Hur ska man bäst plantera den i början? i tussar (som jag gjorde i min sand, trodde det var bättre för att det skulle vara svårt att "fästa" en hel matta HC i sanden, eller?) eller i mer mattliknande, stora bitar?
Tror det är väldigt jobbigt att ha fiskar dom bökar i sanden och är allmänt störiga, typ Molly kan säkert vara det, mina Mosaikgurami drar också i den, men även Sewellia lineolata (som jag sa förut) som nog är den värsta av dom två arterna :( Tror det funkar sådär med mina fiskar och HC, jag tycker det verkar skitkonstigt att HC kan fästa i grovt grus, typ Makasu's grus och Engelsk sjösten som jag sett nån använda medm HC (och det funkade bra! [:O] [:-5] )
Mina tussar åker som sagt upp hela tiden, men jag ska försöka en emersodling av den, tänker sätta igång den imorgon, jag tänkte göra såhär: ha i endast vanlig krukväxtjord som jag lägger i en glassburk (2l) och sen fyller på med vatten upp till ytan på jorden (jordenlagret ska vara ca 3cm), planterar sen HC (bara häller ner den på den blöta jorden och kollar så att rätt sida är upp), sätter sen ett "lock" utav plastfolie över, men så att lite luft kommer in, men inte så mycket kondens kommer ut, jag ställer den inomhus i ett söderfönster, öppnar upp "locket" lite då och då och andas, kanske ger en gnutta pmdd-vatten och sen väntar till burken är full och gör en ny odling och gör av den gamla nån annanstans :D Funkar det bra så? Ska man ha nån bottengödning i jorden eller blir det bara skit? Är det kass med pmdd till emers HC? Man behöver väl inte laka ut jorden? Hindra mig innan jag gör fel!!!! Nåt annat?
Att ha bottengödning i akvariumet som Erik... säger, skulle det funka, har du testat det själv Erik? Nån annan som gjort det? Vad för "bottengödning ska man ha? pmdd i gelé, skulle det funka om man stoppar ner pmdd-gelén i sanden lite, eller vilken gödning?