Tätt måste det vara, annars får man inte ner någon CO2 i karet. Det måste vara så tätt att den lättaste vägen för gasen är ner i karet. Jag har haft en del problem att få slanngen tät genom korken (som många andra med mig), det blir inte lättare av att jag har ett högt kar (60cm) och "utloppet" långt ner. Vattentrycket som måste övervinnas för att CO2 ska komma ut ökar ju med vattendjupet. Min 5l dunk blir rund i botten innan trycket är tillräckligt. Höjer jag upp "utloppet" så blir det ett j*vla bubbel pga det mindre vattentrycket.
Nattavstängning behövs om man lyckas få ner tillräckligt med CO2 som dessutom löser sig bra i vattnet. Att lossa på korken har flera nackdelar, baksug har du nämnt, men det kan man enkelt lösa med en backventil. En annan sak är att det tar ett tag efter att man skruvat på korken innan trycket i flaskan har byggts upp igen. Sen ska man komma ihåg att skruva av/på hela tiden.
En effektiv nattavstängning är att sätta en T-koppling där den ena slangen går till karet och den andra till en magnetventil som öppnas på natten via en timer.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att köra i gång, via timer, en luftpump med syresten som vädrar ut CO2 på natten. Hur effektivt detta är vet jag inte med säkerhet.