Helt VIDRIG rot!!!

#1 - 31 december 2003 10:52
Jag har haft en mangrove (tror jag, den är lång och skruvad :) ) i karet ett par dagar nu efter uppstart. Men den är helt jätteäcklig. Ett sekret kommer ut från den hela tiden, när man tvättat den är det massa morgonen efter. Den luktar även mycket otrevligt och jag antar att det är den som färgar vattnet så mycket (the)

Vad ska man göra?? Har slemmet förgiftat vattnet?
#2 - 31 december 2003 11:18
Hej Mikael,

Kolla under akvarievatten - illaluktande nystartat akvarium, jag har precis samma problem. Ta upp roten och låt den ligga i vatten i en spann eller något annat kärl tills den slutar släppa ifrån sig ämnen. Jag vet dock inte om det påverkar vattnet.
#3 - 1 januari 2004 21:27
om man tar upp den o lägger den i skållhet vatten vart jag till sagd när jag fick vita ludna alger på min.. sen ska den ju ligga i vatten några dagar o byta det vattnet flera gånger innan man lägger ner den i akvariumet så den får "färga av sej" men det kanske du har gjort.. testa det annars... =)
#4 - 4 januari 2004 02:27
Har du en riktigt stor kastrull kan du helt enkelt koka rotjäveln..(man brukar få vända den ett par ggr)
haha

Det gör jag alltid med mina rötter. vad man ska tänka på är att låta den kallna först innan man lägger ner den i vattnet..annars blir det bakteriebeläggning på dom.

Då blir du av med en hel del garvsyra oxå..
#5 - 4 januari 2004 18:20
Hehe ok, började koka för en stund sen, fan vad vattnet blev brunt! Dock glömde hag att den skulle vara kall innan så den var väl rumstemp när jag stoppade i den. Hoppas det inte skadar.

F.ö vad är garvsyra?
#6 - 8 januari 2004 08:47
Det mräker du..blir det en geggig hinna får du väl börja om..

Allt trä innehåller garvsyra..det är det som gör vattnet brunaktikt och försurar en aning.Bra för arter som vill ha lite surare vatten. helst ska man kolla ph:t.

Men det där gegget som rinner ur roten tycker jag lät läskigt.har hört något om det. fortsätter det så kan det vara att roten inte är riktigt död och då ska du inte använda den.
#7 - 8 januari 2004 17:20
Hmmm ok, det lär ju inte bra. Jaja, får väl testa en gång till, lär ju inte vara giftigt om det kommer från naturen så att säga.
#8 - 8 januari 2004 18:21
Nja, stenarna man har i groggen kan väl vara av både det ena och det andra mineralet, men den vanligaste är nog täljsten.
#9 - 8 januari 2004 18:55
Ett tips:

Jag band fast min stora mangroverot och la den i en bäck där det strömmade ganska bra.
Lät den ligga där i ett par veckor, efter det tog jag hem den och kokade den, efter det har den inte färgat av sig ett dugg, den sänker inte pH't heller=)
#10 - 9 januari 2004 17:01
Bäck lät lite väl avancerat men man kanske borde testa det...gäller dock att ingen får för sig att ta den fina roten :)

Kokning ger ju väldigt mycket, funderar på att göra det igen.
#11 - 24 januari 2004 15:27
Jag var sugen på att stoppa ner en rot i mitt akvarium med... fram tills nu!! ;o)

Vilket JOBB!!

Men alla sätt är ju bra utom de dåliga!
Jag trodde att det räckte med att låta roten ligga i blöt ett dygn och sedan stoppa i den. Men så verkar det ju inte vara!

Vet inte om jag längre vill ha någon rot... Vad är fördelar och nackdelar med roten?

Jag har platy och funderar på neontetror. De gillar rötter!?
#12 - 24 januari 2004 23:45
Fördelar: väldigt fint, skapar biotopriktiga miljöer, sänker pH, innehåller mineraler bla till sugmalar.
Nackdelar: kan färga vattnet gult (positivt för fiskarna dock), sänker pH, kan förgifta vattnet.
#13 - 25 januari 2004 23:12
aha... ok då vet jag! Förgifta vattnet låter ju illa.
Mitt ph är nu ca 7. Vill ju inte ha för surt vatten.
#14 - 26 januari 2004 10:08
Jag hade en rot som gjorde så att fiskarna mådde dåligt, när jag sedan tog upp roten ur akvariet så var den rutten inifrån. Den var snygg men var tvungen att slänga den.
/Micke
#15 - 26 januari 2004 19:40
Jag har en annan typ av rot som jag tyvärr inte vet vad den heter, har tyvärr ingen bild heller. Den verkar vara hårdare lite mer skruvad, ser ut lite mer som vanligt trä (nån kanske vet vad dom heter?)och färgar inte vattnet nåt speciellt. Det kan ju vara ett alternativ för en del samt snyggare i vissa fall. Ska leta info.
#16 - 26 januari 2004 20:00
om en rot färgar av sig och man kokar den eller dylikt... finns det risk att den börjar färga av sig igen då efter ett tag?
#17 - 26 januari 2004 20:07
fc25, inte omöjligt att det är vinranka.
#18 - 26 januari 2004 23:15
Jaha.. tack, det kanske det är, kan inte hitta nån bild.
#19 - 27 januari 2004 07:57
Halloj
Köpte två rötter på Trop. Akvarieimp. i Gbg för ett tag sedan, tvättade dem under rinnande ljummet vatten i ca: 10min innan jag lade ner dem i akvariumet...... inte en tendens att att varesig lukta eller färga!
Han kanske gör något med sina rötter innan han säljer dem inte vet jag, men smidigt är det.
#20 - 28 januari 2004 16:49
Det som färgar är garvsyran. Kokar man den så blir man av med en del men den kommer ändå att fortsätta avge garvsyra. Men ju längre man haft roten i akvarium dess mindre avger den ju.
Töta vattenbyten så slipper du färgen.

En varning på plats med kokningen..Lämna dom aldrig kokande!. glömde att stänga av plattan och dom kokade torrt..brandvarnaren tjöt [:-58]och roten kolnade och glödde.
den ville jag inte stoppa ner sen!
haha..sånt kan faktiskt hända
#21 - 2 februari 2004 21:39
jag har oxå problem med gult vatten...jag ska fan ta mig testa koka roten. hur länge ska den koka?? 1 timme? 5 timmar?

Annons