Helt Biologiskt akvarie, utan teknik.

#1 - 31 januari 2013 17:59
Går det att få ett sådant. Alltså med växter och fisk, utan doppvärmare, utan filter, utan värmare...

Jag tänker att det måste vara lättare i ett större akvarieum, men nu tänkte jag att jag kanske ska ge mig på det med ett mindre typ max 50Liters.

Jag undrar vad man ska tänka på när man startar upp ett, jag tänkte att jjag häller i lite sten/sand/grus (vilket är bäst) och sätter i lite växter, låter växterna etablera sig lite, nån vecka eller så. Sen kör jag på med PMDD och sen så tänkte jag sätta i lite fiskar. Låter de som en bra ide.Något annat man ska tänka på. Det är sötvattensfiskar jag har tänkt att ha . Typ några svärdbärare, kanske några guppys och någon mal, sen får de väl inte plats med så mycket mer...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 januari 2013 18:08
Visst kan det funka om man hittar en bra kombination.

Fast det är lite lurigt att diskutera i denna tråd eftesom här mest skall diskuteras tillbehören och du har valt bort tillbehören;)
#3 - 31 januari 2013 18:19
Mathce skrev:
Går det att få ett sådant. Alltså med växter och fisk, utan doppvärmare, utan filter, utan värmare...

Jag tänker att det måste vara lättare i ett större akvarieum, men nu tänkte jag att jag kanske ska ge mig på det med ett mindre typ max 50Liters.

Jag undrar vad man ska tänka på när man startar upp ett, jag tänkte att jjag häller i lite sten/sand/grus (vilket är bäst) och sätter i lite växter, låter växterna etablera sig lite, nån vecka eller så. Sen kör jag på med PMDD och sen så tänkte jag sätta i lite fiskar. Låter de som en bra ide.Något annat man ska tänka på. Det är sötvattensfiskar jag har tänkt att ha . Typ några svärdbärare, kanske några guppys och någon mal, sen får de väl inte plats med så mycket mer...

Ska du få det att lyckas får du nog ta 10% av din tilltänkta fisklista högst...

Men annars är det ju inte så långt bort hur vissa sjöar/dammar fungerar. Det som blir svårt att lösa är väl ytrörelse utan teknik. Ute vid en damm eller sjö blåser vinden... Utan ytrörelse eller tillskott av vatten blir det dåligt med syre i vattnet.
De flesta sjöar har väl någon liten å till och bort?
#4 - 31 januari 2013 18:28
Okej
Någon moderator kanske kan flytta tråden`?

Hmm, men om man byter vatten ofta då, hur ofta behöver man byta i så fall då och hur mycket ?. Borde inte de kunna funka för att tillföra syre?

Hur menar du med fiskarna, att jag ska ha mindre fiskar?
#5 - 31 januari 2013 18:34
Hur ska man placera ett sådant här kar?
I fönstret för att få solljus som ljuskälla, eller inärheten av fönstret?
Eller räcker det med det ljus som blir i en lägenhet av solljus och lampor?
#6 - 31 januari 2013 19:34
Mathce skrev:
Hur ska man placera ett sådant här kar?

I fönstret för att få solljus som ljuskälla, eller inärheten av fönstret?

Eller räcker det med det ljus som blir i en lägenhet av solljus och lampor?
Du måste ha rikligt med snabbväxande växter och en riktigt bra ljuskälla/lysramp som förser dem med bra ljus så att de kan växa som de ska och soljus och ljuset i rummet funkar inte. Jag tycker att du ska läsa dig fram så du får mycket kunskap om alla förhållanden och hur allt funkar i ett akvarium innan du ger dig på en så svår utmaning som detta, för det är en överkurs:)
#7 - 31 januari 2013 19:59
Jo, det går men det blir svårare utan elektriskt lyse. Elektriskt lyse kommer att ge växterna mer ljus så de alltid fotosyntetiserar och ger syre. Ska du köra akvariet i fönster blir det svårare, mer ojämnt ljus, måste välja väderstreck också efter bästa ljustid.

Jag har två kar med elektriskt ljus utan pump/värmare. Funkar jättebra, speciellt med Södermalms zooaffärs special-bottenmatrial. Ett slags keramik granulat, lätt, poröst som genom nedbrytarbakterier ska få vattnet att cirkulera något...tror jag.. funkar fin i alla fall. Lite räkor, några få små fiskar, mycket växter av stabil typ som små cryptocoryne, mossor etc.

Ett kar har jag med finkornigt granitgrus. I västerfönster, ingen teknik, nästan biologisk balans sedan 5-6 år. Endast några få räkor.

Annons