hemmabyggt ytterfilter

#1 - 22 juni 2003 15:33
Jag är inte så inne på det här med teknik till akvarier än överhuvudtaget, men jag planerar att bli det :) Därför skulle jag uppskatta lite tankar om ett filter jag tänkt bygga; nämligen ett ytterfilter, bestående av en hink på 5-10 liter som är placerad under akvariet. Hinken har lock, med en slanganslutning på kanske 20mm i locket. Inne i hinken finns någon slags filtermassa, typ skumgummi (observera att jag inte tänker ha skumgummi men det är den bästa beskrivningen jag kan komma på..). Vid botten på hinken är tillbakaflödet till akvariet.
Akvariet är på 200 liter.
Vilket kapacitet på pumpen bör jag ha? Skulle det här filtret fungera eller finns det något annat jag borde satsa på? Har läst en del inlägg här ang. hemmabyggda filter men jag kände att jag borde fråga iallafall. Tack på förhand!
Martin
#2 - 23 juni 2003 01:28
En spann med lock?? Låter som om det kommer att bli extremt svårt att få tätt. Kapacitet påpumpen kan du göra så att den pumpar ca 10 ggr filtrets storlek. Då får du optimal biologisk filtrering och skallinte behöva tvätta det någonsin vid normal fisk belastning.
MVH
Magnus
#3 - 23 juni 2003 05:17
Varför inte ett Tryckfilter Cyklon 4000 från www.aquainterior.se/[:D][;)]
#4 - 23 juni 2003 08:52
Hej,

Som jag förstår det så kommer det bli översvämmning.

Skulle du ha ett pumphuve i spannen? för att pumpa upp vattnet från spannen tillbaka til karet igen?

Sätt ett litet akvarie under dit akvarie å bygg olika "fack" med hjälp av glasskivor som du siliconar på, så kommer vattnet gå i långa banor och på samma gång filtreras, ungeför som ett vattenreningsverk! lite svårt att förklara, men ju längre "väg" vattnet tar destu bättre.

Mvh Ola
#5 - 23 juni 2003 15:45
Hej!

Har du läst här en del så har du säkert redan kollat mina tankar, annars finns dom här:

http://www.zoonen.com/perzoonen/arkiv.asp?oid=79438

Kolla även gugges projekt.

Svårigheten med att bygga ett eget ytterfilter är inte att bygga det för det finns massor av oprylar att köpa att bygga av.
Svårigheten är att hitta en anledning att bygga ett.
Fluval filtren är otroligt prisvärda tex. se:

http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm

Det är svårt att konkutrera med priset när alla slangar och kopplingar och pumpar är köpta till egen konstruktion.
Kramfors föreslår prylar till trädgårdsdammar som är en utmärkt idé.

Försäkringsbolaget tycker att hembyggda läckande filter är jättetrist och vattenskador är hutlöst dyra.

Sen finns det dårar som ändå bygger själva tex jag.

Använd inte en 10 liters hink för det blir aldeles för högt tryck för den ska klara det. 1 m vattenpelare ger 0,1 kg per cm2. det betyder att locket till en vanlig 10 liters hink får 45 kg på sig som bara vill trycka upp locket.

Fundera gärna vidare för det är ett intresant ämne. Och fråga gärna här på zoopet så du slipper göra om andras misstag.

Lycka till !

Urban
#6 - 24 juni 2003 08:05
Jag har ett flertal gånger byggt egna filter och håller med om att det inte är helt lätt men håller inte med Urbanandersson ang att det inte finns någon mening med det.

Den viktigaste meningen med det dom jag ser det är att öka filtervolymen. Om man skall köpa ytterfilter med en rejäl volym så
kostar de hutlöst mycket.

Visserligen har jag inte gjort nåt filter som blivit så billigt som jag hoppats.

Heljis, som "nybörjare" på filterbyggnation tycker jag att du skall göra ett filter som sitte ovanför akvariet. Detta då du bara behöver pumpa upp vattnet vilket med egen kraft faller ner i karet.

Om du skall bygga ett filter som fungerar åt andra hållet kommer problemet med vad som sker vid strömavbrott och då blir konstruktionen bra mycket svårare.

Mitt senaste filtersystem är en avanserad modell med ytavrinning, sump och automatisk vattenbyte, men man finner alltid nya problemställningar.
Mitt senaste är hur man får en ytavrinning att bli tyst.

Så börja med en enkel så kan man bygga om den om ett tag.

#7 - 24 juni 2003 09:02
Ang ytterfilter så säger jag bara en sak säkerthet,säkerthet,säkerthet,säkerthet.....dvs eheim,eheim,eheim,
#8 - 24 juni 2003 09:02
Jag sover mycket bättre på nätterna....=)
#9 - 24 juni 2003 14:42
Hej!

Jag håller med diskusfreak till 100%
En av anledningarna till att bygga eget kan mycket väl vara att man vill ha mycket filtermassa. Och att ha Diskusfreaks anläggninhg hade ju varit en dröm.
Kul med meck.
Men att bygga nåt som har samma egenskaper som nåt som redan finns kan kännas lite hopplöst.

Och vem är jag som kritiserar när jag byggt själva till 150 liters.

Bara och bygg!

Diskusfreak:
Ljudlös ytavrinning, prova stoppa filtermatta i den och se om den tar ljudet. Jag bara hittar på men det är väl så man gör.

Urban
#10 - 25 juni 2003 07:42
urbanandersson: Tackar för tipset, jag håller på att finna en variant som verkar fungera.

För er som är intresserade hur jag löst detta har jag satt en kulventil på utlopps slangen från ytavrinningen till sumpen.
Dessutom har jag fyllt röret med biobollar.

Kulventilen är inställd så att det krävs tryck för att den skall släppa igenom vattnet.
Biobollarna gör att det nerströmmande vattet delas upp och inte plaskar så mycket, kulventilen minskar avståndet mellan ytavrinningen och vattenytan den skall träffa.

Dock är jag inte hunda hur det kommer fungera om ett par månader då systemet börjar få lite slagg
#11 - 25 juni 2003 07:49
Ahlin: Jag håller med dig om att Eheim har bra produkter, framför allt tycker jag att deras cirkulationspumpar är tysta, starka och håller länge. Men det finns faktiskt lite uppstickare som kan vara värda att kolla upp. Om du vill hitta prisvärda alternativ tycker jag att du skall kolla saltvattensforum.
Rent allmänt så finns det mycket att lära ifrån saltvattensvärlden ang filterbyggnation då det där ställs bra mycket högre krav än vad vi har.
Dessutom är deras teknik så mycket dyrare så att det finns många fler DIY projekt
#12 - 25 juni 2003 10:54
Ska åka och gå lös på en VVS firma i eftermiddag, vad har de/ni som byggt egna filter kört med för diameter på slangar osv? efter lite runtkollande så får jag en lustig känsla av att trädgårdsslang storleken inte kommer att räcka till! problemet är ju att hitta kranar och slangkopplingar till grövre dimensioner...
#13 - 25 juni 2003 10:59
Jag har använt mig av 32 och 40 avloppsrör, men detta är nog lite väl grova om du skall ha pumpar under 2000 l/h

Det finns alla tjocklekar och en massa tillbehör, kolla dock priseran innan de varierar kraftigt.
#14 - 25 juni 2003 11:14
Pumpen är på just 2000 l/h, finns ganska stort utbud på 1/2 tums kopplingar och så, slang är att föredra för min del pga dess flexibilitet .. det är till ett 420 liters kar men jag ska kolla in vad det finns för utbud på vvs firmor:na! :) man kanske kan gå upp till 3/4 tum iallafall! Tack för svaret! :)
#15 - 25 juni 2003 15:52
Hej!

Trädgårdsdammar använder grova slangar och kopplingar, kolla där.

Sen är det inte nödvändigt att själva kranen har fullt flöde, för den är bara någon centimeter lång. Det är mycket viktigare att slangarna har fullt flöde för här kommer man upp i längder på 1,5 - 2 meter.
Men visst, fullflöde är bäst även i kranarna.

Kan man använda kopplingar och kranar av metall? Mässing och nickel kan ju lösas ut i vattnet men det gör kanske inte så mycket.?

Urban
#16 - 25 juni 2003 16:13
Vet inte hur det ligger till med metallbiten, hoppas inte att det är nån fara för jag råkar ju just ha köpt sånna! :) iallafall på 2 ställen... dessutom så är insugshuvet av metall... det blev iallafall 3/4 tum på både kopplingar och kranar!

/Niklas
#17 - 27 juni 2003 16:27
Tack för alla informativa och hjälpsamma svar! Har inte kunnat titta in här på flera dagar pga idogt jobbande...

Det känns bra att ha fått lite info om ev. problem som kan uppkomma... man skulle ju kunna tänka sig att ha "hinken" eller vad det blir under akvariet och låta vattnet rinna ner i den med hjälp av en hävert, och på så sätt undvika trycket på locket genom att aldrig låta hinken fyllas helt. En luftspalt på några cm skulle inte skada, eller?
Att ha filtret ovanpå akvariet låter onekligen lockande, men då syns det ju? Något att fundera på...

Urban, ritningen på din sida förstod jag inte hälften av.. :) Vill du förklara lite närmare tro?
Tack!

mvh // Martin
#18 - 27 juni 2003 17:03
Är det ingen som har en sump liknande som hos saltvattenakvarister?
#19 - 27 juni 2003 17:16
Ptja, jag e fortfarande helt inne på att använda avloppsrör... man får stor filteryta och de är lätta att få täta! ska börja snickra på den i helgen här nu! kommer la att slänga upp bilder på projektet vad det lider! :) bara att kolla in om det är intressant!
#20 - 28 juni 2003 04:40
Kolla min zoon. Där finns beskrivningar och bilder på hur jag gjort med sumpen i mitt saltvattensakvarium.
Angående hävert till "filterburken" så ser jag två problem.
1: det blir svårt att avväga returpumpen så att man får en konstant vattenyta i burken. Tänk på vad som kan hända om slangarna slammar igen lite eller pumpens effekt minskar.
2: Vad händer vid strömavbrott?

MVH
Magnus
#21 - 28 juni 2003 09:12
Antagligen får man väl använda det som ett rent biologiskt filter(använda överrinning: bara vatten följer med) och komplitera det med ett mekanisktfilter. Eller så skulle man kunna ha sumpen ovanför akvariet och pumpa upp vatten till sumpen som sedan rann ner av sig själv.
#22 - 28 juni 2003 09:18
Och om man inte vill borra hål i karet för att fixa ytavrinning så kan man göra en ytavrinningsbox. Byggbeskrivning finns på saltvatten.info (nere just nu)
MVH
Magnus
#23 - 29 juni 2003 16:54
Har bankat loss en del i helgen och konstaterat att mitt ytterfilter blir på ca 7-8 liter, är det tillräckligt för 430 liter vatten?
#24 - 29 juni 2003 18:42
Hej!

Hur bankar man loss?

Färdigköpta ytterfilter till 430 liter brukar vara på 7-8 liter. Och en pump som ger ca 1000 lit/tim.
Men som sagt, allt beror på hur du tänker belasta karet med fiskar och växter.
Hur lyckades du hamna på 8 liter när du siktade på 15?

Urban
#25 - 29 juni 2003 19:10
Jag har bankat loss på min bänk :) man bankar enklast loss genom att snickra i en hög fart!

Flera faktorer gjorde att den blev mindre, å andra sidan så funkar det bra så ska jag göra ytterligare ett rör, jag har placerat sakerna så att det ska få plats så, men iallafall, röret som visade sig vara 10 cm invändigt istället för de 11 som jag räknade med bänkens bredd och konstruktion gör att jag måste ha en begränsning i längd då slangar och sånt ska kopplas på på sidorna och jag vill inte ha för stark böj på dem.. men som sagt, det ska provköras och slår det väl ut så kommer ytterligare ett rör att hamna under/brevid det nu nästan färdigbyggda röret! målet är alltså fortfarande 15 men var tvunget att lösas på ett lite anorlunda sätt... sen kör jag på en standard tjocklek på röre som inte var lika grovt som det som planerades från början, men lösningen blir 2 istället! man ska väl ha ganska hög genomströmmning på vattnet genom rören? isåfall så har man lite nytta av att de är smalare...

*springer tillbaks och monterar dit förfiltret i bänken* :)
#26 - 10 oktober 2003 18:16
Det blir billigare att borra och använda sej av tvättmaskins avlopspump Type: 48986 Modell: W1-07034-PLA In: 30 mm Out: 22 mm Magnet pump PLASET (34 Watt) PUMP PLASET MAGNET 48986 Pris: 77,75 kr Och ytavrinning förstås. I mina anläggningar kör jag med dessa pumpar och är hel belåten på deras prestanda.

Ytterfiltern i frågan är ett akvarie på 54 liter å med olika fack som får vattnet att flödda i olika slussar upp å ner. Filtermaterial: Makaroner, filtermatta, krossade/delade lekakulor, nylonull och fin reningsverks sand.

Pumpen finns på www.nedis.se
#27 - 16 oktober 2003 18:11
Om man har ytavrinning, så forsar det ju ut vatten ur akvariet.... Om det blir strömavbrott så fortsätter det srömma men ingen pump som pumpar tillbaka?? eller har jag helt fel?
#28 - 16 oktober 2003 18:17
Helt fel...
Principen...är att så länge pumparna går så cirkulerar vattnet å rinner ner i filtret.
Stannar pumparna då stannar vattenflöddet åxå...Enkel när man väl förstått principen.
#29 - 16 oktober 2003 18:32
Hejsan !!
skulle aldrig våga bygga ett filter under akvariet !
ja har ett dammfilter till mitt 9hundra liters malawi kar som står uppe på en hylla å ett pumphuvud i burken . Defunkar jätte bra!
Hälsnig Fredda
#30 - 16 oktober 2003 18:45
Har man bara ytavrinning så är det lika säkert med filtret under karet som ovanför karet. Eller om man använder standard filter med orginaltillbehör förståss.
MVH
Magnus
#31 - 16 oktober 2003 18:50
asså, blir de billigare att göra eget filter än att köpa ett eheim?
#32 - 16 oktober 2003 19:29
Dessutom får man ett filter anpassad för just dina behov!!!

Annons