Hemmagjorda akvarium??

#1 - 17 oktober 2006 19:39
Finns det någon här som har det?? Vad ska man tänka på??
Är det billigare att göra ett eget ??
ÄR lysramp och sånt dyrt??
Tänkte jag skulle be en göra ett åt mej ska vara 200 liter.. Någon som har mått på det??
#2 - 17 oktober 2006 20:05
Ska man inte ha specialmått blir det nog billigare och enklare att köpa ett, i alla fall ett begagnat.
#3 - 17 oktober 2006 20:18
Men ja ska inte göra akvariet själv utan en glasmästare som gjort sånna innan.. Är det tillbehören som är dyra då eller??
#4 - 17 oktober 2006 20:21
Jag tror ofta glaset kostar mer hos en glasmästare än vad man kan få det komplett ihoplimmat. Men känner du glasmästaren och han har spillglas över så kanske...
#5 - 17 oktober 2006 20:28
Jo ja känner han.. Så ja kanske kan få ett bra pris.. Får se..
#6 - 17 oktober 2006 20:40
Långås skrev:
Jag tror ofta glaset kostar mer hos en glasmästare än vad man kan få det komplett ihoplimmat. Men känner du glasmästaren och han har spillglas över så kanske...

Värderingsfråga faktiskt...

Priset på glas varierar beroende på tjocklek. Men det som kostar om du beställer ett akvarium är arbetet med slipning, inpassning och limning.

Jag beställde en monter för loppis i 6mm glas av min granne som jobbar som glasmästare, har köpt till akvariesilikon nu efter 3 år och fogat om den själv. Priset för motsvarande på hans firma, 75 litersakvarium i 6mm glas och tre sektioner fogat med akvariesilikon = ca. 2300:-.

Tillägg:
Fast jag betalade bara för akvariesilikonet, för montern fick jag i present ;)
#7 - 17 oktober 2006 20:41
om man nöjer sig med standardmått så kan man inte toppa priserna på färdiga kar.
skall man ha udda mått så gör själv....

kolla annonserna för billiga tillbehör...
#8 - 17 oktober 2006 21:12
Qharma skrev:
Finns det någon här som har det?? Vad ska man tänka på??

Är det billigare att göra ett eget ??

ÄR lysramp och sånt dyrt??

Tänkte jag skulle be en göra ett åt mej ska vara 200 liter.. Någon som har mått på det??

Jag limmade ett åttkantigt akvarium för skoj skull. Hittade 4 glasskivor på återvinningsstation hemma, Räknade hur jag skulle utnyttja glasskivorna bäst.

[ATTACH]4108[/ATTACH]

Det blev då ett 84 liters kar.
http://diamen.no-ip.org/akvarium/arkiv/attkantakvarium_1.htm

Sen gjorde jag ett bottenfilter av altantak/plast och ett pumphuvud kastar mellan 100-250 kronor.
http://diamen.no-ip.org/akvarium/arkiv/bottenfilter.htm

Sen är det det där med belysning som kan springa iväg.
http://diamen.no-ip.org/akvarium/arkiv/belysning_1.htm
#9 - 17 oktober 2006 21:14
har just fått färska priser på glas.

6mm 705kr +m
8mm 1012kr+m

H.
#10 - 18 oktober 2006 15:19
lyckades med att pruta bort momsen, eller 25% rabatt på ovan angivna priser. Dvs 705 inkl m, 1012 inkl m

Det vore intressant att få jämföra andra glasmästares priser. Hör av er
#11 - 19 oktober 2006 21:36
Med tanke på en av mina närmsta vänners nyfunna och mycket nedslående erfarenhet vill jag uppmana alla som bygger eget att kolla upp med ert försäkringsbolag om försäkringen gäller om akvariet spricker!

Det var i hans fall inte möjligt att bevisa att akvariet var fackmannamässigt byggt vilket försäkringsbolaget krävde för att ersätta skadorna. Hans akvariebygge blev därför extremt dyrt!
#12 - 20 oktober 2006 01:32
Vad var det som bolaget krävde för att för att kunna bedömma akvariet som "fackmannamässigt byggt" ?
Dimentionen på glaset, märke på silikonet, en redovisning för tillvägagångssätt eller F-skattesedel ?
Vad var det för bolag ?
#13 - 24 oktober 2006 19:30
Ni som har byggt akvarier, vad har ni använt för märke på siliconet?

H.
#14 - 24 oktober 2006 20:41
DANA LIM Akvariesilicon från claes ohlson för 49kr 300ml
#15 - 25 oktober 2006 02:27
Läser på tuben rakt av:
Tillverkare: Soudal N.V (www.soudal.com)
Namn: Silirub AQ
#16 - 27 oktober 2006 14:13
DANA LIM från clas olsson verkar bara finnas i transparent, har du annat alternativ?

soudal verkar inte ha återförsäljare i Sverige, vart får man tag i den?
#17 - 29 oktober 2006 06:45
qweqwe skrev:
DANA LIM från clas olsson verkar bara finnas i transparent, har du annat alternativ?

soudal verkar inte ha återförsäljare i Sverige, vart får man tag i den?

Jag har köpt mitt genom min granne som jobbar hos en glasgrossist, blev som automatiskt att man frågade där först eftersom dom bygger akvarier på beställning ibland. Du kan ju alltid höra dig för om du har nån glasgrossist i närheten.

Annons