hemmagjort filter

#1 - 21 maj 2006 22:23
Fick ett luftfilter över från värmesystemet. Tyckte att det var liknande material som akvariefilter. jag tog en bit som var 14*120*35 mm och vek den som ett U och fäste den på en lackad plåtbit med värmepistolen. Därefter tog jag pumpen från frugans fula bordsfontän och satte den i filtret med utblåset uppåt. Jag tror mej nu ha ett filter på nästan 0,6 liter filter volym till mitt 40 liters. Vad tror ni om mitt hembygge?
#2 - 21 maj 2006 23:32
Om det har används som ett luftfilter innehåller det MASSOR med farliga föroreningar, bla tungmetaller. Sen vet jag inte om luftfilter kan innehåla olika aktiva ämnen, kemikalier gjorda för att binda förorening, som inte hör hemma i ett akvarium.

Jag är nog faktiskt skeptisk till att använda det. Både på kort och lång sikt.
#3 - 22 maj 2006 06:05
Det är nytt och det är bara till för att ta bort dam så jag är säker att det är ett rent mekaniskt filter. Plasten kan ju vara giftig men jag tror dom flesta är ofarliga.
#4 - 22 maj 2006 06:05
Giftigheten skall kanske inte överdrivas, men håll akvariet under uppsikt en tid så får du se om det händer ngt dramatiskt.
En annan sak är att vissa har gjort erfarenheten att luftfilter som LIKNAR filtermattor för avariebruk kan innehålla cellusa. Cellusa är iofs inte giftigt, men matrialet bryts ner i akvariet.

Annons