Ursprungligen skickat av bjurstrom
Det finns heltäckande ramper att köpa i Sverige som inte kräver täckglas. De säljs till möbelakvarier, men går även att köpa löst. Men de är en bra bit dyrare än aluminiumramper, går på minst en 2.000 kronor för ett 150*50 cm ljusramp. Man skipper täckglas och de är också mycket snygga och höjer utseendet på hela karet. På Hornback i Gbg säljs de i alla fall löst, men jag gissar att de flesta affärer kan ta hem det, eftersom det ingår i färdiga kombinatuioner av möbelakvarier, som börjar bli populärare i Sverige (även dessa mycket snygga, men dyra).
en länk till bilder av ett antal modeller (och "tyska priser" på dem:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=GRUPPE&c=AbdeckungBp&t=e_temgroup&start=1&dif=12&userid=IbudmVCWMX83PR55C8EknqORZrN1P7rfk5M&G_menu7=1&uhaupt=1&G_menu3=1
Sådana går ju dock att bygga själv utan någon större svårighet. Men då karet har Alu-ram så är det nog inte så snyggt med en svart eller träfärgad ramp. Till ett helglas (gärna med svart fog) så skulle det säkerligen bli kanonsnyggt. Är man orolig för vattnet är det ju inte svårare än att man körer ett par fuktsäkra kopplingssatser (har 2st själv till mitt 375 som bara ligger på täckglasen med reflektorer över). Är man dessutom orolig för hur själva rampen skall må så är det ju bara att lacka hela insidan med Epotex eller liknande. Behöver ju inte ens vara "giftfritt" då det endå inte har direkt kontakt med vattnet i karet. Borde gå att bygga en kanonfin med 4-5rör för under 1500kr...
Men nu ville jag ju köpa ett komplett kar med allt så nu kommer jag inte bygga något själv...inte till en början iallafall...