Hemmabyggen

#1 - 30 juni 2008 20:37
Tänkte dra igång denna tråden så vi kan lägga upp bilder på våra hemmabyggen såsom akvariebänkar, ljusramper, filterhörn, strilrör m.m.
Alltså, gärna akvarierelaterat men inget tvång.
Jag börjar:
Första bilden är en bänk till ett 20 liters yngelkar.
Andra bänken får det plats ett 100 liters på, tjejen skulle tvunget lacka den så det fick hon väl göra... ;) -Jag kan ju alltid göra en ny... :)
#2 - 30 juni 2008 21:07
Passade på att bygga ett hockeymål till lillgrabben när man ändå var nere i snickarboa, ligger ju en del spillvirke där nere.. :)
#3 - 30 juni 2008 21:11
Vad fint det blir NIC :) Har inte visat framfötterna än rörande bilder. Ska försöka senare i den här tråden ;).

Det första 20 literskaret ser mycket större ut. Antagligen för du gjort det så fint!
#4 - 30 juni 2008 22:10
XenOn skrev:
Vad fint det blir NIC :) Har inte visat framfötterna än rörande bilder. Ska försöka senare i den här tråden ;).

Det första 20 literskaret ser mycket större ut. Antagligen för du gjort det så fint!

Tackar! :)
Ser fram emot bilder :)
Trodde faktiskt att det fanns fler hemTimellare på zoopet än 2 skåningar :D
#5 - 1 juli 2008 00:11
Inga byggare?
#6 - 1 juli 2008 06:22
Jamen skåningar är ju bäst på allt egentligen :)
#7 - 1 juli 2008 09:58
XenOn skrev:
Jamen skåningar är ju bäst på allt egentligen :)

[:-38][:-83][:-106]
#8 - 3 juli 2008 16:29
Sådärja NIC :) Nu har jag varit på Bauhaus och skaffat mig ett plastkar för 120 :- ;) 50 liters. Anledningen till detta är att jag vill få mina yngel att växa snabbare. De gick innan i ett 30 liters så det blir ju 20 liter extra! ;) Måste först göra en egen hemsida så jag kan länka de suddiga bilderna ;)
#9 - 3 juli 2008 18:25
Lägger väl upp vårt hemmabygge då. Lägg märke till hur BTN-bakgrunderna sitter i underkaren. Totalt 730 liter ungefär.
#10 - 3 juli 2008 18:45
Lägger väl upp vårt hemmabygge då. Lägg märke till hur BTN-bakgrunderna sitter i underkaren. Totalt 730 liter ungefär.

Fyfan vad snyggt Robin!!!! :D:D:D
#11 - 3 juli 2008 18:57

riktigt riktigt snyggt!!! snacka om att tänka utanför ramarna.. va använder du för filter/cirkulations system??
#12 - 3 juli 2008 19:11
ett inflik bara.. Har man för många akvarium om alla elutag+förgrenare tagit slut?? trodde aldrig detta skulle bli ett problem.. haha :D
#13 - 3 juli 2008 19:17
Ibanez skrev:
ett inflik bara.. Har man för många akvarium om alla elutag+förgrenare tagit slut?? trodde aldrig detta skulle bli ett problem.. haha :D

Vadå för många akvarium :eek:... Köp fler förgreningssladdar så har du löst problemet ;) :D
#14 - 3 juli 2008 19:19
Nina82 skrev:
Vadå för många akvarium :eek:... Köp fler förgreningssladdar så har du löst problemet ;) :D

jo men risken att det blir överspänning ör ganska stor!! :D får helt enkelt ta o bygga fler elutag haha..
#15 - 3 juli 2008 19:57
Ibanez skrev:
riktigt riktigt snyggt!!! snacka om att tänka utanför ramarna.. va använder du för filter/cirkulations system??

Eftersom underkaren är uppdelade i 6 simytor så sitter det 1 powerhead i varje tredjedel som sitter mellan bakgrunderna och pumpar ut på båda sidor. Fördelar är större vattenvolym = bättre balans, mindre teknik = mindre ström och möjlighet att låta fisk kurera sig bakom bakgrunden.
Totalt tre pumpar som cirkulerar två simytor vardera.
#16 - 3 juli 2008 20:36
Var tvungen att fota med min 0.3 pixels kamera på mobilen. Har iallfall er urfattig hemsida som jag länkar till nu.

Min 1 dagars plasttank ;)

http://www.freewebs.com/viktorm/
#17 - 3 juli 2008 20:51
snyggt kar Robin. jobbar din sambo på akvarielagret?
#18 - 4 juli 2008 10:04
Naugthy skrev:
snyggt kar Robin. jobbar din sambo på akvarielagret?

Ja det gör hon.
#19 - 6 juli 2008 10:47

Ja, det där var ju inte fy skam Robin, men vad är det egentligen som ni har byggt?? Karen? Ställningen?
#20 - 6 juli 2008 10:49
XenOn skrev:
Var tvungen att fota med min 0.3 pixels kamera på mobilen. Har iallfall er urfattig hemsida som jag länkar till nu.

Min 1 dagars plasttank ;)

http://www.freewebs.com/viktorm/

Funkar bra eller hur!?
Det är inte alls lika grumligt i verkligheten som på bilden heller.
#21 - 6 juli 2008 10:52
Eftersom underkaren är uppdelade i 6 simytor så sitter det 1 powerhead i varje tredjedel som sitter mellan bakgrunderna och pumpar ut på båda sidor. Fördelar är större vattenvolym = bättre balans, mindre teknik = mindre ström och möjlighet att låta fisk kurera sig bakom bakgrunden.

Totalt tre pumpar som cirkulerar två simytor vardera.

enkel elegans faktiskt.. väldigt impad!.. ser nu hur du gjort med bakgrunderna.. snyggt :)
#22 - 6 juli 2008 15:25
NIC skrev:
Ja, det där var ju inte fy skam Robin, men vad är det egentligen som ni har byggt?? Karen? Ställningen?

Ställningen, limma i bakgrunderna. Det enda som är en färdig lösning är egentligen ljusrampen högst upp. Allt annat förutom karen då, är DIY.
#23 - 6 juli 2008 15:28
Ställningen, limma i bakgrunderna. Det enda som är en färdig lösning är egentligen ljusrampen högst upp. Allt annat förutom karen då, är DIY.

Där hade vi svar på frågan! :)
DIY???
#24 - 6 juli 2008 15:31
Do It Yourself.
#25 - 6 juli 2008 18:00
Snyggt Jobb Robin! riktigt coolt!
#26 - 6 juli 2008 18:32
Vackert Robin. Det är helt fantastiskt att se vad man kan göra bara man använder fantasin och uppfinningsrikedomen litet.

Jag hoppas ni delar med er av fler bidrag till tråden. Kanske man får någon bra ide som man kan sno.
#27 - 19 juli 2008 08:38
Snickrade ihop en liten "pmddlåda", att ha flaskorna i istället för att ha de liggande/stående nånstans.
Ska bara till att lacka skiten sen e det färdigt.
Bilagor:
Guest
#28 - 19 juli 2008 13:18
@NIC
Nice! Det där måste jag bara visa några medlemmar från PlantSwap! :p:D
Själv har jag tillverkat etiketter till flaskorna, men du tog det ett steg längre! [:-106]
#29 - 19 juli 2008 13:48
NIC skrev:
Snickrade ihop en liten "pmddlåda", att ha flaskorna i istället för att ha de liggande/stående nånstans.

Ska bara till att lacka skiten sen e det färdigt.

Alltid praktiskt med ordning och reda på burkar och flaskor. Kan du förklara utformningen på lådan. Där verkar finnas en massa tomrum i den.
#30 - 19 juli 2008 18:53
Rullande akvarium:
http://www.flickr.com/photos/defdac/2455298628/sizes/o/in/set-72157603610697095/
IKEA fläktskåp, rullhjul från Biltema. Rampställningen är bockade vattenrör från Biltema (ihopsatt med en lång gängad stav och ett par självlåsande muttrar).
#31 - 19 juli 2008 20:11
defdac skrev:
Rullande akvarium:

http://www.flickr.com/photos/defdac/2455298628/sizes/o/in/set-72157603610697095/

IKEA fläktskåp, rullhjul från Biltema. Rampställningen är bockade vattenrör från Biltema (ihopsatt med en lång gängad stav och ett par självlåsande muttrar).

riktigt bra faktiskt.. va e det för rör??

NIC! vi måste namnge din låda! va sägs om "PMDD in a box" hehe.. som tidigare frågat.. va görs med resterande volym i lådan??
#32 - 20 juli 2008 06:39
defdac skrev:
Rullande akvarium:

Gillar det. Särskilt ljusrampen är stilig
#33 - 20 juli 2008 07:28
JLi skrev:
Alltid praktiskt med ordning och reda på burkar och flaskor. Kan du förklara utformningen på lådan. Där verkar finnas en massa tomrum i den.
Helt rätt, massa tomrum. Kortsidorna och baksidan är öppen, trots tomrummet kan inte flaskorna trilla för att kanterna fångar upp de om de skulle börja vobbla.
#34 - 20 juli 2008 07:28
Ibanez skrev:
riktigt bra faktiskt.. va e det för rör??

NIC! vi måste namnge din låda! va sägs om "PMDD in a box" hehe.. som tidigare frågat.. va görs med resterande volym i lådan??

Elr "poor mans box" :p
#35 - 20 juli 2008 07:29
Anettejt skrev:
@NIC

Nice! Det där måste jag bara visa några medlemmar från PlantSwap! :p:D

Själv har jag tillverkat etiketter till flaskorna, men du tog det ett steg längre! [:-106]

Man tackar! Etiketter finns också... ;)
#36 - 3 augusti 2008 19:47
Gjorde mig en 'yngelsäker' hävertsug idag. Man behöver följande:
1x Biltema Hävert (med pumphandtag)
1x Innebandyboll
1x Nät från en håv
2x Buntband (kabelband)
4x Starköl av valfri sort, dock minst 5.4%

Som ni ser på bilderna är det väldigt simpelt, men ack så behändigt... jag har varit med om både den ena fisken och den andra som varit så pass nyfiken att de fått åka hela turen från akvariet till hinken =P Detta är idiotsäkert och tar typ bara 2 minuter att tillverka. Dock kan det variera lite hur lång tid det tar att dricka upp ölen, men det är mest en bonus.

Jag använder mig av slang till de stora karen, och där kan man med fördel använda denna 'innebandyboll-metod jag så egenhändigt uppfunnigt ^^ genom att göra samma sak fast du använder en hane-hane koppling som du sätter på bollen. Då kan du snabbt koppla den på en slang om du har rätt fattning.

Obegränsade möjligheter! Som man säger ;) Enkelt och lätt på alla sätt.. det är min melodi.

Hoppas det kan inspirera :)
#37 - 3 augusti 2008 19:51
Ahlqvist skrev:

1x Innebandyboll

1x Nät från en håv

2x Buntband (kabelband)

Som ni ser på bilderna är det väldigt simpelt, men ack så behändigt... jag har varit med om både den ena fisken och den andra som varit så pass nyfiken att de fått åka hela turen från akvariet till hinken =P Detta är idiotsäkert och tar typ bara 2 minuter att tillverka. Dock kan det variera lite hur lång tid det tar att dricka upp ölen, men det är mest en bonus.

Jag använder mig av slang till de stora karen, och där kan man med fördel använda denna 'innebandyboll-metod jag så egenhändigt uppfunnigt ^^ genom att göra samma sak fast du använder en hane-hane koppling som du sätter på bollen. Då kan du snabbt koppla den på en slang om du har rätt fattning.

Obegränsade möjligheter! Som man säger ;) Enkelt och lätt på alla sätt.. det är min melodi.

Även en sax kan vara bra att ha om man inte har vassa tänder [:-43] :D
#38 - 3 augusti 2008 21:26
Ahlqvist skrev:

1x Innebandyboll

1x Nät från en håv

2x Buntband (kabelband)

Lysande Eddie!
Gillar att bärsen står med i bruksanvisningen :)
#39 - 3 augusti 2008 21:33
NIC skrev:
Lysande Eddie!

Gillar att bärsen står med i bruksanvisningen :)

Hur ska man annars kunna tyda den? =D
Nää, men kul att ni gillar det... det är sånna här idéer som jag gillar :) Att kunna ge och få inspiration är rätt viktigt. Det behöver inte alltid vara dyrt för att vara bra. Därför är detta en i sanning brilliant tråd =D
#40 - 3 augusti 2008 21:41
Ahlqvist skrev:
Hur ska man annars kunna tyda den? =D

Nää, men kul att ni gillar det... det är sånna här idéer som jag gillar :) Att kunna ge och få inspiration är rätt viktigt. Det behöver inte alltid vara dyrt för att vara bra. Därför är detta en i sanning brilliant tråd =D

Billigt och hemgjort är bäst!!:D
#41 - 3 augusti 2008 22:11
Ingen protest ;)
#42 - 1 september 2008 21:46
Magica de cyber hex...
Du vet att det är lag på att lägga upp hemmabyggen... Inte för att många följer den men du e ju ändå skåning... ;)
Guest
#43 - 1 september 2008 22:32
NIC skrev:
Magica de cyber hex...

Du vet att det är lag på att lägga upp hemmabyggen... Inte för att många följer den men du e ju ändå skåning... ;)

Ajdå...*tittar mig omkring* Han menar säkert inte mig...;)
QardinalE
#44 - 1 september 2008 22:40
NIC skrev:
Magica de cyber hex...

Aaaaa men du NIC; hon har väl inte behövt att bygga ngt:confused: som hennes namn anger. så låter hon den förmodligen akvariet att levitera. Där hon vill ha det för stunden.;)
Bilagor:
#45 - 2 september 2008 08:05
DIY is the shit.

Här min pimpade aluminiumställning med matchande lysramp.

[ATTACH]13690[/ATTACH]

Mer bilder och lite byggbeskrivning finns här:
[COLOR=#810081]Pimp my aquarium, aluminumställning[/COLOR]
[COLOR=#965f32]Pimp my aquarium, lysrörsramp[/COLOR]
#46 - 2 september 2008 08:20
heeke skrev:
DIY is the shit.

Här min pimpade aluminiumställning med matchande lysramp.

[ATTACH]13690[/ATTACH]

Mer bilder och lite byggbeskrivning finns här:

[COLOR=#810081]Pimp my aquarium, aluminumställning[/COLOR]

[COLOR=#965f32]Pimp my aquarium, lysrörsramp[/COLOR]

stiligt heeke!
Guest
#47 - 2 september 2008 12:31
Känns tryggt att titta in i denna tråd och att finna ett barn.
Bra hemmabygge Heeke!! :):D
#48 - 2 september 2008 13:26
Slänger upp en bild på bänken som ska stå under ett 126 liters.
#49 - 2 september 2008 14:57
Barn??

Har du inte sett Passat CC reklamen (såg du pantern)??

Har man sett ett DIY-projekt från heeke ser man inget annat! ;)

Tack föresten, NIC och Anettejt!
#50 - 2 september 2008 15:44
Här är den andra biten av mitt yngelsäkra hävertsystem som jag skrev om tidigare. Har inte fått tummarna ur att posta bilderna innan bara [:o] Och ja, ni ser själv, inga konstigheter, men det funkar utmärkt.
#51 - 2 september 2008 16:55
DIY TV-bänk:
[ATTACH]13695[/ATTACH]
Det finns ju många snygga TV-bänkar att köpa, MEN, försök hitta en som pallar för en tjock-TV, har utrymme för en riktig Surround-Receiver och en riktig centerhögtalare (riktig=inte smått och plastigt alá allt-i-ett-paket).
#52 - 2 september 2008 17:25
Väldigt stilfullt Heeke! Riktigt snyggt.
#53 - 2 september 2008 18:20
heeke skrev:
DIY TV-bänk:

[ATTACH]13695[/ATTACH]

Det finns ju många snygga TV-bänkar att köpa, MEN, försök hitta en som pallar för en tjock-TV, har utrymme för en riktig Surround-Receiver och en riktig centerhögtalare (riktig=inte smått och plastigt alá allt-i-ett-paket).

Jäklar vad snyggt, och visst är det så mycket roligare att ha gjort det själv.. :)
#54 - 2 september 2008 18:24
Här har vi en bild på senaste hemmabygget som ska stå under 126:an. (skivan ligger löst på så bry er inte om att den ligger längre ut till vänster..)
#55 - 2 september 2008 18:30
Här har vi en bild innan det fylls av grumlighet och ack så värdefulla bakterier.
#56 - 2 september 2008 18:42
Va fan ännu ett nytt kar??SKIT SNYGG BÄNK smått impad faktiskt!!!
#57 - 2 september 2008 18:55
Va fan ännu ett nytt kar??SKIT SNYGG BÄNK smått impad faktiskt!!!

Man tackar kompis!
Blev ganska nöjd själv faktiskt.
Impulsköpte detta karet egentligen så scalareynglingarna får ha nåt att gå i.. :)
#58 - 2 september 2008 18:57
NIC skrev:
Man tackar kompis!

Blev ganska nöjd själv faktiskt.

Impulsköpte detta karet egentligen så scalareynglingarna får ha nåt att gå i.. :)
:mad:Dem kunde du gett till mig[:D][:-34][:-92]
#59 - 2 september 2008 18:58
Ahlqvist skrev:
Här är den andra biten av mitt yngelsäkra hävertsystem som jag skrev om tidigare. Har inte fått tummarna ur att posta bilderna innan bara [:o] Och ja, ni ser själv, inga konstigheter, men det funkar utmärkt.

Skitbra tips Eddy!
#60 - 2 september 2008 18:58
Ska du köra med grus på botten??
#61 - 2 september 2008 18:59
:mad:Dem kunde du gett till mig[:D][:-34][:-92]

Blir nog ett par över framöver skulle jag tro..
#62 - 2 september 2008 19:01
Ska du köra med grus på botten??

Hade inte tänkt det egentligen, hade tänkt att köra helt tomt.
Fast å andra sidan så e d nog smidigare att hälla i grus innan scalarerna flyttar in..[:o] Har ett par dar på mig..
#63 - 2 september 2008 19:06
Litet klipp på det hela.
" target="_blank">
#64 - 2 september 2008 19:10
HAHAHAHAHA! Så du tog dig en klunk i slutet där ja :). Vad heter låten?
#65 - 2 september 2008 19:11
NIC skrev:
Hade inte tänkt det egentligen, hade tänkt att köra helt tomt.

Fast å andra sidan så e d nog smidigare att hälla i grus innan scalarerna flyttar in..[:o] Har ett par dar på mig..
Den jäkla slöa datorn man äger snart "råkar"jag hälla nåt på den:Djag hade inte kört med nåt på botten som du var inne på,jag kör med mina två endlers kar utan nåt och jag må säga mycket lättare att slamsuga botten som du måste göra ofta på grund av all mat som du ska ge dem ett tips kanske ser konstigt ut men så praktiskt..:)
#66 - 2 september 2008 19:17
Den jäkla slöa datorn man äger snart "råkar"jag hälla nåt på den:Djag hade inte kört med nåt på botten som du var inne på,jag kör med mina två endlers kar utan nåt och jag må säga mycket lättare att slamsuga botten som du måste göra ofta på grund av all mat som du ska ge dem ett tips kanske ser konstigt ut men så praktiskt..:)

Ja, det blir utan botten, d får se ut hur det vill.
Kommer inte inreda förrän de har växt till sig, sen får jag se hur många jag behåller.
#67 - 2 september 2008 19:18
XenOn skrev:
HAHAHAHAHA! Så du tog dig en klunk i slutet där ja :). Vad heter låten?

Haha.. märktes det... [:o]:p
Pink floyd, dark side of the moon skivan, vet inte vilken låt, har aldrig varit nån fan av floyd.. försöker än en gång lyssna in mig på dom..
#68 - 2 september 2008 19:35
heeke skrev:
DIY TV-bänk:

[ATTACH]13695[/ATTACH]

Riktigt stiligt! Men var är akvariet? Det måste finnas ett i varje vrå ;)
#69 - 3 september 2008 18:06
Johanski skrev:
Riktigt stiligt! Men var är akvariet? Det måste finnas ett i varje vrå ;)

Nja just på den väggen står faktiskt inget kar, men förutom 450karet så finns faktiskt skålen (den som syns i min avatar om än i annan form) i vardagsrummet också.
Bilagor:
#70 - 3 september 2008 21:48
Känns som man har tummen mitt i hand i jämnförelse med er. Men denna trekantiga bänk Timellade jag i hop till räkburken. Lite mörk bild.
http://server3.uploadit.org/files/Mick13-rakkarpagmedbord.JPG
Skivan är en bit av en björkbordsskiva köpt på IKEas fynd lager benen vanlig väggregel 4,5cm*4,5cm staget i fram kant är björk palywood
#71 - 3 september 2008 21:54
Mick13 skrev:
Känns som man har tummen mitt i hand i jämnförelse med er. Men denna trekantiga bänk Timellade jag i hop till räkburken. Lite mörk bild.

[img=http://server3.uploadit.org/files/Mick13-rakkarpagmedbord.JPG]

Skivan är en bit av en björkbordsskiva köpt på IKEas fynd lager benen vanlig väggregel 4,5cm*4,5cm staget i fram kant är björk palywood

Bara synd att man inte kan se vad du länkar till..
#72 - 3 september 2008 22:08
TYpiskt funkade när jag provade frå nog gå över till photo bucket i stället för uplodit. Haft bekymmer tidigare med uplodit länkar =(
Guest
#73 - 3 september 2008 22:12
Mick13 skrev:
TYpiskt funkade när jag provade frå nog gå över till photo bucket i stället för uplodit. Haft bekymmer tidigare med uplodit länkar =(

Funkar nu...
#74 - 3 september 2008 22:14
Mick13 skrev:

Nuså!
*låtsar att jag inte såg bilen i karet*... [:o];)
#75 - 5 oktober 2008 19:18
Hupp, yngelbox ala BTN gjord!

Innerfilter kopplas på slangen. Boxen ligger och flyter i karet. You get the point :)
#76 - 6 oktober 2008 10:05
Johanski skrev:
Hupp, yngelbox ala BTN gjord!

Innerfilter kopplas på slangen. Boxen ligger och flyter i karet. You get the point :)

Men varför inte ha den brevid karet istället för att ha den flytande och ta upp plats?
#77 - 6 oktober 2008 11:47
NIC skrev:
Nuså!

*låtsar att jag inte såg bilen i karet*... [:o];)

Hmm vad är det för fel på bilen den släpper inte ut några avgaser och tanken är att det skall "byggas" en palm av javamossa och en trä bit som sällskap till bilem och räkorna trivs med att simma ut och in i bilen :D
#78 - 6 oktober 2008 16:53
Mick13 skrev:
Hmm vad är det för fel på bilen den släpper inte ut några avgaser och tanken är att det skall "byggas" en palm av javamossa och en trä bit som sällskap till bilem och räkorna trivs med att simma ut och in i bilen :D

Ha du din bil! :);)
Personligen gillar jag inte dykare, bilar etc som dekorering i ett akvarie..[B)]
Guest
#79 - 6 oktober 2008 20:14
NIC skrev:
Ha du din bil! :);)

Personligen gillar jag inte dykare, bilar etc som dekorering i ett akvarie..[B)]

Och du är inte ensam om det...
#80 - 16 november 2008 23:23
ÄÄH ni är bara avundsjuka för att jag har hittat den häftiga 30tasl kärra att parkera i karet =) Palmen har jag inte fått till än för att sjöns strandlinje har flytat upp en 2½m från normal vattenståndet .
Guest
#81 - 16 november 2008 23:29
Mick13 skrev:
ÄÄH ni är bara avundsjuka för att jag har hittat den häftiga 30tasl kärra att parkera i karet =) Palmen har jag inte fått till än för att sjöns strandlinje har flytat upp en 2½m från normal vattenståndet .

Okey jag erkänner!!
Jag är jätteavundsjuk på din bil! [SIZE=1][COLOR=gray](NOT) :D:D:D[/COLOR][/SIZE]
#82 - 17 november 2008 11:22
Mick13 skrev:

ok då...[:o].............................
#83 - 17 november 2008 20:55
Tanken var att grabben skulle få välja en växt till karet men han ville absolut ha bilen så blödig som man är så fick han köp den i stället =)
#84 - 17 november 2008 20:59
Mick13 skrev:
Tanken var att grabben skulle få välja en växt till karet men han ville absolut ha bilen så blödig som man är så fick han köp den i stället =)

Du får ha precis vad du vill i ditt kar ;)
[SIZE=1]([/SIZE][SIZE=1]förutom kanske ett bilbatteri... hehe..)[/SIZE]
Guest
#85 - 17 november 2008 21:05
NIC skrev:
Du får ha precis vad du vill i ditt kar ;)

[SIZE=1]([/SIZE][SIZE=1]förutom kanske ett bilbatteri... hehe..)[/SIZE]

Hmm, bilbatteri? Kan kanske bli snyggt?! :D
#86 - 17 november 2008 21:27
Anettejt skrev:
Hmm, bilbatteri? Kan kanske bli snyggt?! :D

En utrangerad rid hjälm som grotta kanske ?? :D
Skulle vara kul om någon kunde lägga upp en bild på något udda i karet , grabbens bil är inte såå himla spännande om man inte är under 7 år.
Guest
#87 - 17 november 2008 21:40
Mick13 skrev:
En utrangerad rid hjälm som grotta kanske ?? :D

Skulle vara kul om någon kunde lägga upp en bild på något udda i karet , grabbens bil är inte såå himla spännande om man inte är under 7 år.

Ett lik hade väl varit udda? Eller nu skenade fantasin iväg med mig igen...:D
#88 - 17 november 2008 22:12
Anettejt skrev:

Jup riktigt udda och makabert =)
Dödskallar i gips har man sett men ett drunknad kropp i latex hade tagit udden av det mesta :p
#89 - 18 november 2008 01:45
Anettejt skrev:

Hmm... [:-54]
#90 - 20 november 2008 22:58
Nu blev det riktigt off topic =)
Guest
#91 - 20 november 2008 22:59
Mick13 skrev:

Fast det skall det ju vara i OT trådar...:D;)
#92 - 20 november 2008 23:02
Mick13 skrev:

Ja, d e ju tydligen ingen på hela zoopet som bygger nåt..
#93 - 20 november 2008 23:07
Nå alla har lessnat på byggandet , jag själ bygger heller inget för tillfället håller på med att reparera gästsängen för det kommer natt gäster till helgen =)
#94 - 20 november 2008 23:12
Fina byggen!
Imponerande akvarium på rull-fötter..

jag har många byggen på G och inget verkar bli klart nångång...! =)
#95 - 25 november 2008 22:09
Då är det läge för dig Markus1984 att presentera ett bygge på gågn i text och bild här på tråden =)
#96 - 26 november 2008 09:35
En LED ramp ja gjorde för länge sen, en ny är på G till ett nytt akvarium som är betydligt kraftigare, har varit helnöjd med denna iallafall! :) länk till artikel under.

http://www.goc.se/j/index.php?option=com_content&view=article&id=64:diy-led-ramp&catid=39:oevrigt&Itemid=64
#97 - 26 november 2008 12:09
Läckert!
Vars får man tag i lämpliga dioder till detta?
#98 - 26 november 2008 12:42
De nya dioderna beställer jag från dealextreme.com (de som är på bilden är av äldre typ som ger ungefär hälften av det ljus som de nya gör)

De dioder som det blir lite "mägnd" ca 20st i den nya rampen, det är på 300liter och det förra på 140 liter - på i den nya rampen är dessa

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2394

De ligger på ungefär halva priset(ca 45kr/st) mot leverantörerna här, men det är lång leveranstid på dem!
Det finns billigare dioder at få tag i , men då är ljusutbytet dåligt som tusan med så trots att det ser billigt ut så blir det dyrt eftersom en bra diod ofta motsvarar 2-3 dåliga.

Är lite sugen på att slänga in en eller 2 sånna här med för att koncentrera ljus över växter
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12721

Men nu är ju inte jag någon växtfantast och dessa är väldigt starka men inte mer strömeffektiva än de andra så det skulle mest vara för skoj skull.

Jag har dimbara nätdelar till dem med och drar jag ner ljuset så vågar sig malarna fram för det mesta, i månljuset med, men det blir lite lurigt med färgerna med vita och blå dioder då :)
#99 - 26 november 2008 14:15
Den senare dioden var ju löjligt brutal! 900 lumen???
Ett par såna där så är man ju uppe i metallhalogen-nivå!
När jag blir stor blir det garanterat bygge.

Undrar bara vilka färger det finns på ljuset?
Jag "behöver" en uppsättning 6500K, och en uppsättning vardera med 10000 respektive 20000K
#100 - 26 november 2008 14:41
Cree ska visst komma med en snart som är ännu starkare än denna med :) Men jag har sett folk som har bytt projektorlampor till dessa dioder istället och det funkar visst skapligt... det är påväg mot bra drag i dem.(Samma ställe säljer ficklampor med samma diod i, de var det dra i kan jag säga :) )

Här är en ljusbild från en sån lampa, den ligger på tvbänken som du ser...

http://syppe.nu/bilder/index.php?dir=%2FTech%2FSeoul_P7&page=&prev=IMG_7280.jpg

och så här funkar en enda sån diod i en projektor
http://syppe.nu/bilder/index.php?dir=%2FTech%2Fask_proj&page=1&prev=IMG_7291.jpg

Färgspektran finns på tillverkarnas hemsidor, har inte kollat efter just de färgspektra som du skriver här nångång men...

Vet inte vad de finns i för färgspektra men jag har lagt mig på 6000-6500k till mitt akvarie :)
#101 - 26 november 2008 19:03
gugges skrev:
En LED ramp ja gjorde för länge sen, en ny är på G till ett nytt akvarium som är betydligt kraftigare, har varit helnöjd med denna iallafall! :) länk till artikel under.

http://www.goc.se/j/index.php?option=com_content&view=article&id=64:diy-led-ramp&catid=39:oevrigt&Itemid=64

Sjysst bygge!!
Way to go!
#102 - 26 november 2008 19:04
gugges skrev:
Cree ska visst komma med en snart som är ännu starkare än denna med :) Men jag har sett folk som har bytt projektorlampor till dessa dioder istället och det funkar visst skapligt... det är påväg mot bra drag i dem.(Samma ställe säljer ficklampor med samma diod i, de var det dra i kan jag säga :) )

Här är en ljusbild från en sån lampa, den ligger på tvbänken som du ser...

http://syppe.nu/bilder/index.php?dir=%2FTech%2FSeoul_P7&page=&prev=IMG_7280.jpg

och så här funkar en enda sån diod i en projektor

http://syppe.nu/bilder/index.php?dir=%2FTech%2Fask_proj&page=1&prev=IMG_7291.jpg

Färgspektran finns på tillverkarnas hemsidor, har inte kollat efter just de färgspektra som du skriver här nångång men...

Vet inte vad de finns i för färgspektra men jag har lagt mig på 6000-6500k till mitt akvarie :)

Där snackar vi styrka!!
#103 - 27 november 2008 22:37
Snygg ramp blev rätt sugen jag med , jag löste ett bekymmer jag haft sedan jag skaffade karet men inte orka bry mig, det med att mina håvers skaft varit för korta har fyra håvar men med alla blir man blöt upp till halva under armen när jag velat håva upp foder rester eller fisk bajs från botten sagt och gjort kapade av en av de små billig håvarna tre cm upp på skaftet och borrade ett 6mm hål i ände på en corona pinne pulade i eraldit i hålet och på håvens skaft stump samman fogade håv med corona pinne vips och jag har en håv jag har bruk för. :D

En länk till skapelsen inte så snygg och jag har inte provat den i skarpt läge än [:o]
#104 - 28 november 2008 08:33
Kombinerade en defekt näshåstrimmer och en trasig lattevisp. Till en fungerande lattevisp. Frågan är nu vem som vill använda denna skapelse :)
#105 - 28 november 2008 08:47
Ahlqvist skrev:

1x Innebandyboll

Riktigt fiffigt med en innebandyboll som skydd för insuget vid vattenbyte! Den idén lånar jag! :)
#106 - 2 december 2008 22:28
Lurade senast här om kvällen hur jag skulle fixa slamsugning i räk burken och nu gav Ahqvisten lösningen på frågan =)
@NIC
Hur blev lådan till "flytgödslet" efter lackning ?? Skulle vara informativt med ett foto på anordningen. =)
#107 - 2 december 2008 22:41
Riktigt fiffigt med en innebandyboll som skydd för insuget vid vattenbyte! Den idén lånar jag! :)

Måste varit en snilleblixt sambon "Ahlqvist" fick :p.. Kan säga att jag senast vid förra vattenbytet beundrade skapelsen och är väldigt tacksam för den snilleblixten ;):D
Har en yngelsäker hävert när man vill byta lite snabbt i småkaren och en Gardena-anordning på slangen som lätt går att klicka av. [:-106]

Mick13 skrev:
Lurade senast här om kvällen hur jag skulle fixa slamsugning i räk burken och nu gav Ahqvisten lösningen på frågan =)

Funkar bättre än förväntat!
Bara att klicka på bandybollen när man slamsugit botten tack vare gardenakopplingen. Jäkligt smidigt.
#108 - 3 december 2008 00:00
Mick13 skrev:

@NIC

Hur blev lådan till "flytgödslet" efter lackning ?? Skulle vara informativt med ett foto på anordningen. =)

Den blev enligt mig jäkligt snygg!! :)
Slänger upp en bild i morgon när det är ljus i rummet.
#109 - 3 december 2008 10:43
Man kan även låta bollen sitta kvar vid påfyllning av karet, så blir det en trevlig "strilfunktion" också =) Funkar bra, men man bör kanske inte dra på för fullt så det sprutar uppåt av trycket, men tillräckligt för att piska vattnet lite ^^
#110 - 8 december 2008 00:11
Gick här i kväll och lurade på hur jag skulle fäst silen på min hävert men det får nog blir nät som bara dras åt med buntband vid "insuget" så att inte räklingarna sugs med . Jag har bara bytt vatten sporadiskt i räk burken och aldrig slamsugit den börjar nog bli dax efter närmare ett halv år ...eeh =)
#111 - 5 januari 2009 23:36
Läste på växt tråden här på forumet och efter det kom jag fram till att NÄP ingen slamsugning i räkburken. Jag vill ge växterna näringen de kan få ur de lilla räkorna och snäckorna producerar i naturlig PMDD väg.
@NIC
var är bilden på anordningen till falsk hållaren??
Och har alla slutat att knåpa egna prylar???
#112 - 7 januari 2009 22:26
Lite uppdatering på the "poormansbox" :D
Har varit kass på uppdatering, den blev färdigmålad i somras nångång... [:o]

[ATTACH]16534[/ATTACH]
[ATTACH]16533[/ATTACH]
#113 - 7 januari 2009 23:06
Jep där fick du ordning och reda på gödnings flaskorna. Jag är inne på att plantera om räk/växt karet så att det blir lite ordning i det karet men bilen blir kvar (heh) och börja med flytgödning sedan, det kanske får bli ett likanade stativ till flaskorna där med. Jag har stag ner till på bänken som kund nyttjas till det.
#114 - 7 januari 2009 23:36
En bild på mitt hemma bygge av en akvariemöbel med ett inbyggt utdragbart 40L kar, inkluderande panel med alla brytare, lysrörsramp samt dimmer till månljus. Ovanpå är ett 60L kar med BTN bakgrund.

[ATTACH]16535[/ATTACH]
Länk till projekttråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114262
Guest
#115 - 7 januari 2009 23:58
Sultanen skrev:
En bild på mitt hemma bygge av en akvariemöbel med ett inbyggt utdragbart 40L kar, inkluderande panel med alla brytare, lysrörsramp samt dimmer till månljus. Ovanpå är ett 60L kar med BTN bakgrund.

[ATTACH]16535[/ATTACH]

Länk till projekttråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114262

Nice!! Coolt projekt! :)
#116 - 8 januari 2009 00:29
Anettejt skrev:
Nice!! Coolt projekt! :)

Tackar!
Längtar efter att få sätta igång med något liknande snart igen! Tyvärr är väl inte tjejen så haj på att jag släpar hem så många fler kar så vi får se vad det blir, kanske blir lite roliga byggen som automatdosering av PMDD i mitt kommande hightech kar eller annat roligt som inte syns :mad:
:d
#117 - 9 januari 2009 21:16
@Sultanen
Jag kollade in din projekt tråd på akvariemöbeln jag blev intresserad av filtret du byggde vad är det för pupmhuvud du använt?
Du råkar inte ha lite bilder på lager på filtret??
#118 - 9 januari 2009 21:29
Mick13 skrev:
@Sultanen

Jag kollade in din projekt tråd på akvariemöbeln jag blev intresserad av filtret du byggde vad är det för pupmhuvud du använt?

Du råkar inte ha lite bilder på lager på filtret??

Kul att du gillade lösningen.

Tror det är en Aquael Fan1 http://www.pwss.se/product.php?productid=579&cat=618&page=1 som jag använt till pumphuvud, fick med två av den typen när jag köpte mitt 60L kar, hur jag byggde den står väl rätt så tydligt i projektloggen eller? Har du frågor så är det bara att fråga på:)
Kan vara värt att nämna att jag aldrig rengjort filtret i någon av karen, och som du ser på jämförelsen mellan standardfiltret och det nya så är det inte så konstigt.
#119 - 9 januari 2009 21:48
@Sultanen
Mitt Fullval3+ rengör jag minst var 7-8 dag annars sätter pumpen igen.
Misstänker att du satt ett perofererat VP rör mitt i filtermatte klumpen som du sedan trätt pumphuvudet på ??
#120 - 9 januari 2009 22:02
Haha, en viss skillnad här alltså
Som du ser på bild nr. 22 så är det ett PVC rör, totalperforerat, sen sticker man som du säger in röret i filtermattan, bara att sticka ner en filékniv eller liknande rakt ner i mattan så glider det igen bra och sluter tätt:)
Röret sitter föresten limmat med tvåkomponentslim i pumphuvudet. En mycket viktig sak är att plugga igen änden på röret annars finns det ingen anledning att perforera det:p
#121 - 9 januari 2009 22:12
Hmm låter som ett ganska enkelt ingrepp, det kan hända att fullvallens original filterhållare råkar ut för ett plastikkirurgiskt ingrepp och får sitfta bekantsap med ett VP rör, det är bra drag i pumpen men filtret sätts i gen på tok för fort och sedan sugs allskön skit upp i pumpen som beckar igen...
#122 - 9 januari 2009 22:18
Låter toppen tycker jag, se bara till att ta en grovporig filtermatta:)
#123 - 9 januari 2009 22:23
Jep blå 10ppm eller ett modell hamburgare filter med en riktigt fin porig matta längst in =)
Snygg möbel glömde jag tillägga och det blev snyggt med slimen som du delade.
#124 - 9 januari 2009 22:26
Haha, tackar!
Jag gör mitt bästa;)
Får som sagt var se vad nästa projekt blir, eller, det är ju iofs bestämt vad det närmaste blir, det blir MH belysning och Co2 till tre kar:D
Tråden med MH belysningen:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=126030
Har precis fått mina delar och testat det nu, sjujäkla ljus med MH!
Guest
#125 - 9 januari 2009 22:28
Hamburgerfilter kan jag varmt rekommendera. Har byggt två sådana nu.
De är näst intill underhållsfria.
De pumphuvuden jag använder i mindre kar är Rena compact och Hydor Pico. Bägge tysta och små.
#126 - 9 januari 2009 22:38
Anettejt skrev:
Hamburgerfilter kan jag varmt rekommendera. Har byggt två sådana nu.

De är näst intill underhållsfria.

De pumphuvuden jag använder i mindre kar är Rena compact och Hydor Pico. Bägge tysta och små.

*rodnar* Det var av dig jag snodde tanken [:o]
är jag insåg hur simpelt det vore att slakta Fullvallen till ett er användbart filter. Köper du Rena över nätet elelr är det vanlig förekommande i butik?
Erkänner att jag knappast ens sneglat i hyllorna de säljer filter på har bara köpt matta, var sååå nöjd med filtret fram tills i veckan när jag bra kände mig less på att jämt rengöra det , räkkarets hörn filter har jag inte rört sedan jag la ner det i karet i början av september - tror jag att det var. Kanon fint vatten
Guest
#127 - 9 januari 2009 22:44
Mick13 skrev:
*rodnar* Det var av dig jag snodde tanken [:o]

är jag insåg hur simpelt det vore att slakta Fullvallen till ett er användbart filter. Köper du Rena över nätet elelr är det vanlig förekommande i butik?

Erkänner att jag knappast ens sneglat i hyllorna de säljer filter på har bara köpt matta, var sååå nöjd med filtret fram tills i veckan när jag bra kände mig less på att jämt rengöra det , räkkarets hörn filter har jag inte rört sedan jag la ner det i karet i början av september - tror jag att det var. Kanon fint vatten

Ha ha ha, fast jag har ju iof snott ide´n av nån annan. :D
Rena compact finns i min lokale butik, Hydorn kommer från PWSS.

Själv kommer jag aldrig mer köpa ett innerfilter utan kommer bygga Hamburgerfilter i alla mina små kar.
Till mina Cocoon medföljde det påhängsfilter, de verkar kanon de med. :)
#128 - 9 januari 2009 22:51
Jag tänkte ha mitt hamburgar filter i 180L karet hörn filter med luft är mer old-tech som tanken var med räkkaret. Jag vill helst hålla mig till sådana prylar till stora karet som jag kunna åka och köpa i morgon dag hos en handlare om något skulle rasa i det stora karet. Det är den lilla nackdelen med näthandel att det är inget man bara åker och hämtar reservdelar till utan vidare alltid.
#129 - 17 januari 2009 00:38
Ingen som knåpaer hemma längre?? Har Nic oxå lagt ner alla byggen??
Guest
#130 - 17 januari 2009 01:21
Nej NIC den stackaren har ju råkat ut för läckage i sitt 350L så han har nog med att göra med det.

Tänder ett ljus och tänker på NIC! ;)
#131 - 18 januari 2009 23:15
Ok då har han och fixa.
#132 - 26 januari 2009 22:48
Kört i gågn en tråd nu om mitt filter väntar på lite mer feedback bara och sedan tid , kommer inte hinna kommande helg heller att bygga filter då jag är borta på konferens.
Iofs kul och få träffa en massa folk med ungefär samma åsikter men jag lirar i korpen och de minst i div ett eller super ettan lite bildligt talat...
#133 - 6 mars 2009 21:56
Tomt på akvariebyggen, har liksom inte så mycket kvar att bygga..
Gillar att köpa akvarium utan bänk, då får man ju snickra...
Har lite funderingar på att starta upp en liten sterbaiodling i 60-karet, om det karet skall flyttas kommer det behöva en bänk... :)
#134 - 6 mars 2009 22:14
Blev ju klar med mitt MetallHalogen bygge för någon vecka sedan, skall skapa en projektlogg som sammanfattar det bygget någon dag när jag får motivation:)
Skall se om jag inte kan få upp en bild här på det imorgon ialla fall. En budgetvariant av MH belysning byggd av ballast och lampa ifrån Ebay, IKEA FOTO lampa för att ge en snygg "Look" på karet och i den sitter en vanlig bygghalogenarmatur inbyggd.
#135 - 7 mars 2009 16:07
Kom igen nu... Mer hemmapul efterlyses! =)
#136 - 7 mars 2009 16:10
Ahlqvist skrev:
Kom igen nu... Mer hemmapul efterlyses! =)

We're on the same team here man, har fan inget att bygga bara... [:o]
#137 - 7 mars 2009 16:20
NIC skrev:
We're on the same team here man, har fan inget att bygga bara... [:o]

Du får brainstorma :d Finns alltid något man kan göra för att underlätta för sig!
Bilagor:
#138 - 7 mars 2009 21:34
Här kommer en bild på mina hemmaknåpade MH armaturer:
[ATTACH]18091[/ATTACH]

De gick på omkring 500Kr stycket totalt, inkl. Lampa och elektronisk ballast.

Bara en hastig bild där men det kommer upp en projektlogg när jag får tid och motivation till att sammanställa den:)
#139 - 8 mars 2009 00:33
Jag fick gjort mitt filter ingen skönhet så den hamnar inte på bild bra ett pumphuvud med Vp-rör ner stucket i en klump blå filtermatta. Men är sugen på att sätta upp 160L här i arbetsrummet till slöjstjärtarna så att de kan gnaga växter i lugn och ro. Ja och då får jag möjlig het att snickra bänk till karet och får 180L karet till SA fiskar lite sugen på scalrer och discussar nu.
#140 - 8 mars 2009 10:12
Sultanen skrev:

[ATTACH]18091[/ATTACH]

Bara en hastig bild där men det kommer upp en projektlogg när jag får tid och motivation till att sammanställa den:)

Vad har du för lampor i?
Vore skoj att se fler bilder på detta projekt.
#141 - 8 mars 2009 10:15
Sultanen skrev:

[ATTACH]18091[/ATTACH]

Väntar på loggen för att kanske kunna sno litet ideer. Verkligen ett lågbudgetalternativ.
#142 - 8 mars 2009 20:57
Sultanen skrev:

[ATTACH]18091[/ATTACH]

Komigen nu Sultanen få tummen ur och fixa en logg jag vill se hur du löst det hela. :d
#143 - 27 april 2009 20:40
Dags att lyfta tråden med lite galenskaper!

Jag "behöver" sump till mitt saltkar, men vill inte borra i akvariet för nedloppet, så det fick bli överrinningsbox. Boxar är dyra, 1000 kr eller mer, så det fick bli ett hemmabygge i plexiglas.
Limmet är dyrt, och jag är snål (och orka beställa skiten från någon affär på nätet, med lång fördröjning...), så det fick bli att blanda eget lim som pricken över iet.
http://www.minirevet.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=392.0;attach=3659;image

Lim för plexiglas (akryl): lös upp några bitar plexi i aceton, tar en natt eller två, men sen har du billigt lim.

Sen behöver man ju arbeta ut lite spännande former i plexit, och inte är det nå skoj att såga... Så det fick bli till att bygga ett eget, men riktigt dåligt, fräsbord.

Fräsbord: borrmaskin + arbetsbockar + en bit spillvirke + en hållare för borrmaskin. Egentligen borde jag ju fästa härket i en bordsskiva, men jag hade inga tvingar hemma... två 14kilos järnklumpar duger finfint till en sån här redneck-lösning.
http://www.minirevet.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=392.0;attach=3580;image

Inte blidde det nå snyggt, men skiten fungerar.
Nu har jag ju lärt mig mer om att arbeta i plexiglas, så nästa idiotprojekt blir troligen något fagrare...
#144 - 27 april 2009 20:54
Trollsvans skrev:
Dags att lyfta tråden med lite galenskaper!

Inte blidde det nå snyggt, men skiten fungerar.

Nu har jag ju lärt mig mer om att arbeta i plexiglas, så nästa idiotprojekt blir troligen något fagrare...

:d:d En del tar DIY koncepten till andra nivåer.. Kul att läsa!! :)
SKulle gärna följa något av idiotprojekten,,

Såg på sjöfartsmuseet att dom hade byggt några kar i plexi typ 20mm tjockt. . Jäkligt snyggt med "helglas" akvarium där limmet inte syns..
#145 - 27 april 2009 21:07
Snyggt Trollsvans!!
#146 - 28 april 2009 07:56
hej alla hemmafixare!

här är ett par bilder på min odlingsvägg! okej, jag har inte byggt så mkt, men kan tipsa om hyllorna från jula. dom tål mycket vikt och jag är jättenöjd. kostade runt 500 kr styck.

det jag odlar är ancistrus och kampfisk, än så länge ;)

lina

http://i667.photobucket.com/albums/vv39/Linan_photo/odlingsrummet/Ancistrus-odlingen.jpg
http://i667.photobucket.com/albums/vv39/Linan_photo/odlingsrummet/kampfiskodlingen.jpg
#147 - 18 maj 2009 21:46
Linan skrev:
hej alla hemmafixare!

här är ett par bilder på min odlingsvägg! okej, jag har inte byggt så mkt, men kan tipsa om hyllorna från jula. dom tål mycket vikt och jag är jättenöjd. kostade runt 500 kr styck.

det jag odlar är ancistrus och kampfisk, än så länge ;)

lina;)

http://i667.photobucket.com/albums/vv39/Linan_photo/odlingsrummet/Ancistrus-odlingen.jpg

http://i667.photobucket.com/albums/vv39/Linan_photo/odlingsrummet/kampfiskodlingen.jpg

Snyggt =)
Jula har många användbara prylar ;)
#148 - 15 juni 2009 17:43
Slänger upp lite bilder på bygget av vardagsrumsbordet.
Riktigt bonnabygge av enbart plankor. :)
Inte akvarierelaterat dock men som trådskaparen skrev i första inlägget så var det inte nödvändigt ;)
#149 - 15 juni 2009 17:46
Jäklar vad suddig sista bilden blev...
Guest
#150 - 15 juni 2009 17:51
Wow, trodde de skulle bli asfult efter att ja såg 3dje bilden :p Men de blev ju schnyggt!
#151 - 15 juni 2009 18:05
Narii skrev:
Wow, trodde de skulle bli asfult efter att ja såg 3dje bilden :p Men de blev ju schnyggt!

Hahaha!!!
Tack, tror jag! :p:p
#152 - 15 juni 2009 18:12
Verkar fint. Men undrar om inte oskärpan är medveten så ingen ev miss ska synas. Sen är frågan: Varför är ingen räkvas på bordet? Ni har surrat om såna jue i någon tråd
#153 - 15 juni 2009 18:16
eriahl skrev:
Verkar fint. Men undrar om inte oskärpan är medveten så ingen ev miss ska synas. Sen är frågan: Varför är ingen räkvas på bordet? Ni har surrat om såna jue i någon tråd

Haha, du e rolig du, om du vill kan jag knäppa en ny.

Blanda inte in mig i räkvassnacket ;)
Räkor e tråkiga, har ett 20 liters med räkor som jag typ tittar på en gång i veckan.
Guest
#154 - 15 juni 2009 18:43
Skicka räkorna till mig"!!!
#155 - 15 juni 2009 19:48
Narii skrev:
Skicka räkorna till mig"!!!

Är lite emot att skicka levande grejer annars hade jag kunnat göra det!
#156 - 17 juni 2009 19:38
Hmm..?? kan oskärpan i bilden ha något med burkarnas innehåll att göra =) Nice bord annars. Skönt o fått hem datron den har varit på rep i sex veckor!!
#157 - 18 juni 2009 03:31
nu börjar jag få ordning på mitt liv efter du nämde storstädning,för det första mycket fint bord du har gjort,och det andra då har du väl kastat det gamla bordet så det inte bara står där nu med det nya framför?:d
#158 - 18 juni 2009 08:37
då har du väl kastat det gamla bordet så det inte bara står där nu med det nya framför?:d

[:o]
#159 - 24 juni 2009 21:38
Eeh jag lovade bilder på slöjis tanken med den själv Timellade bänken här i rummet. Jag ångrar att jag inte fotade karet när det ar ny staratad för nu har den fagert vita marmor krossen blivit lätt bajs brun tonade av alger och ser inte alls så fagert ut längre. Någons som har ett tips på hur man får marmor vitt utan att skrubba en och en alla färgade kornen med tandborste??
#160 - 29 juli 2009 21:27
Lite skedar jag har karvat...
Guest
#161 - 29 juli 2009 21:30
raderat
#162 - 30 juli 2009 06:18
NIC skrev:

Fint hantverk. Vad använder du för träslag?
#163 - 30 juli 2009 06:32
NIC skrev:
Jäkla impad må jag säga:)
#164 - 30 juli 2009 09:16
JLi skrev:
Fint hantverk. Vad använder du för träslag?

Tackar!
Körsbär, Björk och har testat lite med Avenbok.
#165 - 30 juli 2009 11:27
NIC skrev:
Tackar!

Körsbär, Björk och har testat lite med Avenbok.
hur var det att arbeta med Avenboken?
#166 - 30 juli 2009 11:57
hur var det att arbeta med Avenboken?

Över förväntan faktiskt även om just det träslaget är jäkligt hårt och kanske inte helt optimalt. Den stora sleven längst till höger på bilden är av Avenbok.
Bilagor:
Guest
#167 - 30 juli 2009 13:06
Fotar du med mobilkamera? Lr stänger du av blixten med flit ;)

Dom ser fina ut, den av körsbär är snyggast :p
#168 - 30 juli 2009 13:11
NIC. Har du karvat ur ett stycke eller har du limat ihop flera mindre bitar för att undvika sprickor i skedarna? Kanske inte så hårda material spricker så lätt.
#169 - 30 juli 2009 13:17
Narii skrev:
Fotar du med mobilkamera? Lr stänger du av blixten med flit ;)

Dom ser fina ut, den av körsbär är snyggast :p

Mobilkamera. [:-159]

Tack, men den är också minst användbar...
#170 - 30 juli 2009 13:19
JLi skrev:
NIC. Har du karvat ur ett stycke eller har du limat ihop flera mindre bitar för att undvika sprickor i skedarna? Kanske inte så hårda material spricker så lätt.

Jag yxar ur ett trästycke så mycket det går, sen täljer jag det sista, gröper ur och sandpapprar. Sen oljar jag in med vanlig olivolja.
Hittils har ingen spruckit förutom nån enstaka när man håller på att karva.. [:o]
Karvade :p ihop en liten snutt.
&feature=channel_page" target="_blank">
&feature=channel_page
Guest
#171 - 30 juli 2009 13:32
Wow me yxa.
Vrf är den av körsbär minst användbar? Smakar den nåt lr?
#172 - 30 juli 2009 13:34
Narii skrev:
Wow me yxa.

Vrf är den av körsbär minst användbar? Smakar den nåt lr?

Hehe, nä d e bara som så att det var den första jag gjorde så den blev inte så tunn...
#173 - 30 juli 2009 13:38
JLi skrev:

Just det, Björkstycket har torkat inomhus i 2 år, skulle göra ölkrus egentligen...
#174 - 30 juli 2009 19:11
Nu på nästa Syd träff så hoppas jag att du klär ut dig till en Viking och odlar hel skägg skaffar liknande outfitt,och skär ut skedar och hugger lite med yxa och så står vi runt dig och frågar en massa om detta kan även fråga grannarna om dem kan komma över ----är detta ok Nickan??..-)
#175 - 30 juli 2009 20:22
Nu på nästa Syd träff så hoppas jag att du klär ut dig till en Viking och odlar hel skägg skaffar liknande outfitt,och skär ut skedar och hugger lite med yxa och så står vi runt dig och frågar en massa om detta kan även fråga grannarna om dem kan komma över ----är detta ok Nickan??..-)

[:-159]:d
#176 - 30 juli 2009 22:07
Vad gör den här tråden i Offtopic? Borde väl i allra högsta grad ligga i "Akvarier och tillbehör"...
Guest
#177 - 30 juli 2009 22:33
Varför då? Den handlar ju inte om akvariehemmabyggen utan hemmabyggen öht.
#178 - 31 juli 2009 03:00
Spelar väl ingen roll var skiten ligger...
#179 - 31 juli 2009 11:46
hemma byggen? inkluderar detta smycken o sånt?? kör på det i allafall.

hästarna är gjorda i vanlig röd lera och sedan brända på ett speciellt sätt för att bli svarta;)

Hemmabygge vet jag inte. det är ju inte ett soffbord.. men kan man lägga upp skedar så kan man lägga upp lerhästar eller?
#180 - 31 juli 2009 14:40
karrokaja skrev:
hemma byggen? inkluderar detta smycken o sånt?? kör på det i allafall.

hästarna är gjorda i vanlig röd lera och sedan brända på ett speciellt sätt för att bli svarta;)

Hemmabygge vet jag inte. det är ju inte ett soffbord.. men kan man lägga upp skedar så kan man lägga upp lerhästar eller?

Hemmabygge i alra högsta grad förutsatt att du gjort dem själv
#181 - 31 juli 2009 15:04
Gjorde till julen det här garaget åt sonen. Han är mycket glad över det och det tjänstgör som traktor hall. Hans morfar är jordbrukare så han vet hur det skall gå till. Finessen är det löstagbara taket som möjliggör lek även "inomhus".
#182 - 31 juli 2009 15:23
har gjort det själv i allra högsta grad;)

Garaget var ju suveränt snyggt. blir sugen själv faktiskt;) sitta där med en grålle o nynna snappsvisor=)

nämen seriöst riktigt snyggt!
#183 - 3 augusti 2009 21:59
Riktigt snygga kusar på miner lite av de som de hittade i kina, du vet ler soldat armen som vaktade kejsare graven. Snygga smycken med.
#184 - 31 mars 2010 12:07
Dax att vakna.

Tycker väldigt mycket om denna tråd och som grönjöling mycket användbara tips. Därför väcker jag den igen.
Som trådskaparen skrev i första behöver det inte vara akvarierellaterat så...
Har byggt en tv-bänk, dock ej 100%färdig, som mäter 4,60m och är benlös för lättare åtkomst med dammsugaren ;) Sen att det inte kommer synas en kabel när allt är klart är bara en bonus... Eftersom jag inte är goldmember får ni hålla till godo med det jag laggt upp på http://www.minhembio.com/Bahuba/
Bänkskivan är ännu på "brainstorm" stadiet. Ju mer jag funderar desto mer osäker på vad jag ska ha blir jag. Vill inte ha ek, det är snyggt men "alla" har det. Högtalarna ska bytas ut, dom nya som jag vill ha har en speciel design som jag funderar på att överföra på bänken, om bara ekonomichefen tillåter det...
#185 - 31 mars 2010 12:36
Bra gjort, hade nästan glömt denna tråden....
#186 - 31 mars 2010 13:43
http://img260.imageshack.us/img260/5707/bild0011.jpg

Det är den bänken min 200l balja står på. Håller prima.

Edit: Uh, sry. Jag läste för snabbt, detta var kanske inget "hemmabygge" direkt utan mer något jag gjorde på jobbet.
#187 - 31 mars 2010 14:14
Sålänge du har gjort den själv? Snygg var den i alla fall!
#188 - 31 mars 2010 15:51
Bahuba skrev:
Tycker väldigt mycket om denna tråd och som grönjöling mycket användbara tips. Därför väcker jag den igen.

Har byggt en tv-bänk, dock ej 100%färdig, som mäter 4,60m och är benlös för lättare åtkomst med dammsugaren ;) Sen att det inte kommer synas en kabel när allt är klart är bara en bonus... Eftersom jag inte är goldmember får ni hålla till godo med det jag laggt upp på http://www.minhembio.com/Bahuba/

Bänkskivan är ännu på "brainstorm" stadiet. Ju mer jag funderar desto mer osäker på vad jag ska ha blir jag. Vill inte ha ek, det är snyggt men "alla" har det. Högtalarna ska bytas ut, dom nya som jag vill ha har en speciel design som jag funderar på att överföra på bänken, om bara ekonomichefen tillåter det...

Snyggt och trendigt. Coola högtalare också. Bra att väcka denna tråd till liv igen, en av de bästa OT trådarna.
#189 - 31 mars 2010 18:49
JLi skrev:
Snyggt och trendigt. Coola högtalare också. Bra att väcka denna tråd till liv igen, en av de bästa OT trådarna.

Tackar så mycket.
Jag tyckte det också, att väcka en björn som sover;)

Jo, högtalarna rockar på, inga highend multi hifi, men funkar bra. Tyvär så är dom för stora för vardagsrummet nu mera. På bilden så står den ena uppe på bänken men den har nu fått ställas ner på golvet framför fönstret, såg lite groteskt stora ut uppe på bänken...
#190 - 31 mars 2010 19:42
Bahuba skrev:

Har du löst kylningen till recivern ??
Jag kom bara att tänka på att du kunde montera in en tyst kylfläkt av PC modell i en av ändskåpen och tagit upp ett hål för den var i från den kan suga in sval luft. För jag antar att du borrat hål mellan skåpen får ledningarna dessa hål kan då fungera som en kyl kanal för luften.
#191 - 1 april 2010 07:29
Mick13 skrev:
Har du löst kylningen till recivern ??

Jag kom bara att tänka på att du kunde montera in en tyst kylfläkt av PC modell i en av ändskåpen och tagit upp ett hål för den var i från den kan suga in sval luft. För jag antar att du borrat hål mellan skåpen får ledningarna dessa hål kan då fungera som en kyl kanal för luften.

Kylningen är inte löst ännu. Hade en fundering på det med fläkt ute i ändarna, men tror att effekten försvinner när det kommer till mittenskåpet. Däremot så ska det in en dator till vänster om stereon, funderade på att göra hål i nedre hörnet mellan skåpen och sedan montera minst 2 st 120mm tysta pc-fläktar i botten på "dator skåpet". Tror det bli bra cirkulation då, allternativt 2 fläktar till datorn och kanske en 92 eller 80 fläkt till stereon i botten. Tror att det räker med lite cirkulation till stereon men behöver bättre flås till datorn...
#192 - 1 april 2010 18:05
NIC skrev:
Sålänge du har gjort den själv? Snygg var den i alla fall!

Jupp, byggt själv. Var lite orolig över hur bordet skulle klara runt 250kg tryck men det håller än. :] Tackar.
#193 - 1 april 2010 21:26
@bahuba
Det är bra kräm i PC fläktarna sedan finns det fläktar som är för styrskåp serverrack och liknande de går på vanlig AC 230 kolla på ELFA's hem sida men jag är osäker på hur mycket de väsnas.
#194 - 1 april 2010 21:27
@ImPulse
Du råkar inte ha en ritning på din snygga bänk =)
#195 - 1 april 2010 21:54
Mick13 skrev:
@ImPulse

Du råkar inte ha en ritning på din snygga bänk =)

Jag tror att jag har den kvar, dock ligger den på jobbet. Jag ska kika på måndag och hittar jag den så kan jag skicka info till dig i PM här. :]
#196 - 2 april 2010 12:25
jao lekstugan till min systerdotter har jag byggt helt själv den e en miniatyr av vårt hus. ska se om jag kan hitta nått kort på den sen
#197 - 4 april 2010 16:20
ImPulse skrev:
Jag tror att jag har den kvar, dock ligger den på jobbet. Jag ska kika på måndag och hittar jag den så kan jag skicka info till dig i PM här. :]

Vore juste :d. Jag lurar på en bänk till mitt 300 kar som ser bra ut men inte heller kostar skjortan. :)
#198 - 4 april 2010 20:08
Mick13 skrev:
@bahuba

Det är bra kräm i PC fläktarna sedan finns det fläktar som är för styrskåp serverrack och liknande de går på vanlig AC 230 kolla på ELFA's hem sida men jag är osäker på hur mycket de väsnas.

Tack för tipset, ska kolla och se vad dom har att erbjuda. Är ju även ute efter små dörrbrytare, ska ha LEDi varje skåp som tänds när man öppnar dörren så man hittar det man söker ;)
#199 - 6 april 2010 12:42
Bahuba skrev:
Tack för tipset, ska kolla och se vad dom har att erbjuda. Är ju även ute efter små dörrbrytare, ska ha LEDi varje skåp som tänds när man öppnar dörren så man hittar det man söker ;)

Tänkte själv använda dörrströmbrytare från biltema till mitt barskåp
Art nr:43-011 pris:19,90 kr
inte så snygga men billiga.
#200 - 6 april 2010 17:18
Bahuba skrev:

LED ger inte lika mycket värme som vanliga lampor men om de drivs på 12V eller 24V transformatorer ger transformatorn mycket värme ... ELFA katalogen är elektronik nördensbibel det som inte finns där är sällan värt och leta efter. [:o]

Annons