Helt ny på allt vad fiskar innebär, tacksam för hjälp!

#1 - 4 februari 2006 20:25
Hej! Häromdagen införskaffade jag ett 54 L akvarium, jo jag vet det är litet men man måste ju börja nånstans?!:confused:
Då jag och min pojkvän är helt newbies på allt vad fiskar innebär blev vi tipsade om denna sida som enligt rýkten innehåller mycket fiskintresserade och duktiga personer...
Undrar helt enkelt vad man bör tänka på så här i början, vad för fiskar som e rimligt, hur många, växter, inredning osv osv. Har försökt läsa en del på forumet och hittat mycket intressant som jag inte hade en aning om. Vore hursomhelst tacksam för all hjälp och förslag. Har inga fiskar alls nu utan bara ett tomt akvarium med pump och doppvärmare.

/Superannan
#2 - 4 februari 2006 20:58
[QUOTE=Superannan]Hej! Häromdagen införskaffade jag ett 54 L akvarium, jo jag vet det är litet men man måste ju börja nånstans?!:confused:
Då jag och min pojkvän är helt newbies på allt vad fiskar innebär blev vi tipsade om denna sida som enligt rýkten innehåller mycket fiskintresserade och duktiga personer...
Undrar helt enkelt vad man bör tänka på så här i början, vad för fiskar som e rimligt, hur många, växter, inredning osv osv. Har försökt läsa en del på forumet och hittat mycket intressant som jag inte hade en aning om. Vore hursomhelst tacksam för all hjälp och förslag. Har inga fiskar alls nu utan bara ett tomt akvarium med pump och doppvärmare.

/Superannan[/QUOTE]

Tja, här finns det mycket kunskap.
Fråga konkreta saker så får du nog svar på det mesta.
Du kan ju t.ex börja med ett stim kilfläcksrasbora t.ex
Läs artbeskrivningarna så står det vilka fiskar som kan komma ifråga till ett sådant litet kar.
Här är en del nybörjargrejor;

Byt inte allt vatten på en gång
Stäng aldrig av filtret mer än några minuter.
Mata inte för mycket.
Köp inte för mycket fisk i början.
#3 - 4 februari 2006 21:04
Halo igen!
Sitter och läser runt lite på forumet och börjar lite smått inse vad vi gett oss in på?! Aldrig kunde jag för min brinnande fantasi tro att det var så mycket jobb med fiskar. Tänkte bara fråga om pH, nitrit osv, ingen aning om vad allt detta innebär. Guppysar är ju väldigt populära men går de att ha i ett så litet akvarium, funderar även på neontetror, är dessa rimliga fiskar att börja med? Och isåfall hur många? Några algätare ska vara bra att ha har jag hört oxå, men vilka och hur många? Är jättetacksam för all hjälp vi kan få, då vi så smått börjar inse vad vi gett oss in på ;)
#4 - 4 februari 2006 21:19
Läs de olika artiklarna på första sidan här på zoopet, där står det mesta så slippper ni leta så.
Där står också förklaringar till de flesta uttryck ni behöver veta nu i början. Guppy och neontetror går bra i 54 liter, kolla som sagt var artbeskrivningarna när ni undrar över olika fiskars behov och krav.
Jag kan också rekommendera kilfläcksrasbora som en första fisk då den är tålig.

Det som är viktigast är att ni nu i början inte sätter i för mycket fisk.
Börja med att fylla på vatten och inredning och sätt igång pumpen. Efter ett par dagar kan ni sätta in era första fiskar. Bara ett par stycken dock. Mata MYCKET sparsamt i början för att undvika förgiftning. Efter kanske 2 veckor kan ni sätte i några fler fiskar och så fortsätter ni så. Inte för många i taget bara.

Du ska se att ni lär er fort och sedan är ni fast!
Bilagor:
#5 - 4 februari 2006 21:21
[QUOTE=Superannan]Halo igen!
Sitter och läser runt lite på forumet och börjar lite smått inse vad vi gett oss in på?! Aldrig kunde jag för min brinnande fantasi tro att det var så mycket jobb med fiskar. Tänkte bara fråga om pH, nitrit osv, ingen aning om vad allt detta innebär. Guppysar är ju väldigt populära men går de att ha i ett så litet akvarium, funderar även på neontetror, är dessa rimliga fiskar att börja med? Och isåfall hur många? Några algätare ska vara bra att ha har jag hört oxå, men vilka och hur många? Är jättetacksam för all hjälp vi kan få, då vi så smått börjar inse vad vi gett oss in på ;)[/QUOTE]

Guppy; Ja
Neontetra; JA , 5-10st kanske
Algätare; Amanoräkor eller Otocinclus.
#6 - 4 februari 2006 22:46
Ja, jag har sagt det förr men ändå: :)

Skaffa många och snabbväxtande växter. Tex. vattenpest eller hornsärv. Då minskar ni risken att alger ska ta över erat akvarium.

Sen är det ju bra att ha 3-4 Otocinclus. Det är värt att tänka på att algätare oftast inte är lösningen om man har mycket alger...

Hoppas att ni kommer att gilla er nya hobby, och fråga på! :)

/Per
#7 - 7 februari 2006 16:46
Efter att låtit akvariet och växterna vara i några dagar så släppte ví häromdagen ner två guppys till vår tidigare isatta mal, det gick inte mer än en dag förrens första ynglet simmade runt på botten! Antagligen har väl våra kära guppys varit befruktade sen tidigare men smått chockade över hur snabbt det gått har vi idag cirka 10 yngel som simmar runt i akvariet. Får väl se hur de klarar sig(e väldigt små just nu), det positiva är iaf att de tidigare fiskarna verkligen inte behöver känna sig ensamma, guppykaniner kanske vore en bättre beteckning...
#8 - 7 februari 2006 20:33
du lär aldrig bli av med kanin- effekten på guppys... sedan e det upp till en själv hur länge man står ut. :p
#9 - 8 februari 2006 02:15
[QUOTE=Superannan]Tänkte bara fråga om pH, nitrit osv, ingen aning om vad allt detta innebär.[/QUOTE]

En lättförståelig länk om ammonium/ammoniak, nitrit och nitrat i ett nystartat akvarium: http://www.bestfish.com/newtank3.html
#10 - 9 februari 2006 20:44
Hej!
Har nu även placerat min tidigare kampfisk(trivdes nog inge vidare i sin skål) i akvariet, första dagarna var han jättepigg och antagligen överlycklig över att det fanns så mycket mat(guppy-ynglena). Nu sitter han dock mest bakom pumpen längst upp i högra hörnet och kommer mest bara fram vid matning, undrar om pumpen är inställd för högt? Har läst att guppysarna vill ha "ordentligt drag i vattnet" men detta kanske inte passar kampisen?
#11 - 10 februari 2006 00:11
[QUOTE=Superannan]Hej!
Har nu även placerat min tidigare kampfisk(trivdes nog inge vidare i sin skål) i akvariet, första dagarna var han jättepigg och antagligen överlycklig över att det fanns så mycket mat(guppy-ynglena). Nu sitter han dock mest bakom pumpen längst upp i högra hörnet och kommer mest bara fram vid matning, undrar om pumpen är inställd för högt? Har läst att guppysarna vill ha "ordentligt drag i vattnet" men detta kanske inte passar kampisen?[/QUOTE]

I naturen lever kampfiskar i ganska stillastående vatten. Så det bästa är nog om du kan hitta nån mellanväg...
#12 - 10 februari 2006 19:11
Tänkte bara tipsa om en ganska bra sökgrej här på zoopet! :p

Du kanske redan har sett det, men om man trycker på "sötvattensfiskar - artbeskrivningar" alltså inte på sök utan direkt på den fliken, så kommer man till en mer avancerad sökning där man kan söka på vilka fiskar som passar i ens akvarium, storleksmässigt. Ganska smidigt faktist! :D

Hehe, tack för mig.... :)

Annons