Heltäckande ramp - utan täckglas

#1 - 22 september 2005 12:14
Jag är ledsen att behöva göra en ny tråd för detta ämne men min fråga är rätt specifik.
Fick idag hem min ramp som är en 4-rörs heltäckande aluminiumramp. Kan jag köra den utan täckglas och känna mig säker på att elektroniken inte skadas?
Rampen är en http://www.pwss.se/product.php?productid=2027&cat=206&page=1

Tacksam för svar från de som har något liknande eller som har bra kunskaper om detta.
#2 - 22 september 2005 12:29
Har heltäckande ramp över två akvarium och jag kör bägge utan täckglas.
Har dock varit med om att två botier har hoppat ut på baksidan eftersom det är öppet där på det större.
Men har man inte "hoppande" fiskar och kör med godkända installationer är det inga problem.
Man får tänka på att det blir kalkavlagringar på lysrören som man får tvätta/torka av med vatten och ev lite citronsaft.
#3 - 22 september 2005 13:38
Har också ett akvarium med heltäckande ramp/lock utan täckglas och det är inga som helst problem. Enda nackdelen är väl att lysrören värmer vattnet snabbare än om du har täckglas.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 september 2005 13:51
NU står det inget om fabrikatet på rampen. Om rampen är tysk, fransk eller polsk så är den garanterat byggd för att vara i akvarier utan täckglas eftersom täckglas nästan aldrig används "söder ut".

Är rampen svensktillverkad så behövs det sannolikt täckglas eftersom täckglas är betydligt vanligare på svenskbyggda akvarier och då buggs ofta ramperna utifrån dom förutsättningarna (självklart finns det undantag).
#5 - 22 september 2005 14:31
jag har heltäcknde och det funkar perfekt
#6 - 22 september 2005 15:36
Jag tror inte att det ska hända något. Men, skulle olyckan vara framme så är jag inte säker på om hemförsäkringen täcker det. Tror den ska vara klassad med IP44 minst om man ska följa regelverket.

Fast vem är jag o säga det. För jag kör utan täckglas och uppfyller inte IP44 :D
#7 - 22 september 2005 16:03
[QUOTE=Kjell Fohrman]NU står det inget om fabrikatet på rampen. Om rampen är tysk, fransk eller polsk så är den garanterat byggd för att vara i akvarier utan täckglas eftersom täckglas nästan aldrig används "söder ut".

Är rampen svensktillverkad så behövs det sannolikt täckglas eftersom täckglas är betydligt vanligare på svenskbyggda akvarier och då buggs ofta ramperna utifrån dom förutsättningarna (självklart finns det undantag).[/QUOTE]

Varför har man inte täckglas söder ut?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 september 2005 16:50
Varför har man inte täckglas söder ut?

De stjäl ganska mycket ljus.
#9 - 22 september 2005 17:39
Märke CBS

Tack så mycket för alla svar.
Jag tror "tyvärr" att rampen är svensktillverkad.

CBS Belysning
Typ C436
Den är S, F och CE märkt.

Nån som kan nånting om denna?
#10 - 22 september 2005 18:20
kjell: borde kanske frågan vara, varför har vi täckglas i sverige?
#11 - 23 september 2005 07:13
Kanske för att vi pga vårt klimat måste vara mer rädda om värmen? Ett akvarium utan täckglas förlorar ju mycket värme = hög energiåtgång,och eftersom de flesta inte har heltäckande ramper så är täckglas alternativet...
#12 - 23 september 2005 07:39
hehe... så farligt mycket effektförlust tror jag inte att det bli :) Du har nog endå 20-23 grader i omgivningstemperatur.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 23 september 2005 07:43
[QUOTE=Fred fish]Kanske för att vi pga vårt klimat måste vara mer rädda om värmen? Ett akvarium utan täckglas förlorar ju mycket värme = hög energiåtgång,och eftersom de flesta inte har heltäckande ramper så är täckglas alternativet...[/QUOTE]
Det kan vara så som Fred Fish skriver.

Tror själv att det har mycket med gammal vana att göra. I Sverige har ramakvarium alltid haft en stark tradition och där användar man sällan heltäckande armaturer och har man inte heltäckande armaturer bör man ha täckglas.
I övriga Europa är ramakvarier väldigt ovanliga utan där handlar det om möbelakvarium och då blir rampen en del av möbeln och blir då heltäckande eftersom det är snyggare.

Om man går 20-25 år tillbaka så stod ramakvarierna säkert för mer än 95% av marknaden i Sverige (idag är det säkert en övervikt för möbelakvarier här också) medan förhållandet var det omvända neråt Europa (där har det inte förändrats).
#14 - 23 september 2005 11:27
Ad

Mmm, jag har för mig att jag just läste om det här med energiåtgång i Ad Konnings "Back to Nature guide to Malawi cichlids". J

Jag har också för mig att Ad faktiskt rekommenderar att man ska klä in de delar av akvariet som inte används för att se in i det med frigolit för att ännu mer minska energiåtgången. Så långt har väl dock få gått (kanske för att strömmen i Sverige faktiskt är rätt billig om man jämför med andra länder)! :)
#15 - 23 september 2005 20:05
kostnaden för att värma ett akvarie är ju försvinnande lite om man bor i villa med elvärme men har ma olja som fanns mycke förr eller ved så blir det ju dyrare.
#16 - 8 februari 2006 20:46
Jag har en heltäckande ramp på mitt Dala Zooline 540 kar utan täckglas, som det nu har kommit för mycke kondens/fukt i, vilket ledde till att ena rampen av dom 2 som är i den heltäckande brann upp :)

Så nu går tyvärr bara 2 av 4 rör, det började spraka och knastra som fan, jag skruvade ner skiten, men de var inte mycke att göra åt de, någon eller några komponenter som brunnit, rören och glimtändarna går, men inte resten. Så jag rekommenderar täckglas, iaf om man har strålar som går längs med ytan som jag har.
#17 - 9 februari 2006 17:26
udden: det borde rimligen gå på garantin, tycker åtminstone jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 februari 2006 17:57
[quote=plorozen]udden: det borde rimligen gå på garantin, tycker åtminstone jag.[/quote]
Varför skulle det göra det. De är ju inte konstruerade för att vara placerade över akvarium utan täckglas och struntar man i detta så kan man knappast komma dragande med garantin (vilket ju Udden inte heller gjort).

Hade man däremot köpt en armatur som varit byggd för akvarier utan täckglas så hade det varit en annan femma.
#19 - 22 maj 2006 11:24
Väcker tråden:
Jag har köpt ett begagnat akvarium med en likadam ramp som Wonko har (alltså den här http://www.pwss.se/product.php?productid=2017&cat=206&page=1 ) De som sålde akvariet har kört rampen utan täckglas, men jag är osäker på hur säkert det är. Det vore ju klart bekvämast att slippa täckglasen, men man vill ju helst inte gå omkring och vara lite rädd för sitt akvarium... Någon som vet?
#20 - 24 maj 2006 18:36
[QUOTE=Kjell Fohrman]Varför skulle det göra det. De är ju inte konstruerade för att vara placerade över akvarium utan täckglas och struntar man i detta så kan man knappast komma dragande med garantin (vilket ju Udden inte heller gjort).

Hade man däremot köpt en armatur som varit byggd för akvarier utan täckglas så hade det varit en annan femma.[/QUOTE]

Står det utryckligen i bruksanvisningen för rampen att den ej får användas utan täckglas ? I annat fall så kan man självfallet "komma dragandes med garantin" som du uttrycker dig... Det är ju akvariegrejjor ! Dom skall tåla en del fukt utan att packa ihop ! Oavsett om man använt täckglas eller inte !

Dessutom kan det bildas en hel del fukt under en ramp även med täckglas !

Mvh/Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 24 maj 2006 18:51
[quote=jannemannen]Står det utryckligen i bruksanvisningen för rampen att den ej får användas utan täckglas ? I annat fall så kan man självfallet "komma dragandes med garantin" som du uttrycker dig... Det är ju akvariegrejjor ! Dom skall tåla en del fukt utan att packa ihop ! Oavsett om man använt täckglas eller inte !

Dessutom kan det bildas en hel del fukt under en ramp även med täckglas !

Mvh/Janne[/quote]

Håller inte med dig - Sverige är inte USA där man måste gardera sig mot allt. I Sverige är det vanligt med täckglas och då kan man förvänta sig att armperna här är byggda efter svenska förhållanden och inte efter hur det är i andra länders.

Med din argumentering så borde man kunna klaga på om rampen går sönder om man lägger ner den i akvariet för det står ju ingenstans att den inte skall ligga i akvariet;)
Apropå det - som jag skrev i Interzooartikeln så hade ett polskt företag på den mässan lagt ner sin ramp påslagen just i akvariet för att visa att den var helt vattentät.
#22 - 24 maj 2006 19:22
[QUOTE=Kjell Fohrman]Håller inte med dig - Sverige är inte USA där man måste gardera sig mot allt. I Sverige är det vanligt med täckglas och då kan man förvänta sig att armperna här är byggda efter svenska förhållanden och inte efter hur det är i andra länders.

Med din argumentering så borde man kunna klaga på om rampen går sönder om man lägger ner den i akvariet för det står ju ingenstans att den inte skall ligga i akvariet;)
Apropå det - som jag skrev i Interzooartikeln så hade ett polskt företag på den mässan lagt ner sin ramp påslagen just i akvariet för att visa att den var helt vattentät.[/QUOTE]

Näe ! Jag varken skrev eller argumenterade för att man skall kunna lägga ner rampen under vattnet och sedan skrika "GARANTI" långa vägar ! Vad jag menade var att en ljusramp byggd för akvariebruk skall tåla en hyfsad mängd kondens utan att packa ihop.

Oavsett om man har haft täckglas eller inte !

Sedan finns det ju något som heter reklamationsrätt ! Och det är ännu roligare ! :)

Mvh/Janne
#23 - 24 maj 2006 19:32
[quote=jannemannen]Vad jag menade var att en ljusramp byggd för akvariebruk skall tåla en hyfsad mängd kondens utan att packa ihop. [/quote]

kan ju alltid kontakta din lokala konsumentrådgivare och fråga vad dom anser om det hela.
dom härborta svarar oftast inom 2 timmar under arbetstid och ibland ringer dom upp om frågan är krånglig.

går att hitta via www.kov.se
#24 - 24 maj 2006 19:41
Till min heltäckande ramp fanns det ingen bruksanvisning, fanns inte ett papper överhuvudtaget med verken rampen eller akvariet när jag köpte det.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 24 maj 2006 20:00
[quote=jannemannen]Näe ! Jag varken skrev eller argumenterade för att man skall kunna lägga ner rampen under vattnet och sedan skrika "GARANTI" långa vägar ! Vad jag menade var att en ljusramp byggd för akvariebruk skall tåla en hyfsad mängd kondens utan att packa ihop.

Oavsett om man har haft täckglas eller inte !

Sedan finns det ju något som heter reklamationsrätt ! Och det är ännu roligare ! :)

Mvh/Janne[/quote]

jag la faktiskt in en smiley för att visa att det var ett skämt med glimten i ögat;)
#26 - 24 maj 2006 20:21
[quote=Opus]Till min heltäckande ramp fanns det ingen bruksanvisning, fanns inte ett papper överhuvudtaget med verken rampen eller akvariet när jag köpte det.[/quote]

sitter det nåt klistermärke inunder ?
#27 - 24 maj 2006 21:01
[quote=Raven]sitter det nåt klistermärke inunder ?[/quote]

Inte vad jag kan minnas och jag tänker inte kolla nu, det är för sent, jag är trött och rampen våger multum ;)
#28 - 24 maj 2006 22:13
Det är väl busenkelt att se om rampen kan användas utan täckglas!!! kan den det så sitter det täta packningar runt rörfästet och glimtändarna är också skyddade och förslutna med täta packningar!;)
#29 - 24 maj 2006 22:49
[QUOTE=åheim]Det är väl busenkelt att se om rampen kan användas utan täckglas!!! kan den det så sitter det täta packningar runt rörfästet och glimtändarna är också skyddade och förslutna med täta packningar!;)[/QUOTE]Är det så? I så fall kan man inte använda rampen utan täckglas. Men det är ju grymt opraktiskt med heltäckande ramp OCH täckglas under den.
#30 - 24 maj 2006 23:33
ja otroligt korkat!!!
#31 - 25 maj 2006 07:08
Jag har täckglas bara under rören, men även om jag hade alla täckglas skulle det komma in fukt under rampen, det går liksom inte att undvika om man har varmare vatten än rumstempraturen.
#32 - 25 maj 2006 08:57
Jag har en heltäckande 4-rörsramp av märket CBS, köpt från PWSS för ca 2-3 år sedan. Har alltid kört den utan täckglas och den funkar fint.
#33 - 25 maj 2006 09:55
Ok, det är nog en likadan som jag har. Fast jag vet inte riktigt hur gammal min ramp är eftersom jag köpt den begagnat. Kanske har de ändrat konstruktionen. Har du några täta packningar runt rörändarna? På min ramp ligger de helt öppet.

Opus: har du en likadan ramp? Om jag hade täckglas bara under lysrörsdelen i min ramp skulle jag få en spalt på 8 cm utan täckglas under den öppningsbara luckan, vilket skulle vara helt tillräckligt för att mata och peta litegrann. Men om det inte hjälper så värst...:confused:

Ååhhh, jag vet inte hur jag ska göra!
#34 - 26 maj 2006 05:59
Min ramp är på 150cm x 50cm, och jag har vänt på den, så att bakre luckan är fram, den bakre luckan var bredare/djupare så jag tyckte det blev bättre :)
#35 - 27 maj 2006 10:46
Vi har nog inte likadana ramper, min har bara en lucka och den är ganska smal. Fast tillräckligt bred att mata i förstås. Jag hänger lite i limbo fortfarande och vet inte riktigt hur jag ska göra. Tack för hjälpen iallafall!

Annons