Hemmabygge av lamparmatur, förslag

#1 - 6 december 2007 22:18
Tjeenare.

Tänker bygga mig en egen lamparmatur bara för att det är roligare att bygga den själv istället för att köpa en. Sen tror jag den kan bli rätt snygg och originell också.
Min stora fråga är egentligen, duger lysdioder som huvudsaklig belysning?
Som man ser på bilden (gjord i paint :)) ska det vara 4st rader med 5st vita lysdioder (VITA inte ljusgula som på bilden) samt två rader mer centralt med sammanlagt 4st blåa dioder. Tanken är att dessa ska styras med timer så att de växlar med vitt ljus på dagen och ett mycket mer dämpat blått på natten.

http://img145.imageshack.us/img145/3752/lamparmaturmt8.png

(Glömde måla dit 4st ytterligare pluggar av något slag som höjer själva armaturen en liten bit över underlaget den ligger på. Såhär: ==_======_==

Tänkte att det skulle bildas en fin effekt på botten genom att ljuset skiljs åt i de separata rader som dioderna sitter? Sen kan man ju experimentera med olika stor spridning på dioderna.

Material jag tänkte skulle användas är två simpla metallskivor som skiljs åt med fyra cylinderformade pluggar i vardera hörn. Det blir ett visst utrymme i själva lampan där dioder, lödning och sladdar får plats.

Konstruktionen är alltså väldigt simpel MEN måste ges största möjliga omsorg vid koppling och lödning eftersom den är gjord av metall, vilket leder ström!

Vad tycker ni om idén? Duger lysdioder som belysning till ett 220l akvarium?
#2 - 6 december 2007 22:34
Skulle inte tro att det blir något vidare med tanke på lysdioder inte lyser så starkt
#3 - 7 december 2007 10:29
Paroonen skrev:
Skulle inte tro att det blir något vidare med tanke på lysdioder inte lyser så starkt

Är det så? Jag såg en annan tråd där en hade byggt med dioder och det blev väldigt fint. Jag har föresten inga växter då det är en malawitank.
#4 - 7 december 2007 10:34
Bjoz skrev:
Är det så? Jag såg en annan tråd där en hade byggt med dioder och det blev väldigt fint.

Det kanske var så att det var månbelysning dom hade byggt av lysdioder.

Thomas
#5 - 7 december 2007 14:52
Det kanske var så att det var månbelysning dom hade byggt av lysdioder.

Thomas

Här är länken till tråden där jag såg *Ulrica*'s fina projekt:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=101736&highlight=dioder

Bara att scrolla ner lite kan man titta på bilderna.
#6 - 7 december 2007 14:59
Jag menar förståss Power LED-ljus. Starka dioder.
#7 - 7 december 2007 15:16
Visst skulle det funka med lysdioder. Men ett problem med lysdioder, är att dom har ett väldigt smalt ljusspektrum. Jag tror att färgerna på fiskar och växter kan bli lite konstiga...

En lösning vore ju att sätta i en väldans massa lysdioder i olika färger, flest ultravita och blåa. Men även även ett gäng röda, gröna, och gula. Och sedan koppla så att man kan dimra dom olika färgerna oberoende av varandra... Då skulle man ju iaf teoretiskt kunna få fram nästan vilken färgtemperatur som helst ju ! Eller ?

Mvh/Janne
#8 - 7 december 2007 15:39
Bjoz skrev:
Här är länken till tråden där jag såg *Ulrica*'s fina projekt:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=101736&highlight=dioder

Bara att scrolla ner lite kan man titta på bilderna.

Jo, hon har använt bara ultravita. Därav det enligt mig väldigt "platta" ljuset. Jag tycker inte att själva ljuset är speciellt vackert...

Det jag däremot tror kan bli VÄLDIGT ! bra, det är om man tar Ulrica's lösning som ett komplement till lysrör ! Alltså, underdimensionerade lysrör. Och sedan komplettera upp med lysdioder. Det skulle nog kunna bli väldigt bra tror jag !

Mvh/Janne
#9 - 7 december 2007 16:03
Tjenare jannemannen!

Det där med att ha alla färger kopplade till olika dimrar var något som verkligen föll mig i smaken! ;) Kommer klura vidare på den helt klart, tack för tipset!

Att ha både lysrör och dioder är väl också en lösning jag kan tänka mig, men då känns dioderna nästan lite obetydliga. Varför jag i grund och botten vill ha lysdioderna är för att få den där "solstråle-effekten" som ju är så grymt snygg. Om nu dioderna inte ger fiskarna sin fulla prakt i färg så, kanske jag skippar det ändå.
#10 - 7 december 2007 17:09
Bjoz skrev:
Tjenare jannemannen!

Det där med att ha alla färger kopplade till olika dimrar var något som verkligen föll mig i smaken! ;) Kommer klura vidare på den helt klart, tack för tipset!

Att ha både lysrör och dioder är väl också en lösning jag kan tänka mig, men då känns dioderna nästan lite obetydliga. Varför jag i grund och botten vill ha lysdioderna är för att få den där "solstråle-effekten" som ju är så grymt snygg. Om nu dioderna inte ger fiskarna sin fulla prakt i färg så, kanske jag skippar det ändå.

Den sk "solstråle-effekten" får du ju bara om du har det en minsta grumligt i akvariet. Eller om du har vatten med en viss "brunhet" i sig självt... Typ ett väldigt fint Amazonas-akvarium.

Om du belyser ett sådant akvarium med väldigt punktformade ljuskällor (som lysdioder är), då kommer du att få dom där "ljusstringorna" som letar sig ner mot botten.... Och det kan ju vara himla läckert iofs... Risken är ju att det ser lite konstigt ut kanske...

Men du skall ju ha ett Malawikar. Och då skall man ju eftersträva ett absolut kristallklart vatten. Och då kommer du inte att få dom där "ljusstringorna" som du verkar var ute efter...

Vad du däremot kommer att få med väldigt punktformiga ljuskällor, det är ett härligt "ljusflimmer" över botten i ditt akvarium ! Se bara till att lysdioderna lyser genom ytan där det är mest ytrörelse ! Akvariet kommer att se mer levande ut !

Mvh/Janne
#11 - 8 december 2007 18:24
Man lär något nytt varje dag :D Om du nu har rätt i att ljusstrålar inte syns i ett så klart vatten känns det ganska ovärt att satsa på dom. Nåväl, hade varit roligt att bygga en själv men får väl börja spana i butikerna istället. Kanske modifierar den lite med dioder i alla fall bara för skojs skull.

Har någon ett bra tips på vilken lampprodukt som passar bäst till ett malawikar?
#12 - 25 december 2007 16:06
Dioder i kar..

har prceis byggt mig en ramp till mitt Malawikar på 240L har där använt mig av 1W av sk luxeon star (kretsmonterade) till mitt kar har jag just nu 4 st dioder, 3 vita + 1 blå, dessa ger ett enormt ljus med 120 graders spridning..

köper gör man tex. hos kjell.com där även den obligatoriska strömbegränsaren finns.
kostnad 50 - 60 spänn st för dioder samt 35 för str. begränsaren sen tillkommer en trafo..

kolla galleriet under nicket "slartis" på zoonen.se

//micke
#13 - 18 februari 2008 13:40
Jag kommer snart att få hem ett kar av äldre modell som skall fixas till.
I locket sitter bara 2st lysrör i dagsläget. Akvariet är ca 160cm långt. Tänkte därför bättra på ljuset när jag ändå är igång. Vad tror ni om att lägga en LED-list i framkant?
Eller kan man ta en sån där hemsk julgransslinga som är ganska vanligt? Alltså en sån som lyser med väldigt kraftigt vitt sken som hela grannskapet blir bländade av?
Alternativt en ljusslang? En sån som alla raggarungar bygger in i sina hemmagjorda bardiskar? Givetvis då med det vitaste skenet och inte något gulblaskigt ljus.
Vad tror ni blir bäst/billigast? Eller har ni andra alternativ?
För jag tror inte jag blir nöjd med ljuset om jag bara sätter in ett lysrör till...

Edit:
Vad tror ni om att bygga in någon sådan här slinga i rampen?
http://www.konstsmide.se/products.asp?pid=11139&vg=2&pg=240&pf=2406&lang=4
http://www.konstsmide.se/products.asp?pid=11267&vg=2&pg=240&pf=2406&lang=4
http://www.konstsmide.se/products.asp?pid=11340&vg=2&pg=240&pf=2406&lang=4
#14 - 19 februari 2008 08:32
Jag har en sån slinga som myslampa på kvällen. Blir väldigt fin "glittereffekt" när ljuset kommer från en punktkälla. Tycker du satsa satsa på kall vit då det ser mer naturligt ut än blått.

Sen kan du ju köra på en kombination av led och halogenspottar om dagarna, så länge du inte vill ha växter.
#15 - 19 februari 2008 11:38
Tanken var ju att jag skulle behålla mina två lysrör och komplettera med en eller ett par riktigt intensiva kallvita slingor.
Halogen vill jag undvika på grund av värmeutvecklingen.
Vad tror ni? Ger det någon effekt, eller blir det bara ljus som reflekterar mot ytan och inte tränger ner i vattnet? Skulle vara trevligt om det ger någon form av "solstråle"-effekt!
#16 - 19 februari 2008 13:03
Du måste nog ha väldigt många leds i sånna fall.
#17 - 20 februari 2008 15:44
Vad tror ni annars om ett sådant här kompaktlysrör?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2013678.htm
Färgtemperatur 6000K.
Kan det vara något att ha för att komplettera mina lysrör?

Annons