände av stan och jag kommer aldirg ihåg att gå dit när jag är i närheten. :p
#24 - 20 december 2005 16:15
[QUOTE=heeke]
Nols ciklid hobby är ju bra också, men har för mig att Kent skulle lägga ner verksamheten (om han inte redan gjort det), synd![/QUOTE]
Kent har inga planer på att lägga ner ,tvärtom butiken har blivit större och har fler nya akvarier .
#25 - 20 december 2005 16:16
får ta dej tid nån vacker dag ;) ska iallafall ja göra till våren innan det blir dags å köpa en massa fiskar
#26 - 20 december 2005 16:20
[QUOTE=Raven]de där köper inte ja för fem öre.
varenda gång ja varit på hornbach så har döda fiskar legat i drivor i akvarierna.
i ett akvarie räkna ja till över 12 döda fiskar.
12 döda fiskar är mer än jag någonsin sett på över 20 besök på herkules zoo.
räknar man ihop alla döda fiskar jag sett på hornbach så är det extremt många.
[/QUOTE]
Håller med .
#27 - 20 december 2005 16:21
Samma här. Jag ringde och kollade om mitt gratis-kar stod kvar och det gjorde det. Jag trodde jag skulle hinna hämta det idag men icke sa Nicke. :( Så efter jul blir det och då ska det handlas minsann. :p
#28 - 20 december 2005 16:53
jag menade att fiskana dog när jag köpte dom på zoonarknaden
#29 - 22 december 2005 06:58
[QUOTE=mam][QUOTE=heeke]Raven och mam, skäms på er! ;)

Vilken menar du? :o[/QUOTE]
Zoomässan i Kungsbacka menade jag, det var ju den du nämnde ;)
#30 - 22 december 2005 07:01
[QUOTE=ray][QUOTE=heeke]
Kent har inga planer på att lägga ner ,tvärtom butiken har blivit större och har fler nya akvarier .[/QUOTE]
Ah, skönt att höra. Då var jag felinformerad.
Alla kan ha fel heter det ju ;)
#31 - 22 december 2005 07:51
[QUOTE=heeke][QUOTE=ray][QUOTE=heeke]
Kent har inga planer på att lägga ner ,tvärtom butiken har blivit större och har fler nya akvarier .[/QUOTE]
Alla kan ha fel heter det ju ;)[/QUOTE]

Du skrämde mig en stund där heeke! Phuu vilken tur du var fel underrättad. Nu e ja glad igen.:)

Sen kan jag oxå hålla med om trop akvariefiskimport. Klart billigast i stan på fisk. Åsså trevlig e han oxå, men det är ju en bonus. ;)
#32 - 22 december 2005 08:26
De butikerna i och omkring Göteborg som är bra och värda ett besök är:

Nols Ciklidhobby i Nol
Herkules Zoo
Trop Akvariefiskimporten
Zoomässan i Kungsbacka

Skillnaden på dessa på Hornbach är att de faktiskt är zoobutiker och inte byggvaruhus ;).. Det innebär bland annat att de har mycket bättre koll på vad de säljer och pratar om. Hornbach har en del inredning som kan vara värt att titta på men annars skulle jag nog hålla mig till akvariebutikerna.
#33 - 22 december 2005 08:34
Jag var på Hornbach när det var nyöppnat i Malmö och vi åker dit lite då och då och vad gäller standarden på fiskarna och akvarierna så har den varierat kraftigt. I början var det mycket döda fiskar och dålig skötsel.[xx(] Sa dessutom till då jag såg en fisk som låg och sprattlade i en dödskalle som de plockat upp ur ett akvarium. (fast det kan ju hända den bäste) Men så kom jag tillbaka någon månad senare och då satt det en stor skylt upp med informationen

"Jag Kalle Kallesson (minns inte namnet) är utbildad akvarist och har ansvar för akvarieavdelningen. Har ni några frågor så kom till mig."

Det märktes att en kunnig person kommit dit för fiskarna mådde bra, inga döda och det var jättefint i akvarierna.:) Sen några månader senare så var skylten borta (han hade väl gett upp stackarn) och återigen var det 1-2 döda fiskar i VARJE akvarium.:eek: Näe, det enda jag köper där är prylar för de har ett otroligt sortiment och hyggliga priser. Fast de brukar ha minst (!) 2 ovanliga malar vilket gör det liiiite jobbigt att bara gå där och titta... :p
#34 - 22 december 2005 08:44
Nu när jag var på Hornbach häromdagen såg jag faktiskt bara en end död fisk, men övriga gånger har jag sett desto fler.
Fiskar skulle jag nog inte bry mig om att köpa där. Däremot tyckte jag att de hade mycket rötter och stenar. Jag köpte två halvsmå rötter till mitt 60 l varav bara ena fick plats. :p De kostade 79:-/st.

Jag brukar åka runt och kika på fisk i olika zooaffärer även om jag inte har för avsikt att köpa i varje butik. men jag ska ta en titt på de butiker ni föreslagit här. :) Idag blir det Herkules om jag hinner. ;)
#35 - 22 december 2005 08:57
Jag har aldrig jobbat på en zooaffär men jag tror att det här med antalet döda fiskar beror lika mycket på hur fort personalen tar bort dom som på hur dom sköter karen för övrigt.
Med tanke på hur mycket fisk som passerar in och ut ur en butik vore det konstigt om det inte dog fiskar varje dag, även i den mest väl skötta butiken.
Tror som sagt hemligheten ligger i att se över och plocka bort död fisk så snabbt som möjligt. Då tror kunden att det aldrig dör några firrar.

Ni som jobbat/jobbar i zooaffär få rätta mig om jag skulle ha fel nu igen ;)
#36 - 22 december 2005 10:33
Självklart dör det en hel del fisk i en zooaffär, men det är ju av yttersta vikt att personalen kollar alla kar noga och håvar upp dem innan öppningsdags. Det är inget folk vill se och ryktet hos en akvariebutik kan snabbt gå utför om man ser döda fiskar varje gång man är där. Men visst, nån döing då och då e la ok, men inte flera stycken vid varje besök och speciellt inte sådana som legat ett tag och börjat mögla.
#37 - 22 december 2005 11:28
hornbach har ju 2 månaders överlevnadsgaranti

så om fisken dör får man en ny om man tar med fisken och lite av sitt vatten
om dom inte hittar nått fel på vattnet
#38 - 22 december 2005 12:12
[QUOTE=heeke]Jag har aldrig jobbat på en zooaffär men jag tror att det här med antalet döda fiskar beror lika mycket på hur fort personalen tar bort dom som på hur dom sköter karen för övrigt.
Med tanke på hur mycket fisk som passerar in och ut ur en butik vore det konstigt om det inte dog fiskar varje dag, även i den mest väl skötta butiken.[/QUOTE]

skötseln är ju A och O och just titta igenom akvarierna gör mycket.
det hornbach har problem med är nog att det ibland kommer in folk från andra avdelningar som inte kan nåt egentligen.
sen gör det väldigt mycke vem som arbetar för dagen.

har varit på hornbach och sett fullt acceptabelt ut medans andra dagar har det varit totalt kaos.

dör fiskar gör det ju herkules zoo har nog iallafall bortåt en 10.000 fiskar eller nåt.

[QUOTE=alcar]hornbach har ju 2 månaders överlevnadsgaranti

om dom inte hittar nått fel på vattnet[/QUOTE]
2 månader är skitsnack från deras sida.
enligt svensk lag har man 3 års garanti på alla varor man köper numera.
#39 - 22 december 2005 12:18
[QUOTE=alcar]hornbach har ju 2 månaders överlevnadsgaranti

om dom inte hittar nått fel på vattnet[/QUOTE]
Öh, stämmer det verkligen ? Det kan hända mycket på två månader. Hur testar de vattnet och vad skulle de tänkas hitta ? Skulle väl vara nitrit isåfall, men herregud, två månader ?? Nä, det där tror jag inte på !!!
#40 - 22 december 2005 12:24
"2 månader är skitsnack från deras sida.
enligt svensk lag har man 3 års garanti på alla varor man köper numera."

Jösses, nu blev det ändå värre ! 3 år ? Tror inte för en sekund att det gäller levande djur, snarare videoapparater och annat. Fabrikationsfel gäller väl den garantin, kan en Skalare ha ett fabrikationsfel som helt plötsligt dyker upp efter nästan tre år ?
#41 - 22 december 2005 12:30
3 år?! Intressant, då skulle jag kunna gå till affären och begära få nya kampfiskar hela tiden då de lever 1-2 år - snacka om förmånligt! :D Bra ekonomiskt tänkande om man skaffar årskillis. :rolleyes:
#42 - 22 december 2005 12:47
ja har diskuterat detta här med konsumentrådgivare och det är samma regler för fiskar som för en video.

dom 6 första månaderna är det säljaren som ska bevisa att varan är defekt.
resterande 30 månader är det köparen som ska bevisa att varan är defekt.

självklart finns det undantag gällande säsongsfiskar och fiskar med kort livslängd.

ett svar jag fått från konsumentrådgivaren.
När man har köpt en vara även när det är ett djur kan man reklamera det om man anser att det är felaktigt. När det gäller ett djur kan det bli svårare att konstatera ifall felet är orsakat av köparen eller säljaren. Inom det första halvåret ligger bevisbördan på säljaren restarnde tid (3år) ligger bevisbördan på köparen. Vid en reklamation har man även rätt till ersättning för de merkostnader man har drabbats av. Din sista fråga får samma svar som den första.

men då det är en levande varelse blir det hela mycket krångligare än om det skulle gälla en video men visar också att dom där 10dagarna en del kör med är skitsnack de också.
ibland kan det ta långt mer än 10 dagar innan fiskar dör av defekter dom hade vid inköp.
#43 - 22 december 2005 12:55
Jo, jag misstänkte att det låg till ungefär så. Kunde bara inte motstå frestelsen att skriva en kommentar till det. :rolleyes:

En bra affär där de känner en så brukar ju sånt inte vara nåt problem. Jag har fått nya fiskar även om det gått 1 månad sen jag köpte dem... Fast jag önskar att jag vetat det redan från början när jag skaffade akvarium då en del dog (och det var inte mitt fel) - hade blivit lite billigare då. [V]
#44 - 22 december 2005 12:59
I princip inga djuraffärer lämnar överlevnadsgaranti och jag är mycket förvånad att Hornbach gör det. Vissa grossister lämnar däremot en garanti att tansporten skall gå ok. Man kan då fotografera de döda fiskarna, skicka in bilderna och få nya.

Att "tre års garanti" skulle gälla levande djur låter helt befängt och det kan inte vara sant. Även om det nu vore sant är det omöjligt att bevisa att "varan är defekt".

Sen fattar jag inte varför säljaren skulle bevisa att varan är defekt? Var har han för intresse att bevisa att sina egna varor är defekta? Låter också helt befängt. Är du säker på att din källa är tillförlitlig?
#45 - 22 december 2005 13:05
Där ser man.
Krångligare är bara förnamnet. Finns det några exempel på av vilka orsaker/grunder man kan komma tillbaka till Zoobutiken och kräva pengarna tillbaka ( samt tillägg för de merkostnader man haft ) efter låt säga 5 månader ? Det kan ju knappast gälla p.g.a. sjukdom ( efter 5 månader ).
#46 - 22 december 2005 13:09
[QUOTE=heeke][QUOTE=ray][QUOTE=heeke]
Alla kan ha fel heter det ju ;)[/QUOTE]

Menar du att zoomässan skall lägga ner ?
#47 - 22 december 2005 13:15
min kompis fick en nu fisk efter 1/2 månad
#48 - 22 december 2005 13:15
Det går mycket udda rykten hör jag! Jag kan meddela att inga av de större akvariebutikerna i eller runt stan har planer på att lägga ner. Fattar inte vad folk får allt från ibland...
#49 - 22 december 2005 13:18
"Sen fattar jag inte varför säljaren skulle bevisa att varan är defekt? Var har han för intresse att bevisa att sina egna varor är defekta? Låter också helt befängt. Är du säker på att din källa är tillförlitlig?" ( Zaphi )

Som jag tolkar det är det säljaren som skall bevisa att det är köparen som inte hanterat sina djur rätt. Säljaren skall alltså bevisa sin oskuld.
Efter 6 månader är det istället köparen som ska bevisa att djuren var "defekta" vid inköpet.
Ser det hela som ett ganska tandlöst regelverk från Konsumentverket utan praktisk betydelse. Har svårt att se att det överhuvudtaget finns några zoobutiker kvar i det här landet annars....
#50 - 22 december 2005 13:27
[QUOTE=Zaphi]Det går mycket udda rykten hör jag! Jag kan meddela att inga av de större akvariebutikerna i eller runt stan har planer på att lägga ner. Fattar inte vad folk får allt från ibland...[/QUOTE]
Jag hade fått info om att Kent i Nol tyckte det började bli för tufft (aldrig ledig osv), den infon var faktiskt "bara" andrahandsinfo, inte någon femtehandsinfo som det brukar kunna vara annars ;)
Men jag är glad att ingen ska slå igen, vad skulle man då göra när man är på besök i Götet.
#51 - 22 december 2005 13:34
[QUOTE=Zaphi]Att "tre års garanti" skulle gälla levande djur låter helt befängt och det kan inte vara sant. Även om det nu vore sant är det omöjligt att bevisa att "varan är defekt".[/QUOTE]
varför skulle det va befängt ???
en del säljare är ju svinaktiga och säljer sjuka fiskar då ska ju dom åka på't också.
det är bara att läsa konsumentköplagen för den regler detta.

Är du säker på att din källa är tillförlitlig?

mailet skickades via www.konsumentverket.se och avsändaren av svaret är [email]info@konsument.goteborg.se[/email] så ja källan är tillförlitlig.
#52 - 22 december 2005 13:37
[QUOTE=56ovwal]Som jag tolkar det är det säljaren som skall bevisa att det är köparen som inte hanterat sina djur rätt. Säljaren skall alltså bevisa sin oskuld.
Efter 6 månader är det istället köparen som ska bevisa att djuren var "defekta" vid inköpet.[/QUOTE]
helt rätt.

Ser det hela som ett ganska tandlöst regelverk från Konsumentverket utan praktisk betydelse. Har svårt att se att det överhuvudtaget finns några zoobutiker kvar i det här landet annars....

som jag skrev det hela är krångligt då det är levande djur men lagen finns för att skydda oss konsumenter mot svinaktiga säljare.
dom är tackolov inte många.
sen finns det även situationer där butiker tatt in fiskar som varit sjuka och då ska man ju också ha rätt till ersättning i form av nya fiskar mediciner transportkostnader och dylikt.

sen är man alltid välkommen att gå till ARN med de hela om butiken skulle trilskas.
om ja inte minns fel har dock arn en minimivärdegräns på 500 men den går snabbt att spräcka
#53 - 22 december 2005 14:20
Jag håller med dig Raven, men inte fullt ut.
Att en ( "svinaktig" ) säljare som sålt sjuka fiskar ska ersätta köparen för det med antingen nya fiskar eller pengarna tillbaka ser jag som självklart. Vad jag hänger upp mig på är tidsaspekten.
Om jag kommer tillbaka med några döda fiskar efter en vecka eller två och hävdar att de var sjuka vid inköpet, så tar nog de allra flesta handlare den smällen. Men kommer jag efter 5 månader kommer de skratta mig rakt upp i ansiktet. Och som jag ser det, inte helt obefogat. Att det sen är säljarens sak att motbevisa att de verkligen var sjuka vid inköpet och att de inte blivit sjuka i mitt akvarium är en annan sak. Visst, jag kan hävda min rätt och hänvisa till Konsumentlagen, men det är tveksamt om jag blir vänligt bemött nästa gång jag vill köpa något i butiken.
#54 - 22 december 2005 15:36
Det finns en annan tråd om detta med där det står 2 månaders reklammationsrätt och 6 månaders garanti.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=38180&goto=nextnewest

Det verkar om konsumentköplagen gäller levande djur men att konsumenttjänstelagen inte gör det. Dock är det ju en omöjlighet att i praktiken använda sig av sin rätt till garanti om det gått en längre stund sen man köpte fisken.
#55 - 22 december 2005 17:02
den tråden är 3 år gammal och innehåller en massa olika fel då det har kommit ändringar efter den tråden.
sen påpekar Kjell själv i tråden att fiskar jämställs med andra varor.

fanns defekten hos fisken innan man köpte den så spelar de ingensomhelst roll om det gått 2 dagar eller 2år.
#56 - 22 december 2005 18:06
Försök bevisa det efter två år...
Det måste vara så att det är samma med fiskar men att det aldrig fungerar i praktiken att bevisa att att fisken var sjuk efter ett år eller två

Annons