Hemligheten med de försvunna kardinalerna...

#1 - 12 december 2003 18:59
Ja...

Jag köpte 10 kardinaltetra. En dag så var de bara åtta. I går var de fortfarande åtta men i dag är de SJU! Var i hela friden tar de vägen[?]!? De kan inte hoppa upp ur karet, det finns inga "hyllor" där de kan hamna och jag har inte hittat ett enda lik. Åtminstone skelettet brukar man ju se... Men nädå - inte en fena i sikte!

Är det någon av er som har någon förklaring till mitt mysterium? jag har börjat tro att de blir uppätna[xx(]...men av vem?

Mina två malar är såna där Gibbi... vad de nu hette, fem slöjstjärtar och 6 (8) black molly.

På tal om malarna - kollade på jobbet, där vi har bl.a. fiskar. I ett av karen var såna malar [:-139]som jag har, en av dem 45 centimeter!! Så visst har jag fått konstiga rekommendationer av Zooaffären!

Hälsar Svärmor
#2 - 12 december 2003 19:05
är det alla fiskar du har?
#3 - 12 december 2003 19:23
Har du kollat i filtret? En av mina platy var borta i 24 timmar tills jag hittade den i filtret, en annan gång simmade en siamensis där...
Grannens ena pansarmal hade sugits upp av filtret och satt fast där med en massa annan skit som en kletig klup med ögon... död..ingen kul syn.

Mvh
Elana
#4 - 12 december 2003 20:01
ett av mina filter är en riktig neontetradräpare. suger ihjäl hur många tetror som helst. så kolla filtret.

Hur stora slöjstjärtar har du? De kan om de är stora ta nåra tetror.
#5 - 12 december 2003 20:06
Slöjstjärtarna äter gärna en neontetra om de är tillräckligt stora.
#6 - 13 december 2003 08:39
Vet ni inte vad dom gör i filtret? Har ni inte sett nemo?
MVH
magnus
#7 - 28 december 2003 16:11
Nemo har jag nyss fått på DVD, men inte hunnit se... så jag vet inte vad de gör i filtert:-)

Svärmor
#8 - 31 december 2003 13:33
Slöjstjärtar äter mindre fiskar. Dom kanske ser långsamma ut när dom linkar omkring men kan ändå sluka småfisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 31 december 2003 13:49
Tror också att slöjstjärtarna är boven i dramat. Om fiskarna inte är sjuka så skall de inte sugas in i filtret - om det inte är något värstingfilter.
#10 - 1 januari 2004 12:19
Nu är kardinalerna bara fem.... och de har inte varit sjuka eller nåt och det är ett helt vanligt standardfilter som följde med 100litersakvariumet. Jag är ingen superkunnig person i ämnet, men jag tror ju själv att det är de allt mer gigantiska slöjstjärtarna som äter på kardinalerna. Problemet blir att jag har inte hjärta att låta guldingarna bli hajmat, dessutom är de så fina... Men de förstör mycket i karet.

Vad skulle jag kunna ha för andra fiskar som syns och är lite tjusiga? Så jag kan ta bort slöjstjärtarna.... Då kanske jag snart kan släppa ut det enda lilla kvarvarande black molly yngelt med... Egentligen vill jag nog gärna ha fiskar som ynglar av sig, de är så kul.

Har ni några tips på bra fisksorter? Mina två malar är kvar - men inte äter de småfisk? Även om de tillhör den sorten som ska bli 50 cm stora som vuxna...

God fortsättning på nya året hälsar Svärmor!

Annons