Hemsida om asien akvarium....

#1 - 23 december 2004 07:09
Hej alla..
Jag har tänkt att starta upp ett asien biotop akvarium och jag behöver lite mera inspiration. Jag vet på ett ungefär hur jag vill ha mitt, men jag vill ändå ha lite ideér och bilder m.m... Skulle vara kanon om någon vet någon bra hemsida som har bilder på asien kar.. Skulle varit underbart.. Tackar på förhand..
#2 - 23 december 2004 09:35
Jag var faktiskt på jakt efter liknande sidor bara häromdagen. Jag hittade två rätt bra sidor. Du har antagligen läst båda redan, och det är inte så mycket bilder direkt, men jag skickar dom ändå, utifall att.

http://zoonen.com/artikel.asp?oid=6261

http://akva-net.hjem.orangenet.dk/asiatisk.htm

Den sista länken är på danska, men den har en del bra länkar längst ner till mer specifika typer av asienbiotoper.

En kompis till mig ska möjligen starta ett asienbiotopakvarium, så jag är lite intresserad av ämnet. Hur hade du tänkt ha ditt akvarium? Fiskar, inredning, mm.?
#3 - 23 december 2004 10:03
Tack för svaret.. Den andra länken verkade lite små intressant.. Om någon annan har något att komma med så skulle jag vara glad..

Jag hade tänkt att använda mig av följande växter/fiskar/grus.

Gruset hade jag tänkt mig att ha svart för att det ska framhäva alla färger som kommer att bli mycket bättre, kombinerat med en svart bakgrund.

Växterna som jag hade tänkt mig är Javamossa (Vesicularia dubyana), Cryptocoryne undulata eller Cryptocoryne wendtii "Brown".. Lite osäker på vilken jag ska välja av dom två... Siamesisk Hygrophila (Hygrophila corymbosa "Siamensis"), Stjärnväxt (Eusteralis stellata).. Skulle vilja hitta någon riktigt lågväxande växt att ha i framkant som nästan kryper fram på sanden..

Fiskar som jag har tänkt mig är väderål, Leverett´s botia (borneo sucker), Indisk glasmal, filterräkor, körsbärsräkor (om jag inte hittar så blir det amanoräkor).. Håller på att trimma lite på min lista just nu.. Vill ha någon fisk som det är lite fart på mitt i karet också utan att det känns som att det blir för mycket i akvariumet...
#4 - 23 december 2004 10:25
Aha. Lite udda fiskar. Det låter roligt. Hur stort akvarium har du? Ska du ha Leverett's botia och vädermal så antar jag att det är över 300 liter iaf? Du har inte funderat på nån mer "vanlig" asiatisk firre i stil med rasboror, barber eller labyrintfiskar, eller nån annan sorts botia? (Utöver det du redan ska stoppa i, menar jag.) Eller ska du satsa på ganska många av ålar/malar/botior?
#5 - 23 december 2004 10:31
Tanken är på 100L. Jag har haft Leverett's botia förr i akvarium i 100L klassen utan problem.. Dom växer otroligt långsamt, så det är inget som jag oroar mig för.. Jag har funderat lite på några Chokladgurami eller någon annan.. Som sagt, får se vad jag hittar på.. Ska dra igång detta om någon vecka..
#6 - 23 december 2004 11:56
Ålrajt. Det var snarare väderålen jag tänkte på som tydligen kan bli uppåt en 30 cm, men när den börjar krypa över 10-15 cm i längd så är det väl bara att flytta över den till ett större kar, antar jag.

Chokladgurami låter trevligt. Jag har själv ett par guldgurami och trots att det inte var nåt jag ursprungligen hade tänkt ha i mitt akvarium (jag fick den första - göran p - till skänks) så blev dom snabbt mina favoriter. :)
#7 - 23 december 2004 12:43
Hehe, sånt är alltid skoj att höra.. Lite oväntade grejer händer ju alltid.. ;) Väderål har jag också haft innan, växer väldigt långsamt också, men som du säger, när dom börjar att bli runt 15cm eller högre så kan man ju fundera på att flytta dom till ett störra kar.. ;)

Annons