hmm..skulle inte folk kunna installera divx codecs?
bara att klicka på en fil så installeras det själv..
Inte de divx;-) format jag har försökt kollat på. Det krävdes typ 5 olika mpeg4-decoders innan jag hittade rätt. Så nej. Det är i de flesta fall inte så enkelt att det laddas ner av sig själv.
Kör inte wmp med mpeg4?
Exakt. Det är det som är problemet. Olika mpeg4-encododningar behöver olika codecs. Jag har just nu 4-5 stycken, och jag vill åter poängtera att normalanvändaren inte vet vad en codec är, vilket gör att följande..
länkar bara till två bra codec packs.
.. gör att man förlorar många tittare. Jag själv vill inte att bara datanördar ska kolla filmerna.
Windows MediaPlayer lär garanterat ha större stöd än Quicktime ute bland normalanvändarna kan jag nästan lova...
Samma bitrate samma storlek. Skillnaderna kommer bli kvalitetsmässigt och det är inte alltid så lätt att avgöra. Realvideo brukar ha högre utseendemässig kvalitet än Quicktime och WMV med samma bitrate.
De Quicktimefilmer jag får ut från min digitalkamera blir en fjärdedel av storleken med bibehållen FPS och bättre ljudkvalitet när jag komprimerar om dom med WMV och jag ställer in filtrena rätt.