Heltokig Ancistrus sp.

#1 - 17 december 2007 07:58
Jag var och köpte en ca. 10cm lång Ancistrus sp. "blue spot" i går (17/12) som är sååååå snygg, allt såg bra ut när jag gick till sängs........men i morse hade den tokiga fisken ställt till det i akvariet [V] .
Massor med växter flöt omkring på vattenytan, stora hålstenar var omkullvälta och en allmän oreda rådde i akvariet. Jag vet hur han gjorde för att lyckas ställa till det så, han sätter sig på glaset och viftar frenetiskt med stjärtfenan så att all sand yr omkring vilket innebär att han "underminerar" bottenmaterialet tills allt välter omkull. Det bör tilläggas att jag har blästersand som bottenmaterial.
Är detta ett normalt beteende hos Ancistrus:confused:. Ska dom gå i akvarium med annat bottenmaterial:confused:.

Hjälp mig, jag vill ju helst inte göra mig av med denna skönhet (som dessutom ska vara rätt ovanlig enligt säljaren då han har blåa fläckar).
#2 - 17 december 2007 08:25
Vår hane fick nåt liknande ryck när han flyttade in i det nya karet. Han var som en duracellkanin och underminerade roten, tömde grottor på sand och satt aldrig stilla. Det tog 1-2 dagar så var han lugn igen.
Antar att de här pojkarna är lite hetsiga när de kommer till "nytt" revir och behöver lite tid på sig att bli hemmastadda? Bara en egen reflektion efter flytten av min herre..
#3 - 17 december 2007 09:22
lili76 skrev:
Vår hane fick nåt liknande ryck när han flyttade in i det nya karet. Han var som en duracellkanin och underminerade roten, tömde grottor på sand och satt aldrig stilla. Det tog 1-2 dagar så var han lugn igen.

Antar att de här pojkarna är lite hetsiga när de kommer till "nytt" revir och behöver lite tid på sig att bli hemmastadda? Bara en egen reflektion efter flytten av min herre..

Jag får väl hoppas att han lugnar ner sig en smula annars blir han snart till salu ;)
#4 - 17 december 2007 10:14
blå prickaR? kan du lägga upp bild. låter som riktigt fint exemplar.
#5 - 17 december 2007 12:06
Amaro skrev:
blå prickaR? kan du lägga upp bild. låter som riktigt fint exemplar.

Jag försökte ta kort i går men som sagt han håller sig inte stilla någon längre stund[:o].....jag gör ett nytt försök i kväll.
#6 - 18 december 2007 07:43
Ancistrus bild

Här kommer en bild på min "blue spotted" Ancistrus. Tyvärr syns det inte så bra att prickarna fkatiskt är blå :(. Ska försöka ta en bättre bild[:o].
Guest
#7 - 18 december 2007 14:04
Fin! Inga problem där att gissa könet! ;):)
Har han lugnat ner sig?
#8 - 18 december 2007 14:12
ojj, riktigt annorlunda var den. har aldrig sett sånna färger på en ancistrus :)

Den där är väll inte klassad som en "skräpmal" utan mer som en dyr L-mal eller?
#9 - 18 december 2007 16:18
min stora ancistrus hanne gjorde likadant,tog 2 dagar sedan hade han hittat ett ställe där han kunnde hänga.
Bara att vänta o se glad ut.
Snyggt exemplar!
#10 - 18 december 2007 21:03
Oförskämt läcker liten pryl!
Tyckte jag såg nåt liknande i zoopets artregister... prickig peckoltia eller något liknande namn... men det finns kanske nån som VET och inte bara gissar som jag?

Den ser dyr ut iaf.. :P
#11 - 18 december 2007 22:04
Trollsvans skrev:
Oförskämt läcker liten pryl!

Tyckte jag såg nåt liknande i zoopets artregister... prickig peckoltia eller något liknande namn... men det finns kanske nån som VET och inte bara gissar som jag?

Den ser dyr ut iaf.. :P

Ni kan väl få äran att gissa vad jag gett för den (köpt i en zooaffär) :D, samtidigt som jag får en indikation på om jag gett ett överpris eller inte[:o]
#12 - 19 december 2007 13:29
jag skulle nog säga. med tanke på dess skönhet och storlek att minst 200kr är ett rimligt pris. max 300kr skulle jag kunna tänka mig.
#13 - 19 december 2007 13:30
Drar till med en gissning. 198:- :p
#14 - 20 december 2007 16:39
Fin mal, i vilken butik har du köpt den?

Vet du vilket L-nummer den har?

Mvh
#15 - 20 december 2007 19:25
Det är en Ancistrus SP modell L180 (blåprickig)
#16 - 20 december 2007 19:38
Mikael_S skrev:
Fin mal, i vilken butik har du köpt den?

Vet du vilket L-nummer den har?

Mvh

Är inköpt på Djurmagasinet (enda exet dom hade) (marieberg).

L180 (som redan skrivits);)
Guest
#17 - 23 december 2007 03:36
Ancistrus som alla har skrivit är det...men den har stressfärg och alldeles för ljus för att vara en L180 (har den själv) så jag gissar på L032.
#18 - 27 december 2007 12:28
Lutt skrev:
Ancistrus som alla har skrivit är det...men den har stressfärg och alldeles för ljus för att vara en L180 (har den själv) så jag gissar på L032.

Som sagt det är en L180 som normalt är näst intill svart, det vet jag med säkerhet:D. Jag hade tagit en bildserie (med blixt) på ca 12-15 bilder så lite stressad blev han nog. Ska försöka ta en bra bild vid ett senare tillfälle då han förhoppningsvis har den mer "rätta" färgen[:o].
PS. "Lutt" Den ser ut exakt som din L180 i färgen fast med MYCKET snyggare (och längre spröt) samt "blåa" prickar så det kanske är lite avundsjuka som lyser igenom :D.

Annons