Heltäckande ramp eller ej?

#1 - 10 juli 2004 18:32
Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter/uppfattningar om heltäckande ramper. Tänker köpa ett 540L men funderar på om jag skall försöka byta ut den lilla 2-rörsrampen mot en heltäckande 2-rörsramp.

Tycker det är snyggare med heltäckande, men finns det några nackdelar att tänka på vid valet?
#2 - 10 juli 2004 19:33
On den heltäclande inte har nån lucka eller går att vika på mitten kommer du nog tycka att det är jobbigt att lyfta av den varje gång du skall i karet och gräva. Lyfter du av den kommer det bli mörkt i karet och det blir jobbigare att se vad man gör i det.
#3 - 10 juli 2004 20:35
Vad har du för akvarium? Vilka fiskar och växter? Om du vill ha växter, så bör du åtminstone ha 4, helst 6 lysrör. Växter trivs bra med runt 0,4-0,5 W/liter vatten. I ditt fall runt 200 Watt belysning.
#4 - 10 juli 2004 20:39
Tänker ha det som ciklidkar med Guldsömmar och lite malar, med endast Anubias och Javaormbunkar. Ev någon Crinum.
#5 - 10 juli 2004 21:35
Den stora poängen med heltäckande ramp är om man kan slippa täckglasen, tyvärr så gör man inte det med de heltäckande ramper som vanligtvis säljs i sverige. För min egen del så slutade det med att jag tillverkade en själv i plast och köpte en dubbelarmatur med elekronisk drivning från Glomat.
http://www.lindersson.se/Akvarium/332.htm
Det skulle trots ett lyckat resultat vara skönt om man kunde köpa färdig ramper istället...
#6 - 10 juli 2004 21:40
Heisann:)
Jeg har nettopp bygd min egen heldekkende ramp i baderomspanel (respatex) til mitt doble T5-armatur. Bilder og info finnes på min hp under "Artikler".
#7 - 10 juli 2004 21:49
Hehe...skulle gärna bygga själv, men lite av tanken när jag köper nytt kar, är att utmed samma lilla vägg så skall det stå ett kar med aluram, alubänk och aluramp. En tavla med aluram och ett databord i alu...
Så om jag skulle bygga själv försvinner lite av den idén.
#8 - 11 juli 2004 06:15
Eller bygga själv. I aluminium :)
#9 - 11 juli 2004 07:39
Ursprungligen skickat av Datate

Hehe...skulle gärna bygga själv, men lite av tanken när jag köper nytt kar, är att utmed samma lilla vägg så skall det stå ett kar med aluram, alubänk och aluramp. En tavla med aluram och ett databord i alu...

Så om jag skulle bygga själv försvinner lite av den idén.

Nej,jag menade inte att du skulle bygga själv :) Men jag har inte sett någon modell av heltäckande ramp i Sverige som man kan slippa täckglasen. Blir så knökigt med täckglas tycker jag (har det på två kar).
Men den vanliga aluminiumvarianten finns ju så köp den. Annars får man nog leta i Tyskland.
#10 - 11 juli 2004 09:12
Hej.

I mitt 450liters med heltäckande ramp har jag inte täckglas. Fick inga med när jag köpte akvariumet i alla fall. Och det har funkat bra utan med..
#11 - 13 juli 2004 07:18
Jag har heltäckande ramp i Effect-line serien (effect light) och kommer aldrig att köra med täckglas igen. Min ramp har 2 "luckor" längs med hela långsidan så man kommer till o fixa. Tror den kostade 1300:- (Danska) till ett 250 liters.
#12 - 13 juli 2004 08:02
I de flesta "färdiga" akvariummöbler följer det med heltäckande ramp, precis ett sådant som hos snobben0326 och mohlin.
Det gör så att det blir lätt att rengöra och hållapå i karet...

Mvh Malawi´n
#13 - 13 juli 2004 08:29

Jag har en vanlig heltäckande till dala zooline 375 vilket blir mycket snyggare än den vanliga rampen har ett 375 med vanlig ramp ochså men den skall bytas senare.

Fundera noga över om du skall ha 2 eller 4 rö dyrt om man kommer på att jag skulle köpt 4 och står där med en dubbelramp.

Sen bör man alltid ha täckglas på sina akvarier pågrund av att vatten avdunstar upp i rampen blir kondens till vatten vilket inte hör hemma i en ljusramp ibland kan det även bli så att vattnet rinner i ljusrampen ner på golvet.
#14 - 13 juli 2004 09:25
Mcoist

Min ramp är gjord till att fungera utan täckglas, så det är inga problem. Lysrörsfattningarna är inkaplade i nån vattentäta fiduser. Det finns en dropplist så att vattnet droppar ner i akvariet. Enda gången det blir lite problem är när man lyfter av hela rampen, men det gör man ju inte sådär jätteofta.
#15 - 13 juli 2004 11:28
Vill bara tacka bjarne för sin fina DIY sida.
Fick många tips som jag skall ta med mig därifrån.
#16 - 13 juli 2004 11:50
Ursprungligen skickat av schizo

Vill bara tacka bjarne för sin fina DIY sida.

Fick många tips som jag skall ta med mig därifrån.

[:)]
http://www.nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=12856
#17 - 13 juli 2004 17:21
Blev en vanlig enkel 2-rörsramp. Beställde ett komplett 540L idag...får det hemkört och uppburet, förhoppningsvis på onsdag kväll nästa vecka...

Blev följande:
540L Aluramkar med alustativ och 2-rörs liten ramp.
2 rör Aquastar
300W värmare
Fluval 404
Fluval 4+

6800kr uppburet till min lägenhet.

Vet inte om det var bra pris...men PWSS skulle ha drygt 5900kr + frakt för samma prylar...
#18 - 13 juli 2004 20:26

Ah det med dropplist och kapslat verkar ju riktigt lyxigt sån hade jag också velat ha.
#19 - 13 juli 2004 20:29

Verkar faktiskt vara ett ganska rimligt pris.

DEt är ju värt några kronor att få allt hemkört och uppburit + att det är ju bra om någ skulle vajsa med pumparna att bara köra in och snacka är ju ofta svårt att klara sig utan filter typ en månad eller så för den tid det tar med frakt och så vidare.
#20 - 13 juli 2004 20:37
Jo...har dock vissa samvetskval... Skulle få ett liknande paket hos min favorithandlare för 6100kr. Dock kunde han varken köra ut eller hjälpa till med bärandet, så jag skippade hans bud...nu i efterhand så ångrar jag mig då han hade allt hemma så jag kunde se det. Där jag nu beställde kunde jag inte se något, utan kunde bara läsa deras lista på vad dom kunde ta hem... Visade sig att det antagligen inte blir en alu-ramp utan en vit...vilket jag inte hade tänkt mig från början.
Visst är det ett helsike att få upp karet, även om jag kanske kan fixa fram folk...men desto mer klockan går desto mer ångrar jag mig att jag gjorde valet. Problemet är att jag redan betalat 500kr i handpenning :( och karet är troligen redan beställt...
#21 - 13 juli 2004 21:25

Hmm men bestämde ni inte att det skulle vara aluramp isåfall får han ju fixa en alu istället anledning till att han isåfall tagit vit är för att den är något billigare.

Vet du vad du skall ha för något i karet?

#22 - 13 juli 2004 22:08
Mcoist: Jo, ramen är alu, men själva armaturen är i vitt eller svart. Han skulle kolla om dom hade den i alu, men han var väldigt osäker.

Skall flytta över 1 ungt lekpar Guldsömmar och lite malar på uppväxt. Ev ska jag skaffa något mer att ha tillsammans med dom.

Finns mycket jag SKULLE vilja ha, men karet är för litet för drömfiskarna hehe
#23 - 14 juli 2004 09:21

Vad är drömfisken för något? VITHAJAR HEHE

Alla dom armaturerna fins i aluminium utförande i samtliga mått.
#24 - 14 juli 2004 09:55
Jag föredrar en ramp med dubbla rör till ett 540. Det räcker gott. Heltäckande ramper är bara klumpiga, jobbiga och krångliga. Det är klart att om man håller på men växter kanske det är att föredra, men då finns ju andra typer av ljussystem som också kan vara intressanta.
#25 - 14 juli 2004 10:13
Varför i herrans namn skulle heltäckande ramper vara "klumpiga, jobbiga och krångliga"?

Tvärtom tycker jag. Nu bara viker jag upp hela långsidan och slipper slabba med blöta täckglas, plus att man får mer ljus i akvariet när man inte har problemet med kalkiga glas.

Dessutom är jag lite klumpig, så jag lyckades sparka sönder ett täckglas som stod lutat mot ett skåp...
#26 - 14 juli 2004 10:17

Jag har både heltäckande och täckglas men det blir ju inte klumpigare fördet är ju så man kan vika upp både fram och baksidan jag skall deffenitivt ha heltäckande på mina andra kar ochså när slantarna räcker.

Blir ju betydligt mycket snyggare.
#27 - 14 juli 2004 10:32
Det finns heltäckande ramper att köpa i Sverige som inte kräver täckglas. De säljs till möbelakvarier, men går även att köpa löst. Men de är en bra bit dyrare än aluminiumramper, går på minst en 2.000 kronor för ett 150*50 cm ljusramp. Man skipper täckglas och de är också mycket snygga och höjer utseendet på hela karet. På Hornback i Gbg säljs de i alla fall löst, men jag gissar att de flesta affärer kan ta hem det, eftersom det ingår i färdiga kombinatuioner av möbelakvarier, som börjar bli populärare i Sverige (även dessa mycket snygga, men dyra).

en länk till bilder av ett antal modeller (och "tyska priser" på dem:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=GRUPPE&c=AbdeckungBp&t=e_temgroup&start=1&dif=12&userid=IbudmVCWMX83PR55C8EknqORZrN1P7rfk5M&G_menu7=1&uhaupt=1&G_menu3=1
#28 - 14 juli 2004 15:25

Men dom var ju i trä man vill ju ha i alu.
#29 - 14 juli 2004 15:39
Om du vill ha en vattentät ramp och köra utan täckglas finns bara sådana ramper med trä (kan välja mellan flera färger) utvändigt och plast invändigt. De är himla snygga.

Det finns nog ingen aluminiumramp som är vattentät. Fast jag förstår nog inte varför du föredrar aluminium, aluminiumramper är inte snygga alls. Skulle vara att de kanske passar bättre till aluminiumakvarier. Fast helglas med "träramp" är mycket snyggare.
#30 - 14 juli 2004 16:23
Ursprungligen skickat av Mcoist

Vad är drömfisken för något? VITHAJAR HEHE

Hehe...ånej! Men en Arowana skulle vara rätt underbart å ha...om man hade ett kar på några 1000L dvs...
Likaså ett par lekpar av någon riktigt maffig centralamerikan.

Annars finns ju en mängd maffiga och ofta vackra malar som blir mellan 50-150cm som man gärna skulle velat ha...men då man är av den åsikten att man tycker synd om djur som inte kan röra sig normalt så försvinner ju dessa djur från ens realistiska lista...men man kan ju alltid drömma ;)
#31 - 14 juli 2004 16:27
Ursprungligen skickat av bjurstrom

Det finns heltäckande ramper att köpa i Sverige som inte kräver täckglas. De säljs till möbelakvarier, men går även att köpa löst. Men de är en bra bit dyrare än aluminiumramper, går på minst en 2.000 kronor för ett 150*50 cm ljusramp. Man skipper täckglas och de är också mycket snygga och höjer utseendet på hela karet. På Hornback i Gbg säljs de i alla fall löst, men jag gissar att de flesta affärer kan ta hem det, eftersom det ingår i färdiga kombinatuioner av möbelakvarier, som börjar bli populärare i Sverige (även dessa mycket snygga, men dyra).

en länk till bilder av ett antal modeller (och "tyska priser" på dem:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=GRUPPE&c=AbdeckungBp&t=e_temgroup&start=1&dif=12&userid=IbudmVCWMX83PR55C8EknqORZrN1P7rfk5M&G_menu7=1&uhaupt=1&G_menu3=1

Sådana går ju dock att bygga själv utan någon större svårighet. Men då karet har Alu-ram så är det nog inte så snyggt med en svart eller träfärgad ramp. Till ett helglas (gärna med svart fog) så skulle det säkerligen bli kanonsnyggt. Är man orolig för vattnet är det ju inte svårare än att man körer ett par fuktsäkra kopplingssatser (har 2st själv till mitt 375 som bara ligger på täckglasen med reflektorer över). Är man dessutom orolig för hur själva rampen skall må så är det ju bara att lacka hela insidan med Epotex eller liknande. Behöver ju inte ens vara "giftfritt" då det endå inte har direkt kontakt med vattnet i karet. Borde gå att bygga en kanonfin med 4-5rör för under 1500kr...

Men nu ville jag ju köpa ett komplett kar med allt så nu kommer jag inte bygga något själv...inte till en början iallafall...
#32 - 15 juli 2004 07:40
Bjurstrom, det finns visst vattentäta o snygga aluramar.

http://www.eldorado.dk/?id=127

Det är en sån jag har. Fungerar utmärkt.

Alu-rampar menar jag....
#33 - 15 juli 2004 09:10
Intressant att det fanns vattentäta alu-ramper. Fast de är nog mycket ovanligt och svåra att få tag på i Sverige.
#34 - 15 juli 2004 09:15
Köp dem från Danmark då! Men frakten kostar nog en del. Jag vet att fler här på forumet varit intresserade (Nancy?) men jag vet inte om det blev avklarat om de fanns i Sverige eller inte.
#35 - 15 juli 2004 16:36

Akvastabil fins i sverige oftast dock en beställningsvara.
#36 - 15 juli 2004 18:20
På tal om heltäckande ramper. Har nyligen bytt ned mig till ett MP akvarium på 160liter med heltäckande ramp. Jag vet inte om ni noterat dessa, det är paket man kan köpa i många djuraffärer; 160l MP med doppvärmare och ett Eheim 2212. Ganska dåligt att man måste lyfta på hela rampen för att kunna få ner häderna och plocka i karet. Undrar om någon har erfarenhet av denna ramp, isf; Hur byter man lysrör?! Det finns ingenting att skruva på.. vad jag såg ivf. Mvh

Annons