Hemmabygge, svetsad ställning

#1 - 24 maj 2009 17:33
Hej hej! Håller på att bygga en akvarieställning till mina 2 150L kar.

Nu undrar jag hur de behöver stöd, räcker det med stöd längs utkanten av ramen? Eller måste jag kompletera med ett stöd i mitten under karen med?

Det ena karet har aluminiumram och det andra har plastram. Det med plastram har ett plaststag i mitten under karet.

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz _ _zzzzzzzzzzzzzzz __
Ska stödytan det se ut såhär ----> l_l_l Eller såhär --> l__l
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
#2 - 24 maj 2009 18:23
Normalt har man bara en ställning som stödjer upp längs utkanten men har du ett kar med stag under mitten bör du nog göra den ställningen med ett stöd där oxå för säkerhets skull :)
#3 - 31 juli 2009 12:27
Återupplivar denna tråden, då jag har byggt klart ställningen.

Jag gjorde så att akvarierna vilar på ytterkanterna enbart, Detta bör väl inte vara något problem?

Jag kan inte tänka mig att det bli sådan belastning så att bottenglaset buktar ut. Eller?

Karens bottenarea är typ 95x40 cm
#4 - 31 juli 2009 13:24
bilder??? alltid coolt me hemmafixare;)
#5 - 31 juli 2009 15:37
karrokaja skrev:
bilder??? alltid coolt me hemmafixare;)

hehe kommer! Men den är inte hemmafixad utan gjorde den som "projekt" i en 50p svetskurs på gymnasiet :d

Här är en bild innan den blev målad: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=374917061&directlink=1
#6 - 31 juli 2009 16:26
Men det är du som gjort den?? bara för att du inte gjort hemma i lägenheten så betyder det inte att den inte är hemmagjord... eller??

Den vart ju snygg!! vad blev den målad med? 2 komponents rosa golvfärg från ÖoB?
#7 - 1 augusti 2009 08:00
karrokaja skrev:
Men det är du som gjort den?? bara för att du inte gjort hemma i lägenheten så betyder det inte att den inte är hemmagjord... eller??

Den vart ju snygg!! vad blev den målad med? 2 komponents rosa golvfärg från ÖoB?

Jaja:P

Hhahaha jojo! nä men en biltema hobbylack "svart med metalleffekt" typ svartglittrig :P och sen har jag lagt klarlack på framsidan (burken räckte inte till hela:p)

Bilder kommer!

MEN någon som vet om det går att ställa karen på den? Altså utan att jag sågar till en skiva att ha mellan karet och ställningen.
#8 - 1 augusti 2009 15:34
Vill ju sätta upp karen[:-14] så nu får ni som kan svara :p
#9 - 1 augusti 2009 15:52
kommer nog fungera.
Däremot hade jag lagt de tvärgående stagen ovanpå "benen", det innebär att karets tyngd går rakt ner i golvet, istället för först hgenom svetsfogen och ut i benen som det gör nu.

Nu betvivlar jag inte dina svetskunskaper, men när det gäller akvarier ska man ju vara försiktigheten själv.
#10 - 1 augusti 2009 15:53
Det kommer att gå utmärkt att ställa karen på den ställningen, förutsätter att du gjort så du har stöden stämmer i mått så kortidorna med har stöd.
Ett förbehåll , du har koll på så att allt är rakt svetsat!?
Är det inte rakt blir det rätt så tuffa belastningar på karen.
Utmärkt drag att du har extra staget mellan benen vid "fötterna" som gör att krafterna fördelas ut på golvet.
#11 - 1 augusti 2009 16:36
men för säkerthetsskull kan man ju lägga en skiva mellan ställningen och karet. som vinkelslip skriver "när det gäller akvarier ska man ju vara försiktigheten själv"
#12 - 1 augusti 2009 17:16
kommer nog fungera.

Däremot hade jag lagt de tvärgående stagen ovanpå "benen", det innebär att karets tyngd går rakt ner i golvet, istället för först hgenom svetsfogen och ut i benen som det gör nu.

Nu betvivlar jag inte dina svetskunskaper, men när det gäller akvarier ska man ju vara försiktigheten själv.

Tror att svetsarna håller, Jag och några kompisar var uppe och hoppade på den rätt rejält;P
#13 - 1 augusti 2009 17:29
flygrc skrev:
Det kommer att gå utmärkt att ställa karen på den ställningen, förutsätter att du gjort så du har stöden stämmer i mått så kortidorna med har stöd.

Ett förbehåll , du har koll på så att allt är rakt svetsat!?

Är det inte rakt blir det rätt så tuffa belastningar på karen.

Utmärkt drag att du har extra staget mellan benen vid "fötterna" som gör att krafterna fördelas ut på golvet.

Jag tror allt är rakt svetsat! Men jag har svårt att avgöra om karet ligger helt imot metallen på alla ställerna, men det går inte att "vippa" på det, och om det skulle vara skevt så rör de sig om mindre än millimetern

Hur mycket krävs det för att det skulle kunna spricka?

Här är 3 bilder på hur det ser ut nu, med tomt kar på!

http://abbee.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1249164001&id=396685646
#14 - 1 augusti 2009 18:12
jag skule lägga en skiva över som täcker benen upptill så att tyngden fördelas över hela ställningen och går rakt ner i golvet.

Annars är ställlningen riktigt snygg! hur hög är den?
Det är riktigt tjusigt med lite högre. då slipper man böja sej som ett kommatecken var gång man ska titta till fiskarna;)
#15 - 1 augusti 2009 18:21
jag vet inte, men tycker ändå att den konstruktionen ser lite farlig ut.
Några kompisar? tja, kom ni upp i lite över 300KG?, som dina kar kommer väga med vatten och inredning?.

kanske inte händer ngt nu, men kanske om ett år?.
hade jag varit dig hade jag lagt ett kryss över din översta plats, och in med den under pressen, pallar den över ett ton kan du vara säker.

Men, nu vet jag inte hur dana balkar, och vilken godstjocklek du har valt, så du ska nog inte börja med ett ton iaf, för att inte böja balkarna... =/

Hade jag varit mig så hade jag ändrat om den.

En fråga, är det din svetslärare som har givit dig /godkänt din ritning och byggnad för 300 kg?
#16 - 1 augusti 2009 18:31
jag vet inte, men tycker ändå att den konstruktionen ser lite farlig ut.

Några kompisar? tja, kom ni upp i lite över 300KG?, som dina kar kommer väga med vatten och inredning?.

kanske inte händer ngt nu, men kanske om ett år?.

hade jag varit dig hade jag lagt ett kryss över din översta plats, och in med den under pressen, pallar den över ett ton kan du vara säker.

Men, nu vet jag inte hur dana balkar, och vilken godstjocklek du har valt, så du ska nog inte börja med ett ton iaf, för att inte böja balkarna... =/

Hade jag varit mig så hade jag ändrat om den.

En fråga, är det din svetslärare som har givit dig /godkänt din ritning och byggnad för 300 kg?

Min svetslärare sa att jag inte behövde vara orolig och att varje svets för sig lätt höll för mera än 300kg.

Jag sj som väger 75 kg har varit uppe och hoppat på varje svetsning och jag tvivlar på att karet kommer väga över 300kg.

Plus att detta är rejäla stålprofiler som nog inte böjer sig i första taget;)

Själva ställningens hållfasthet tvivlar jag inte ett dugg på, det är om karet skulle stå skevt som jag är mera rädd för

Och jag hoppas verkligen att du är dig själv;)
#17 - 1 augusti 2009 19:15
Jag tror jag ska få 2st skivor utsågade så blir det inget snack, dessutom kommer ju karet högre och blir mer betraktningsvänligt:d

Tack för svaren iallafall!
#18 - 1 augusti 2009 19:24
skaffa de där skivorna så blir nog det mesta bra. Det ända jag vill är ju att du inte lägger in en tråd om ngn månad om att du har 300 liter vatten på golvet..
MaO, bara välmening =)
#19 - 1 augusti 2009 19:37
skaffa de där skivorna så blir nog det mesta bra. Det ända jag vill är ju att du inte lägger in en tråd om ngn månad om att du har 300 liter vatten på golvet..

MaO, bara välmening =)

Hehe:P Nä det är inte nice att få det :p

Men om svetsarna tål den belastningen nu, så är något riktigt fel om de bara går sönder om ett år.

Men om jag lägger skivor under karen så kan de liksom sjunka ner på dem och bottenglaset slipper eventuella spänningar.

men som sagt, ställningens hållfasthet tvivlar jag inte ett dugg på. Vi har en vattentunna som rymmer 300L som står på en liten trälåda (sån man har äpplen i) och den e liksom ihopsatt med småspik:p
#20 - 1 augusti 2009 20:21
Hehe:P Nä det är inte nice att få det :p

Men om svetsarna tål den belastningen nu, så är något riktigt fel om de bara går sönder om ett år.

Men om jag lägger skivor under karen så kan de liksom sjunka ner på dem och bottenglaset slipper eventuella spänningar.

men som sagt, ställningens hållfasthet tvivlar jag inte ett dugg på. Vi har en vattentunna som rymmer 300L som står på en liten trälåda (sån man har äpplen i) och den e liksom ihopsatt med småspik:p

Ja den ställningen den kommer att hålla för minst 700 kg.
Jag har själv 3 st 150 liters baljor på en liknande ställning, men materialet är aluminium, det vill säga att det sviktar på mitten, men det håller.
Det enda problemet som jag kan se med en svetsad ställning det är att svetsfogarna inte är helt jämna.
Men lägger du en en 10 mm frigolitskiva emellan så kommer du att ha en ställning som du har tillverkat livet ut:DJanne
Bilagor:
#21 - 2 augusti 2009 19:37
Ja den ställningen den kommer att hålla för minst 700 kg.

Jag har själv 3 st 150 liters baljor på en liknande ställning, men materialet är aluminium, det vill säga att det sviktar på mitten, men det håller.

Det enda problemet som jag kan se med en svetsad ställning det är att svetsfogarna inte är helt jämna.

Men lägger du en en 10 mm frigolitskiva emellan så kommer du att ha en ställning som du har tillverkat livet ut:DJanne

Hur menar du att de inte är jämna?

Annons