Nu har jag äntligen fått tummen ur och byggt mig en reaktor för att lösa koldioxid. den kostade mig ett par tior och fungerar strålande bra.
http://joniaquascape.blogspot.com/2006/09/hemmabyggd-reaktor.html
Nikke84 skrev:Varför går röret från pumpen längre ner än till toppen av flaskan, samlas inte gasen överst? eller finns det små hål där som tar in co2:n i mittenröret?
Förklara gärna för en som inte förstår ;)
peterhaack skrev:sorry Joni har inte kollat i källaren skall faktiskt ner imorgon så skall jag kolla vilka delar jag har kvar ...
Men ditt bygge ser fint ut, skål!
defdac skrev:Det känns lite som att röret bara kommer skjuta ut vattnet ur reaktorn igen hmm.. Men det kanske är någon slags semi-mist-reaktor så den ska småpysa lite mist från underdelen?
joni skrev:I Röret som du ser i flaskan går vattnet från pumpen. Röret går så långt ner för att gasen skall blandas med biobollarna och lösas upp långsamt.
Loopback-funktionen som tar hand om gas som ej har lösts i första vändan
ser du på den tunna slangen vid toppen på flaskan.
Hoppas att du förstår, ring mig annars så kan jag förklara.
/Johan
Nikke84 skrev:Var släpper du in gasen? Trodde först att du släppte in gasen via det lilla röret i toppen... men det tar bara bort överflödig gas då.
joni skrev:Här är bilden på reaktorn. Principen är väldigt enkel.
Jag har utgått från ett 40 mm pvc-rör, 30 cm långt. Vattnet kommer i i toppen på röret och i botten har jag gassläppet via en syresten (fick ta en vanlig, den av alträ hade slammat igen). I botten tryckte jag dit en bit filtermata. Den verkar lösa gasen bra men nu har jag blivit smått nojig av gasupplösning. Jag kan fortfarande ibland tycka att min aqua medic 500 var bra, eftersom den släppte gasen i en spiral som vandrade upp i röret. Den är dock för liten för mitt kar men det skall finnas en förlängning man kan köpa till.
Förresten är det någon här som har byggt något eget med prinipen med en gasspiral?
http://joniaquascape.blogspot.com/2006/09/ny-reaktor-igen.html
peterhaack skrev:Joni e yttermåttet på ditt nuvarande rör 40mm ?
kan ordna så du kan få längre isfall men den sista biten av rör blir inte genomskinligt utan grått isf.
Tryck i stora biobollar i röret så får du en bättre vandringa av bubblorna