Hemirhamphodon (cf.) tengah

#1 - 7 november 2008 15:04
Hej!
Någon som har erfarenhet av denna halvnäbb?
/kenneth
#2 - 7 november 2008 17:09
Bara ifall två veckors innehav räknas som erfarenhet. Skulle också gärna höra ifall fler har dessa.

Har mina, ett par, i ett 30-lit akvarium med svag bottenfiltrering, lågt pH genom tillsats av löv. Inrett med lite växter men fritt på ytan. Matar med artemia eller yngelfoder.
#3 - 9 november 2008 19:45
Måste fråga: ni som har den, hur upplever ni att de är rent aggressivitetsmässigt? Min tidigare erfarenhet av Hemirhamphodon är att de är väldigt aggressiva. Och i vilken kondition var de? Halvnäbbar har ju en tendens att komma in i urusel kondition.

Kul fisk för övrigt, är väl den enda äggläggande halvnäbben tror jag? Äggen kan ju också skickas ungefär som killiägg.
#4 - 9 november 2008 20:00
Alla [SIZE=2]Hemirhamphodon [/SIZE][SIZE=2]är viviparia och föder levande ungar[/SIZE] [SIZE=2]
[/SIZE]
#5 - 9 november 2008 20:01
Guy Palm skrev:
Alla [SIZE=2]Hemirhamphodon [/SIZE][SIZE=2]är viviparia och föder levande ungar[/SIZE] [SIZE=2]

[/SIZE]

Nej, inte H. tengah.
#6 - 9 november 2008 20:06
Tydligen befruktas rommen inuti honan och sen läggs rommen och kläcks efter ca 20 dar.
#7 - 9 november 2008 20:07
Olivin skrev:
Tydligen befruktas rommen inuti honan och sen läggs rommen och kläcks efter ca 20 dar.

Precis. Har du tid att svara på frågorna jag ställde Olivin? Vore bussigt, antar att dina kommer från Imazo.
#8 - 9 november 2008 22:27
Jag vet inte från vilken importör mina fiskar kom från, köpte dom på Södermalms akvarieaffär, de är i bra kondition. Det är ett par, och jag har dom ensamma i ett eget akvarium. Tycker inte att de verkar aggressiva alls, varken hanen eller honan, men det kanske skulle varit annorlunda med fler fiskar i samma akvarium.
#9 - 10 november 2008 11:32
Olivin skrev:
Jag vet inte från vilken importör mina fiskar kom från, köpte dom på Södermalms akvarieaffär, de är i bra kondition. Det är ett par, och jag har dom ensamma i ett eget akvarium. Tycker inte att de verkar aggressiva alls, varken hanen eller honan, men det kanske skulle varit annorlunda med fler fiskar i samma akvarium.

Nej, inte om det handlar om andra arter som håller till på t.ex. botten. Förmodligen är det bara så att hanar i mellan kan vara lite aggressiva.
#10 - 10 november 2008 14:31
Olivin skrev:

Okay, då är de nog från Imazo. Undrade mest eftersom mina Hemirhamphodon phaiosoma var väldigt aggressiva mot varandra, iofs hade jag mest hanar, och de allra flesta av dem var i väldigt dåligt skick redan från början. Men nu har jag en ensam hane kvar ;)
#11 - 11 november 2008 11:09
Mina kommer från Imazo men är köpta i Malmö, skicket var mycket gott även efter min hemtransport som tar 30timmar.
Har mina i ett 150 liters kar med gott om flytväxter och även täta snår av "vanliga" växter.
Tyckte när jag lämnade dem i söndags efter bara 3 dygn i mitt kar att den ena (hanen?) tillät ej den andra att sticka fram nosen på öppet vatten. Får se hur de verkar på torsdag då jag kommer hem igen.
Tänkte nog köpa med mig ytterligare ett par för att fördela jagandet lite, får se om de finns några kvar.
#12 - 11 november 2008 15:55
Olivin skrev:
Bara ifall två veckors innehav räknas som erfarenhet. Skulle också gärna höra ifall fler har dessa.

Har mina, ett par, i ett 30-lit akvarium med svag bottenfiltrering, lågt pH genom tillsats av löv. Inrett med lite växter men fritt på ytan. Matar med artemia eller yngelfoder.

Hur stora blir de, tycker det låter lite litet med bara ett 30-litersakvarium, en del halvnäbbar kommer ju upp i storlkar på 10-12, upp till 15 cm, och är de dessutom agressiva sinsemellan så krävs det nog rejäla akvarier för att de skall trivas, fast det här kanske handlar om en av de mindre arterna som bara kommer upp i 4-5 cm?:confused:
#13 - 11 november 2008 19:33
3.6 cm enl fishbase.
#14 - 11 november 2008 20:30
Såg även H. paiosoma idag när jag köpte lite fler tengah, vad tror ni om att blanda dessa? Är de bara aggressiva inom arten eller är de en dum ide?
Akvariet är som sagt ca 150l med mycket växter och bara andra små ungfödare.
#15 - 11 november 2008 20:44
Enligt uppgift från vanligen välunderrättad källa livnär sig såna här halvnäbbar i naturen nästan uteslutande på myror som ramlar ner ur vegetationen. Ni kan ju testa att ge lite myror som levandefoder nästa sommar.
#16 - 11 november 2008 21:00
kenneth.n skrev:
Såg även H. paiosoma idag när jag köpte lite fler tengah, vad tror ni om att blanda dessa? Är de bara aggressiva inom arten eller är de en dum ide?

Akvariet är som sagt ca 150l med mycket växter och bara andra små ungfödare.

Eftersom de är så pass lika arter är det säkrast att hålla bara en art halvnäbbar i akvariet. Risken är annars att de är aggressiva mot varandra och om du har riktig otur kan det även bli hybrider.

Bananflugor kan vara ett bra foder till dem också som man kan odla i kulturer hemma. :)
#17 - 11 november 2008 22:40
Jag tvivlar på att dom klarar myror, artemia som hunnit bli för stor verkar dom rata men nykläckt går ned. Vanligt torr-yngelfoder gillar dom så det känns inte som det kommer bli problem med fodret iaf. Bananflugor kanske är tillräckligt små, har aldrig provat det fodret förut.
#18 - 12 november 2008 09:42
Hoppstjärtar är ju ett bra alternativ. Det uppskattade mina H. phaiosoma väldigt mycket.

Tror förresten att H. phaiosoma skulle konkurrera ut H. tengah vid utfodring om man blandade dem.
#19 - 12 november 2008 11:20
3.6 cm? Pyttefisk...!

Levande cyklops kan man fånga hela den kalla årstiden, har ni bara hittat en damm så finns det säkert foder för hela vintern, sedan kan de få mygglarver och dafnier när det blir vår...ibland kan man hitta pyttesmå svarta mygglarver som de borde kunna äta....
#20 - 12 november 2008 13:52
tummen skrev:
3.6 cm? Pyttefisk...!

Levande cyklops kan man fånga hela den kalla årstiden, har ni bara hittat en damm så finns det säkert foder för hela vintern, sedan kan de få mygglarver och dafnier när det blir vår...ibland kan man hitta pyttesmå svarta mygglarver som de borde kunna äta....

3,6cm är dock räknat utan stjärtfenan (SL).
#21 - 12 november 2008 14:07
Här finns en tråd med lite matnyttig info om H. tengah:

http://www.petfrd.com/forum/showthread.php?t=22443&highlight=hemirhamphodon+tengah
Bilagor:
#22 - 12 november 2008 18:08
Bra länk! Varför ville inte google visa mig dom förut?

En sida med bra bilder från det forumet: http://www.nothobranchius.de/html/hemirhamphodon.html

Ang foder så äter dom torrfoder med god aptit, som sagt.
#23 - 12 november 2008 19:22
Olivin skrev:
Bra länk! Varför ville inte google visa mig dom förut?

En sida med bra bilder från det forumet: http://www.nothobranchius.de/html/hemirhamphodon.html

Ang foder så äter dom torrfoder med god aptit, som sagt.

Vet inte varför petfrd inte brukar dyka upp på google, men det är ett utmärkt forum (om man gillar asiatiska fiskar framförallt) med många duktiga skribenter.

Har blivit lite sugen själv på att testa H. tengah nu, men min lokala fiskaffär beställer inte hem fisk från Imazo förrän någon gång nästa vecka, så får se om de finns kvar.
#24 - 12 november 2008 20:18
Ok de får bli H. phaiosoma i ett annat kar vid ett senare tillfälle.
Hoppstjärtar... någon som har bra odlingstipps?
Får prova med lite Mikromask när jag fått igång kulturen igen men dessa är ju tyvärr inte så ytorienterade.
#25 - 14 november 2008 12:03
#26 - 15 november 2008 13:03
Odlingstips på hoppstjärtar hittar du t.ex. på repti.net, pilgift.se eller andra terrariesidor, det är ett mycket vanligt foder inom terrariehobbyn, speciellt till smågrodor mm.

Grodor och foder http://www.grodorochfoder.se/ har hoppstjärtar till salu....även där kan du hitta odlingsbeskrivning.
#27 - 15 november 2008 13:43
kenneth.n skrev:

Jag var inne och kikade på dina bilder. Fiskarna såg verkligen fina och välmående ut. Hoppas det blir yngel snart :)
#28 - 15 november 2008 14:50
Tack för tipsen Tummen.
Yngel vore ju trevligt men vi får väl se, tycker mig inte ens se några könsskillnader.
#29 - 15 november 2008 15:30
kenneth.n skrev:
Tack för tipsen Tummen.

Yngel vore ju trevligt men vi får väl se, tycker mig inte ens se några könsskillnader.

På mina H. phaiosoma fick jag tipset av Michael Schlüter att titta på "näbben" hanarna hade tjockare "näbb" nämligen, medan honornas var smalare. Fast jag vet inte om samma sak gäller för H. tengah, annars borde väl Olivin veta eftersom han hade ett par :
#30 - 17 november 2008 13:24
Har inte denna arts hanar som andra ett andropodium?
#31 - 27 januari 2009 19:53
Hur har det gått för er, Olivin och Kenneth, med era H. tengah? Skaffade själv ett gäng i december. Har tre (möjligen två, vet inte om den tredje lever) hanar och tre honor. De äter friskt grindalsmask, granulat och hoppstjärtar. Flyttade igår den största hanen och de tre honorna till ett eget akvarium, och såg att hanen var på en av honorna för någon timme sen. Funderade dock på om honorna först blir gravida eller om de lägger äggen samtidigt som hanen befruktar dem eller om honorna blir "gravida" och sen lägger äggen? Det senare verkar ju mest rimligt med tanke på att övriga medlemmar i släktet är levandefödare.

Någon som fått ägg/yngel?
#32 - 30 januari 2009 11:03
Bevittnade äggläggning igår, hanen tryckte sitt andropodium tätt intill honan samtidigt som hon ha lade ett fåtal ägg. Skedde helt öppet och inte bland några växter. Dock så går det ett antal som Poecilia wingei i samma akvarium (användes för att köra in akvariet och har inte orkat ta ut dem sen dess) och de mumsade glatt i sig äggen. Vattenvärdena var pH 6.82, kH ~3, 24C. Det vill säga mitt kranvatten där pH-värdet har sjunkit av sig självt.

Dags att flytta på guppiesarna då..
#33 - 30 januari 2009 16:05
oaken skrev:
Bevittnade äggläggning igår, hanen tryckte sitt andropodium tätt intill honan samtidigt som hon ha lade ett fåtal ägg. Skedde helt öppet och inte bland några växter. Dock så går det ett antal som Poecilia wingei i samma akvarium (användes för att köra in akvariet och har inte orkat ta ut dem sen dess) och de mumsade glatt i sig äggen. Vattenvärdena var pH 6.82, kH ~3, 24C. Det vill säga mitt kranvatten där pH-värdet har sjunkit av sig självt.

Dags att flytta på guppiesarna då..

Kul!! Då har du även fått bekräftat att den här arten är äggläggande och inte ungfödande som de andra arterna i släktet.
#34 - 30 januari 2009 20:51
M B skrev:
Kul!! Då har du även fått bekräftat att den här arten är äggläggande och inte ungfödande som de andra arterna i släktet.

Jo, men det är ju redan bevisat :) Hörde även att det hade tvistats lite om vad det var för typ av fisk när de skulle beskrivas, eftersom de tydligen hade mer gemensamt med kantnålar - vilket jag tyckte lät märkligt, och jag har ingen aning om vart personen som sa det har läst det.
#35 - 2 februari 2009 14:49

En bild på min största hane.

Annons