Tjoho.
Funderar på att bygga en egen ramp till akvarium i 720litersklassen. 200x60x60cm
Det kommer bli enbart LED-lysdioder i olika färger och styrning på dessa så jag får månljus i blått som vandrar runt på natten över karet och justerar i styrka och lika på dagsljuset så det tonar upp och ner som solen och ändrar position samt effektljus med rött.
Jag hade tänkt dela in rampen i ett rutmönster på 10x3 så varje avdelning är 20x20cm för att kunna få hyffsad övergång på ljuset och styra det lämpligt via programvara utan att bli gråhårig.
Om man bara ser till dagsljuset, är det någon som har koll på hur kraftiga och hur många dioder man ska använda för att motsvara en bra traditionell ramp? Hellre att man ligger lite lite högt eftersom allt kommer bli dimbart.
Skissen jag har idag är att varje avdelning på 20x20cm har 4x4 dioder på dagsljus samt 3 blåa och en röd.
Med 30 zoner kommer det bli:
480 Vita
90 Blåa
30 Röda
Totalt 600 dioder så lödpennan kommer gå varm :)
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att räkna ut eller vägleda till styrkorna på dioderna.
När allt är klart så kommer en tunn plexiglasskiva ligga över (under) dioderna för att skydda dem och sprida ljuset yttligare så det inte blir ljuspunkter.
Som sagt: 480st dioder på 720 liter vatten = 200x60x60cm
Hjälp :D
Edit; Jag går gärna ner på antalet dioder bara resten är kraftfulla nog och har hyffsad spridning.