Hemsida vid köp av lysrör?

#1 - 8 januari 2007 21:43
[INDENT]Hejsan!
Vilken hemsida har bra priser på lysrör??
har varit inne på Guldfisken.se, men där visar de bara ett diagram och det förstår jag mig inte på. Finns heller ingen beskrivning utan man måste tydligen förstå diagrammet...hahaha:p
Jag har köpt ett som har vitt sken, men skulle också vilja ha "blue neon" eller något liknande, hörde ngn nämna "violett" i och med att det är en ramp med två lysrör.
Det följde med två stycken med gult sken, men det var inte snyggt.

Mvh acinna
[/INDENT]
#2 - 8 januari 2007 21:49
här kan du jämföra olika lysrör så ser du vilket som du gillar.. sen vet jag inte var du kan köpa dessa lysrör men sidan är bra tycker jag.

http://saurama.aqua-web.org/index.htm
#3 - 9 januari 2007 07:30
här kan du jämföra olika lysrör så ser du vilket som du gillar.. sen vet jag inte var du kan köpa dessa lysrör men sidan är bra tycker jag.

http://saurama.aqua-web.org/index.htm

Tack så mycket!!:D
#4 - 9 januari 2007 09:19
www.pwss.se har bra priser på sina rör.
#5 - 9 januari 2007 16:14
skulle nog kollat vad den lokala butiken tar för rören innan (här i området é det ju bara att gå in och köpa till nästan samma pris som online)
#6 - 10 januari 2007 06:41
Ja det kan löna sig att kolla vad dom kostar i lokal butik, frakten kan vara ganska hög på rör.
Men om dom kostar som på Arken vid Globen (var in där en snabbis innan barnen fick se Disney on Ice, pappa måste ju få sitt roliga också ;) ) så lönar det sig definitivt att ta det via en nätshop. Arken skulle ha 235kr !!! för ett 36W Sylvania Aquastar.
#7 - 10 januari 2007 07:52
ansjo skrev:
www.pwss.se har bra priser på sina rör.

Jag har köpt ett lysrör som lyser vitt men det andra skulle jag vilja ha i blå,lila typ:) . De är ganska dyra här i butikerna i stan...
Den här sidan var bra, här förklarar de hur rören har för sken...och inte bara ett diagram,toppen.

mvh acinna
#8 - 10 januari 2007 09:46
Ett litet fultips:
Om du bara vill ha lite "blå nyans" på ljusskenet kan du köra med vanliga vita rör, och måla blå slingor på detta med blå lampfärg.

Finns t ex här: http://www.danmobility.se/product.asp?c=799508688&n=1199149602&pn=1223706341

Tror även t ex Mekonomen har, som spray.

Kör bara "lite grann" på t ex ett av lysrören, så får du en blåare nyans av färg.

(OBS! Se till att färgen får torka ordentligt ett par dagar innan du sätter tillbaka röret - ångorna från spray kan vara skadligt för levande djur)
#9 - 10 januari 2007 10:40
figge4 skrev:
Ett litet fultips:

Om du bara vill ha lite "blå nyans" på ljusskenet kan du köra med vanliga vita rör, och måla blå slingor på detta med blå lampfärg.

Finns t ex här: http://www.danmobility.se/product.asp?c=799508688&n=1199149602&pn=1223706341

Tror även t ex Mekonomen har, som spray.

Kör bara "lite grann" på t ex ett av lysrören, så får du en blåare nyans av färg.

(OBS! Se till att färgen får torka ordentligt ett par dagar innan du sätter tillbaka röret - ångorna från spray kan vara skadligt för levande djur)

Tack för det tipset, men om lysröret är med ett gulare sken, tror Du det blir bra då?
#10 - 10 januari 2007 12:10
Tja. Du får ju "mer blått i ljuset" oavsett vilken färg du har från början.

När jag använt denna metod har jag målat som "slingrande streck" på lysröret bara. Ej täckt helt alltså. Kanske täckt det till 30-50%. Precis lagom.

Fungerar även fint på andra lampor där man vill ha ljuset "lite mer åt det blå".
#11 - 10 januari 2007 12:19
figge4 skrev:
Tja. Du får ju "mer blått i ljuset" oavsett vilken färg du har från början.

Nej, det är fel. Man får mindre av allt utom blått. Det är därför det ser blåare ut.
Något man sätter framför kan aldrig öka ljusstyrkan, däremot minska vissa våglängder (absorbera) så att endast andra våglängder tränger i genom.
#12 - 10 januari 2007 12:25
Hehe. Jo. Vill man verkligen vara petig så kan man uttrycka det så. :-)

Jag tror dock att folk förstår det ändå. Att ljus ej blir starkare när man blockerar det, oavsett med vad.
Poängen här var att ändra färgen, som jag förstod det.
Bilagor:
#13 - 10 januari 2007 13:46
figge4 skrev:

[php]

Jag tror dock att folk förstår det ändå. Att ljus ej blir starkare när man blockerar det, oavsett med vad.

Poängen här var att ändra färgen, som jag förstod det.[/php]
[php]
[/php]

Jag förstod att du menade mer blått ljus men inte starkare:)
#14 - 10 januari 2007 13:48
figge4 skrev:

Poängen här var att ändra färgen, som jag förstod det.

Jag förstod vad du menade, mer blått ljus men inte starkare;)
#15 - 11 januari 2007 15:25
Vill du ha "blått" ljus så kolla dom lysrör som saltvattensakvaristerna har, dom har en ljusfärg som börjar vid 10.000 Kelvin, finns säkert ända upp till 20.000 K (Från blått, till väääääääldigt blått)
#16 - 11 januari 2007 15:47
darkside skrev:
Vill du ha "blått" ljus så kolla dom lysrör som saltvattensakvaristerna har, dom har en ljusfärg som börjar vid 10.000 Kelvin, finns säkert ända upp till 20.000 K (Från blått, till väääääääldigt blått)

Jag vill inte ha starkt blått sken utan lite smått bara.
Får inte bli för mycket så att säga. Ett lysrör lyser vitt så....
Tack för tipset...ska kolla in dem.;) :)

Mvh acinna
#17 - 11 januari 2007 16:02
10.000k e närmast vitt, med en svag blåton.
#18 - 16 januari 2007 08:46
acinna: Hur gick det? Vi skulle ju få se bilder... ;)
#19 - 23 januari 2007 11:59
acinna skrev:
[INDENT]Hejsan!

Vilken hemsida har bra priser på lysrör??

Mvh acinna

[/INDENT]

Håller med om att en sajt ofta nämd här (http://www.pwss.nu/) har bra priser på lysrör. Nackdelen med PWSS är att man innan beställning inte får reda på fraktkostnaden - alltså är det svårt att göra en bra prisjämförelse med till exempel Akvarielagret i Bromma. Aquastar Sylvania 60 cm kostar på PWSS 100 kronor, på Akvarielagret 140, Sun Glo kostar på PWSS 70 och på akvarielagret det dubbla, 140. Alltså är PWSS 110 kronor billigare på denna kombination lysrör exklusive frakt. Så beroende på fraktkostnad så kan PWSS verkligen ha "bra priser" på lysrör, eller vara ungefär lika dyra som Akvarielagret (eller andra traditionella akvarieaffärer).

Mvh
Mattias
#20 - 23 januari 2007 13:20
Hejsan!
Det blev inte bra om man säger så, liten ljusskillnad. Jag köpte inte samma penna, utan en som man kan måla på glas, glödlampor i lila färg. Fick måla tjocka lager, men inte ens då blev det bra.
Det var kul att testa, men men,
Det blev ju inte sämre i alla fall men ingen mening att visa bild:)
#21 - 24 januari 2007 07:52
Aj då.
Jo lika bra blir det nog inte, som att köpa ett bra rör med mer blå-ton i.
Tanken var mest om "man redan har rör" man inte använder till annat så kan man göra så.

Sedan skall det nog vara lamp-färg där syftet med färgen är just att släppa igenom blått mer än annan färg.

Jag provade precis på ett eget kar med Mekonomens spray-färg för lyktor. Det fungerade kanon. Nästan lite "för blått" blev det t om. Man får göra ett tunnt lager....
#22 - 24 januari 2007 11:20
Jag använde mig av ena orginal lyset som följde med, som var gult sken, jag började med att måla tunt, men inget hände, så då tog jag och målade tjockare, men det blev inte bättre.
Jag är inte snål så jag ska köpa ett riktigt lysrör, men det är alltid kul att prova ngt nytt, detta var en lampfärg för både dricksglas och glödlampor...men det blev inte så bra ändå..Kan ju testa ngn gång att använda spray i stället...
Kul var det i alla fall att få leka lite med en penna...haha:)

Annons