Hemsk blocketannons

#1 - 9 oktober 2008 14:10
Denna tycker jag gör lite ont
http://www.blocket.se/vi/18184585.htm?ca=17_s

17 Liter...oj vad mkt stora fiskar.
Guest
#2 - 9 oktober 2008 14:15
Nån som e sugen på att göra ett hembesök i Södra Sandby?
#3 - 9 oktober 2008 14:16
Det är sorgligt med slöjstjärtar i små akvarium öht tycker jag.. Men det är bra att "guldfiskkupor" inte längre är tillåtet och allra minst till salu i butik längre. Alltid något..
#4 - 9 oktober 2008 14:17
zoolander skrev:
Denna tycker jag gör lite ont

http://www.blocket.se/vi/18184585.htm?ca=17_s

17 Liter...oj vad mkt stora fiskar.

Men tänk vilken frän räk-kub det skulle kunna bli.... hmmm...
#5 - 9 oktober 2008 14:22
Fanns den närmare mej skulle jag köpa, snyggt med växter och några snygga snäckor i... Synd att fiskarna ingår.
Guest
#6 - 9 oktober 2008 14:22
MaxB skrev:
Men tänk vilken frän räk-kub det skulle kunna bli.... hmmm...

Precis, räkor hade passat fint där, men kanske lite litet även till det...
#7 - 9 oktober 2008 14:23
Fräck räkkub. Köpte själv ett par sådana i Tyskland i förra veckan för 20 euro/st så 1000:- är kanske "lite" i överpris;).
Sedan är de heller inte på 17 liter utan 5,8 liter.
#8 - 9 oktober 2008 14:46
Det var ju inte billigt heller...
#9 - 9 oktober 2008 15:43
ansjo skrev:
Fräck räkkub. Köpte själv ett par sådana i Tyskland i förra veckan för 20 euro/st så 1000:- är kanske "lite" i överpris;).

Sedan är de heller inte på 17 liter utan 5,8 liter.

Det låter lite gulligt med 5,8 liter, för t ex en snäckburk, men hur i allsin dar håller man en vettig balans i en sån liten burk så att nåt kan överleva?
#10 - 9 oktober 2008 15:54
3-4 slöjstjärtar (skymtar ev. en vit i bakgrunden) kräver 120L
1 scalare kräver 275L
1 Pleco kräver 600L
3 barber (troligen guldbarb) kräver 100L

Och ev. fler i ett 17L... Förkastligt :(
#11 - 9 oktober 2008 16:01
Var ligger Södra sundby?
Jag funderar på att maila och erbjuda mig att ta hand om hela paketet... Samt förklara exakt vad fiskarna behöver...
#12 - 9 oktober 2008 16:05
Linapina skrev:
Var ligger Södra sundby?

Jag funderar på att maila och erbjuda mig att ta hand om hela paketet... Samt förklara exakt vad fiskarna behöver...

Lund

http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?var=24731
#13 - 9 oktober 2008 16:07
Jag har anmält annonsen, samt mailat och skrivit vad de behöver, och jag bjöd en lägre slant förklarade att andrahandsvärdet inte är särskilt högt. Får se vad jag får tillbaka... Försökte vara pedagogisk och trevlig i alla fall.
#14 - 9 oktober 2008 16:08
Annars kan ni skicka in en anmälan mot annonsen till blocket här!
#15 - 9 oktober 2008 16:09
Linapina skrev:
Jag har anmält annonsen, samt mailat och skrivit vad de behöver, och jag bjöd en lägre slant förklarade att andrahandsvärdet inte är särskilt högt. Får se vad jag får tillbaka... Försökte vara pedagogisk och trevlig i alla fall.

Bra gjort Linapina!!!

(Att skälla kommer man ju aldrig långt med)
#16 - 9 oktober 2008 16:15
Det kanske finns större storlekar på dessa kar, men här är en bild på tösens nystartade kar:
[ATTACH]14338[/ATTACH]

Att få balans ska nog inte bli några större problem, ett vattenbyte på 20% är bara en liter:p!

Kollade lite nogare nu, och karet i annonsen är nog större, men jag är tveksam till några 17 liter...
#17 - 9 oktober 2008 16:20
ansjo skrev:
Det kanske finns större storlekar på dessa kar, men här är en bild på tösens nystartade kar:

[ATTACH]14338[/ATTACH]

Att få balans ska nog inte bli några större problem, ett vattenbyte på 20% är bara en liter:p!

Kollade lite nogare nu, och karet i annonsen är nog större, men jag är tveksam till några 17 liter...

Lustigt att ni kör på samma tema med valsineria, grov sand och stenar :D
Du och annonsören alltså ;)
#18 - 9 oktober 2008 17:24
Jag har inte grov sand, skäms på dig att du inte ser skillnaden mellan sand och Aquaclay;)!
Sedan är det svårt att ha andra växter i ett så litet kar, men det ska i en liten pytterot med lite javamossa på så småningom.
#19 - 9 oktober 2008 17:41
Den smällde du upp nu bara för att retas ansjo, erkänn bara.. Stoppa i 2 discusar och ta en bild och lägg ut en annons på blocket och invänta anstormningen av mail.. :D

Har ni aquaclay i butiken?
#20 - 9 oktober 2008 17:49
Nej, mig veterligt den enda som har detta i Sverige är Janne på Södermalms akvarieaffär och det är där jag har köpt det. Eventuellt ska Imazo börja ta hem det men när får tiden utvisa....

Jag och Kaj snackade om detta när vi körde hem från Duisburg, ta en liten kub och stoppa i en diskus bara för att fota och sedan in med den på Zoopets annonser. Tänk vilket ramaskri det skulle blivit:D!
#21 - 9 oktober 2008 17:57
Eller en nyfångad lax i räkkuben, "Firre säljes eller bortskänkes då den håller på att växa ur akvariet, accepterar även byte mot större sköldpadda då dessa enl en kompis inte ska stänka ner så mycket"
#22 - 9 oktober 2008 17:59
Eller en nyfångad lax i räkkuben, "Firre säljes eller bortskänkes då den håller på att växa ur akvariet, accepterar även byte mot större sköldpadda då dessa enl en kompis inte ska stänka ner så mycket"
#23 - 9 oktober 2008 18:06
Hade en god vän som satte in följande annons,

"Gammal hund säljes. Inkontinent och luktar illa. Helst till plågsamma djurförsök"

Gissa om telefonen gick varm!!!
Alla som erbjöd sig att ta hand om den stackars hunden fick frågan om de sysslade med forskning........
Men har man slagit vad så har man!!!
#24 - 10 oktober 2008 01:02
#25 - 10 oktober 2008 05:28
Gaffel skrev:

Om man tittar in i den ene papegojciklidens ögon kan man nästan höra hur den ber en köpa den. Vilken sorgsen blick [:(]
#26 - 10 oktober 2008 06:52
Sorgligt men sant...
#27 - 10 oktober 2008 11:34
Oj papegonfiskarna var nästan ännu värre...

Är många mammor och pappor så satans korkade? Känns som att köpa en hund eller katt och sätta i en kaninbur. Eller ha en kanin i en skokartong...

Samtidigt börjar man undra lite. Vi har två butiker här i stan. I första butiken frågade jag om fisk X fungerade i mitt akvarium och säljaren sa: Nej, du får köpa ett större akvarium. Ställde samma fråga bara för att testa på andra butiken. Säljaren där säger: Fisken anpassar sig efter storleken på akvariumet.
Jag köpte så klart den inte. Men hur en fisk som redan är 10 cm och för stor för mitt akvarium ska kunna anpassa sig vet jag inte:)
#28 - 10 oktober 2008 18:28
Fisken har nog inte mycket att välja på...sorgligt men sant...
#29 - 10 oktober 2008 18:38
Har iaf anmält papegoj annonsen, och skrivit till ägarna att dom hellre får sälj papegojfcikliderna separat, eller lämna till djuraffär....
#30 - 10 oktober 2008 19:03
> From: [EMAIL="jesper.widell@gmail.com"]jesper.widell_at_gmail dot com[/EMAIL]
> To: xxxxxxx[EMAIL="misterilic@hotmail.com"]@hotmail.com[/EMAIL]
> Subject: Ang. Akvaium sexkantig m. tillhörande möbel inkl.fiskar
>
> Försök att hitta ett nytt hem till papegojcikliderna då akvarievolymen
> är allt för liten, zoonen.se har en gratis annonsmarknad för bla
> akvariefiskar.
>
> Länk till artbeskrivning på zoopet.se
> http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845&SOK=1

Rekommenderade honom som sagt att försöka skänka bort eller sälja gojorna och länkade även till artregistret här på zoopet och här kommer svaret..

"Hej!!!

Det vill jag gärna göra! För att jag har inte möjlighet att ha större akvarium än vad jag har idag!

Köpte dem i denna akvarim! Dem är jätte glada och nyfikna! Vad tycker du är ett rimmligt pris för bara fiskarna?

MVH
Alex"
#31 - 10 oktober 2008 19:06
> To: xxxxxxx[EMAIL="misterilic@hotmail.com"]@hotmail.com[/EMAIL]
>
> Försök att hitta ett nytt hem till papegojcikliderna då akvarievolymen
> är allt för liten, zoonen.se har en gratis annonsmarknad för bla
> akvariefiskar.
>
> Länk till artbeskrivning på zoopet.se
> http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845&SOK=1

Rekommenderade honom som sagt att försöka skänka bort eller sälja gojorna och länkade även till artregistret här på zoopet och här kommer svaret..

"Hej!!!

Det vill jag gärna göra! För att jag har inte möjlighet att ha större akvarium än vad jag har idag!

Köpte dem i denna akvarim! Dem är jätte glada och nyfikna! Vad tycker du är ett rimmligt pris för bara fiskarna?

MVH
Alex"
#32 - 10 oktober 2008 19:17
Mitt mail till honom längst ner, och svaret där uppe:

Hmm....

Ja du,så kan man ju tycka!!

Jag va` ute bara efter akvariumet men fick dem me`!

Kanske dem som köpte fiskarna frå början,köpte dem när dem va`små,inte vet jag inte!!

Men det ordnar sig väll snart antar jag!

Ha det gött

Alex

> Date: Fri, 10 Oct 2008 20:53:21 +0200
> From: [email]jonathan.lundbeerg@hotmail.com[/email]
> To: [email]misterilic@hotmail.com[/email]
>
> Fan ibland vill man bara gråta. Hur tänker ni när ni lägger ner två
> papegoj ciklider i dendär burken så dom knappt kan vända sig? Som att ni
> skulle bli inkastade i en trång men hög garderob.
>
> Jag rekommenderar att ni lämnar fiskarna till djuraffär eller säljer
> separat, för dom ska inte behöva gå i det akvariumet längre. Däremot
> räkor och snäckor...
>
> Jag säger verkligen inte detta bara för att få knäppa er på näsan, utan
> jag vill snarare hjälpa fiskarna. Ni borde däremot läsa på bättre vad
> fiskar kräver innan ni köper akvarium.
>
> Men bara ni fixar till detta nu så är det lugnt, men gör inte om det.
____

Vet inte om jag kanske gick lite väl hårt fram, men sånt är livet.
#33 - 11 oktober 2008 15:43
Herregud! man blir ju svag i bena när man läser detta! Och förbannad! Människor som gör så här åt sina fiskar måste ju ha belönats med extra lågt iq![:(!]
Ska man ens behöva förklara för en vuxen människa att man inte kan ha så stora fiskar i ett mini akvarium!

Tur att någon annan skötte pedagogiken i detta fall, jag hade nog inte lyckats:p
#34 - 12 oktober 2008 09:01
Jag fick inget svar på mitt mail... Ändå var jag mkt trevlig. Men så är det ibland, alla gillar inte brevbäraren. Dagens ros till Jojjen och Gaffel som tog tag i 2:a annonsen!
#35 - 16 oktober 2008 19:56
ansjo skrev:

[ATTACH]14338[/ATTACH]

Gulligt. Var får man tag på sådana här kar?
#36 - 16 oktober 2008 20:01
Nina82 skrev:

Pyttsan! [:-95]
Säkert 1,5 mil österut.
#37 - 16 oktober 2008 20:04
NIC skrev:
Pyttsan! [:-95]

Säkert 1,5 mil österut.

Vad du ska trilskas idag [}:)]
Är det för att du ska kunna hålla dig snäll hela dagen imorgon ;)
En viss Lundabo fyller väl år har jag bestämt för mig [:-37][:-36]
#38 - 16 oktober 2008 20:06
Nina82 skrev:
Vad du ska trilskas idag [}:)]

Är det för att du ska kunna hålla dig snäll hela dagen imorgon ;)

En viss Lundabo fyller väl år har jag bestämt för mig [:-37][:-36]

Oops.. Inte många timmar kvar inte..
Du har koll du tös! ;)
#39 - 16 oktober 2008 23:45
MattiasL skrev:
Gulligt. Var får man tag på sådana här kar?

I Tyskland:).
Det roliga är att det tydligen är förbjudet i Tyskland att ha akvarium som är mindre än 60 liter(tror jag det var), och så säljer de kar på 5,5 liter på mässor:p!
#40 - 17 oktober 2008 00:30
Dom säljs säkert inte heller som akvarium utan som lunchlådor..
#41 - 18 oktober 2008 14:19
"Kanske för nybörjaren"

Veckans värsta går till skåne..
#42 - 18 oktober 2008 14:36
Bättre att använda konjakskupan till det den är avsedd för, -konjak:p!
#43 - 18 oktober 2008 14:37
Gaffel skrev:

Håller man sig till de tillhörande fiskarna kan ju inget gå fel iaf [:o]
#44 - 18 oktober 2008 15:32
Men fiskarna i annonsen tycks varken behöva vare sej mat eller vatten.
Se fotot.
Så skärpning allihopa!!!
Men jag undrar vad fiskmaten i så fall är till för...
;)

Edit:Tydligen lite sen kommentar Nina hade ju redan upplyst eder ser jag nu.
#45 - 18 oktober 2008 17:38
Gaffel skrev:

Hur kan du säga så? Det var ju inte riktiga fiskar..
#46 - 18 oktober 2008 17:46
Fiskmat tyder på att personen haft fisk i akvariet.. troligtvis har de dött och har han/hon gått över till gummifiskar :D
#47 - 18 oktober 2008 19:26
Jag har en typ av botten"grus" som jag köpt på CRT i haninge på påsen står det Substratboden 3,5 liter för 79:- den verkar funka som Aquaclay. Är det någon som vet om det är samma sak? Den är väldigt lätt och påminner om lecakulor fast mindre. Funkar super, får inga alger i akvariet alls numera och växterna växer som attan.
#48 - 18 oktober 2008 19:27
Jag tror att hon hade gummifiskar, men ville göra det mer verklighetstroget så hon matade dem.

För övrigt kan man inte skylla hela (underbara) Skåne för en persons klanterier.
#49 - 19 oktober 2008 18:20
bidrar lite med länkar

letar akvarium å jösses vad man hittar hemskheter=(

http://www.blocket.se/vi/18389475.htm?ca=4_s
blå kräftor...seriös zoobutik...de är ju inte lagliga *skäms på dem*

http://www.blocket.se/vi/17453965.htm?ca=4_s
akvarium?
#50 - 19 oktober 2008 18:30
Den sista länken där hade jag nästan kunnat köpa om det inte hade varit för dyrt,riktigt fräck liten skål faktiskt.
#51 - 19 oktober 2008 18:32
Den sista länken där hade jag nästan kunnat köpa om det inte hade varit för dyrt,riktigt fräck liten skål faktiskt.

Att ha räkor i ja [:o] ;)
#52 - 19 oktober 2008 18:35
Nina82 skrev:
Att ha räkor i ja [:o] ;)
Eller nån liten växt kanske riktigt fräckt att ha den på ljusrampen:)
#53 - 19 oktober 2008 18:39
Eller nån liten växt kanske riktigt fräckt att ha den på ljusrampen:)

Allt är bra utom att hålla fisk i den :p

Odla artemia kanske :D
#54 - 19 oktober 2008 19:10
Håller med om att den andra länken var fräck.
:)
#55 - 20 oktober 2008 00:28
maria_ skrev:
För övrigt kan man inte skylla hela (underbara) Skåne för en persons klanterier.

På tal om skåne och blocketannonser, här kommer en tveksam akvarie + fisksäljare från malmö... Jag tyckter att det är liiite tajt att ha 6 malawi i ett 64 liters...

http://www.blocket.se/vi/18262908.htm?ca=2_s

EDIT: Hittade en liknande (kanske värre)... hoppas inte att säljaren har alla dessa fiskar i sitt 60 liters, utan säljer dem från ett större!

"3 stora ciklider, tror att den ena är blue malawi hane, 2 st eureka.
6 st lite mindre zebraciklider
5 st pansarmalar
2 st ancisistrus"

http://www.blocket.se/vi/18583294.htm?ca=2_s
#56 - 20 oktober 2008 08:27
minihus skrev:
Det är sorgligt med slöjstjärtar i små akvarium öht tycker jag.. Men det är bra att "guldfiskkupor" inte längre är tillåtet och allra minst till salu i butik längre. Alltid något..

Tyvär så löser det inte problemet, var hem till en person som hade en slöjstjärt och en platy hanne i "ETT VINGLAS". Jag påpekade att det var inte ett bra ställe och att dom borde skaffa något större. Ingen respons...faaaan va le jag blir på sånna idioter....:(:mad:
#57 - 20 oktober 2008 08:31
Anledningen till att dom hade guldfisken alls är på grund av en "landsdmässig" tradition att ge bort guldfiskar till andra under någon typ av firande. Vad som händer med fiskstackarna sedan är det inte många som vet men man kan väl gissa....

Annons