Tjeenare.
Tänker bygga mig en egen lamparmatur bara för att det är roligare att bygga den själv istället för att köpa en. Sen tror jag den kan bli rätt snygg och originell också.
Min stora fråga är egentligen, duger lysdioder som huvudsaklig belysning?
Som man ser på bilden (gjord i paint :)) ska det vara 4st rader med 5st vita lysdioder (VITA inte ljusgula som på bilden) samt två rader mer centralt med sammanlagt 4st blåa dioder. Tanken är att dessa ska styras med timer så att de växlar med vitt ljus på dagen och ett mycket mer dämpat blått på natten.
http://img145.imageshack.us/img145/3752/lamparmaturmt8.png
(Glömde måla dit 4st ytterligare pluggar av något slag som höjer själva armaturen en liten bit över underlaget den ligger på. Såhär: ==_======_==
Tänkte att det skulle bildas en fin effekt på botten genom att ljuset skiljs åt i de separata rader som dioderna sitter? Sen kan man ju experimentera med olika stor spridning på dioderna.
Material jag tänkte skulle användas är två simpla metallskivor som skiljs åt med fyra cylinderformade pluggar i vardera hörn. Det blir ett visst utrymme i själva lampan där dioder, lödning och sladdar får plats.
Konstruktionen är alltså väldigt simpel MEN måste ges största möjliga omsorg vid koppling och lödning eftersom den är gjord av metall, vilket leder ström!
Vad tycker ni om idén? Duger lysdioder som belysning till ett 220l akvarium?