Heltäckande ljusramp

#1 - 20 januari 2005 12:25
Hejsan

Undrade lite hur ni som har heltäckande ljusramper brukar göra när ni ska gräva i akvariet. Har själv en och tycker inte jag har något bra ställe och göra av den när jag flytta om växter o hålla på. Undrar om någon har någon finurlig lösning, enklast kanske vore att helt enkelt lyfta ner den på golvet men någon kanske har kommit på nått bättre genom åren :)
#2 - 20 januari 2005 12:45
Jag lyfter så gott som alltid ner den på golvet!
Det kan ju i och för sig vara lite bökigt om man har en 2-metersramp, men det går nog alldeles förträffligt!
Om man endast ska göra ett mindre ingrepp i burken så brukar jag lägga rampen på "sniskan" på akvariet, så att man på så sett får ner en arm!

(Jag har för övrigt en aluminiumramp till ett Dala-kar!)
#3 - 20 januari 2005 12:47
[font=Comic Sans MS][color=red]Hej! :)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag har 2 st Juwel med heltäckande ramp. Vet inte om det är denna typen du syftar på.[/color][/font][font=Comic Sans MS][color=red]På Juwel Rio kan man fälla upp luckorna och skjuta rampen bakåt för att komma åt, på Rekorden finns 2 lite större luckor, så det går att få ner armen och pyssla, däremot måste man lyfta av rampen om man skall ha i eller ur större rötter el.dyl.[/color][/font][font=Comic Sans MS][color=red]Tidigare hade jag även ett litet AquaEl, där var luckan så liten att jag var tvungen att lyfta av hela rampen. Då hade jag akvariet stående på en byrå och kunde ställa rampen lutandes mot akvariets kortsida, då försvann inte allt ljuset heller.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Hoppas detta var till någon vägledning!! [/color][/font]
#4 - 20 januari 2005 14:23
Ja det är ju det som är problemet! Flyttar man rampen ser man inte ett sk-t! Min ramp har 2 luckor längs med båda långsidorna, men de är bara en 10-12 cm breda, så har man aningen tjockare armar än mina så har man problem. Jag kan trycka ner en o annan växt (vid framsidan) men ska man göra större operationer så får man flytta den, och då ser man som sagt ingenting...
#5 - 20 januari 2005 14:51
Vilket material är rampen gjord av? Funderar lite på om den är stabil nog att montera gångjärn på baksidan, mot väggen eller liknande. Vilka mått har den?

mvh
Peter
#6 - 21 januari 2005 08:50
Den ramp jag har är på 1 meters längd och tyvärr så har den en uppvikbar bakdel och är av aluminium. Men pga detta så har jag en kort stump alu profil jag lägger ca mitt på akvariet så jag har ett stöd så jag kan skjuta över rampen åt sidan så jag kommer åt halva akvariet åt gången. Dock lite bökigt om man ska flytta saker på växter från en sida till den andra.
#7 - 23 januari 2005 15:39
Beroende på kanternas utformning på rampen osv.
Jag har ett Hörnkar, massor av sladdar fästade eftersom jag byggt ut belysningen med hjälp av Arcadiakopplingar, vilket gör det omöjligt att lyfta av rampen.
Min ramp har dessutom en kant, så jag har löst det med ett kraftigt elrör i lämplig längd som jag sågat ur ett hack i, så placerar jag den som ett stödben mellan kar och ramp.

Annons