Hej!
Någon som har erfarenhet av denna halvnäbb?
/kenneth
Olivin skrev:Jag vet inte från vilken importör mina fiskar kom från, köpte dom på Södermalms akvarieaffär, de är i bra kondition. Det är ett par, och jag har dom ensamma i ett eget akvarium. Tycker inte att de verkar aggressiva alls, varken hanen eller honan, men det kanske skulle varit annorlunda med fler fiskar i samma akvarium.
Olivin skrev:Jag vet inte från vilken importör mina fiskar kom från, köpte dom på Södermalms akvarieaffär, de är i bra kondition. Det är ett par, och jag har dom ensamma i ett eget akvarium. Tycker inte att de verkar aggressiva alls, varken hanen eller honan, men det kanske skulle varit annorlunda med fler fiskar i samma akvarium.
Olivin skrev:Bara ifall två veckors innehav räknas som erfarenhet. Skulle också gärna höra ifall fler har dessa.
Har mina, ett par, i ett 30-lit akvarium med svag bottenfiltrering, lågt pH genom tillsats av löv. Inrett med lite växter men fritt på ytan. Matar med artemia eller yngelfoder.
kenneth.n skrev:Såg även H. paiosoma idag när jag köpte lite fler tengah, vad tror ni om att blanda dessa? Är de bara aggressiva inom arten eller är de en dum ide?
Akvariet är som sagt ca 150l med mycket växter och bara andra små ungfödare.
tummen skrev:3.6 cm? Pyttefisk...!
Levande cyklops kan man fånga hela den kalla årstiden, har ni bara hittat en damm så finns det säkert foder för hela vintern, sedan kan de få mygglarver och dafnier när det blir vår...ibland kan man hitta pyttesmå svarta mygglarver som de borde kunna äta....
Olivin skrev:Bra länk! Varför ville inte google visa mig dom förut?
En sida med bra bilder från det forumet: http://www.nothobranchius.de/html/hemirhamphodon.html
Ang foder så äter dom torrfoder med god aptit, som sagt.
kenneth.n skrev:
kenneth.n skrev:Tack för tipsen Tummen.
Yngel vore ju trevligt men vi får väl se, tycker mig inte ens se några könsskillnader.
oaken skrev:Bevittnade äggläggning igår, hanen tryckte sitt andropodium tätt intill honan samtidigt som hon ha lade ett fåtal ägg. Skedde helt öppet och inte bland några växter. Dock så går det ett antal som Poecilia wingei i samma akvarium (användes för att köra in akvariet och har inte orkat ta ut dem sen dess) och de mumsade glatt i sig äggen. Vattenvärdena var pH 6.82, kH ~3, 24C. Det vill säga mitt kranvatten där pH-värdet har sjunkit av sig självt.
Dags att flytta på guppiesarna då..
M B skrev:Kul!! Då har du även fått bekräftat att den här arten är äggläggande och inte ungfödande som de andra arterna i släktet.