Helt sjuka priser på ramper !!!!!

#1 - 24 september 2008 09:58
Måste bara gnälla lite på omvärlden.

Håller på att dra ihop min kub på 50x50x50, dvs 125 liter.

kommer fram till belysningen.

Skulle helst vilja ha 3X15watt.....(2x15 skulle kanske funka)..men nu vet i katten om jag vill.

Kollat runt så gott det går, och har nu konstaterat att bara armaturen
kommer att gå löst på 800-1000 svenska pesos (6-800 för 2x15).

och då är inte själva rören inräknande

det är ju helt sjukt egentligen.....tycker jag iaf....

titt som tätt så ser man erbjuaden på 54 liters kar för 4-500 pesos.
där ingår rampen och ett rör (kanske inte det bästa men iaf).

så rent krasst så skulle man kanske vänta på ett feteerbjudande på Djurmagasinet (eller liknande) där man kan köpa ett 54 liters för 400,
slå till och köpa 3 st för 1200, och få tre st yngelkar på köpet.
de kan man ju belyse med en lågenegergilampa.....

*muttrar*

.
#2 - 24 september 2008 10:18
Men måste du ha lysrör?
Menar att det finns stänksäkra lågvolts halogen armaturer eller led som säkert passar ditt kar i måtten på bauhaus och k-rauta, även jula kan ha.
O de kostar inte skjortan, såg en lågvolts halogen armatur 50cm i längd med två lampor för 129kr, då är dessa lampor på 10w och sitter monterade i en aluminiumkonsoll.
#3 - 24 september 2008 10:22
Visst, skulle kunna ha....skulle även kunna ta några bättre lågenergilampor oxå...

men de planerade invånarna kommer inte alls till sin rätt då.....

de har såpass mycket blått i sina spröt och på sina kinder, att de ser riktigt
dassiga ut om man inte har riktigt bra rör, helt uppemot 10000K.....
#4 - 24 september 2008 10:37
jo visst är det sjuka men tror jag betalade 270 för min 75 långa amatur i karlskoga på tomas zoolågiska
#5 - 24 september 2008 10:42
funderar allvarligt på att köpa ett 2x18w kit från harald nyborg för 90:- och skita i elsäkerheten.....och att det ser sjukt ut med en ramp som sticker ut 5 cm på var sida
#6 - 24 september 2008 10:43
går det inte köpa en du kan hänga då?
#7 - 24 september 2008 10:45
kan jag.....men det funkar inte där karet ska stå.....finns grejer ovanför.....

då får jag flytta på karets placering....och gör jag det, så förvinner cirka 60 kilo fruga ut genom dörren.....
Bilagor:
#8 - 24 september 2008 10:45
Ska du ändå till harald nyborg, lägg några hundralappar på en byggstrålkastare med kompaktlysrör (2x18 w), så kan du ha dom i 10000K.
#9 - 24 september 2008 10:58
Man kan ju bygga T5 själv, Ocean akvarium har väligt billiga delar för att bygga själv. Annars har han väldigt billiga T5 ramper också.
#10 - 24 september 2008 11:06
Svårt att komma billigare undan än tex [COLOR=#810081]Glo T8 lysrörshållare 2x20 watt[/COLOR] för knappa 350kr men då får man ju mecka något att sätta fast dom i själv.
#11 - 24 september 2008 11:10
endymion skrev:
Man kan ju bygga T5 själv, Ocean akvarium har väligt billiga delar för att bygga själv. Annars har han väldigt billiga T5 ramper också.

1) inte ett dugg billigare än andra.
2) bygga själv...JAG ?...med el....nänänänä....har ingen livförsäkring som täcker min klantighet när det gäller EL......[:o]
#12 - 24 september 2008 11:14
heeke skrev:
Svårt att komma billigare undan än tex [COLOR=#810081]Glo T8 lysrörshållare 2x20 watt[/COLOR] för knappa 350kr men då får man ju mecka något att sätta fast dom i själv.

som sagt var...det blir nog en harald nyborg för 90 pesos
#13 - 24 september 2008 11:44
Kensa skrev:
1) inte ett dugg billigare än andra.

2) bygga själv...JAG ?...med el....nänänänä....har ingen livförsäkring som täcker min klantighet när det gäller EL......[:o]

Jag har ett bättre förslag som blir riktigt snyggt i en kub, Metallhalogen, finns färdig armatur på jula för 700kr och lampor finns på ebay för under hundringen och det blir ju så mycket snyggare än lysrör, hade du varit lite elkunnig kunde du ju byggt nåt billigt själv men annars kanske du känner nån i dina trakter som kan hjälpa med den delen?
#14 - 24 september 2008 11:45
nästa tips kolla secondhandbutikerna, har köpt akvarieramp för så lite som 10kr (singel 15w ramp)
#15 - 24 september 2008 12:49
Kensa skrev:
som sagt var...det blir nog en harald nyborg för 90 pesos

Jag tänkte lite mer långsiktigt, en armatur för 90 balubas har knappast HF-don vilket GLO-kitet har.
Tar inte allt för lång tid att spara in dom extra slantarna på el-räkning, glimtändare och rör som ger upp snabbare.
#16 - 24 september 2008 17:08
Jula har armaturer med HF-don, 1*18w 150:- och 2/18w 200:-.

Med enbart lite skruvande och byggande går det bra att skruva fast den i en hylle ovanför akvariet eller att bygga in dem i en ramp. Det går ju även bra att lägga en 2*18w ovanpå täckglaset om du har ett sådant.
#17 - 24 september 2008 20:55
om du köper armaturen på harald nyborg behöver du inte greja med el, du bara flyttar över komponenter till något passande lock till ditt kar utan att ta isär sladdarna.
Drossel kan du ju sätta någonstans där fukten inte kommer åt så blir det rätt säkert.
#18 - 24 september 2008 20:58
Bygg en egen ramp vettja.
Det blir billigare så..
#19 - 25 september 2008 07:06
Bygg en egen ramp vettja.

Det blir billigare så..

Tveksamt om man bygger en egen ramp billigare än en "fulramp" från ex.vis Harald Nyborg för 90:- . Men absolut bygger man ju en billigare än 800-1000:- iaf. Om man nu kan/vill bygga en :)
#20 - 25 september 2008 10:03
http://www.vattenliv.nu/t5-2tube500-p-1172.html

Där har du en ramp som kanske kan passa, snygg är den också och avsedd för t5rör:D
#21 - 25 september 2008 10:34
Nu ska jag röra om i grytan här:D!
Jag kan till viss del hålla med dig, Kensa att priserna kan vara höga på vissa saker inom akvaristiken, men ser man på varför de är såpass höga är det inte konstigt. Hobbyn är inte så stor i Sverige om man jämför med andra länder tex Tyskland och då blir ofta priserna därefter.
Visst kan du köpa en bygglampa och ha över karet men hur snyggt är det? Jag lägger hellre några hundra extra för att ha ett snyggt kar med tillbehör än att det ska se halvdant ut, något som man har sett ganska många gånger, men är man duktig på att snickra så är det en annan sak.
Själv har jag varken utrustning, tid eller rätta finsnickerihandlaget för att lyckas med detta, och köper hellre en färdig ramp som innehåller vad jag vill ha.
Om man köper ett kar för X antal hundralappar, varför ska inte resten se fräscht ut om nu karet står så andra kan se det;)?

Jag har själv beställt en 70-kub som jag tänkt ha MH-belysning till http://www.aquastyle.se/images/prodimages/AQ-9717.jpg http://www.aquastyle.se/Pro-xxxxD.PDF då karet ska stå i hallen och förhoppningsvis vara en snygg blickfångare när man kommer hem till mig:).
#22 - 25 september 2008 11:15
ansjo skrev:
Nu ska jag röra om i grytan här:D!

Jag kan till viss del hålla med dig, Kensa att priserna kan vara höga på vissa saker inom akvaristiken, men ser man på varför de är såpass höga är det inte konstigt. Hobbyn är inte så stor i Sverige om man jämför med andra länder tex Tyskland och då blir ofta priserna därefter.

Visst kan du köpa en bygglampa och ha över karet men hur snyggt är det? Jag lägger hellre några hundra extra för att ha ett snyggt kar med tillbehör än att det ska se halvdant ut, något som man har sett ganska många gånger, men är man duktig på att snickra så är det en annan sak.

Själv har jag varken utrustning, tid eller rätta finsnickerihandlaget för att lyckas med detta, och köper hellre en färdig ramp som innehåller vad jag vill ha.

Om man köper ett kar för X antal hundralappar, varför ska inte resten se fräscht ut om nu karet står så andra kan se det;)?

Jag har själv beställt en 70-kub som jag tänkt ha MH-belysning till http://www.aquastyle.se/images/prodimages/AQ-9717.jpg http://www.aquastyle.se/Pro-xxxxD.PDF då karet ska stå i hallen och förhoppningsvis vara en snygg blickfångare när man kommer hem till mig:).

jag kan hålla med dig till stora delar.

vad jag framför allt retar mig på är att lösa ramper kostar så mycket
i relation till andra saker...typ kar.

Som jag sa i mitt första inlägg så kan jag i princip köpa 3 st
mindre paket med kar, pump, håv, ramp, och annat som slängs med i paketen till nästan samma kostnad som 3 lösa ramper.

den ekonomiska kalkylen hänger inte ihop tycker jag.
#23 - 25 september 2008 18:24
Nej det håller jag med om, för ser man till stora delar vad en ramp innehåller så är det lite specialplåt och lite elgrunkor:). Vi kanske skulle slå oss in på rampbranschen:p!
#24 - 25 september 2008 20:37
Jag är medveten om att det egentligen är OT, men jag bara måste säga det appropå att du kan köpa 3 "kompletta" kar, för i princip samma pengar.

Såg idag i affären, att handtvålsrefillen kostade 3kronor MER än den "kompletta" (dvs burk+pump+tvål...ja, samma mängd)

Vissa saker är bara..."fel"
#25 - 26 september 2008 06:11
ansjo skrev:
Nej det håller jag med om, för ser man till stora delar vad en ramp innehåller så är det lite specialplåt och lite elgrunkor:). Vi kanske skulle slå oss in på rampbranschen:p!

tja...med min erfarenhet av 18 års handlande med Asien (dvs bra inköpspriser), och din erfarenhet / kontaktnät inom akvaristiken så kanske vi skulle lyckas......;)
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 26 september 2008 07:11
Kensa skrev:
tja...med min erfarenhet av 18 års handlande med Asien (dvs bra inköpspriser), och din erfarenhet / kontaktnät inom akvaristiken så kanske vi skulle lyckas......;)

Priserna må vara bra i t.ex. Kina, men oj så mycket skit det kommer därifrån. Jag har sett akvaristiska elprylar som kommer därifrån och det har varit produkter som jag aldrig skulle våga använda i samband med vatten.
Jag känner en del som har förflyttat sin produktion till Kina och de har väldiga problem med att hålla en jämn och hög kvalité.
Dock detta känner du säkert till Kensa efterom du tydligen handlar en del "där borta".

På den tiden jag var grossist så importerade jag en del därifrån - men aldrig elprylar.
#27 - 26 september 2008 07:31
Kensa skrev:
Som jag sa i mitt första inlägg så kan jag i princip köpa 3 st

mindre paket med kar, pump, håv, ramp, och annat som slängs med i paketen till nästan samma kostnad som 3 lösa ramper.

den ekonomiska kalkylen hänger inte ihop tycker jag.

Det är stor skillnad på inköpspris på akvariepaket 54 liters där man köper in kanske 100 gånger fler än enstaka ramper. Samtidigt är oftast just 54-liters akvariepaket en inkörsport till ett större kar och då kan man ta ut ett lägre pris.Du om någon borde veta att man i de flesta fall tjänar mer på en produkt om man säljer 1000 st billigt än om man säljer 1 st.
#28 - 26 september 2008 07:47
Priserna må vara bra i t.ex. Kina, men oj så mycket skit det kommer därifrån. Jag har sett akvaristiska elprylar som kommer därifrån och det har varit produkter som jag aldrig skulle våga använda i samband med vatten.

Jag känner en del som har förflyttat sin produktion till Kina och de har väldiga problem med att hålla en jämn och hög kvalité.

Dock detta känner du säkert till Kensa efterom du tydligen handlar en del "där borta".

På den tiden jag var grossist så importerade jag en del därifrån - men aldrig elprylar.

jo, det är sant, det finns enormt mycket skit i Asien. Samtidigt finns det lika mycket som är bra.

vårt lilla bolag flyttade hela vår produktion från Europa till Asien för 6-7 år sedan, och faktum är att kvalitén ökade dramatiskt, och priserna sjönk med 80%...................

vad folk ofta glömmer bort när det gäller handle med Asien, är att det går i praktiken inte att sitta hemma i EU och lägga beställningar och sedan förvänta sig att det funkar.

man måste vara på plats, man måste vara beredd på att åka dit väldigt ofta (särskilt i uppstarten) och verifieraq att de faktiskt gör mojängerna efter den specifikation de har lovat hålla sig till.

kort och gott, det finns mycket skit och mycket bra...man skall dock inte tro att det är samma sätt att göra afförer på som vi i EU är vana vid.....
#29 - 26 september 2008 07:49
Guy Palm skrev:
Det är stor skillnad på inköpspris på akvariepaket 54 liters där man köper in kanske 100 gånger fler än enstaka ramper. Samtidigt är oftast just 54-liters akvariepaket en inkörsport till ett större kar och då kan man ta ut ett lägre pris.Du om någon borde veta att man i de flesta fall tjänar mer på en produkt om man säljer 1000 st billigt än om man säljer 1 st.

jotack...volymfördelar jobbar jag med ungefär 8-9 timmar om dagen med.

dock är skillnaden mellan lösa detaljer och paket i detta fallet orimligt höga,,,,,,iaf i min värld.....
#30 - 26 september 2008 08:16
Dom "paketramper" du pratar om är ju ett forpsprutat/pressat plast lock med ETT rör.
Tillverkningskostnad exkl. rör kanske hamnar på absolut max 50kr.

En "standalone" ramp i aluminium med 4 rör kostar garanterat mer än 4st sånna plastlock, så lite fel blir ju jämförelsen du gör.

Tyvärr så finns det ju inte dirket några plastramper med fler rör, dom hade garanterat varit billigare.
#31 - 26 september 2008 08:36
heeke skrev:
Dom "paketramper" du pratar om är ju ett forpsprutat/pressat plast lock med ETT rör.

Tillverkningskostnad exkl. rör kanske hamnar på absolut max 50kr.

En "standalone" ramp i aluminium med 4 rör kostar garanterat mer än 4st sånna plastlock, så lite fel blir ju jämförelsen du gör.

Tyvärr så finns det ju inte dirket några plastramper med fler rör, dom hade garanterat varit billigare.

kan inte låta bli att le lite.

de vitala delarna i ett plastlock och i en aluramp är de samma.
dvs hela el-biten med don, infästningar, är den samma.

att skruva i el-paketet i en plastgrunka eller alugrunka är samma kostnad.

skillnaden i kostnad att formspruta ett lock, eller stampa ut en aluram
är knappt mätbar

så....skillnaden är den kosmetiska biten, dvs på ett plastlock har man inte lagt på någon färg, medans man på en aluramp lägger oftas på antingen en skyddslack eller en annan lack (vit/svart/brun etc etc).

den kostnaden ligger på kanske 4-5 kr i EU och 1-2 kr i Asien, i det producerande ledet, vilket i sin tur innebär kanske 15/20 kr EU / 4-6 kr Asien i konsumentledet.....

ergo.....en aluramp kostar kanske 15-20 kr mer om man går på konsumentledet och EU produktion.

därmed så går prserna inte ihop, ur ett strikt ekonomiskt perspektiv,

utan det är andra faktorer som spökar, dvs tillgång vs efterfrågan.

.
#32 - 28 september 2008 11:20
http://www.vattenliv.nu/t5-2tube500-p-1172.html

Där har du en ramp som kanske kan passa, snygg är den också och avsedd för t5rör:D

Exakt den rampen, fast med 2x24W T5 köpte jag på Malmö Akvarieförenings resa till Duisburgmässan förra året. Jag minns inte exakt vad jag gav för den men det var riktigt billigt, drygt 20 euro har jag för mig (dvs en bra bit under halva priset jämfört med vad Vattenliv tar för 15W-modellen). Och då fick man två standard T5-rör med på köpet. Jag bytte dock till två actinicrör - som kostade mer än själva rampen...

Så Kensa, nästa MAF-resa till Duisburg-mässan går av stapeln nu på onsdag... Bara att hänga med! Vi är fler än någonsin på resan, 45 personer, men på grund några avhopp i sista stund finns det några platser kvar.
#33 - 28 september 2008 11:56
Ja du Kensa! Det erbjudandet kan du inte neka till och jag ska personligen bjuda dig på den första;)!
Bilagor:
#34 - 28 september 2008 11:59
jaha...och vad ska jag säha till chefen som skickar mig till japan på fredag.....
#35 - 28 september 2008 12:00
Att du inte kan åka:p....
#36 - 28 september 2008 12:13
Att du föredrar sauermagen och pils framför sushi och saké..
#37 - 28 september 2008 20:11
Gaffel skrev:
Att du föredrar sauermagen och pils framför sushi och saké..

då skulle jag ljuga ju.....
#38 - 28 september 2008 20:19
Men ingen civiliserad västerlänning kan ju motstå nystekt sauermagen med varm surkål och en stor iskall pils framför kall rå fisk och ljummet risvin, kossan ska vara på tallriken och fisken ska simma i akvariet.. ;)
#39 - 29 september 2008 10:11
#40 - 29 september 2008 14:28
Kensa skrev:
kan inte låta bli att le lite.

de vitala delarna i ett plastlock och i en aluramp är de samma.

dvs hela el-biten med don, infästningar, är den samma.

att skruva i el-paketet i en plastgrunka eller alugrunka är samma kostnad.

skillnaden i kostnad att formspruta ett lock, eller stampa ut en aluram

är knappt mätbar

så....skillnaden är den kosmetiska biten, dvs på ett plastlock har man inte lagt på någon färg, medans man på en aluramp lägger oftas på antingen en skyddslack eller en annan lack (vit/svart/brun etc etc).

den kostnaden ligger på kanske 4-5 kr i EU och 1-2 kr i Asien, i det producerande ledet, vilket i sin tur innebär kanske 15/20 kr EU / 4-6 kr Asien i konsumentledet.....

ergo.....en aluramp kostar kanske 15-20 kr mer om man går på konsumentledet och EU produktion.

därmed så går prserna inte ihop, ur ett strikt ekonomiskt perspektiv,

utan det är andra faktorer som spökar, dvs tillgång vs efterfrågan.

.

Nja, nog är materialkostnaden i en plastramp ramp betydligt billigare än i en ramp gjord av "aluminiumprofil"

Om du tänker på ramper av en bockad aluminiumplåt med past gavlar så kan jag hålla med dig.
#41 - 29 september 2008 14:38
i min lilla projekteringsvärld så är det framför allt den här typen som jag är ute efter.

http://www.pwss.se/product.php?productid=2031&cat=201&page=1

nu är inte PWSS de billigaste, har sett några på andra sidor för runt 300 pix.

håll med om att det är sjukt att en ramp kostar 300 pix, när ett komplett 54 liters
med kar, PUMP, håv, mat, termometer, och en ljusramp kan säljas för 400-500 pix.

tittar man på själva kostnaden att tillverka den rampen till ett 54 liters, och den rampen som jag länkar till så är den i praktiken den samma........
#42 - 29 september 2008 14:45
Jupp, håller med dig.

Men var du orolig över elsäkerheten så är ju inte den där rampen något att hänga i granen (eller över karet). Den är ju totalt oskyddad mot fukt.
Köp ett kopplings-kit med HF-don och bocka din egna alu-plåt istället. "Kopplings-kitet" är ju inte som det låter på namnet något man kopplar ihop själv mer än att man sätter i rören. Kablarna går inte ens att ta loss.
#43 - 29 september 2008 14:53
heeke skrev:
Jupp, håller med dig.

Men var du orolig över elsäkerheten så är ju inte den där rampen något att hänga i granen (eller över karet). Den är ju totalt oskyddad mot fukt.

Köp ett kopplings-kit med HF-don och bocka din egna alu-plåt istället. "Kopplings-kitet" är ju inte som det låter på namnet något man kopplar ihop själv mer än att man sätter i rören. Kablarna går inte ens att ta loss.

vi kan väl säga som så här, att skillnaden i elsäkerhet om jag skall mecka ihop en egen ramp kontra ta en ljusramp som just nu sitter i förrådets tak på 2x18W är nog skit samma.........

det får bli en variant med skitbillig ramp, och en jordfelsbrytare i elskåpet.
den är iaf gratis....sånär som på en flaska vin till grannen som är eletriker...

Annons