Hemma från Singapore

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 29 maj 2007 12:13
Är nu hemma från min veckotripp från Singapore - är dock rätt seg eftersom jag inte sovit en blund på planet hem inatt.

Har dock med mig hem ca. 900 foton och 183 videosnuttar så en hel del från Aquarama, farmrundtur etc. etc. kommer att visas här på Zoopet.
#2 - 29 maj 2007 12:16
Välkommen hem Kjell!
Ser fram emot att läsa om din resa och kolla på lite bilder!
Ta en välbehövlig lur nu!:)
#3 - 29 maj 2007 12:45
Är nu hemma från min veckotripp från Singapore - är dock rätt seg eftersom jag inte sovit en blund på planet hem inatt.

Välkommen hem Är du som jag kan inte sova på planet för att man måste ha koll på hur han kör.:D
#4 - 29 maj 2007 12:48
Välkommen hem Kjell! Ser fram emot bilderna... :)
kaj.p skrev:
Välkommen hem Är du som jag kan inte sova på planet för att man måste ha koll på hur han kör.:D

Är det inte lite svårt att hålla koll på piloten i en så stor kärra?
#5 - 29 maj 2007 20:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Välkommen hem igen! Ser framemot alla foton och snuttar :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Åsså i säng med dig nu! (om du inte redan är där ;))[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 maj 2007 10:04
Nu har jag sovit 11 timmar:)
#7 - 30 maj 2007 10:49
Bra, då förväntar vi oss snart ett fylligt reportage från resan ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 maj 2007 14:45
Micke skrev:
Bra, då förväntar vi oss snart ett fylligt reportage från resan ;)

Jodå det kommer nog - men det tar ruskigt lång tid att gå igenom alla fotona - kolla kvalitén, beskära, ev. photoshoppa, namnsätta, deleta etc. etc.
Har väl nu efter ca. 8 timmars jobb hunnit ungefär halvvägs med det det och sedan återstår att välja ut, ladda upp i stora fotoarkivet, välja ut foton till artiklen, skriva och lägga in artrikeln i adminverktyget så jag tror inte att det är klart innan framåt helgen.
Sedan skall jag ju också gå igenom videoklippen och lägga in en lite kortare videofilm här på Zoopet (bara för goldisar) samt få ihop en längre videofilm till nästa zoopetklubbvästträff - så det finns att göra.

Kan väl också nämna att jag på min Singaporetripp också passade på att besöka en räkodlare som odlade "Crystal red-dyringar"
#9 - 30 maj 2007 15:15
Den som väntar på nåt gott..... ska bli kul att läsa och titta på.
#10 - 30 maj 2007 18:52
spännande;) och välkommen tebax
#11 - 30 maj 2007 20:26
Å, vad jag känner mig avundsjuk (men inte missundsam! :))! Jag skulle också gärna ta en tripp till Singapore. Blev det tillfällen för annat än "akvaristiska äventyr"?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 juni 2007 08:31
Så är fotona upplagda - totalt blev det 177 st
http://www.zoopet.com/bilder/showgallery.php?cat=663&page=1

(ni som inte är goldisar får vänta med att kolla tills artikeln kommer)
#13 - 1 juni 2007 08:36
Kul att få se lite bilder därifrån. Det här var ju en riktig skönhet [:O]
http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=12714
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 1 juni 2007 08:38
Micke skrev:
Kul att få se lite bilder därifrån. Det här var ju en riktig skönhet [:O]

http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=12714

Också min favorit:D
#15 - 1 juni 2007 14:42
Alltså, den tvåhövdade arrowanan, levde den eller?
Och hur satt siameserna ihop?
Hade svårt att titta igenom bilderna då jag fullständigt fastnade på den 2 hövdade.
Nu menar jag inte att jag skulle vilja ha en sådan utan jag blev bara paff.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 1 juni 2007 18:54
Tenkare skrev:
Alltså, den tvåhövdade arrowanan, levde den eller?

Och hur satt siameserna ihop?

1/ Ja
2/ Bukarna satt ihop
admin
Christian Alfredsson
#17 - 2 juni 2007 04:53
Vad är roligast på Aquarama? Är det själva utställningen, att man får besöka odlare eller något annat?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 3 juni 2007 08:26
Jag tycker att det är svårt att ange något speciellt som är roligast - allt bildar ju en helhet.
Jobbigast är i alla fall framturen (en heldag i värmen).
Sedan bör man se till att besöka mässan de 2 första dagarna (speciellt om man vill få plats att fota) eftersom allmänheten då inte har tillträde.

Jag har också nu fått klar artikeln från mitt Singaporebesök http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=457
#19 - 3 juni 2007 11:49
Tack för det, kul att få läsa om resan!
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 3 juni 2007 12:28
Under mitt besök i Singapore passade jag också på att återigen besöka det offentliga akvariet "Underwater World" och tog då självklart lite nya foton. Dessa har jag nu lagt in i Zoopets stora fotoarkiv http://www.zoopet.com/bilder/showgallery.php?cat=623
Mitt favoritfoto här är fotot på tjejen och den jättelika Arapaiman.
#21 - 3 juni 2007 12:44
Varför funkar det inte med bildspel för mig när jag ska Kolla på Kjells bilder ?jag får bara upp texten

"Du har inte tillstånd att visa bilder i den här kategorin" när jag försöker starta bildspelet.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 3 juni 2007 12:50
albjohn skrev:
Varför funkar det inte med bildspel för mig när jag ska Kolla på Kjells bilder ?jag får bara upp texten

"Du har inte tillstånd att visa bilder i den här kategorin" när jag försöker starta bildspelet.

Det är något fel på inställningen - Christian får titta på det.
#23 - 3 juni 2007 13:04
Glömde du av att du hade ett vidvinkels objektiv på vid vissa tillfällen eller?
Fina kort!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 3 juni 2007 13:08
Fiddan skrev:
Glömde du av att du hade ett vidvinkels objektiv på vid vissa tillfällen eller?

Fina kort!!!

Alla äkta akvarister fotar med fisheye;)
#25 - 3 juni 2007 17:25
Jobbigast är i alla fall framturen (en heldag i värmen). Sedan bör man se till att besöka mässan de 2 första dagarna (speciellt om man vill få plats att fota) eftersom allmänheten då inte har tillträde.

Om nu inte årstiden vore så fel ligger ju Singapore på en av flygvägarna till Cebu. Därav följande två frågor... Vilket flygbolag väljer du för resan (Singapore är ju betydligt bättre än SAS)? Och hur kommer man in som icke-allmänhet förutsatt att man bara är en vanlig svensk akvarist?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 3 juni 2007 17:38
erikthur skrev:
Om nu inte årstiden vore så fel ligger ju Singapore på en av flygvägarna till Cebu. Därav följande två frågor... Vilket flygbolag väljer du för resan (Singapore är ju betydligt bättre än SAS)? Och hur kommer man in som icke-allmänhet förutsatt att man bara är en vanlig svensk akvarist?

Jodå har faktiskt en gång flugit till Cebu via Singapore. Denna gång flög jag med Lufthansa, förra gången med Finnair, gången innan med KLM, när jag flög till Cebu så var det med Singapore Airlines. Jag tycker nog att alla flygbolag är lika usla - bedömmer enbart efter stolarna bekvämlighet.
Som så ofta med internationella mässor så är det inte så svårt att som privatperson och utlänning att komma in även på fackdagarna (de sista 1,5 dagarna var ju öppna för alla) - se till att ha ett snyggt visitkort bara.

Länken till Singapore-artikeln http://www.zoopet.com/index.php?opti...sk=view&id=457
#27 - 3 juni 2007 18:28
Trevlig artikel Kjell Några av ställena känner man ju igen:)
#28 - 4 juni 2007 06:19
Roligt. Jag kan inte se dem :(
admin
Christian Alfredsson
#29 - 4 juni 2007 06:21
albjohn skrev:

Det finns inget inställt som förbjuder bildspel. Är det samma i alla katerorier?
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 4 juni 2007 06:27
Arek91 skrev:
Roligt. Jag kan inte se dem :(

Artikeln kan alla se - däremot kan bara goldmedlemmar se alla fotona, samt fotona i fullt format.
#31 - 7 juni 2007 15:36
Tack för att jag fick "följa med" på din resa! Jättekul att se! Men HUUU vad jag rös över "Ranchu-guldfisk" :( så fruktansvärt vidrigt ....
#32 - 7 juni 2007 15:48
Bedrövligt fult saltvattens akvarium, dvs det med det skeppsvraket.

I övrigt riktigt fina bilder ! Skulle varit intressant och varit där.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 7 juni 2007 16:24
Tack för att jag fick "följa med" på din resa! Jättekul att se! Men HUUU vad jag rös över "Ranchu-guldfisk" :( så fruktansvärt vidrigt ....

Vidrigt och vidrigt - det var i alla fall bra mycket mer action på dom än på diskusarna och malarna;)
Betydligt värre än att odla fram "vårtor" på fiskar tycker jag då färgningen är - speciellt då att man t.o.m. färgar grodor.

Bedrövligt fult saltvattens akvarium, dvs det med det skeppsvraket.

Smaken är ju som sagt delad;) Skeppsvraket i sig var väl till nöds OK men inredningenen och djuren i övrigt i det akvariet var ju inte så kul om man säger så:p
#34 - 7 juni 2007 16:53
Hur stort var saltvattensakvariet som vann (i centimeter alltså)?
#35 - 7 juni 2007 17:14
Smaken är ju som sagt delad;) Skeppsvraket i sig var väl till nöds OK men inredningenen och djuren i övrigt i det akvariet var ju inte så kul om man säger så:p

Ja det är ju tur det:D att smaken är olika.

Har lite svårt för alla dessa döskallar, skepsvrak osv som man kan lägga i akvariet;).
Barnen har det naturligtvis det i sitt akvarium (men jag fick inte bestämma nåt där) och frun la i ett flygplansvrak i mitt 163 liters saltvattens akvarium:p, men det har jag tagit bort när jag "gjorde om" ;)inredningen.
Hon påstår desutom att det kommer att ligga ett skepsvrak i mitt stora revakvarium när jag kommer hem en dag:).
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 7 juni 2007 17:50
petnym skrev:
Hur stort var saltvattensakvariet som vann (i centimeter alltså)?

Alla akvarier var exakt likadana - måtten var 90x60x60 dvs ca 320 liter

Växtakvarierna var 100 x 40 x 58 - dvs ca. 230 liter
#37 - 13 juni 2007 14:46
Håller med om att de stackars guldfiskarna fått vidriga avarter genom aveln. Och man gör detsamma med andra fiskar också...Stackars, stackars fiskar. :(
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 13 juni 2007 15:05
Jens A. skrev:
Håller med om att de stackars guldfiskarna fått vidriga avarter genom aveln. Och man gör detsamma med andra fiskar också...Stackars, stackars fiskar. :(

Rent estetiskt har jag också rätt svårt för denna typ av fiskar och skulle aldrig ha dom i mina akvarier - men jag har faktiskt rätt svårt att förstå inlägg som ditt.
Fiskarna som jag visar på fotona är synnerligen aktiva fiskar som inte har några som helst problem med att simma, se, äta eller fortplanta sig. "Utväxterna" är tämligen harmlösa och dessas innehåll är ungefär samma som vårtor på människor. Om man nu tycker att det är vackert med vårtor så varför inte;)
Visst de har lika lite gemensamt med sina ursprungliga artfränder som våra hundar har med vargen, och de skulle inte överleva särskilt länge i naturen men de är ju liksom våra hundar skapade för ett liv i "fångenskap" så det spelar ju liksom inte någon roll.
Om det är synd om dessa akvariefiskar (och även alla andra akvariefiskar) beror helt och hållet på vilken miljö vi erbjuder dom i akvariet och inte på antalet vårtor de har.
#39 - 13 juni 2007 15:28
Rent estetiskt har jag också rätt svårt för denna typ av fiskar och skulle aldrig ha dom i mina akvarier - men jag har faktiskt rätt svårt att förstå inlägg som ditt.

Fiskarna som jag visar på fotona är synnerligen aktiva fiskar som inte har några som helst problem med att simma, se, äta eller fortplanta sig. "Utväxterna" är tämligen harmlösa och dessas innehåll är ungefär samma som vårtor på människor. Om man nu tycker att det är vackert med vårtor så varför inte;)

Visst de har lika lite gemensamt med sina ursprungliga artfränder som våra hundar har med vargen, och de skulle inte överleva särskilt länge i naturen men de är ju liksom våra hundar skapade för ett liv i "fångenskap" så det spelar ju liksom inte någon roll.

Om det är synd om dessa akvariefiskar (och även alla andra akvariefiskar) beror helt och hållet på vilken miljö vi erbjuder dom i akvariet och inte på antalet vårtor de har.

Jag tror nu ændå det måste vara plågsamt før dom at få tryckt ihop kroppen så den liknar ett ægg...
Fast man kan ju inte fråga fiskarna om det stæmmer.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 13 juni 2007 15:32
Kjaer skrev:
Jag tror nu ændå det måste vara plågsamt før dom at få tryckt ihop kroppen så den liknar ett ægg...

Fast man kan ju inte fråga fiskarna om det stæmmer.

Ja skulle man trycka ihop kroppen så skulle det vara plågsamt men det gör man självklart inte.
#41 - 13 juni 2007 15:53
Ja skulle man trycka ihop kroppen så skulle det vara plågsamt men det gör man självklart inte.

Jag menar att sløjstjærtarna har blivit framavlade så att dom har fått en onaturlig kroppsform och det tror jeg ær plågsamt før fisken.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 13 juni 2007 16:22
Kjaer skrev:
Jag menar att sløjstjærtarna har blivit framavlade så att dom har fått en onaturlig kroppsform och det tror jeg ær plågsamt før fisken.

Man kan nog säga att de allra flesta akvariefiskar som hålls i akvarium får en "onaturlig" kroppsform (även vildfångade) men att det skulle vara plågsamt för fisken är knappast troligt.
Visst finns det några få undantag där fiskarna avlats så att ryggraden inte orkar bära kroppen etc. - men dessa försvinner snabbt ur handeln eftersom de av naturliga skäl (de dör) inte efterfrågas.
De fiskar som jag visar på fotona från mässan hör dock definitivt inte dit - där bedöms även kriterier som hur friska och aktiva fiskarna är.
#43 - 13 juni 2007 16:57
Man kan nog säga att de allra flesta akvariefiskar som hålls i akvarium får en "onaturlig" kroppsform (även vildfångade) men att det skulle vara plågsamt för fisken är knappast troligt.

Ær det før att dom inte har nog simplats eller ær det før att dom får fel foder eller ær det nått annat som gør att dom får en onaturlig kroppsform? Varfør ær det inte troligt at det ær plågsamt før dom?
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 13 juni 2007 17:30
Kjaer skrev:
Ær det før att dom inte har nog simplats eller ær det før att dom får fel foder eller ær det nått annat som gør att dom får en onaturlig kroppsform? Varfør ær det inte troligt at det ær plågsamt før dom?

Att de får en onaturlig kroppsform i akvarium har oftast att göra med att de får för mycket eller för kraftig kost jämfört med naturen. I sina naturliga miljö växer ju en fisk under större delen av sin livstid - i akvarium blir de "vuxna" på bara några år. Därmed inte sagt att miljön i akvarium är sämre än i naturen - bara att den är annorlunda.

En människa mår oftast inte fysiskt dåligt av att ha extra långa ben, en jättestor näsa, massor av vårtor, små bröst etc. Däremot kan man ju av omgivningens skönhetsideal må psykiskt dåligt av detta. Jag tror inte att fiskarna har något skönhestideal som gör att de mår psykiskt dåligt så här skulle i så fall bara återstå rent fysiska problem.
Med några enstaka undantag så har fiskar odlast så att ryggraden inte orkar bära kroppen och då är det naturligtvis ett fysiskt problem - dock som jag nämnde ovan. De som odlar fram sådana fiskar försvinner snabbt från marknaden.
#45 - 13 juni 2007 18:12
Att de får en onaturlig kroppsform i akvarium har oftast att göra med att de får för mycket eller för kraftig kost jämfört med naturen. I sina naturliga miljö växer ju en fisk under större delen av sin livstid - i akvarium blir de "vuxna" på bara några år. Därmed inte sagt att miljön i akvarium är sämre än i naturen - bara att den är annorlunda.

Tack før svaret, men en annorlunda kroppsform kan væl också bero på at akvariet ær alldeles før litet, eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 13 juni 2007 18:56
Kjaer skrev:
Tack før svaret, men en annorlunda kroppsform kan væl också bero på at akvariet ær alldeles før litet, eller?

Helt korrekt

Annons