Hemgjord fiskmat ?

#1 - 7 maj 2007 16:58
Nån som känner igen följande, som jag har skrivit på insidan i en akvariebok. Problemet är att jag överhuvudtaget inte minns att jag skrivit ner det ;)

Koka: 2 koppar havregryn, 1 tsk luzernmjöl, 1 tsk tångmjöl, 1 tsk benmjöl allt kokas i minsta möjliga vattenmängd i 6-8 minuter. Därefter blandas 1 litet paket spenat i röran. Djupfrys därefter.

Jag antar att det är fiskfoder, för jag skulle då inte äta det.
#2 - 8 maj 2007 09:11
Ja,det är ett klassiskt recept för ungfödare.
Se (skrolla ner till "Tandkarpens fristelse"):
http://akva-net.hjem.myinternet.dk/opskrifter.htm
<<<(^:>*
#3 - 8 maj 2007 09:51
Nån som känner igen följande, som jag har skrivit på insidan i en akvariebok. Problemet är att jag överhuvudtaget inte minns att jag skrivit ner det ;)

Koka: 2 koppar havregryn, 1 tsk luzernmjöl, 1 tsk tångmjöl, 1 tsk benmjöl allt kokas i minsta möjliga vattenmängd i 6-8 minuter. Därefter blandas 1 litet paket spenat i röran. Djupfrys därefter.

Jag antar att det är fiskfoder, för jag skulle då inte äta det.

Låter som ett gammalt recept, undrar hur mycket vitaminer som överlever en sådan behandling?:D Jag skulle nog satsa på en rejäl räkmix istället...
#4 - 8 maj 2007 11:06
harbard skrev:
Ja,det är ett klassiskt recept för ungfödare.

Se (skrolla ner till "Tandkarpens fristelse"):

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/opskrifter.htm

<<<(^:>*

Bra då fick jag svar på det, har som sagt inget minne av att jag gjort anteckningen:D .
Bilagor:
#5 - 8 maj 2007 11:09
tummen skrev:
Låter som ett gammalt recept, undrar hur mycket vitaminer som överlever en sådan behandling?:D Jag skulle nog satsa på en rejäl räkmix istället...

Jo brukar använda räkmix, ett utmärkt foder.
#6 - 8 maj 2007 17:49
Bra då fick jag svar på det, har som sagt inget minne av att jag gjort anteckningen:D .

Men brukar man inte säga att fisk är bra för minnet.....? :p
#7 - 8 maj 2007 19:40
Olivin skrev:
Men brukar man inte säga att fisk är bra för minnet.....? :p

Haha jo men tydligen inte i mitt fall:D .
#8 - 9 maj 2007 07:29
Problemet är kanse att du inte åt av fodret själv då?:D
...Så fråga fiskarna vettja! -De kanske minns?:p

Mvh
//Matts
#9 - 22 maj 2007 14:44
Jag har kört räkor i min mixer blandat med ärtor. Så har jag fryst in det tillplattat i en plastpåse. Fiskarna verkar gilla det.
#10 - 22 maj 2007 14:47
Tack för tipset, ska jag pröva!
Mvh Eva
#11 - 22 maj 2007 15:05
MattiasL skrev:
Jag har kört räkor i min mixer blandat med ärtor. Så har jag fryst in det tillplattat i en plastpåse. Fiskarna verkar gilla det.

Ett bra tips är att berika det med lite vitaminer också, använd multivitamin som kan köpas i akvarieaffärer.

Du kan även använda lite astaxin (tror jag det heter) och eller spirulina det ger bra färg till fiskarna.

En del blandar även i spenat, har jag dock själv aldrig använt.

Som bindemedel brukar de flesta använda gelantin, jag använder fisk istället (eftersom jag inte vill ha något animaliskt i blandningen)inte riktigt lika bra binde medel men det duger,

Annons