... på det här med akvarium.
Har just köpt ett 200 Liters akvarium.
Nu ska jag börja inreda det, och nu kommer en kanske för många dum fråga; Ska man ha i vattnet eller gruset och det först?
Tacksam för svar!
Om du häller i vattnet eller gruset först spelar egentligen ingen roll. Men det är säkerligen mest praktiskt att ha i gruset först.
Var noga med att skölja ditt grus ordentligt, det är väl värt mödan.
Lägg du i grus och sånt först, men ta det lite lugnt så du inte spräcker något. När du sedan skall hälla på vatten kan du ställa en tallrik eler nått på botten och hälla på om du inte vill röra om inredningen för mycket.
Undrar just om klockan på den lokala PC'n har betydelse.....
Jag svarade före en annan i en annan tråd, och senare kom det senare svaret upp före mitt.......Eller är det när man börjag skriva sitt svar?....
Jag skulle rekomendera att du lägger en tunnare frigolitskiva i bottnen först för att ta bort punkttrycket från gruset mot rutan. Sedan om du tänkt ha större stenrösen så ska du lägga de på frigolitskivan först, detta för att undvika ras senare om du till exempel har fiskar som gräver och underminerar stenarna (akvariet kan lätt spricka om en sten träffar illa).
Sedan så kan du hälla i gruset och plantera ut dina växter och rötter och allt vad du nu vill ha och sedan är det som sagt bara att ställa i en tallrik som du häller på så att du inte rör upp så mycket.
(ha gärna en frigolitskiva under för att skydda kvariet underifrån med)