Heltäckande glas som lock?

#1 - 20 september 2007 20:10
Hej har ett 375L utan någon kåpa eller glass uppepå, det är helt öppet förutom där lysrörsrampen ligger då. Min undran nu när jag skall beställa glas skivor till ovansidan är om man ska beställa så att det täcker hela akvariet? Det blir då två skivor på 75*50 cm eftersom akvariet är 150*50 cm. Menar är det ok om ljusrören ljuser genom glaset och sedan ner i akvariet eller ska jag ha utan glas där ljusrörsrampen ligger?? Har även tänkt snedda av två hörn där man kan öppna och mata fiskarna? vad säger experterna här? Tack
#2 - 20 september 2007 20:26
vi får se vad experterna säger:D men enligt mig så brukar man lägga glas under rampen och endast ha ett par hörn öppna för att kunna mata och lägga sladdarna där;)
#3 - 20 september 2007 20:35
mrdiesel skrev:
Hej har ett 375L utan någon kåpa eller glass uppepå, det är helt öppet förutom där lysrörsrampen ligger då. Min undran nu när jag skall beställa glas skivor till ovansidan är om man ska beställa så att det täcker hela akvariet? Det blir då två skivor på 75*50 cm eftersom akvariet är 150*50 cm. Menar är det ok om ljusrören ljuser genom glaset och sedan ner i akvariet eller ska jag ha utan glas där ljusrörsrampen ligger?? Har även tänkt snedda av två hörn där man kan öppna och mata fiskarna? vad säger experterna här? Tack

jag har inge glas under rampen bara på siderna funkar bra har gjort så på grund att slippa torka glaset då som då avlagringar lägger sig lättare på glaset under rören då glaset är varm och vattnet dunstar där just enligt mig kör bara glas på siderna om rampen
#4 - 20 september 2007 20:40
svårhanterligt med stora rutor, se till att du har 4 skivor på ett 375
ja du skall ha under lysrampen egentligen......
#5 - 20 september 2007 20:42
Helena o mattias: det man ska tänka på då är att man får en massiv avdunstning precis på rampen och det är att utmana ödet tycker jag!
#6 - 20 september 2007 21:45
Jag hade ett liknande problem. Min snabba och billiga lösning blev att spänna matplastfolie ovan. Det funkar perfekt för mej iallafall och det blir riktigt tätt så inga akvarieinvånare kan ta sej ur.
#7 - 22 september 2007 15:40
åheim skrev:
Helena o mattias: det man ska tänka på då är att man får en massiv avdunstning precis på rampen och det är att utmana ödet tycker jag!

jo men i sig är det dock ingen fara bara rampen är jordad sen har jag haft upp rampen och kollat vart fukten gått den har bara gått en bit in på varje ände på rapen vilket inte är farligt om man vill va enu säkrare är det ju bara ta lite smält lim och täta alla hål in till elektroniken
#8 - 23 september 2007 00:54
jag själv gillar inte dessa tunna täckglas utan kommer ha ett plexiglas som täcker hela ovansidan på mitt. Iaf tills jag kan köpa en heltäckande ramp.
Detta pga att jag har småbarn och bara tanken på glasskärvor i akvariumet får mig att inse att tunnt täckglas är ett minne blott. ;)

Annons